Skum ancistrusdöd!

#1 - 9 april 2009 08:30
Ansgar, vår ancistrus, dog inatt. :(

Han var 12 cm lång, cirka 2,5 - 3 år gammal, har klarat flera flyttar med gott humör.

Inga synliga symptom på kroppen. Akvariet är väl inkört.

Han har uppträtt konstigt några dagar, rörde sig inte när man petade på honom, spärrade ut gälarna, simmade runt ryckigt i akvariet.

Det enda jag kommit på var att han inte ätit på kanske 1-2 veckor. Han kom inte fram när man matade, men jag reagerade inte på det då för han såg normal ut i sin grotta och var framme ibland och så då normal ut.

Men det måste ju ha att göra med hans "sjukdom" eller vad det nu är?

Det som har förändrats i vårt akvarium är att jag för 2 veckor sedan satte in en Fluval U3. Har sköljt delarna samt filtermedium och "bio-makaroner" som är i mitten, väl. Har tagit bort kolfiltret och satt in andra filtermattor från fluval innan jag använde pumpen, enligt åheims tips. Den har suttit parallellt med vår vanliga pump i 2 veckor, vilket gjort att det blivit ganska strömt vatten i akvariet.

Det strömma vattnet kan väl inte påverka negativt?
Kan det vara något farligt ämne i pumpen?
Dåligt foder? Inre parasit? Omöjligt att veta :(

Nitrit-värdet (dropptest) är noll, utan tillstymmelse till rosa nyans.

En neontetra har jag avlivat för att hon hade en vit utstående "punkt" (såg ut som en parasit?) på kroppen. Såg EJ ut som vita-prick-sjukan. I övrigt mår resten av fiskarna bra (neontetror, 4 platy, 2 kuhli, 3 pansarmalar) och är pigga.

Här är en bild på Ansgar igår, när han fortfarande levde men var apatisk:

Här är två bilder på Ansgar som han ser ut nu, precis innan jag ska fiska upp honom ur akvariet :(

#2 - 9 april 2009 11:10
toccata skrev:
Ansgar, vår ancistrus, dog inatt. :(

Han var 12 cm lång, cirka 2,5 - 3 år gammal, har klarat flera flyttar med gott humör.

Inga synliga symptom på kroppen. Akvariet är väl inkört.

Han har uppträtt konstigt några dagar, rörde sig inte när man petade på honom, spärrade ut gälarna, simmade runt ryckigt i akvariet.

Det enda jag kommit på var att han inte ätit på kanske 1-2 veckor. Han kom inte fram när man matade, men jag reagerade inte på det då för han såg normal ut i sin grotta och var framme ibland och så då normal ut.

Men det måste ju ha att göra med hans "sjukdom" eller vad det nu är?

Det som har förändrats i vårt akvarium är att jag för 2 veckor sedan satte in en Fluval U3. Har sköljt delarna samt filtermedium och "bio-makaroner" som är i mitten, väl. Har tagit bort kolfiltret och satt in andra filtermattor från fluval innan jag använde pumpen, enligt åheims tips. Den har suttit parallellt med vår vanliga pump i 2 veckor, vilket gjort att det blivit ganska strömt vatten i akvariet.

Det strömma vattnet kan väl inte påverka negativt?

Kan det vara något farligt ämne i pumpen?

Dåligt foder? Inre parasit? Omöjligt att veta :(

Nitrit-värdet (dropptest) är noll, utan tillstymmelse till rosa nyans.

En neontetra har jag avlivat för att hon hade en vit utstående "punkt" (såg ut som en parasit?) på kroppen. Såg EJ ut som vita-prick-sjukan. I övrigt mår resten av fiskarna bra (neontetror, 4 platy, 2 kuhli, 3 pansarmalar) och är pigga.

Här är en bild på Ansgar igår, när han fortfarande levde men var apatisk:

Här är två bilder på Ansgar som han ser ut nu, precis innan jag ska fiska upp honom ur akvariet :(

Jag är inte expert på fisksjukdomar men om den inte äter kan det vara stress eller bukvattensot. När du hittade den var magen lite u ppsväld då? I så fall är det kanske bukvattenssot. När man ska byta pump ska man helst vara lite extra försiktig. Då kan det hända att någon enstaka fisk dör. :)
#3 - 9 april 2009 14:38
Det är en skum död. Om det vore bukvattensot borde mindre tåliga fiskar som tetror strykit med innan en 3 årig ancistrus.
#4 - 9 april 2009 18:38
Ja han hade inte uppblåst mage på något sätt.

Jag kom just på att förutom neontetran med den konstiga vita pluppen, så har jag avlivat en annan neontetra för 5 dagar sedan. Den stod still och "tuggade" med munnen och såg risig ut (ej utspärrade fjäll), är det ett symptom på bukvattensot?

Jag ska självklart vara uppmärksam på de övriga fiskarna den närmaste tiden, men tyvärr åker vi bort över påsk.

Det enda jag kan tänka mig är att det är något farligt ämne i vattnet som kommer från pumpen, eller att ancistrusen hade någon inre parasit.

Jo just det: När jag lyfte på hans döda kropp var det yttre skinnet på magen borta, men ett inre skinn fanns kvar, jag antar att det är de andra fiskarna + malaysiska snäckor som kommit underifrån och ätit på honom. För igår när han levde såg magen normal ut. Han satt då på glaset så man kunde se magen. :(

Det var hemskt att fiska upp honom för med de utspärrade gälarna och dimmiga ögonen såg det ut som om han sett ett fasansfullt spöke och dött av skräck eller något. :(
#5 - 9 april 2009 19:02
vad skumt att han bara dog så där :/. Fin var han iaf, måste ha varit en riktigt praktfull hane :).
#6 - 9 april 2009 20:11
Nja, han växte lite dåligt i början så hans spröt på munnen var inte så långa och förgrenade, trots att han var så gammal. Och i vanliga fall har han ju inte fenorna uppspärrade sådär, så han brukade se smalare ut och inte lika pampig.

Men de har sån personlighet, ancistrusar, vi är så förbryllade! Man börjar tänka "Har jag gjort något fel?" och så blir jag orolig om det finns någon sjukdom/parasit/farligt ämne i akvariet. Så nu kommer jag tänka på det hela tiden.

Vi ska flytta om 4 veckor så då blir det omstart av akvariet igen... Men eventuella parasiter brukar ju följa med vattnet och sanden i viss mån.

Annons