Skum doppvärmare

#1 - 28 september 2012 22:19
Man har ju hört om värmare som hänger sig, men värmare där skalan är helt galen då?
Den här 25 watts-värmaren vid namn Hydro Hydromatic T25 som jag kommit över har jag testat i ett fiskfritt kar på sisådär 20 liter.
Hade den inställd på 23 först, då värme den vattnet till ca 31 (!)
Nu har jag den i ett 54-liters och har dragit ner till lägsta på skalan, 20, då verkar den värma upp till ca 28.

Vad är det för fel?

Har förresten läst att det krävs 50 watts-värmare i ett 50-literskar för att värma 5 grader över rumstemperaturen. Känns inte som att det stämmer så bra när den här 25-wattsvärmaren i ett 54-liters värmer ca 6 grader över min rumstemperatur... Sen beror det väl iofs på lysrör och täckglas också...
Christer5
#2 - 29 september 2012 09:43
Du får nog tyvärr köpa en ny.
#3 - 29 september 2012 10:54
Har aldrig haft en doppvärmare där skalan stämmer. Skulle ju vara roligt ifall man kan ställa värmaren på 25gr. och få vattentempen därefter. Men jag har alltid fått ställa värmaren på ett lägre gradtal för att hamna på t.ex. 25gr.
Min nuvarande 150W värmare är inställd på 20,5 vilket ger 25,1gr. i mitt 240l. Och så har det alltså alltid varit, oavsett märke på värmare.
#4 - 29 september 2012 11:45
Mina doppisar har då bara en gradering från 1-10 eller nån sån siffra så den har inga gradtal alls. Men det är ju bara att ställa in de så de håller rätt temp och vara glad :)
#5 - 29 september 2012 12:33
Olof79 skrev:
Man har ju hört om värmare som hänger sig, men värmare där skalan är helt galen då?

Den här 25 watts-värmaren vid namn Hydro Hydromatic T25 som jag kommit över har jag testat i ett fiskfritt kar på sisådär 20 liter.

Hade den inställd på 23 först, då värme den vattnet till ca 31 (!)

Nu har jag den i ett 54-liters och har dragit ner till lägsta på skalan, 20, då verkar den värma upp till ca 28.

Vad är det för fel?

Graderingen på doppvärmare stämmer typ aldrig, vilket är märkligt att tillverkaren inte kan tillgodose:mad: Man får helt enkelt vrida upp den tills lampan tänds och när den släcks får man avläsa tempen på vattnet och hålla på så tills tempen är lagom! Värmer den sen vattnet till 28gr fast reglaget är på lägsta så går den ju inte att använda och då får man reklamera den.

Annons