Skulle vilja bolla med nån som är fiskkunnig...

#1 - 5 juni 2009 13:02
Har precis köpt ett begagnat akvarium på 600l som jag för tillfället har en hajmal, en gibbiceps(möjligtvis), en slöjstjärt, tre scalarer och två ancistrus + en teleskopslöjstjärt....
Fick höra av en annan här på forumet att det va en salig blandning :p Men som sagt fick med dom flesta fiskarna...

Och nu till mina funderingar... Vill ju naturligtvis ha en hel del fisk eftersom jag köpt ett så pass stort akvarium och har hört att det är bra om man köper fisk som håller sig på olika nivåer i akvariet, typ botten, mitten och längst upp för att det ska bli så befolkat och fint som möjligt men också för att det ska bli mindre revirbråk och så...

Men var hittar man information om sånt?? Har tittat på alla möjliga informationssidor och artbeskrivningar men hittar inte den typen av information :(

Nån som kan hjälpa??

Kan tillägga att fiskarna jag har i mitt akvarium för tillfället verkar trivas alldeles ypperligt tillsammans trots blandningen *ler*
Guest
#2 - 5 juni 2009 13:17
Du kan ju alltid hitta fisken du vill ha o fråga här.
Bilagor:
#3 - 5 juni 2009 13:27
Narii skrev:
Du kan ju alltid hitta fisken du vill ha o fråga här.

Nja, har inte bestämt mig än vad jag vill ha men gillar guldfiskar väldigt mycket.. och slöjstjärt... och många andra fiskarter verkar ju gilla att äta deras fenor...
I övrigt har jag nog funderingar på att köpa fler ancistrus och fler scalarer...
Men skulle vilja ha in mera färg i akvariet så färgglada fiskar överhuvudtaget har jag väl tänkt...
Och inte för små...
Guest
#4 - 5 juni 2009 13:31
Om vi ska försöka hålla oss till en världsdel (SA, och ignorerar Asien) så är ju dvärgciklider relativt färgglada: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=193&SOK=1vad ja vet så håller dessa till vid bottnen oftast.

http://images.google.se/images?hl=sv&q=dv%C3%A4rgciklider&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi
#5 - 5 juni 2009 14:17
Narii skrev:
Om vi ska försöka hålla oss till en världsdel (SA, och ignorerar Asien) så är ju dvärgciklider relativt färgglada: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=193&SOK=1vad ja vet så håller dessa till vid bottnen oftast.

http://images.google.se/images?hl=sv&q=dv%C3%A4rgciklider&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi

Okej, det va väldans många fiskar.. får tacka för hjälpen så långt... Såg att flera fiskar jag har haft funderingar på fanns med bland dessa...:)
#6 - 7 juni 2009 06:23
Det bästa du kan göra är att inte göra någonting:D!
Vad jag menar är att vänta ett tag och se vilka fiskar som faller dig på läppen, och som du vill prova.
Gör du på detta viset slipper du kanske att ångra dig efter ett tag, plus att du får även tiden att reda ut om de skulle passa med fiskarna du har.
Ang. dessa så är det som du skriver en salig blandning du har, och kanske du skulle överväga att kanske ändra lite på sammansättningen för att du ska kunna ha de fiskarna du vill ha. Du ska inte behöva tänka på att den och den fisken kan jag inte ha pga. att jag redan har dessa fiskar som du personligen aldrig skulle köpt från början.
Kollar man på de fiskar du har så får du en del begränsningar, Slöjstjärtar vill ha lite kallare vatten, de har ofta fenor som kan vara kul för andra fiskar att bita i.
Hajmalen har iofs 600 liter att simma på, men de blir ganska fort stora och är inte lika kul längre. Jag såg förra veckan liknande sådana fiskar i ett offentligt akvarium i Thailand, och de vägde gissningsvis runt 10-15 kg och var över metern långa.
#7 - 7 juni 2009 07:42
ansjo skrev:
Det bästa du kan göra är att inte göra någonting:D!

Vad jag menar är att vänta ett tag och se vilka fiskar som faller dig på läppen, och som du vill prova.

Gör du på detta viset slipper du kanske att ångra dig efter ett tag, plus att du får även tiden att reda ut om de skulle passa med fiskarna du har.

Ang. dessa så är det som du skriver en salig blandning du har, och kanske du skulle överväga att kanske ändra lite på sammansättningen för att du ska kunna ha de fiskarna du vill ha. Du ska inte behöva tänka på att den och den fisken kan jag inte ha pga. att jag redan har dessa fiskar som du personligen aldrig skulle köpt från början.

Kollar man på de fiskar du har så får du en del begränsningar, Slöjstjärtar vill ha lite kallare vatten, de har ofta fenor som kan vara kul för andra fiskar att bita i.

Hajmalen har iofs 600 liter att simma på, men de blir ganska fort stora och är inte lika kul längre. Jag såg förra veckan liknande sådana fiskar i ett offentligt akvarium i Thailand, och de vägde gissningsvis runt 10-15 kg och var över metern långa.

Hej och tack för ditt svar! Har sett inlägg av dig på många ställen i forumet och du verkar ha huvudet på skaft när det gäller fiskar :)
Ja, jag vet att hajmalar blir stora, den som jag har är kanske en dm nu.. Och han och min stora slöjstjärt verkar vara bästa vänner, dom simmar omkring varandra hela tiden och lämnar bara den andras sida när det är dags för mat..
Från början så va min fundering att jag skulle ha mycket guldfisk och scalarer... gillar stimmet när man ser många scalarer i ett akvarium och guldfisken lyser upp i så vackra färger. Och sen naturligtvis några malar också.. Men sen har jag inga direkta krav på fisk, många rekommenderar silverhaj men dom sägs ju vara så nervösa och jag har både småbarn som klappar rutan och katter som vill hoppa upp och försöka "fånga" fisken nr den simmar nära rutan.
Den stora gibbiceps jag har funderar jag på att lämna till min närmaste fiskhandlare, en privat kille där den kommer ifrån från början.. visst den är jättefin men inte nå vidare aktiv i akvariet och dessutom gräver den så fort jag försöker göra nåt så är den där o förstör :p Den kanske är runt 20-25 cm lång...
Vad sägs om dom funderingarna?? Det fungerar ju med dom scalarer och guldfiskar jag har nu... skulle det funka att öka på antalet av dom och sen nåt mer??
#8 - 7 juni 2009 07:54
Oj, tack för de orden[:o]...

Om det vore mitt kar skulle jag nog ändå ta en liten funderare på det fiskvalet du har och vill ha.
Skalarer är en fisk som har ett kul beteende, och skaffar man en grupp på 6-8 st som får para ut under uppväxten så kommer man snart att se att det inte får plats så många i ett 600 liters kar när de är vuxna, utan att man då får sikta in sig på 2-max 3 par.
Skalarer kan vara väldigt aggressiva vid och runt leken, och det är inte många fiskar som får vara ifred. Skulle nu dina skalarer leka, så ligger slöjstjärtarna ganska risigt till då de kan bli ganska naggade och bortjagade av lekparet, därav är ytterligare en anledning att fundera på just den kombinationen, förutom tempen i karet då.
Hajmalen är 10 cm nu, men jag lovar dig att det är den inte om 6 månader. Tyvärr är det kanske lite kul att ha en haj i akvariet, men det är inte ofta som det funkar riktigt hela vägen utan när de är runt 25-30 cm brukar folk tröttna på dem.
Det största felet tycker jag personligen är att affärerna tar in dem, när det finns så mycket annan fisk som passar bättre i akvarium:).
Silverhaj är som du skriver lite för mycket fart i, men i ditt fall är inte karet för litet iaf;).
Gibbin gör inte mycket väsen av sig när de nått den storleken, annat än att de kan riva upp växter pga. sin storlek, att de skiter en hel del samt är heller kanske inte de bästa algätarna. Annars är de väldigt snygga och är en favorit i mina ögon, synd bara att de blir lite stora.
#9 - 7 juni 2009 08:21
ansjo skrev:
Oj, tack för de orden[:o]...

