Det är lugnt, och det är dessa bollningstrådar som jag tycker kan vara lite extra kul:).
Visst kan du starta extraakvarium, men ta det lugnt trots att du vill så mycket nu i början. Jag skulle tippa på att 9 av 10 som startar akvarium börjar med ett litet kar som snabbt blir fullt, köper ett lite större som snart är för litet det med och står sedan med 5-6 kar runt fotknölarna:D.
Sedan är det tyvärr verkligheten att allt för många av dessa lägger ner karen igen då det blir för myckat att hålla reda på, kanske med sjukdomar, alger mm. Det funkar ofta bra de första månaderna för att sedan kanske svaja lite innan de kommer i balans, och då blir det för mycket med ett flertal kar med obalans. Startar man däremot upp lite lugnare och hinner lära sig grunderna i ett eller max två kar, får man sedan en lite lättare väg att följa om man sedan väljer att utöka sin hobby.
I ditt kar skulle jag personligen skippa hajmalen, som säkerligen stått på svältkur alldeles för länge. Även Gibbin och slöjstjärtarna skulle fått vika på foten för att ge plats till fiskar som i mina ögon kan vara lite intressanta, inte för att tracka ner på ägare av dessa nämda fiskar;).
Några skalarer till som får para ut sig med de befintliga, en eller ett par stim tetror samt kanske nyckelhålsciklider eller liknande som är ganska robusta och tåliga samt malar i lite olika former, antal och storlekar.
Men det är jag som är lite väl inne på Sydamerika, det finns annars olika gurami som skulle passa, rasboror och ungfödare som skulle kunna se sin plats i ditt kar.
Det är därför jag skrev i början att du ska ta det lugnt och känna dig för vilka fiskar du gillar samt se att dessa passar ihop:).
Hej!
Menade absolut inte att jag ska gå o köpa ett nytt akvarium nu utan i så fall senare om det är så att intresset håller i sig och jag ser att det fungerar med det akvariet jag har. Har själv förstått att det är många som slutar efter ca 6 måndader pga att det inte fungerar av olika skäl, tex alger eller sjukdom. Har däremot funderat på att det ofta skulle vara bra att ha ett "krisakvarium" där man kan stoppa ner en fisk eller två om det skulle vara nödvändigt för att dom inte funkar i det kar man har. Svärmor har haft lite problem med sina fiskar i sitt kar, har fått lämna tillbaka fisk till fiskhandlaren och en del har hon ju då gett mig.. *L*
Just nu försöker jag lära mig så mycket som möjligt om akvarier och allt som hör till och ekonomin är inte på tipp topp så därför tänker jag mig noga för innan jag köper en fisk överhuvudtaget. Vill ju att det ska fungera med dom jag har så att inte nya fisken blir mat eller nåt:)
Dom fiskar du nämner har jag inte direkt fastnat för även om jag har varit och snuddat vid dom när jag kikat runt på nätet o så. Har fått intrycket att många av dom sorterna är aggressiva och tycker det känns lite otäckt om fiskarna jag ska ha skulle bli osams sinsemellan. Är heller inte så förtjust i små fiskar utan vill gärna ha lite storlek på dom, i af som en guldfisk i storlek tycker jag är lagom.
Ciklider är jättefina, iaf dom som är färgglada tycker jag.. men som sagt, har fått intrycket att dom kan vara aggressiva och vill köra lite safe nu i början... Kanske om hobbyn håller i sig att man skaffar ett akvarium med bara ciklider då...
Ett tips jag har fått är att jag ska tänka efter i vilket skikt av akvariet som fiskarna är mest, så att jag kan fylla ut akvariet med bottenlevande fisk, mellanskikt levande fisk och överst... Är det nåt du skulle rekommendera elelr är det rent bullshit? Om det är nåt att gå efter, var hittar man den informationen i så fall??