Skrota Försäkringskassan, Soc och A-kassan!

#1 - 11 mars 2008 10:39
De är från "1800-talet" och kränker folkets rättigheter, tycker jag. Vi har gått med på att ha en hög skatt i Sverige för att vi ska ha vissa medborgerliga rättigheter och dem tafsas det på idag.
Kan man inte införa en "Lex Maria" lag för stadsanställda?!!

Vi kan ha en myndighet som ser till att man får pengar om man inte har jobb så att man klarar sig ekonomiskt. Som det är nu så ska man förnedras och det ska utredas, chefen jagas, man beviljas eller man nekas..
De som blir nekade ska skämmas ännu mer och gå till Socialtjänsten och tigga pengar..
Hallå, det är år 2008 nu,
ska vi inte införa Indiens kastsamhälle på en gång istället?? ;) Är du kastlös så får du göra rent offentliga "Baja Major" manuellt.. [xx(]

Socialtjänsten sitter och beslutar i familjeärenden och ungdomsfrågor med minimal psykologisk utbildning. De hackar och förstör utan att veta vad de gör. Socialtjänsten beslutar vilka behandlingar som ska få klienter och därigenom överleva!!!
Lämna över detta till instanser som har kompetens för sådant, BUP t ex. [COLOR=Red]1800-tal, verkligen!!![/COLOR]

Nej, ett levnadsbidrag efterlyses. Antingen behöver du det eller så har du en heltidslön från din arbetsgivare och då behöver du det inte, är mitt förslag..
Åhh, vad jag är ilsken!!! [:-177]
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 11 mars 2008 10:54
Idag mår många människor dåligt av hur dom behandlas vilket belastar den redan överansträngda sjukvården ännu mer.
Sjuka människor blir ännu sjukare och läkarnas överbelastas med att skriva sjukintyg till diverse myndigheter istället för att kurera patienter.

Man kan läsa lite om hur Försäkringskassan hanterar folk i denna artikel i Aftonbladet http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2024195.ab
Det intressanta är att en del faktiskt har lyckats vinna mot Försäkringskassan. Detta är kanske anledningen till att Försäkringskassan i Gbg nu nyanställer folk - inte läkare eller annan sjukvårdsutbildad pesronal för att man på ett bättre sätt sakll kunna hjälpa folk - utan jurister. Uppenbarligen för att dessa skall göra det ännu svårare för vanligt folk att vinna mot Försäkringskassan:mad:
#3 - 11 mars 2008 11:15
Vad menar du med minimal psykologisk utbildning. Vad jag vet är så gott som alla på socialtjänsten socionomer, dvs högskoleutbildning i 3 år med psykologi och juridik (:D) som huvudämne.

Men eftersom jag själv är pappaledig på deltid så kan jag förstå vissa av dina synpunkter om att försäkringskassan är lite trilskiga ibland, helst när man är egen företagare.

Däremot så tycker jag inte att ett levnadsbidrag utan kontroll är något att sträva efter. Varför skall man inte kunna kräva prestationer av arbetslösa personer när man ställer krav på de som har anställning?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 11 mars 2008 11:22
Långås skrev:
Men eftersom jag själv är pappaledig på deltid så kan jag förstå vissa av dina synpunkter om att försäkringskassan är lite trilskiga ibland, helst när man är egen företagare.

Understatement - idag går en stor del av en läkares arbetstid åt till att skriva intyg och sedan nya intyg för överklagande och detta i ärenden där alla människor med någorlunda sunt förnuft kan begripa att dessa sjuka människor inte kan jobba (i alla fall inte med det jobb dom har).
#5 - 11 mars 2008 11:22
Kan ingenting hellre än att ställa mig bakom Katharina och Kjell i den här frågan, världsmästarlandet man växte upp i som liten grabb i början av -70 talet med solidaritet och social trygghet står nu ensam i historieböckerna som en utopisk skröna som aldrig inträffat, vi avskaffade solidaritet och medkänsla och ersatte det med individens frihet att satsa på sig själv och skita i andra, storebror fanns då som nu men i ett kallt samhälle blir storebror riktigt farlig.
#6 - 11 mars 2008 11:28
Ok, så vad är lösningen. Ta bort kontrollen och höja skatterna? Menar inte att provocera (bara lite ;)), men tycker att det vore intressant med en kreativ diskussion.
#7 - 11 mars 2008 11:31
Man skulle varit invandrare istället och få allt fritt !