Om det vore mitt kar skulle jag nog ändå ta en liten funderare på det fiskvalet du har och vill ha.

Skalarer är en fisk som har ett kul beteende, och skaffar man en grupp på 6-8 st som får para ut under uppväxten så kommer man snart att se att det inte får plats så många i ett 600 liters kar när de är vuxna, utan att man då får sikta in sig på 2-max 3 par.

Skalarer kan vara väldigt aggressiva vid och runt leken, och det är inte många fiskar som får vara ifred. Skulle nu dina skalarer leka, så ligger slöjstjärtarna ganska risigt till då de kan bli ganska naggade och bortjagade av lekparet, därav är ytterligare en anledning att fundera på just den kombinationen, förutom tempen i karet då.

Hajmalen är 10 cm nu, men jag lovar dig att det är den inte om 6 månader. Tyvärr är det kanske lite kul att ha en haj i akvariet, men det är inte ofta som det funkar riktigt hela vägen utan när de är runt 25-30 cm brukar folk tröttna på dem.

Det största felet tycker jag personligen är att affärerna tar in dem, när det finns så mycket annan fisk som passar bättre i akvarium:).

Silverhaj är som du skriver lite för mycket fart i, men i ditt fall är inte karet för litet iaf;).

Gibbin gör inte mycket väsen av sig när de nått den storleken, annat än att de kan riva upp växter pga. sin storlek, att de skiter en hel del samt är heller kanske inte de bästa algätarna. Annars är de väldigt snygga och är en favorit i mina ögon, synd bara att de blir lite stora.

Hej igen!

Det låter på dig som att jag får ta mig en riktig funderare på det här med fiskarna.. måste erkänna att guldfiskar och scalarer verkligen är ett par favoriter.. Men förstår ju att det är som du säger att jag inte kommer att kunna ha så många scalarer om dom leker sen. Fick ju med en när jag köpte akvariet och två fick jag av svärmor sen för dom va utanför i hennes kar och dom par hon har kvar håller sig i var sitt hörn. Antar att det är deras revir. Mina tre jag har verkar vara utav samma kön, kommer överens gör dom väl men lite buffande i sidorna är det emellanåt. Speciellt den som va i från början buffar på dom andra, nykomlingarna. Har läst på om hajmalen själv och blev förundrad över hur man kan sälja såna.. Den jag har vet jag att förra ägaren har haft i kanske 6 månader och köpte den i ungefär den storleken den har idag. Har väl tänkt att jag ska ha den så länge det går, den är charmig o väldigt nyfiken. Men senare blir jag väl tvungen att göra mig av med den så den inte mår dåligt av att bo för trångt..
Vet att hon jag köpte akvariet av va väldigt dålig på att sköta sina fiskar, det va därför jag bara fick med tre... Det va dom ända som klarade av att leva i skitigt vatten med nästan ingen mat, kanske är därför hajmalen inte är större än??
Jo visst, gibbicepsen är härlig just för sin storlek.. maffig krabat:) Men den kommer fram ungefär två gånger om dagen och det är vid mat. På kvällen kan den ibland vara framme lite mer.. Jag kallar den min dammsugare.. Jag matar fiskarna och dom dyker upp till ytan o äter o så, sne ett par minuter senare när dom andra är mätta och belåtna kommer han/hon fram och "dammsuger" ytan och sen finns inte ett skit kvar :p

Om jag skulle satsa på antingen scalarer eller guldfisk, eller möjligtvis två skilda akvarier med var sin sort i.. vilka fiskar skulle du rekommendera att ha tillsammans med dom då?? Än så länge är det ju en nystartad hobby så jag ska se om det fungerar för mig först innan jag skaffar ett till akvarie:) Men det verkar inte vara svårt att fastna...

Tack än en gång för att du bollar med mig..
#10 - 7 juni 2009 08:35
Det är lugnt, och det är dessa bollningstrådar som jag tycker kan vara lite extra kul:).
Visst kan du starta extraakvarium, men ta det lugnt trots att du vill så mycket nu i början. Jag skulle tippa på att 9 av 10 som startar akvarium börjar med ett litet kar som snabbt blir fullt, köper ett lite större som snart är för litet det med och står sedan med 5-6 kar runt fotknölarna:D.
Sedan är det tyvärr verkligheten att allt för många av dessa lägger ner karen igen då det blir för myckat att hålla reda på, kanske med sjukdomar, alger mm. Det funkar ofta bra de första månaderna för att sedan kanske svaja lite innan de kommer i balans, och då blir det för mycket med ett flertal kar med obalans. Startar man däremot upp lite lugnare och hinner lära sig grunderna i ett eller max två kar, får man sedan en lite lättare väg att följa om man sedan väljer att utöka sin hobby.

I ditt kar skulle jag personligen skippa hajmalen, som säkerligen stått på svältkur alldeles för länge. Även Gibbin och slöjstjärtarna skulle fått vika på foten för att ge plats till fiskar som i mina ögon kan vara lite intressanta, inte för att tracka ner på ägare av dessa nämda fiskar;).
Några skalarer till som får para ut sig med de befintliga, en eller ett par stim tetror samt kanske nyckelhålsciklider eller liknande som är ganska robusta och tåliga samt malar i lite olika former, antal och storlekar.
Men det är jag som är lite väl inne på Sydamerika, det finns annars olika gurami som skulle passa, rasboror och ungfödare som skulle kunna se sin plats i ditt kar.
Det är därför jag skrev i början att du ska ta det lugnt och känna dig för vilka fiskar du gillar samt se att dessa passar ihop:).
#11 - 7 juni 2009 08:56
ansjo skrev:
Det är lugnt, och det är dessa bollningstrådar som jag tycker kan vara lite extra kul:).

Visst kan du starta extraakvarium, men ta det lugnt trots att du vill så mycket nu i början. Jag skulle tippa på att 9 av 10 som startar akvarium börjar med ett litet kar som snabbt blir fullt, köper ett lite större som snart är för litet det med och står sedan med 5-6 kar runt fotknölarna:D.

Sedan är det tyvärr verkligheten att allt för många av dessa lägger ner karen igen då det blir för myckat att hålla reda på, kanske med sjukdomar, alger mm. Det funkar ofta bra de första månaderna för att sedan kanske svaja lite innan de kommer i balans, och då blir det för mycket med ett flertal kar med obalans. Startar man däremot upp lite lugnare och hinner lära sig grunderna i ett eller max två kar, får man sedan en lite lättare väg att följa om man sedan väljer att utöka sin hobby.

I ditt kar skulle jag personligen skippa hajmalen, som säkerligen stått på svältkur alldeles för länge. Även Gibbin och slöjstjärtarna skulle fått vika på foten för att ge plats till fiskar som i mina ögon kan vara lite intressanta, inte för att tracka ner på ägare av dessa nämda fiskar;).

