Man kan prova att ha växter i rent kranvatten med rent grus och en skaplig lampa, den dör ganska fort. Kör man i en fisk och matar lite med samma förutsättningar så kommer växten att funka mångt bättre.
Gödning i form av PMDD kommer att göra underverk för ditt akvarium! Det räcker även tills du når pensionsålder om du bara har ett akvarium, då menar jag Reinfeldsisk pensionsålder!
Så att man aldrig göder ett akvarium betyder att man inte matar fisken, vilket man naturligtvis gör.
Har nu letat efter en tråd jag sett Defdac förklara det enkelt med få ord. Här kommer formuleringen:
[COLOR=#000000][FONT=verdana]"För att även växter ska funka bra i ett normalt sällskapsakvarium måste man vara ganska dålig med vattenbyten och övermata och ha lite tur med bottenekologin och ett väldigt bra biologiskt filter.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#000000][FONT=verdana]Varför? Jo för att växterna behöver extra gödning."
[/FONT][/COLOR]
Jag håller med defdac där. även Diana Walstad är inne på samma linje. Fast på lite olika vis.
PMDD och EI är i princip en busenkel metod att få bra växter. Speciellt med modern akvarieteknik med enorm vattenpumpning.
Man kan också få ett fint akvarium genom att ha en bra balans mellan fiskar och växter samt fiskmat.
Vad jag tror är att bruket av extremt finkornigt bottensubstrat inte speciellt bra för växterna. Skiten åker helt enkelt inte ned mellan kornen. Då tar det mycket lång tid att bygga upp nog med organiskt material i botten för att växternas rötter skall kunna ta upp nog med näring.
Sedan tror jag att man i allmänhet blivit alldeles för obsessiv med kristallklart vatten och kemiskt ren inredning. Man matar inte fisken ordentligt för man är rädd att både look och vatten blir förstört. Därmed blir det inte nog med näring till växterna.
En ännu kortare variant är: Mata dina fiskar ordentligt så matar du dina växter.