Känner en snubbe som inte har tänkt att jobba nånsin för att han har myglat till sig sjukpension och diverse bidrag och han får mer pengar varje månad som går än min mormor som är pensionär och f.d lärarinna.

Hans släktingar har kunnat åka hit till sverige från iran och bosatt sig helt jäkla gratis och dom får oxå bidrag för att kunna uppehålla sig och det är inte lite stålar det inte.

Har nog aldrig hört dom klaga förutom när polisen stoppar dom i deras nyköpta merca en gång i veckan och undrar var dom fått alla pengar ifrån till en sån ny bil.

Han har 2 bröder som inte heller har några planer på att försörja sig för att behöva svettas precis.
Sälja smuggelcigg och sprit det är lagom ansträngande jobb tycker dom ;)

Sverige är fantastiskt :D

Kom nu inte med massa påhopp för det är så som jag skriver.
#8 - 11 mars 2008 11:38
Tanken med en medborgarlön eller andra former av ekonomiska garanter för individen i ett samhälle har seriöst debatterats i den moderna världen sedan början av 1800 talet så du borde inte ha några som helst problem att själv hitta information i ämnet.

Höja skatter, vi har en ständigt krympande social sektor med mindre och mindre budget samtidigt som både värdet av intjänade medel minskar och skattetrycket bara ökar, försäkringskassan har ju nu senast kommit fram till att deras antagande om att "svensken fuskar" är felaktigt, vi har ett land där karensdagar gör att man går till arbete och skola och smittar kolleger i stället för att stanna hemma och bli frisk.

Vad var ditt inlägg i den konstruktiva debatten?

DRD, lägg ner den skitsnackarstilen eller flytta till Sjöbo annars kommer jag ner och burnar sönder garageuppfarten för dig så stort raggarsvin jag nu är, dessutom vet alla att drängarna på SBP myglar så det stänker om det..
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 11 mars 2008 11:43
drd skrev:

Känner en snubbe som inte har tänkt att jobba nånsin för att han har myglat till sig sjukpension och diverse bidrag och han får mer pengar varje månad som går än min mormor som är pensionär och f.d lärarinna.

Hans släktingar har kunnat åka hit till sverige från iran och bosatt sig helt jäkla gratis och dom får oxå bidrag för att kunna uppehålla sig och det är inte lite stålar det inte.

Har nog aldrig hört dom klaga förutom när polisen stoppar dom i deras nyköpta merca en gång i veckan och undrar var dom fått alla pengar ifrån till en sån ny bil.

Han har 2 bröder som inte heller har några planer på att försörja sig för att behöva svettas precis.

Jo jag vet att det är så du skriver och tycker och jag tycker att det är tragiskt att någon kan vara så totalt i avskanad av empati för sina medmänniskor bara för att dom kommer från ett annat land.

Brottslingar skall sättas åt oavsett vilken härkomst dom har, men 99% av invandrarna sköter sig och de skall inte få skulden för det den resterande procenten ställer till med.
#10 - 11 mars 2008 11:44
Långås skrev:
Vad menar du med minimal psykologisk utbildning. Vad jag vet är så gott som alla på socialtjänsten socionomer, dvs högskoleutbildning i 3 år med psykologi och juridik (:D) som huvudämne.

Däremot så tycker jag inte att ett levnadsbidrag utan kontroll är något att sträva efter. Varför skall man inte kunna kräva prestationer av arbetslösa personer när man ställer krav på de som har anställning?

