Skulle ni bytt...?

#1 - 12 juli 2009 19:09
Tjenixen...

Har en fundering angående mitt 200 liters balja. Där sitter det just nu 2st T8 på 30W. Funderar på att byta ut den mot 2st T5 på 39W.

Enligt Akvarielagret i Sthlm så kan jag ta med mig min armatur så kan dem hjälpa mig att byta ut den till T5.

Dett är ett EH akvarium eller nått... alltså med luckor i rampen i trä så själva armaturen sitter i "taket" hoppas ni förstår vad jag menar.

Problemet är att jag bytte i mitt väggakvarium till 2st 54 från 2st 28 och nu växer inte växterna på höjden... Dem tror att dom har växt tillräckligt nu breder dem ut sig istället :S

Vill inte ha samma fenomen... att det blir för mycket ljus.
#2 - 12 juli 2009 19:56
Att byta för extra 18 watt är nog ingen vidare ekonomisk idée men växterrna kommer nog att växa på samma sätt som tidigare. Varför växterna skjuter i höjden vid lågt ljus är för att de skall komma närmare och av konkurensskäl. Din tillväxt nu i ditt väggakvarium (du har nästan fördubblat ljusmängden) är mer naturlig och är ett växtsätt som många skulle vilja ha.

MVH Lasse
#3 - 12 juli 2009 20:04
Hehehe oki, funderar på att plantera lökar där (celi... nått tror jag dem hette) för att få lite växter på höjden också :) Men tack för svaret :)
#4 - 12 juli 2009 20:06
Va? för mycket ljus kan man väl inte få, men vad jag inte förstår är varför vill du byta ut dina T8 rör överhuvudtaget?
Hur växterna beter sig i ditt väggkar kan ju ha att göra med vilket spektrum ljuset har och inte bara hur starkt det är.
#5 - 12 juli 2009 20:27
Jaha oki, har kört med china rör förut som hängde med akvariet. Sedan pajade rampen så jag bytte ut fanskapet och nu kör jag 2st 54W T5 från Philips Aquarelle

Ljust som fan är det och det är 130liter 20cm i tjocklek.
#6 - 13 juli 2009 08:48
Darre skrev:
Jaha oki, har kört med china rör förut som hängde med akvariet. Sedan pajade rampen så jag bytte ut fanskapet och nu kör jag 2st 54W T5 från Philips Aquarelle

Ljust som fan är det och det är 130liter 20cm i tjocklek.

Jo det låter klart som lite overkill, dels den styrkan men även dom bästa växtrören, kör du typ PMDD och nån kolgödning i det karet så lär nog växterna skjuta i höjden fast tätare än med china rören, egentligen skulle du ju försöka få tag i sämre rör om du vill ha tunnare växter och lite svagare ljus men just som T-5 finns inte dom jag annars skulle rekomenderat, du skulle ju kunna prova att byta ett av dina aquarelle mot ett vanligt kallvitt rör, tror inte det skulle förstöra synintrycket så mycket då aquarellen är ljusstarkare men det skulle bli lite mörkare och växterna får sträcka lite mer på sig då :)
#7 - 13 juli 2009 10:01
Då skulle jag hellre lägga pengarna på ett par nya Aquarellerör samt reflektorer till dessa, det räcker länge.
Sedan finns det ytterligare en anledning till att en del växter håller sig lite lägre, och speciellt Vallisneria och det är om du har ett näringsfattigt vatten och inte göder med något.

Annons