Vet ju inte om det här är en sjukdom, men vet inte var jag ska lägga frågan annars. Har de senaste dagarna sett att några av mina scalarer får rosa, tjocka "korvar" som sticker ut ur analen, och det verkar som om det sker vid matningarna. Det verkar som om det "kryper ut" en bit, och försvinner igen ett tag efter matningen. Tycker mig se röda strimmor i det rosa. Blodådror? Är det en bit av tarmen som "kryper ut"?
Matar med fryst artemia, som ju innehåller rött. Det jag tycker är lustigt är att det är så tjockt, och ser ut att ha en konstigt slät och blank yta. Och tycker mig se blod i dem också. Och jag får liksom känslan av att det liksom kryper in igen, men det kan ju vara så att det trillar av.
Är du säker på att du fick bort deras Camallanus?
Jag såg att några av bolivianerna såg ut precis så när jag i efterhand tittade till karet som mina smittade kom från...
Hmm, skumt, matar dem ungefär lika mycket som jag brukar, och det är högst ovanligt att de där "korvarna" sticker fram. Har sett det nu i ett par dagar, men tycker inte att jag har matat mer än innan. Drog väl i och för sig ner lite på fisktätheten nyligen.
Jag bara gissar här, men undrar om det inte har med skador på tarmen att göra?
En av bolivianerna jag såg det på i butiken hade ju ett helt jävla nystan med nematoder som stack ut ur tarmen som hängde utanför...
Min fundering är att har det hänt en gång så kommer det hända fler gånger, kanske på grund av en försvagad ändtarm. Bara en ovetenskaplig gissning ifrån min sida. Det finns säkert andra som vet bättre.
Tja, får se vad som händer. Gav dem lite flingfoder idag bara, istället för artemian och de vita mygglarverna de brukar få, och såg inget konstigt. De var dock långt ifrån lika entusiastiska över torrfodret, som de är över frysfodret..