Om man förväntar sig att folk ska fuska så gör de det i större utstäckning än om du ger dem tillit och förtroende. Som det är idag så bedrar Försäkringskassan folket.

Långås skrev:
Ok, så vad är lösningen. Ta bort kontrollen och höja skatterna? Menar inte att provocera (bara lite ;)), men tycker att det vore intressant med en kreativ diskussion.

Jag kom med ett förslag. Levnadsbidrag. Det är klart att detta också ska sättas viss koll på. Om folk inte vill jobba så är ju något fel och då behöver de rehabiliteras. Ingen frisk människa tycker att det är roligt att bara gå hemma och dra i längden. I såfall har de svartjobb.

drd skrev:

Nu ska man ju inte dömma alla över en kam och att han får mer pengar än din mormor kan ju bero på att han har barn t ex?! Men att staten silar mygg och sväljer kameler är det ju ingen fråga om. Det är en jakt på vanligt folk som precis som Kjell säger skapar oro, otrygghet och depressioner. Storfuskarna klarar av att fuska iaf!!!!!!!!!!!

Långås:
Jag tänkte nästan skriva på första inlägget att jag söker kreativa lösningar och kreativ debatt på den här tråden.. Jag skriver det nu då.. [:-174]

Tillägg.
[COLOR=Red]Som jag förstår det så har Socionomer en veckas frivillig psykologi och sedan frivilliga extrakurser på en vecka typ och de äldre socionomerna har ännu sämre psykologisk utbildning, men jag är inte helt säker.[/COLOR]. :confused:
#11 - 11 mars 2008 11:51
Tur att vi har invandrare när vi vill ha en pizza eller äta på restaurang.
#12 - 11 mars 2008 12:03
För att citera Morgan Johansson:

"Jag brukar säga att ett samhälle ska bedömas efter hur det behandlar sina mest utsatta medborgare. Får barn som far illa stöd och hjälp? Tvingas människor sova i portuppgångar och under broar? Får missbrukare vård? Det är de frågorna man ska ställa när man bedömer ett samhälle."

Olof palme avskaffade tjänstemannaansvaret och Torbjörn Fälldin återinförde det i starkt urvattnad form, resultatet är ansvarsbefriade myndighetspersoner inom försäkringskassa, socialtjänst och kommun som genom moraliska och tvivelaktiga beslut kan välta livet över ända för medborgare utan att någonsin ställas till ansvar.
#13 - 11 mars 2008 12:04
Forskning och nya rön.

Detta tas jättedåligt tillvara av ovanstående myndigheter. T ex så visar ny forskning att kosten, vitamintillskott och Omega oljor motverkar t ex ADHD och psykisk ohälsa samt förbättrar koncentrationsförmågan. Varför har man inte kostrådgivning osv för familjer med "problembarn".
Ny forskning visar att barn som har såkallad ADHD oftast har Social och fysisk intelligens, dessa barn har alltså svårt att sitta stilla i skolbänken. Varför tar inte staten sådan forskning tillvara???
Försäkrar sig staten om att några barn ska slås ut ur systemet så att vi får några sophämtare lr vad??

Rehabilitering tar flera år innan folk får och den de får är minimal. Min väninna blev sjukskriven för sköldkörteln och fysisk utbrändhet. När hon hade tjatat sig till rehab ett par år senare så satt det folk där som varit sjukskrivna i 6 år utan rehab och de var kvar i "försvarsstadiet" alltså att istället för att koncentrera sig på att bli friska och vad de faktiskt klarade av så satt de och gnällde att de faktiskt var sjuka.. :(
Min väninna drog igång hela gruppen så mycket att hon sedan fick komma tillbaka och hålla ett litet föredrag för en ny grupp [:-174] om att se det positiva i tillfrisknandet i stället för att foccusera på vad man inte klarar av.

