skugga oscar hur ska jag göra?

#1 - 9 januari 2007 13:51
har tre 6cm oscar ciklider som är skugga de kommer framm bara när de är hungriga o så fort de får maten så gömmer de sig o efter det är de jätte skugga o gömmer sig snabt under rötterna om man kommer nära karet!vad ska jag göra åt det?hjälp!
#2 - 9 januari 2007 15:39
Hur stort kar har du?när köpte du dom?
#3 - 9 januari 2007 15:49
Hur stort kar har du?när köpte du dom?

160 liter kar köpte de sedan två veckor!
#4 - 9 januari 2007 15:50
Okej:)Lite litet men dom e ju små nu så att de ska vell funka ett tag framöver har själv funderat på oscar de blir de nog ifall de inte blir diskus
#5 - 9 januari 2007 15:53
Okej:)Lite litet men dom e ju små nu så att de ska vell funka ett tag framöver har själv funderat på oscar de blir de nog ifall de inte blir diskus

du menar att det är inget fel att de är skugga o rädda forfarande efter två veckor?
#6 - 9 januari 2007 15:56
´Vet du va du skulle kunna göra?sitt mkt framför akvariumet å försök få dom att vänja sig vid dej då blir dom nog inte lika rädda
#7 - 9 januari 2007 16:00
va har du för andra fiskar med dina?
#8 - 9 januari 2007 16:20
va har du för andra fiskar med dina?

bara de inga andra fiskar 3 st oscar
#9 - 9 januari 2007 16:21
Det heter skygga och inte skugga och Silverhajen; Det stavas allihopa inte alihopa ("Akvarie Missbrukare Är Vi Alihopa")

;)
#10 - 9 januari 2007 16:25
jädrans va sugen man var på att rätta andra då?
#11 - 9 januari 2007 16:26
Okej undrar om man kan ha praktbotier å scalarer med oscar
#12 - 9 januari 2007 16:50
vi köpte påfåglar för några månader sedan och då var dom ca 8cm och ungefär samtidigt så köpte vi guldsömciklider som vi har i samma kar och nu efter bara några månader så har påfåglarna vuxit till ca 15cm och dom har inte varit skygga nånting alls... inte ens när dom var nyinköpta så varför dina är såna vette f*n...
den ända gången dom är lite rädda och gömmer sig är när vi byter vatten men när vi är klara så tar det bara några minuter så är dom framme igen...

//jonatan
#13 - 9 januari 2007 17:02
Okej jag funderar på att skaffa sånna ciklider dom värkar trevliga på ngt sett:D
#14 - 9 januari 2007 17:11
de e dom inte. äter typ altl o blir stora :/ tråkiga. :/ kanske kul o coola nrä de e små men elaka o fula när de blir större, o de går snabbt
#15 - 9 januari 2007 17:12
Var och en tycker va man själv vill
#16 - 9 januari 2007 17:14
Okej jag funderar på att skaffa sånna ciklider dom värkar trevliga på ngt sett:D
Skulle inte du ha Diskus:confused:
#17 - 9 januari 2007 17:16
Jag vet inte en har ej bestämt mej riktigt nu när man tänkt efter så värkar de kräva en hel del jobb+att jag måste få hem mitt 920l kar fort å vill helst inte stressa min kusin som har fått låna de efter en hel del tjöt
#18 - 9 januari 2007 18:12
Jag vet inte en har ej bestämt mej riktigt nu när man tänkt efter så värkar de kräva en hel del jobb+att jag måste få hem mitt 920l kar fort å vill helst inte stressa min kusin som har fått låna de efter en hel del tjöt

Jag tror det blir bäst om du kör både discus och påfåglar i tillsammans med dina scalarer, silverhajar och botier;)
#19 - 9 januari 2007 18:17
Långås skrev:
Jag tror det blir bäst om du kör både discus och påfåglar i tillsammans med dina scalarer, silverhajar och botier;)
Det blir som fisken i vattnet:D
#20 - 9 januari 2007 18:58
nilbrink skrev:
de e dom inte. äter typ altl o blir stora :/ tråkiga. :/ kanske kul o coola nrä de e små men elaka o fula när de blir större, o de går snabbt

vad är det man brukar säga... "smaken är som baken, trång i början..."
visst äter dom allt och växer så det knakar men att dom blir fula och tråkiga det tycker jag verkligen inte...
elaka är dom inte heller jämfört med många andra arter... egentligen är det en ganska så fridfull firre men hungrig...

med tanke på att påfåglar äter som dom gör så skitnar dom ner vattnet ganska så mycket oxå så det är en hel del jobb med påfåglar oxå...