Några skalarer till som får para ut sig med de befintliga, en eller ett par stim tetror samt kanske nyckelhålsciklider eller liknande som är ganska robusta och tåliga samt malar i lite olika former, antal och storlekar.

Men det är jag som är lite väl inne på Sydamerika, det finns annars olika gurami som skulle passa, rasboror och ungfödare som skulle kunna se sin plats i ditt kar.

Det är därför jag skrev i början att du ska ta det lugnt och känna dig för vilka fiskar du gillar samt se att dessa passar ihop:).

Hej!

Menade absolut inte att jag ska gå o köpa ett nytt akvarium nu utan i så fall senare om det är så att intresset håller i sig och jag ser att det fungerar med det akvariet jag har. Har själv förstått att det är många som slutar efter ca 6 måndader pga att det inte fungerar av olika skäl, tex alger eller sjukdom. Har däremot funderat på att det ofta skulle vara bra att ha ett "krisakvarium" där man kan stoppa ner en fisk eller två om det skulle vara nödvändigt för att dom inte funkar i det kar man har. Svärmor har haft lite problem med sina fiskar i sitt kar, har fått lämna tillbaka fisk till fiskhandlaren och en del har hon ju då gett mig.. *L*

Just nu försöker jag lära mig så mycket som möjligt om akvarier och allt som hör till och ekonomin är inte på tipp topp så därför tänker jag mig noga för innan jag köper en fisk överhuvudtaget. Vill ju att det ska fungera med dom jag har så att inte nya fisken blir mat eller nåt:)
Dom fiskar du nämner har jag inte direkt fastnat för även om jag har varit och snuddat vid dom när jag kikat runt på nätet o så. Har fått intrycket att många av dom sorterna är aggressiva och tycker det känns lite otäckt om fiskarna jag ska ha skulle bli osams sinsemellan. Är heller inte så förtjust i små fiskar utan vill gärna ha lite storlek på dom, i af som en guldfisk i storlek tycker jag är lagom.
Ciklider är jättefina, iaf dom som är färgglada tycker jag.. men som sagt, har fått intrycket att dom kan vara aggressiva och vill köra lite safe nu i början... Kanske om hobbyn håller i sig att man skaffar ett akvarium med bara ciklider då...
Ett tips jag har fått är att jag ska tänka efter i vilket skikt av akvariet som fiskarna är mest, så att jag kan fylla ut akvariet med bottenlevande fisk, mellanskikt levande fisk och överst... Är det nåt du skulle rekommendera elelr är det rent bullshit? Om det är nåt att gå efter, var hittar man den informationen i så fall??
#12 - 7 juni 2009 09:00
Anders glömmer en grupp fiskar som skulle passa i ditt akvarium. Vad jag har förstått så är det färger du är ute efter och då finns det en grupp av fiskar som slår det mesta. Regnbågsfiskar, lagom stora och färggranna. De är inte aggresiva mot varandra och med lämplig inredning klara de att yngla av sig i ett sälskapsakvarium.
http://members.optushome.com.au/rainbowfishes/Melano.htm
Problemet blir nog att du måste lämna bort dina andra fiskar.
#13 - 7 juni 2009 09:04
Det är lite därför jag gav dig de tipsen på fisk, där är fisk i alla skikt i karet.
Ska du däremot ha lite större fisk så får du nog skippa de tankarna då det kan vara svårare att hitta den just den rätta kombinationen av dessa.
Kanske lite olika större ciklider skulle funka för dig, men då får man ofta inreda med stenar och rötter och kanske hålla tillbaka växtdelen lite.
Nu har jag skrivit mest om SA, eftersom det är sådana du har flest av nu. Kolla annars på vad Afrika kan erbjuda dig för fisk, men dessa bör du ha utan inblandning av andra kontinenter och blandning av sjöar pga olika krav på vattnet och beteende.
Kolla här så hittar du säkert en del, men en hel del av artbeskrivningarna är bara för Guldmedlemmar: http://zoopet.com/fiskar/index.php
#14 - 7 juni 2009 09:31
Guy Palm skrev:
Anders glömmer en grupp fiskar som skulle passa i ditt akvarium. Vad jag har förstått så är det färger du är ute efter och då finns det en grupp av fiskar som slår det mesta. Regnbågsfiskar, lagom stora och färggranna. De är inte aggresiva mot varandra och med lämplig inredning klara de att yngla av sig i ett sälskapsakvarium.

http://members.optushome.com.au/rainbowfishes/Melano.htm

Problemet blir nog att du måste lämna bort dina andra fiskar.

Hej!

Tack för ditt svar, kikar runt lite just nu för att hitta information om den här typen av fisk. Vilka fisksorter går att ha tillsammans med regnbågsfisk då??

Mvh Louise/nova8010
#15 - 7 juni 2009 09:34
ansjo skrev:
Det är lite därför jag gav dig de tipsen på fisk, där är fisk i alla skikt i karet.

Ska du däremot ha lite större fisk så får du nog skippa de tankarna då det kan vara svårare att hitta den just den rätta kombinationen av dessa.

Kanske lite olika större ciklider skulle funka för dig, men då får man ofta inreda med stenar och rötter och kanske hålla tillbaka växtdelen lite.

Nu har jag skrivit mest om SA, eftersom det är sådana du har flest av nu. Kolla annars på vad Afrika kan erbjuda dig för fisk, men dessa bör du ha utan inblandning av andra kontinenter och blandning av sjöar pga olika krav på vattnet och beteende.

Kolla här så hittar du säkert en del, men en hel del av artbeskrivningarna är bara för Guldmedlemmar: http://zoopet.com/fiskar/index.php

Känns som att jag är lite fel ute i mina funderingar då? Men som sagt alla är vi barn i början och jag har ju precis startat upp... Tar till mig alla tankar från alla håll så att jag ska få så mycket ut av min nyväckta hobby :)
Skulle kanske kunna tänka mig att ha tetror ihop med större fisk, men vågar inte blanda för jag vill ju inte att tetrorna ska bli mat. Guppy skulle också gå.. men det är ju det där med om dom blir mat...
#16 - 7 juni 2009 09:50
Men det kan vara positivt, du får ha de vuxna fiskarna ifred men överskottet i form av yngel blir föda åt de lite större fiskarna.
Sedan finns det så många olika tetror att välja mellan och det finns en hel del sorter som blir lite högre och större som du kan ha ihop med lite större ciklider, såsom skalarer och liknande:).
Men ta en funderare och kika runt så hittar du säkert många uppslag att fundera på:).
#17 - 7 juni 2009 10:16
ansjo skrev:
Men det kan vara positivt, du får ha de vuxna fiskarna ifred men överskottet i form av yngel blir föda åt de lite större fiskarna.

Sedan finns det så många olika tetror att välja mellan och det finns en hel del sorter som blir lite högre och större som du kan ha ihop med lite större ciklider, såsom skalarer och liknande:).

Men ta en funderare och kika runt så hittar du säkert många uppslag att fundera på:).

Ja, jag har fått en hel del att fundera på för mina ursprungliga funderingar verkar ju inte fugera :(
Men klart man kan tänka om, tetror i sig har ju många i småakvarium och då tycker jag bara att det ser trist ut.. men det är klart, kan man ha dom med lite större fisk så blir det ju bara en färgklick... då kan det funka för mig...
Vilka malar skulle du kunna rekommendera mig som är lätta att få tag i och som inte blir alltför stora?
#18 - 7 juni 2009 10:22
De lättaste och billigaste är Ancistrus spec. som är den "vanliga" algätaren som finns i de flesta akvariehem. Dessa kan du köpa för några tior styck, blir ca 12 cm när de är stora och inte jättesvåra att få yngel av:).

