"skum" på ytan av luftpump

#1 - 24 augusti 2011 13:33
Nyligen startat mitt första akvarium, ett jewel 54 liters, och i går stoppade jag i en Eheim Air pump 100 med tillhörande diffusor. Men jag märkte att det snabbt bildades ett lager bubblor/skum på mer än halva ytan i akvariet. Är detta lager bubblor skadligt för fiskarna på något sätt eller skall det vara på detta sättet?

Tycker för övrigt att det inte blir någon större skillnad på luftflödet när man vrider från min till max på pumpen. Inte heller om jag justerar på själva diffusorn.
#2 - 24 augusti 2011 13:38
luftpumpar fyller ingen speciell funktion ett akvarium förutom i dekorativt syfte. ( o dödar växter)

antagligen har du en proteinhinna på vattenytan som bubblorna fastnar i. mata lite mindre. hur nystartat är karet? hur sköter du det, asså med vattenbyten etc? vad har du för fiskar?

välkommen hit förresten :)
#3 - 24 augusti 2011 13:43
Oj, snabbt svar! Det tackar man för.
Jo, den är mer i dekorationssyfte, Det startades för 10 dagar sedan, har hunnit med ett vattenbyte (10-15% enligt rekommendation av försäljaren).
Vi har 10 neontetror, 5 guppys, 3 metallpansarmalar, en ancistrus och en pleco.
Ångrar för övrigt redan att jag inte köpte en större tank direkt. Redan varit och tjuvkikat på en 540 liters tank...
#4 - 24 augusti 2011 13:51
ojojoj det var mycket fisk på en gång du! stor risk för nitrit.

jag råder dig till att läsa denna tråden. massor med viktig och nyttig info för nya akvarister
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287

när man startar ett kar ska man bara ha ett par st fiskar ibörjan. i ett 54l bara typ två st. som får gå själva där i en månad innan mer fisk intruduceras. detta för att bakteriekulturen ska komma igång i filtret så att du inte får nitrit.

tror du har blivit lite lurad här. tyvärr
pleco kan du absolut inte ha i 54 L. ( beror iof vilken pleco-mal det är, men tror inte det finns nån som du kan ha i 54L)
om det är en segelfenspleco som är väldigt vanlig så pratar vi 600L här.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318&SOK=1

ja du skulle nog köpt större från början. det är svårare att få balans i ett litet kar än ett stort. så jag tycker alldrig man som ny akvarist ska ha ett kar under 100L

Annons