//jonatan
#21 - 9 januari 2007 20:09
Jag tror ej att de skulle fungera?
#22 - 9 januari 2007 21:15
habob skrev:
har tre 6cm oscar ciklider som är skugga de kommer framm bara när de är hungriga o så fort de får maten så gömmer de sig o efter det är de jätte skugga o gömmer sig snabt under rötterna om man kommer nära karet!vad ska jag göra åt det?hjälp!

dina fiskar kommer att vänja sig vid att du kommer till akvariet...det lovar jag...det jag brukar göra för att vänja fiskar är att när jag byttar vatten i akvariet så rör jag runt är att röra runt lite med handen ibland lite vid vatten ytan så vet de att jag är i akvariet och senså går jag ofta till akvariet de första dagarna så att de vänjer sig där oxå......efter ett par 2-3 veckor så brukar mina nya fiskar vara helt oskygga och de är framme mer och simmar och har skoj
Guest
#23 - 9 januari 2007 21:37
Precis som joda säger är de inga elaka aggressiva saker, utan mera lugna och mäktiga:)

har några bjässar själv på runt 30cm, mycket personliga firrar men de kräver extra skötsel om man jämnför med en guppy tex och en bra pump.
#24 - 10 januari 2007 08:12
fick inte riktig svar än!nogon som kan svara tydligt varför de är rädda koma fram!?tack!
#25 - 10 januari 2007 09:00
habob skrev:
fick inte riktig svar än!nogon som kan svara tydligt varför de är rädda koma fram!?tack!

Det kan vara svårt att säga precis vad det är. Allt från dåliga vattenvärden till att dom har blivit skrämda av dig någon gång. Pröva att byta vatten och möblera om lite. Samt att vara i närheten av akvariet som så många andra har skrivit redan.
#26 - 10 januari 2007 09:01
Halloj,

Hmm. alla fiskar kan vara skygga under perioder. Absolut när de är mindre... Så ge det ett tag.

Snart kommer du vara tvungen att byta till ett större kar för dina fiskar (540-720 liter) och vid det laget så kan jag lova att dina små söta fiskar försöker bita i din arm när du stoppar ner den i karet... Eller i dina fingrar när du matar dem.
Så njut av lugnet ett tag till :)

Läste något om att blanda oscar med scalar... Jodå det blir finfin mat för påfåglarna.. Bra semesterfoder troligen.. Precis som alla andra mindre fiskar... När något är litet nog att få plats i munnen på en oscar, och ser ut att smaka gott, så hamnar det där förr eller senare..! Typ fingrar, plastbitar, tetror, scalarer. TJa. Det mesta :P
#27 - 10 januari 2007 09:20
Stew skrev:
Läste något om att blanda oscar med scalar... Jodå det blir finfin mat för påfåglarna.. Bra semesterfoder troligen.. Precis som alla andra mindre fiskar... När något är litet nog att få plats i munnen på en oscar, och ser ut att smaka gott, så hamnar det där förr eller senare..! Typ fingrar, plastbitar, tetror, scalarer. TJa. Det mesta :P

Min kommentar att blanda alla de fiskar han har i sitt kar idag och sedan slänga i discus och påffar var givetvis menat som ett ironiskt inlägg om någon missade det[:o]
#28 - 10 januari 2007 09:30
Långås skrev:
Min kommentar att blanda alla de fiskar han har i sitt kar idag och sedan slänga i discus och påffar var givetvis menat som ett ironiskt inlägg om någon missade det[:o]

Såg ditt inlägg nu :P Tänkte på silverhajens inlägg när jag svarade..!
#29 - 10 januari 2007 11:23
Att de är skygga kan kanske bero på att de går för trångt? Hur stora är de?