Ska du se ett 2 meter långt akvarium och som bara har små tetror från början, men även numera även bebos av diskus är detta rätt ställe att få lite ideer och inspiration från: http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=127991
#19 - 7 juni 2009 11:58
ansjo skrev:
De lättaste och billigaste är Ancistrus spec. som är den "vanliga" algätaren som finns i de flesta akvariehem. Dessa kan du köpa för några tior styck, blir ca 12 cm när de är stora och inte jättesvåra att få yngel av:).

Ska du se ett 2 meter långt akvarium och som bara har små tetror från början, men även numera även bebos av diskus är detta rätt ställe att få lite ideer och inspiration från: http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=127991

Jo jag har två såna än så länge... har väl tänkt skaffa ett par stycken till senare...
Kollade in tråden du tipsade om och det va verkligen väl möblerat... tar nog tid innan jag har lyckats så bra med mitt :)
#20 - 7 juni 2009 11:59
Jo, samma här men det var själva invånarna jag var ute efter, många små i ett stort kar är inte fel:)!
#21 - 7 juni 2009 12:20
ansjo skrev:
Jo, samma här men det var själva invånarna jag var ute efter, många små i ett stort kar är inte fel:)!

Nej, det är kanske inte det... sitter och kikar runt lite.. hittade en favorit bland dom små, endlers guppy.... färgrann...
Men det är långt kvar tills inköp. Måste först bli klar över vilka jag ska ha kvar av dem jag har nu...
Om jag skulle få för mig att ha kvar guldfiskarna, vilka fiskar skulle i så fall gå att ha tillsammans med dom?
Hittills har jag mest funderat på scalarerna och där verkar det finnas mer att välja mellan..

Louise
#22 - 7 juni 2009 12:26
Då är Zoopets artbeskrivningar bra, skriv bara in vilka parametrar du har, tex lite kallare vatten som slöjstärtar vill ha så är en hel del frågetecken utredda:).
Endlers ja, de är väldigt fina och ganska poppis så de brukar inte vara så svåra att få tag på.
Vill du ha "rena" Endlers kan de kosta lite, men å andra sidan förökar de sig som kaniner och det behövs inte så många innan man har hela karet fullt av dem:p.
#23 - 7 juni 2009 12:51
ansjo skrev:
Då är Zoopets artbeskrivningar bra, skriv bara in vilka parametrar du har, tex lite kallare vatten som slöjstärtar vill ha så är en hel del frågetecken utredda:).

Endlers ja, de är väldigt fina och ganska poppis så de brukar inte vara så svåra att få tag på.

Vill du ha "rena" Endlers kan de kosta lite, men å andra sidan förökar de sig som kaniner och det behövs inte så många innan man har hela karet fullt av dem:p.

Haha, är väl enda nöjet dom har kvar när dom lever i fångenskap kanske :p
Ja, det ska jag göra.. får se var jag hamnar... Skulle jag kunna mer om akvarier o så så skulle jag kanske få för mig att byta ut alla mina fiskar o satsa på malawiciklider.. dom är jädrans så granna i färgerna :)
#24 - 7 juni 2009 12:54
Jo, det är de, och kanske det är en väg att fundera på.
Nu tror jag du börjar haka på varför du ska ta det lugnt och inte bestämma just nu vad du ska göra med karet utan låta det mogna och växa in vilken riktning man vill ta av sin hobby:)!
#25 - 7 juni 2009 13:23
ansjo skrev:
Jo, det är de, och kanske det är en väg att fundera på.

Nu tror jag du börjar haka på varför du ska ta det lugnt och inte bestämma just nu vad du ska göra med karet utan låta det mogna och växa in vilken riktning man vill ta av sin hobby:)!

Jo, det har jag väl förstått att man ska låta det ta sin tid.. Har väl inte bråttom heller för den delen. Var kan jag hitta bra information om ciklider där det står på svenska?
#26 - 7 juni 2009 13:28
Zoopet;)?
Du kan även regga dig på tex www.ciklid.se som är ett liknande forum men mer inriktat på ciklider:).
#27 - 7 juni 2009 15:23
ansjo skrev:
Zoopet;)?

Du kan även regga dig på tex www.ciklid.se som är ett liknande forum men mer inriktat på ciklider:).

Sitter o spånar lite nu... om jag skulle skaffa mig ett par stim med tetror eller guppy och sen några fler scalarer... skulle det funka med papegojciklider ([COLOR=#6666ff]Cichlasoma sp. "hybrid"[/COLOR] )ihop med dom?? Och lite fler malar naturligtvis:)
#28 - 7 juni 2009 15:25
Det är ingen kombination jag skulle testa, dina guppy lär inte bli så gamla...
#29 - 7 juni 2009 16:12
Kan bara gratulera dig att du har fått Ansjo som "fadder" du är i goda händer och jag har inget att tillägga till hans goda råd!

Men jag kom att tänka på att du har ganska mycket likheter med den som startade denna tråd

Fortsättning på två större stim från Mitt första akvarium

Efter många olyckor och bekymmer blev det en riktig framgångssaga med hennes projekt!

Jag tror att du kan hämta mycket inspiration och lärdomar genom att läsa tråden från första inlägget.
#30 - 7 juni 2009 20:58
c90368 skrev:
Kan bara gratulera dig att du har fått Ansjo som "fadder" du är i goda händer och jag har inget att tillägga till hans goda råd!

Men jag kom att tänka på att du har ganska mycket likheter med den som startade denna tråd

Fortsättning på två större stim från Mitt första akvarium

Efter många olyckor och bekymmer blev det en riktig framgångssaga med hennes projekt!

Jag tror att du kan hämta mycket inspiration och lärdomar genom att läsa tråden från första inlägget.

Tackar så mycket för inlägget.. tar till mig allt från alla som jag skrev i ett tidigare inlägg...
Ja, känns skönt att vara i rätta händer:D

En liten fråga: vad är det för fisk du har på din visningsbild?? Grymt snygg är den iaf...

Louise
#31 - 7 juni 2009 21:03
ansjo skrev:
Det är ingen kombination jag skulle testa, dina guppy lär inte bli så gamla...

Kan tänka mig att skippa hajmalen och gibbicepsen... och sätta in ett par scalarer till som du skrev i ett tidigare inlägg.. Har däremot lite större svårigheter att göra mig av med slöjstjärtarna.... skulle det gå att skaffa ett gäng stimtetror eller liknande även om dom är kvar i karet tror du??
#32 - 8 juni 2009 06:02
Jodå, det skulle säkert funka, men är inte det optimala för någon av fiskarna.
Risken du får hålla koll på är om skalarerna börjar nagga efter slöjisarna och även att du får ha lite kallare i vattnet och med detta kommer risken att fiskarna lättare får vita prick.
Tetror som funkar fint med skalarer är de som har lite högra kroppsform, tex Dolkstick, Citron, Fantomtetra osv. Jag har iofs "vanliga" tetror som rödmun och kardinal ihop med mina skalarer men risken finns att de blir mat.
#33 - 8 juni 2009 06:05
Bara en liten parantes: Kom ihåg att det även finns lite större tetror, som till exempel sorgmanteltetra, så alla är inte i en neontetras storlek :)

Slöjstjärtarna blir 20cm+, dessutom gillar de att böka runt och äta växter, och de skitar ner extremt mycket.

