skumbo Hjälp?

#1 - 24 mars 2006 16:05
miin dvärgurami hane har byggt ett skombo :) hanen försöker locka dit honan men hon värkar inte villa komma är de normalt? De e första gången dom leker... Need Help!! honan simmar bara ute vid kanterna och ingen rom sys vid skumboet..hanen biter henne ska de va så?
#2 - 25 mars 2006 07:52
Hon är kanske inte lekmogen? I så fall behöver hon kunna komma undan hanens inviter. Kan hon det? Hur stort är akvariet? Finns det gömställen åt honan?
#3 - 25 mars 2006 21:46
honan var lekmogen de är jag nästan säker på.. hon var väldigt tjock altså romstin de sa dom redan i afären.. men dom karmades men det blev ingen rom..dom kramades flera gånger men ingen rom..akvariet är inte så stort.. men nu är skumboet borta och inga yngel..hur länge kan det dröja innan hanen bygger ett nytt skummbo?
#4 - 26 mars 2006 05:56
Ser du bara till att fiskarna har bra förhållanden och bra och omväxlande mathållning så dröjer det nog inte länge...
#5 - 26 mars 2006 19:58
idag vaknade ja och såg att hanen hade byggt ett nytt skumbo och honan hade smalnat av.. ja tänkte att hon hade lagt rom..men inga rom korn sytes till.. är dom stora hur ser dom ut? kan dom ha ätit upp ynglerna? efter äggen har kläckts är dom fri simmande då eller ligger dom kvar i skumbot?
#6 - 27 mars 2006 07:07
Romkornen är små, och kan kanske vara svåra att se bland bubblorna...
Ynglen börjar inte simma alldeles på direkten. Vänta och se ett par dagar.
#7 - 31 mars 2006 00:06
min hane var agresiv så ja la övver honom i mitt 112l och bara honan var kvar på morgonen såg jag ett stort skumbo i akvariet kan honan bygga skumbo?
#8 - 1 april 2006 06:57
Inte vad jag vet. Det låter skumt (fniss).

Annons