Skumbo.

#1 - 26 januari 2004 16:55
Har ett underbart par kamfiskar i mitt akvarium och har väntat på att få se ett skumbo i karet... Har läst att hanarna lägger sina skumbo i växterna.

Nu är det så att min hane och hona ofta singlar ner i "takhålet" i en uppochned vänd kruka som jag gjort ett hål i sidan på för att fiskarna ska kunna simma in och ut. Kan det vara så att han har lagt skumbot där i?

Jag tycker mig se att de är där många gånger varje dag och att hanen simmar runt där lite halvvaktande förutom när mollyhanen kommer i närheten (han är kungen i karet)

Vågar inte lyfta i krukan för jag är rädd för att jag förstör boet, eller sitter skumbot fast?

Är det möjligt att de bygger bo så?
#2 - 26 januari 2004 17:17
Hejsan!
Kampfiskar bygger skummbo på vattenytan! Skulle inte tänka mig att den bygger i en kruka .
#3 - 26 januari 2004 17:20
Tjena! Min kampfisk har bara byggt bo i ett hörn längst upp i akvariet, han har byggt ett kanske 5 gånger nu, och jag har aldrig sett han göra det i en grotta. Däremot kan din kampfisk ha hittat ett litet gömställe och "övertagit" det, precis som min black ghost som har övertagit min dödskalle. Men rör inte på den om du inte verkligen måste :D
#4 - 26 januari 2004 17:26
Tack för svaret!

Känner mig lite fånig som inte visste att de endast lägger ett skumbo vid vattenytan. Men man lär så länge man lever!
#5 - 26 januari 2004 17:46
Mina Kampfiskar har byggt skumbo i en grotta ett par gånger varav en gång det t.o.m blev yngel. Hannen vaktade dom inne i grottan men några dagar efter att dom blivit frisimmande och simmade ut från grottan så blev dom fiskmat. Vid ett annat tillfälle hade jag först flyttat hannen till ett annat akvarium och han byggde ett skumbo vid vattenytan och då flyytade jag in honan också men efter några dagar när det inte blev nån lek så tänkte jag byta hona men då upptäckte jag att dom höll på för fullt och lekte i grottan. Hannen hade fullt upp med att bygga skumbo och krama honan samtidigt. Efter ett par dagar så hade hannen byggt ett skumbo vid vattenytan och flyttat ynglen dit, det blev ca: 50 fullvuxna kampfiskar av dom.
#6 - 26 januari 2004 18:01
Ursprungligen skickat av tandino

Mina Kampfiskar har byggt skumbo i en grotta ett par gånger varav en gång det t.o.m blev yngel...

VAD KUL!!! du menar att det finns såna som kan göra det!! Vågar man lyfta på den eller förtör man den då? Eller överger dom bot då?

Berätta mer!
#7 - 26 januari 2004 19:39
Har nu ett litet akvarium fullt med yngel och det har inte varit mycket till skumbo någon gång så sådär alldeles nödvändigt verkar det ju inte vara.
Skall bli spännande att se hur många man kommer att klara. Ett "bekymmer" är nu bara vart man skall göra av dem när de blir så stora att de skall flyttas till nästa kar (det de är i nu kommer att bli för litet om "för många" växer till i storlek).
#8 - 26 januari 2004 20:01
Ursprungligen skickat av Karon

Har nu ett litet akvarium fullt med yngel och det har inte varit mycket till skumbo någon gång så sådär alldeles nödvändigt verkar det ju inte vara.

Skall bli spännande att se hur många man kommer att klara. Ett "bekymmer" är nu bara vart man skall göra av dem när de blir så stora att de skall flyttas till nästa kar (det de är i nu kommer att bli för litet om "för många" växer till i storlek).

Måste var lite ledsamt att göra sig av med de små liven. Hoppas jag får yngel för jag har aldrig haft någon kampfiskyngel förut.
#9 - 26 januari 2004 20:03
VAD KUL!!! du menar att det finns såna som kan göra det!! ?

Att mina gjorde det tillhör nog undantagen. Ingen som jag har pratat med har varit med eller hört talas om att dom har gjort så. men ingen regel utan undantag.

Vågar man lyfta på den eller förtör man den då? Eller överger dom bot då

Skumboet förstörs väldigt lätt så det är nog bäst att inte röra krukan. om du gör det ändå så kanske om du har tur att hannen bygger upp skumboet igen men det är inte säkert att han gör det.
#10 - 26 januari 2004 20:06

[quote]

[quote] Vågar man lyfta på den eller förtör man den då? Eller överger dom bot då

Skumboet förstörs väldigt lätt så det är nog bäst att inte röra krukan. om du gör det ändå så kanske om du har tur att hannen bygger upp skumboet igen men det är inte säkert att han gör det.
[/quote]

Jag tror jag väntar och ser om jag får en glad överaskning. Hur lång tid tar det innan det blir yngel då?
#11 - 26 januari 2004 20:11
Efter 24-48 timmar kläcks äggen, men ynglen hänger kvar i skumboet ytterligare några dagar och vaktas på samma sätt av hanen. Det kan vara svårt att se när äggen kläckts; ynglen är bara små, små prickar med en nätt och jämnt synlig svans som hänger ner. Hela ynglet är mindre än 2 mm långt och nästan genomskinligt
#12 - 26 januari 2004 21:04

Efter 24-48 timmar kläcks äggen, men ynglen hänger kvar i skumboet ytterligare några dagar och vaktas på samma sätt av hanen. Det kan vara svårt att se när äggen kläckts; ynglen är bara små, små prickar med en nätt och jämnt synlig svans som hänger ner. Hela ynglet är mindre än 2 mm långt och nästan genomskinligt

Tack för svaret!

Då får jag väl ta fram en skön fåtölj och sätta mig och titta och vänta...*ler*
#13 - 26 januari 2004 21:26
Lycka till hoppas att det går bra.
Här är en mycket bra länk om kampfiskar
http://home.swipnet.se/pomad/artikel.htm
#14 - 26 januari 2004 21:32

Lycka till hoppas att det går bra.

Här är en mycket bra länk om kampfiskar

http://home.swipnet.se/pomad/artikel.htm

Tack så mycket, vad gulligt av dig. Verkar vara en väldigt intressant sida för mig som älskar de små liven!
#15 - 27 januari 2004 16:56
har oxå precis blivit med ägg.. och hanen verkar ta det hela på största allvar.. Sidan som angivits är väldigt bra.. och den är hjälpande på alla sätt.. =)
#16 - 27 januari 2004 17:01
Ursprungligen skickat av e_cat

har oxå precis blivit med ägg.. och hanen verkar ta det hela på största allvar.. Sidan som angivits är väldigt bra.. och den är hjälpande på alla sätt.. =)

Hoppas att det blir många fina kampyngel för dig nu!

Lycka till!
#17 - 27 januari 2004 17:04
tackar!! Lycka till du med.. Det ska bli kul att se..

Annons