Det känns inte riktigt som om de passar in i skalar- och tetra-gänget, enligt mig. Och det vore ju tråkigt om de blev bitna i fenorna. Så här har du ännu en röst för att strunta i slöjstjärtarna, tyvärr.

Jag röstar för ett gäng ancistrus också, förresten, älskar dessa fiskar och att de inte blir så stora :)

I övrigt följer jag denna intressanta tråd! Det är roligt att läsa bollandet av idéer.
#34 - 8 juni 2009 06:06
Äsch nu hann ju ansjo före med de större tetrorna. ;) Jag drar mig ur bollandet :)
#35 - 8 juni 2009 06:13
toccata skrev:
Äsch nu hann ju ansjo före med de större tetrorna. ;) Jag drar mig ur bollandet :)

Varför, ju fler kockar desto bättre (fisk)soppa (i det här fallet:p)!
#36 - 8 juni 2009 07:37
toccata skrev:
Bara en liten parantes: Kom ihåg att det även finns lite större tetror, som till exempel sorgmanteltetra, så alla är inte i en neontetras storlek :)

Slöjstjärtarna blir 20cm+, dessutom gillar de att böka runt och äta växter, och de skitar ner extremt mycket.

Det känns inte riktigt som om de passar in i skalar- och tetra-gänget, enligt mig. Och det vore ju tråkigt om de blev bitna i fenorna. Så här har du ännu en röst för att strunta i slöjstjärtarna, tyvärr.

Jag röstar för ett gäng ancistrus också, förresten, älskar dessa fiskar och att de inte blir så stora :)

I övrigt följer jag denna intressanta tråd! Det är roligt att läsa bollandet av idéer.

Hej!

Kul att du också hittat hit! :) Ju fler att bolla med desto bättre även om jag litar på att ansjo vet vad han snackar om.. Hehe

Nej, har förstått att slöjstjärtarna inte är det optimala att blanda med, råkar bara vara så att en av dom är min absoluta favorit av dom jag har just nu... Funderar seriöst på att försöka skaffa ett lagom stort akvarium vid sidan av och ha bara slöjstjärtarna i.. Men det är ju en ekonomisk fråga..

Jo, jag gillar också ancistrus.. har två än så länge och faktiskt så tror jag att jag har lyckats få till en hona och en hane .. inte dåligt det va? Tänkte skaffa nån lerkruka eller så så dom har nånstans att gömma sig undan om dom skulle få för sig att göra nåt :)

Har ingen jättekoll på tetror men kikar runt lite då o då för att se om det är nån som faller mig i smaken..
#37 - 8 juni 2009 07:40
ansjo skrev:
Varför, ju fler kockar desto bättre (fisk)soppa (i det här fallet:p)!

Haha, ja det verkar vara det jag har på g just nu i mitt akvarium...

På tal om funderingar, vad gillar scalarer för belysning? Vill dom ha mycket belysning eller lite lagom?
För just nu har jag ju då ett hörnakvarium och i det är det två lysrör frami men längst bak finns det ju inget... Har tänkt skaffa ett att sätta därbak hela tiden men kom på att dom kanske gillar att ha lite mer "skum" belysning nånstans i karet också...
#38 - 8 juni 2009 09:51
Det spelar inte så stor roll, men tänk på vilken lampa de har över skallen där de kommer ifrån i Amazonas:p!
Jag har kört med både stark belysning och skum belysning och skalarer utan att se någon skillnad på beteendet. Klart är att de inte står länge under en 250W metallhallogenlampa, men då simmar de bara undan som de gör i naturen.
Så köp du ett rör till så du får full effekt på belysningen i karet så kommer även växterna att trivas bättre:)!
#39 - 8 juni 2009 09:54
ansjo skrev:
Det spelar inte så stor roll, men tänk på vilken lampa de har över skallen där de kommer ifrån i Amazonas:p!

Jag har kört med både stark belysning och skum belysning och skalarer utan att se någon skillnad på beteendet. Klart är att de inte står länge under en 250W metallhallogenlampa, men då simmar de bara undan som de gör i naturen.

Så köp du ett rör till så du får full effekt på belysningen i karet så kommer även växterna att trivas bättre:)!

Okej, det låter bra det... man får ju lite mer dämpad belysning också om växterna mår bra och växer till sig :)
Hur gör jag för att hitta ett bra lysrör då? Tycker det känns som en djungel att ta sig igenom för en oförstående... Kan ingenting om T5 och T8 armaturer osv...:confused:
#40 - 8 juni 2009 09:58
Skulle tro att det är T8 du har, är rören fingertjocka är det antagligen T5 men de är relativt ovanliga än så länge om man jämför med T8.
Bland det bästa röret du kan ha för växter är tex Philips Aquarelle, kostar iofs lite mer men håller väldigt mycket längre än andra billiga lysrör. Visst finns det många som tycker att ett lysrör från Claes Ohlson funkar likabra, men jag tycker ändå personligen att man får vad man betalar för:).
#41 - 8 juni 2009 10:12
ansjo skrev:
Skulle tro att det är T8 du har, är rören fingertjocka är det antagligen T5 men de är relativt ovanliga än så länge om man jämför med T8.

Bland det bästa röret du kan ha för växter är tex Philips Aquarelle, kostar iofs lite mer men håller väldigt mycket längre än andra billiga lysrör. Visst finns det många som tycker att ett lysrör från Claes Ohlson funkar likabra, men jag tycker ändå personligen att man får vad man betalar för:).

Haha det där att man får vad man betalar för gäller iaf för glödlampor.. så då borde det väl gälla lysrör också.. Ja det kan nog stämma.. kikade in på guldfisken.se och det lysrör jag har ser ut som ett T8...
Får väl gå på o mäta lite på akvariet för att se var det skulle bli bra att lägga det...
Personligen trodde jag att det fanns speciella lysrör till akvarier... där ser man va lite man kan [:o]

Har sett många trådar runt i kring på formumet som handar om växtnäring, PPMD tror jag det kallades för.. är det nåt du rekommenderar att man kör med? Det är inget fiskarna tar stryk av eller så i längden?
#42 - 8 juni 2009 10:18
Jo, det är speciella lysrör för akvarium, så där har du helt rätt:). Kolla vad det står för wattantal eller vad röret ska ha för längd så får du lite enkelt sagt automatiskt rätt rör då wattantalet hör ihop med längden på röret.
Pmdd är en bra gödning till ett lågt pris, och något som de flesta som göder sina växter i akvariumet iaf till slut kör med, så det rekomenderar jag verkligen.
Sköter du bara den rekomenderade mängden gödning och skötseln av karet är det inget som fiskarna tar stryk av.
#43 - 8 juni 2009 10:25
ansjo skrev:
Jo, det är speciella lysrör för akvarium, så där har du helt rätt:). Kolla vad det står för wattantal eller vad röret ska ha för längd så får du lite enkelt sagt automatiskt rätt rör då wattantalet hör ihop med längden på röret.

Pmdd är en bra gödning till ett lågt pris, och något som de flesta som göder sina växter i akvariumet iaf till slut kör med, så det rekomenderar jag verkligen.

Sköter du bara den rekomenderade mängden gödning och skötseln av karet är det inget som fiskarna tar stryk av.