Jag tror inte en påfågel skulle få in en vuxen scalare i munnen, inte ens en halvvuxen. Scalarer är heller inga små fiskar.
#30 - 10 januari 2007 11:37
En f.d arbetskompis hade haft scalarer och påfåglar i samma kar när han höll på med akvarier. Scalarerna lekte i det akvariet och lyckades hålla bort påfåglarna.
#31 - 10 januari 2007 11:54
Det verkar däremot som att pyttesmå påfåglar gillar att smyga sig på små scalarer underifrån, och nypa till dem i fenorna. Men det slutar de nog med när både de och scalarerna blir större.
#32 - 10 januari 2007 15:58
Micke_A skrev:
Att de är skygga kan kanske bero på att de går för trångt? Hur stora är de?

Jag tror inte en påfågel skulle få in en vuxen scalare i munnen, inte ens en halvvuxen. Scalarer är heller inga små fiskar.

de är 6 cm o har de i en 160 liter kar men jag ska köpa en 500 liter minst till de snart,men problemet är att de är rädda fortfarande jag tänkte tabort alla rötter så att de vänjer sig kanse mer!?
#33 - 10 januari 2007 16:02
Stew skrev:
Halloj,

Hmm. alla fiskar kan vara skygga under perioder. Absolut när de är mindre... Så ge det ett tag.

Snart kommer du vara tvungen att byta till ett större kar för dina fiskar (540-720 liter) och vid det laget så kan jag lova att dina små söta fiskar försöker bita i din arm när du stoppar ner den i karet... Eller i dina fingrar när du matar dem.

Så njut av lugnet ett tag till :)

det hoppas jag att de blir mindre rädda o vänjer sig saken är att jag har inte skrämt de alls jag kommer nära karet o försöker o kolla på de men de är nästan alltid under rötter o kommer fram bara när de är hungriga,tänkte tabort alla rötter så att kanse de vänjer sig mer när de har ingenstans o gömma sig under!?o det klart jag ska köpa en ny kar till de som är minst 500 liter jag kollar runt men de är dyra!
#34 - 10 januari 2007 16:05
bucklan skrev:
Det kan vara svårt att säga precis vad det är. Allt från dåliga vattenvärden till att dom har blivit skrämda av dig någon gång. Pröva att byta vatten och möblera om lite. Samt att vara i närheten av akvariet som så många andra har skrivit redan.

jag har inte skrämt de alls men jag ska göra det du sa nu o hoppas att det gor bra,vill tacka dig för dina förslag!:)
Bilagor:
#35 - 10 januari 2007 16:07
macke_fisk skrev:
dina fiskar kommer att vänja sig vid att du kommer till akvariet...det lovar jag...det jag brukar göra för att vänja fiskar är att när jag byttar vatten i akvariet så rör jag runt är att röra runt lite med handen ibland lite vid vatten ytan så vet de att jag är i akvariet och senså går jag ofta till akvariet de första dagarna så att de vänjer sig där oxå......efter ett par 2-3 veckor så brukar mina nya fiskar vara helt oskygga och de är framme mer och simmar och har skoj

jag ska göra det du skrev med o hoppas att det blir bätre,vill tacka dig mycket!:)
#36 - 11 januari 2007 17:08
habob skrev:

Kan vara att akvariet är lågt placerat..Felaktig belysning.. Vibrationer när du klampar fram till akvariet he he .mm.
#37 - 11 januari 2007 17:17
Jag har haft Oskars och dom tog både Paletthonan Tigerbarbar och scalare.. som tur var va jag hemma och kunde rädda Paletten och Scalaren genom att köra ner håven och fånga den, då spottade den ut "bytet".. Scalaren tog den på tvären. Påfågeln var ca 8-10cm lång.. Den är inte elak som Röd cilklid eller Zebracikliden men en glupskare fisk får du leta efter
Mvh
#38 - 11 januari 2007 17:26
ja på www.youtube.com finns de filmer om alla sortes fiskar fysatan va glupska dom e!

Annons