Till viss del bryr sig faktiskt växter om vattengenomströmningen. Den som vill djupdyka i det ämnet kan läsa den här examinationsuppsatsen:
http://ian.umces.edu/bill/pdfs/crossley_2002_thesis.pdf
En precis lagom genomströmning gör att näringsämnen och CO2 enklare når upptagsställena under bladen.
Och hur går det med koldioxidupptaget om det är strömt?
En viss lagom genomströmning kommer öka koldioxidupptagningsfömågan. Det varierar sannolikt från växt till växt men du kan ju se i uppsatsen vilka hastigheter det gäller för Aponogeton elongatus. Har för mig att det handlar om någon centimeter per sekund som är optimalt, rätta mig om jag har fel. Orkar inte skumma igenom den.
Det blir inte bara syre i vattnet?
Nej. Ju mer cirkulation man har i akvariet desto snabbare ställer vattnet in sig mot de nivåer som finns i luften (cirka 78% kväve, 21% syre, 0,03% koldioxid).
Exakt dessa relationer blir det inte vattnet eftersom koldioxid är lite enklare att lösa upp i vatten (max 1800 ppm CO2 jämfört med syre som man max kan få ner 10-12 ppm av om jag inte minns fel), men det stör inte den generella förklaringen - det kan inte bara bli syre i vattnet om du har kraftig cirkulation.