Vad bra då, då är jag inte helt ute o cyklar iaf ... Är försiktig med vad jag har ner i akvariet då vissa saker kan skada om man har för mycket av det (vilket kan va lätt hänt) och har därför inte provat mig fram bland preparat än. Än så länge kör jag bara med aquatan när jag byter vatten.
#44 - 8 juni 2009 10:26
Blev förresten rekommenderad sorgmanteltetra för att dom är lite större än vanliga tetror.. Finns det fler som är lite större ??
#45 - 8 juni 2009 10:34
Jo, de som jag föreslog i ett inlägg tidigare är högre i kroppsformen, tex Citrontetran. Men jag skulle råda dig att gå till en välsorterad akvarieaffär och kolla vad de har för utbud, och sedan därifrån utgå vad du gillar.
Att skriva en önskelista innan man ser vad affären har hemma eller kan ta hem är lite tråkigt då man lätt kan bli besviken om man inte hittar vad man vill ha:(.
Själv är det enda preparatet jag använder i mina kar PMDD, några vattenberedningsmedel eller liknande har jag inte och troligtvis kommer jag heller inte att använda;).
#46 - 8 juni 2009 10:56
ansjo skrev:
Jo, de som jag föreslog i ett inlägg tidigare är högre i kroppsformen, tex Citrontetran. Men jag skulle råda dig att gå till en välsorterad akvarieaffär och kolla vad de har för utbud, och sedan därifrån utgå vad du gillar.

Att skriva en önskelista innan man ser vad affären har hemma eller kan ta hem är lite tråkigt då man lätt kan bli besviken om man inte hittar vad man vill ha:(.

Själv är det enda preparatet jag använder i mina kar PMDD, några vattenberedningsmedel eller liknande har jag inte och troligtvis kommer jag heller inte att använda;).

Jo det är sant det... då skulle man nog bli besviken förstås...

Kan man köpa PMDD på nätet?? Har aldrig hört talas om det nån annanstans än här inne...
#47 - 8 juni 2009 11:11
Hade sidan uppe:d

http://www.pmdd.se/
#48 - 8 juni 2009 11:16
#49 - 8 juni 2009 11:23
nova8010 skrev:
Blev förresten rekommenderad sorgmanteltetra för att dom är lite större än vanliga tetror.. Finns det fler som är lite större ??

Finns en som är tämligen vanlig och som är glad i att stimma.
Hyphessobrycon socolofi
#50 - 8 juni 2009 12:15
Tackar för alla svar... man blir lite klokare för varje ny fråga man ställer *L*

Har fortfarande ingen aning om vilka fiskar jag ska stoppa i akvariet men funderingen runt inredningen börjar väl bli klar i skallen på mig.
Tror jag ska försöka bygga nån typ av platå eller liknande av stenar eller rötter längst in i hörnet och sen få växter att växa ovanpå.. sen är planen att köpa lysrör att sätta längst bak i akvariet så att växterna och de blivande invånarna får tillräckligt med ljus.. Vet inte vilka växter jag har tänkt, blir väl dom jag kan få tag i... men i huvudsak störst längt bak, och mindre ju längre fram i akvariet man kommer...
Övrig inredning får bli stenar och rötter, funderar på en lerkruka eller två till mina ancistrus...
#51 - 8 juni 2009 12:58
Du får fundera i några dagar så ska det bli kul att se vad du kommer fram till:).
Ska själv till Malmö på RK-kurs till onsdag, kanske man hinner kika in i någon affär när man ändå är i krokarna:).
#52 - 8 juni 2009 13:35
ansjo skrev:
Du får fundera i några dagar så ska det bli kul att se vad du kommer fram till:).

Ska själv till Malmö på RK-kurs till onsdag, kanske man hinner kika in i någon affär när man ändå är i krokarna:).

Jaså, så min bästa bollkompis försvinner i ett par dagar.. RK-kurs skriver du... vad är det??
Ja, nog är det kul att kika runt alltid... :) Brukar ta varje tillfälle jag får att kika lite..
Min sambo börjar redan bli trött på min nya hobby :D
#53 - 8 juni 2009 14:00
Det skulle jag tro, lite samma här då intresset inte är så delat;).

Röda Korset, jag ska bli sammarit på jobbet.
#54 - 8 juni 2009 15:51
ansjo skrev:
Det skulle jag tro, lite samma här då intresset inte är så delat;).

Röda Korset, jag ska bli sammarit på jobbet.

Nej, det är väl ofta en som är den drivande i hobbyn och den andra typ jaja... *L*

Jaha, då är jag med :)

På tal om fisk.. från början hade jag ju bara hajmalen och gibbicepsen.. Ger dom maltabletter och fick rådet att jag skulle ge dom två var tredje dag. Nu har jag ju två små ancistrus också och ger dom 4 tabletter var tredje dag.. men räcker det verkligen till för dom två stora? Eller är det som min magkänsla säger mig att dom skulle behöva ha det oftare än så?
Annars så äter dom vanligt flingfoder...
#55 - 10 juni 2009 16:54
Jag skulle nog tippa på att maltabletterna blir uppätna av andra fiskar än de som de är tilltänkta till, kanske du skulle prova att mata med dessa när karet varit släckt en stund...
#56 - 10 juni 2009 18:32
ansjo skrev:
Jag skulle nog tippa på att maltabletterna blir uppätna av andra fiskar än de som de är tilltänkta till, kanske du skulle prova att mata med dessa när karet varit släckt en stund...

Jaså, jag trodde inte att dom andra fiskarna gick på dom... där ser man... får testa det och se om det fungerar... tycker ju att hajmalen borde växa om den nu ska bli så stor som det skrivs... men tror du att det räcker med 4 st då?? Vill ju inte att dom ska svälta..:confused:

Måste bara berätta att jag va till min lokala fiskhandlare och kunde inte motstå en liten rackare, en polka dot :) Jäkligt tjusig sak som inte skulle bli så stor och som skulle vara jättefredlig och snäll mot andra fiskar.. Kom hem, släckte ner akvariet och langade i fisken efter att dom andra hade fått sitt kvällsmål..
Och den simmade iväg o verkade nyfiken o så... efter ett par timmar så va jag så nyfiken o ville visa sambon fisken lite närmare o så så jag tände belysningen igen och efter en stund kom den fram, men då va den inte alls snäll:( Den va på mina andra fiskar direkt och bråkade eller va den nu gjorde, speciellt min lilla gulliga teleskopslöjstjärt fick sig en riktig omgång o dom bara snurrade runt där inne i vattnet... den stackarn hade ju inte en chans att komma undan från den snabba fisken.
Tror du att den här nya fisken kommer att fortsätta vara så här eller är det bara nåt "revirpink" ???
Tror att den har lyckats bita bort några fjäll från slöjstjärten men är långt ifrån säker... Kanske att jag har missuppfattat det hela och den bara vill ha nån att leka med??

Kul att du är tillbaks förresten.. hur gick det på kursen?
#57 - 10 juni 2009 18:35
Ensamma botior har udda beteenden. Skaffa fler, gärna så det blir total minst 6 st, eller gör dig av med den ensamma botian.
#58 - 10 juni 2009 18:41
Johanski skrev:
Ensamma botior har udda beteenden. Skaffa fler, gärna så det blir total minst 6 st, eller gör dig av med den ensamma botian.

Ja, jag har läst det faktiskt... men vilken botia skulle passa med denna då? Vill inte ha praktbotia för jag tycker dom blir lite för stora.
Min lokala fiskhandlare hade bara en i butiken och sa att dom va ganska ovanliga. Funderade på att be honom ta hem flera men vet inte om han kan det om dom nu är ovanliga. Skulle det fungera om jag skaffade ett gäng pakistanbotia till den som lekkamrater??
Du tror inte att det här udda beteendet kan vara så invant då så att den fortsätter även om jag skaffar fler??

Tackar för inlägget förresten. Man kan aldrig få för mycket kunskap:)
#59 - 10 juni 2009 18:48
Hej,

Tänkte bara flika in med ett tips hur man "i stora drag" kan se om fisken du är intresserad av i huvudsak kommer att befinna sig i övre, mitten eller nedersta regionen av ditt akvarium:
titta vart fiskens mun sitter!:)
Allt hänger på vart fisken hittar sin mat, tex en guppy eller en mosikgurami har munnen riktad uppåt och äter i regel sånt som flyter på ytan.
En skalar för att ta ett exempel på fisk som du har äter bland annat småfisk och "jagar sin simmande mat" Altså munnen rakt fram och den håller till framförallt i mitten på akvariet.
Sen i nedre regionen har vi t.ex. palletciklider, munnen snett neråt, letar sin mat på botten där den också har sitt revir och grotta. malar följer i princip samma mönster som ovan. så vitt jag vet är alla malar bottenlevande men ju längre upp munnen sitter, ju mer frisimmande är dom.

finns säkert många undantag till mitt ovan svammel men det ger en bra fingervisning.

Lycka till!

MVH
AckeBlack
#60 - 10 juni 2009 18:57
AckeBlack skrev:
Hej,

Tänkte bara flika in med ett tips hur man "i stora drag" kan se om fisken du är intresserad av i huvudsak kommer att befinna sig i övre, mitten eller nedersta regionen av ditt akvarium:

titta vart fiskens mun sitter!:)

Allt hänger på vart fisken hittar sin mat, tex en guppy eller en mosikgurami har munnen riktad uppåt och äter i regel sånt som flyter på ytan.

En skalar för att ta ett exempel på fisk som du har äter bland annat småfisk och "jagar sin simmande mat" Altså munnen rakt fram och den håller till framförallt i mitten på akvariet.

Sen i nedre regionen har vi t.ex. palletciklider, munnen snett neråt, letar sin mat på botten där den också har sitt revir och grotta. malar följer i princip samma mönster som ovan. så vitt jag vet är alla malar bottenlevande men ju längre upp munnen sitter, ju mer frisimmande är dom.

finns säkert många undantag till mitt ovan svammel men det ger en bra fingervisning.

Lycka till!

MVH

AckeBlack

Tackar för ditt inlägg:) Det kan nog ligga nånting i det du säger.. fast ett undantag jag känner till måste vara slöjstjärtar.. dom äter och rör sig överallt :D
#61 - 10 juni 2009 19:23
nova8010 skrev:
Ja, jag har läst det faktiskt... men vilken botia skulle passa med denna då? Vill inte ha praktbotia för jag tycker dom blir lite för stora.

Min lokala fiskhandlare hade bara en i butiken och sa att dom va ganska ovanliga. Funderade på att be honom ta hem flera men vet inte om han kan det om dom nu är ovanliga. Skulle det fungera om jag skaffade ett gäng pakistanbotia till den som lekkamrater??

Du tror inte att det här udda beteendet kan vara så invant då så att den fortsätter även om jag skaffar fler??

Tackar för inlägget förresten. Man kan aldrig få för mycket kunskap:)

Agressiviteten brukar sprida ut sig om den har artfränder att 'bråka' med. De visar upp ett naturligare och mycket snällare beteende i grupp. Själv råkade jag få med en pakistanbotia när jag köpte 6 st Botia Kubotai (polka-dot) och den levde jävul i akvariet, tills jag skaffade fler pakistanbotior. Det är dock den enda erfarenhet jag har, och kan därmed inte säga om beteendet kommer ändras om du skaffar någon annan sorts botia. Jag skulle nog personligen lämnat in botian om jag inte hittade fler av samma.

MVH Johan
#62 - 10 juni 2009 19:25
Johanski skrev:
Agressiviteten brukar sprida ut sig om den har artfränder att 'bråka' med. De visar upp ett naturligare och mycket snällare beteende i grupp. Själv råkade jag få med en pakistanbotia när jag köpte 6 st Botia Kubotai (polka-dot) och den levde jävul i akvariet, tills jag skaffade fler pakistanbotior. Det är dock den enda erfarenhet jag har, och kan därmed inte säga om beteendet kommer ändras om du skaffar någon annan sorts botia. Jag skulle nog personligen lämnat in botian om jag inte hittade fler av samma.

MVH Johan

Okej, får tacka för svaret iaf även om det kanske inte hjälper mig.. Får väl fråga honom nästa gång jag är in till honom om han kan lägga en beställning på polka dot åt mig.. annars får det vara om den inte har gett sig med att vara elak då...
#63 - 10 juni 2009 19:50
Jajo men slöjstjärtar har ju hoppat över Darwins hårda skola (för visst är det en framavlad fisk?) så den är ju framtagen av människor mest för sitt utseendes skull och inte för dess förmåga att skaffa mat.
Jag tror dock att det är gulfisken som är urformen till slöjstjärtar och dessa har väl munnen ganska så rakt framåt? alltså uppehåller sig fisken i mitten framförallt men säkert lite överallt i jakt på mat.?.
Har ingen erfarenhet av guldfisk/slöjstjärtar dock så jag kanske är helt ute och cyklar nu.?.
och det finns säkert även andra undatag som inte följer min "följa munnen" logik men ingen regel utan undantag heter det ju:)
#64 - 10 juni 2009 19:53
nova8010 skrev:
Tackar för ditt inlägg:) Det kan nog ligga nånting i det du säger.. fast ett undantag jag känner till måste vara slöjstjärtar.. dom äter och rör sig överallt :D

Jajo men slöjstjärtar har ju hoppat över Darwins hårda skola (för visst är det en framavlad fisk?) så den är ju framtagen av människor mest för sitt utseendes skull och inte för dess förmåga att skaffa mat.
Jag tror dock att det är gulfisken som är urformen till slöjstjärtar och dessa har väl munnen ganska så rakt framåt? alltså uppehåller sig fisken i mitten framförallt men säkert lite överallt i jakt på mat.?.
Har ingen erfarenhet av guldfisk/slöjstjärtar dock så jag kanske är helt ute och cyklar nu.?.
och det finns säkert även andra undatag som inte följer min "följa munnen" logik men ingen regel utan undantag heter det ju:)
#65 - 10 juni 2009 19:57
AckeBlack skrev:

Haha, jo det har du så rätt i... dom är nog kanske mest i mitten och simmar. Men alla guldfisksorter är ju matvrak så dom är ju nästan alltid på väg nånstans för att leta mat. Så man kan väl nästan säga att vi har rätt båda två;)
#66 - 10 juni 2009 20:31
nova8010 skrev:
Jaså, jag trodde inte att dom andra fiskarna gick på dom... där ser man... får testa det och se om det fungerar... tycker ju att hajmalen borde växa om den nu ska bli så stor som det skrivs... men tror du att det räcker med 4 st då?? Vill ju inte att dom ska svälta..:confused:

Måste bara berätta att jag va till min lokala fiskhandlare och kunde inte motstå en liten rackare, en polka dot :) Jäkligt tjusig sak som inte skulle bli så stor och som skulle vara jättefredlig och snäll mot andra fiskar.. Kom hem, släckte ner akvariet och langade i fisken efter att dom andra hade fått sitt kvällsmål..

Och den simmade iväg o verkade nyfiken o så... efter ett par timmar så va jag så nyfiken o ville visa sambon fisken lite närmare o så så jag tände belysningen igen och efter en stund kom den fram, men då va den inte alls snäll:( Den va på mina andra fiskar direkt och bråkade eller va den nu gjorde, speciellt min lilla gulliga teleskopslöjstjärt fick sig en riktig omgång o dom bara snurrade runt där inne i vattnet... den stackarn hade ju inte en chans att komma undan från den snabba fisken.

Tror du att den här nya fisken kommer att fortsätta vara så här eller är det bara nåt "revirpink" ???

Tror att den har lyckats bita bort några fjäll från slöjstjärten men är långt ifrån säker... Kanske att jag har missuppfattat det hela och den bara vill ha nån att leka med??

Kul att du är tillbaks förresten.. hur gick det på kursen?

Jo, visst är det som Johanski skriver, skaffa några till så kommer det säkert att lugna ner sig. De brukar vara ganska lugna annars, så jag tror inte de kommer att medföra några större problem:).
Jodå, kursen var bra så nu är det akutväskan i högsta hugg;).
#67 - 11 juni 2009 11:47
ansjo skrev:
Jo, visst är det som Johanski skriver, skaffa några till så kommer det säkert att lugna ner sig. De brukar vara ganska lugna annars, så jag tror inte de kommer att medföra några större problem:).

Jodå, kursen var bra så nu är det akutväskan i högsta hugg;).

Okej, för det vore ju synd att behöva lämna tillbaka den.. Det är ju en riktigt tjusig liten sak:) Men om det nu är så svårt att få tag i just den sorten, går det inte med nån annan liknande?? För som det lät på fiskhandlaren så verkade det mycket enklare att få tag i pakistanbotia.

Om den inte hinner sluta innan jag får tillgång till fler av samma sort, hur ser jag om det är nån riktig fara för slöjstjärten? Som det är just nu så är ju slöjstjärten guldglänsande eller va man nu ska bedöma att det är för färg och på vissa ställen så är den lite glänser det inte lika mycket, det är därför jag tror att botian kan ha nypit några fjäll.
Men hur länge kan man ha en fisk som biter fjäll? Kan ju aldrig vara bra för fisken...
Har läst att polka dot botia plockar parasiter på andra fiskar, kan det vara det den försöker göra?
#68 - 11 juni 2009 12:58
nova8010 skrev:
går det inte med nån annan liknande?? För som det lät på fiskhandlaren så verkade det mycket enklare att få tag i pakistanbotia.

Har läst att polka dot botia plockar parasiter på andra fiskar, kan det vara det den försöker göra?

Varför inte bara köpa pakistanbotior? Slipper du oroa dig att det ska bli trubbel. Råder dig fortf. att lämna tillbaka den ensamma botian.

Tror absolut inte botior plockar bort parasiter från andra fiskar, har aldrig hört om liknande faktiskt.
#69 - 11 juni 2009 13:16
Det beror på var din lokala affär köper in fisk från, men grossisten Imazo har iaf haft hemma Botia kubotai den senaste tiden, så det ska inte vara några större problem att få tag i fler.
#70 - 11 juni 2009 19:49
Okej, får tacka för svaren... Antar att jag blir tvungen att lämna tillbaka den lilla sötnosen.. Vilken är den fredligaste botiasorten annars? Vill aldrig mer råka ut för en så elak fisk..
#71 - 11 juni 2009 21:28
De sorter av botior jag haft tycker jag är ganska lika i sättet, sedan om man tycker de är elaka eller inte beror även lite på de andra invånarna i karet:).
#72 - 12 juni 2009 09:38
ansjo skrev:
De sorter av botior jag haft tycker jag är ganska lika i sättet, sedan om man tycker de är elaka eller inte beror även lite på de andra invånarna i karet:).

Okej, kanske inte är nån större skillnad då. Har betämt mig för att lämna tillbaka fisken på tisdag då han har öppet igen, hoppas bara att jag ska få tag i den då också :)
Köper mig nog ett gäng ancistrus till istället. Dom är verkligen kanon på att städa:D
#73 - 12 juni 2009 09:42
Har funderat på att köpa ett gäng blå gurami och gul gurami.. Skulle det kunna fungera med dom andra invånarna jag har i mitt kar??
Funderar också på att köpa fler scalarer.. kan jag köpa dom små eller kommer dom stora scalarerna jag har att attackera dom då??
#74 - 12 juni 2009 12:40
De guramina du tänker köpa är egentligen samma sort, men bara olika odlingsformer:). Jag har haft gurami med skalarer ihop förr utan problem, men man måste tänka på att alla fiskar är olika individer och kan beté sig olika.
Ska du köpa fler skalarer så är det inte fel om du kan få tag i fisk som är någorlunda jämnstora, annars finns en risk att de blir undanskuffade hela tiden.
Samtidigt är då risken att det blir revirfight ganska omgående, så det är en lite avvägning då det lika gärna kan funka med olika storlekar på skalarerna....
#75 - 12 juni 2009 13:15
ansjo skrev:
De guramina du tänker köpa är egentligen samma sort, men bara olika odlingsformer:). Jag har haft gurami med skalarer ihop förr utan problem, men man måste tänka på att alla fiskar är olika individer och kan beté sig olika.

Ska du köpa fler skalarer så är det inte fel om du kan få tag i fisk som är någorlunda jämnstora, annars finns en risk att de blir undanskuffade hela tiden.

Samtidigt är då risken att det blir revirfight ganska omgående, så det är en lite avvägning då det lika gärna kan funka med olika storlekar på skalarerna....

Okej, jo har hört att den gula guramin är en odlingsform av den blåa..
Då ska jag nog tänka mig för innan jag skaffar fler scalarer.....
Bilagor:
#76 - 17 juni 2009 09:07
Vill bara uppdatera tråden lite och berätta att jag har lämnat tillbaka den ensamma botian nu... Inne i affären träffade jag en annan tjej som hade köpt tre stycken polka dot och det hade fungerat jättebra för henne. Fick tillbaka pengarna av honom iaf och köpte två andra små rackare nämligen två vändmalar... Verkar vara riktigt festliga dom också, simmar runt varandra och upp och ner... Får hoppas att det kommer att fungera bättre med dom nya invånarna.
#77 - 17 juni 2009 15:39
Det tror jag inte;).
Är det någon sorts Synodontis du köpt så kommer du nog att få lite färre fiskar om ett tag när de vuxit till sig....
#78 - 17 juni 2009 16:26
ansjo skrev:
Det tror jag inte;).

Är det någon sorts Synodontis du köpt så kommer du nog att få lite färre fiskar om ett tag när de vuxit till sig....

Malarna lär ju må förjäkla gott dock :p
#79 - 17 juni 2009 17:48
Men åh! Det lät ju inge bra det... Fiskhandlaren va förvånad att det inte hade gått bra med den förra och sa sen att dom här två små krabaterna skulle vara snälla. Han sa att dom kunde ta småfisk typ neontetror och så men så små fiskar har ju inte jag så det skulle inte vara några problem. Vet ej exakt vilken sort det är eftersom jag inte kan se alla bilder i artbeskrivningarna i storformat men den är grå med prickar och liknar [COLOR=#6666ff]Synodontis eupterus[/COLOR] .. fast mina är ljusare. Fiskhandlaren sa att dom skulle bli ungefär 15 cm som stora...
Tror ni alltså att mina andra fiskar kommer råka illa ut??

Annons