Varför tar inte statliga myndigheter tag i liknande rön och beprövade metoder??? Folk lider i onödan och på sikt kostar de ju långt mera pengar!!! Ekonomiskt och moraliskt oförsvarbart!!
#14 - 11 mars 2008 12:14
[:(!]Jag har meganegativa erfarenheter av f-kassan & soc som jag ska försöka dra lite kort här.
Min man var långtidssjukskriven, han paja ryggen på sitt arb & kan inte gå tillbaks dit. Arbplatsen blev sura för detta & satte igång värsta häxjakten vilket ju naturligvis inte gjorde honom friskare. Dom ringer upp f-kassan & säger att han inte längre är anställd & f-kassan köper det trots att vi säger att vi ingen info fått om det & inte heller skrivit på nåt papper om att han sagts upp & enligt facket finns det dessutom inga grunder för en sådan. F-kassan lyssnar trots det på arbgivaren & fryser sjuklönutbet för att göra en utredning... :mad::mad: Mitt i soppan byter jag jobb. Från ett där jag fått bet i förväg till ett som jag får bet i efterskott på... Det resulterade i att vi hade 1 barnbidrag som inkomst på en månad med Hus & alla andra räkningar för att f-kassan trodde på arbgivaren! [:(!]:mad: Då vände jag mog till soc, fanns ju ingen annan utväg & frågade om vi fick låna pengar till utgifterna & betala tillbaka på 2 ggr. Vi har aldrig vänt oss till dom förut. Svaret blev nej, dom lånar inte ut utan det skulle isf göras en utredning om bistånd. Då går dom tillbaks & tittar inkomst senaste 3 månader & då uppfyller inte vi kraven. [:(!]:mad:
Min mans bror är en parkbänkalkoholist som hämtar pengar på soc varje månad. Han får ut drygt 6000 kr varje månad som han gjort av med på mindre än 10 dagar utan att betala en enda räkning. Då går han till soc igen som betalar räkningar & sen resten av månaden fortsätter betala ut 700 kr var 5e dag! Det fortgår månad efter månad!!! [:(!]:mad:
Vi fick klara oss på den skrala besparingen vi hade, sälja bilen tills jag fick lön. Sen fick vi klara oss på den i 6 månader tills f-kassan var färdig med sin utredning & betalade ut allt retroaktivt! Då hade vi flera ggr i veckan ringt & pressat på, skickat in papper med underskrift från verkstadschefen att han inte var uppsagd mm mm [:(!]:mad:

Så ja, jag kan absolut hålla med om att dom borde skrotas!

Mvh Eva
#15 - 11 mars 2008 12:50
Försäkringskassan är mästare på att behöva utreda allting och så tar det en himla tid.Jag är sjukpensionär sedan sommaren 2006 p.g.a kronisk värk och artros.De senaste åren innan dess var jag sjukskriven så min arbetsgivare ville säga upp mig.När det kom på tal om att jag skulle få sjukpension så blev jag glad för jag känner att jobba funkar inte, min läkare står på min sida också.Men under dessa år så har försäkringsläkaren sagt att jag kan jobba 50% trots att han/hon aldrig träffat mig utan bara genom att läsa papper och intyg från min läkare som klart säger ifrån om jobb.Jag provade att jobba 10 timmar i veckan fördelat på 2 dagar och inte fungerade det utan att jag fick äta massor av smärtstillande alla dagar i veckan för att överhuvudtaget ta mig upp på morgonen.Nu ska det omprövas igen så jag förbereder mig nu på en fajt med de utifall de får för sig att jag ska arbetsträna.För mig finns det bara ett sorts jobb som funkar eftersom jag är född med ryggmärgsbråck men inte ens det jobbet klarar jag längre utan att få ont (sitta vid datorn). Sen blir man ju inte direkt glad när man får höra att man är lat som går hemma för man går ju inte hemma för att man tycker det är kul och definitivt inte för att det är ekonomiskt.
#16 - 11 mars 2008 13:02
Katharina skrev:
Tillägg. [COLOR=red]Som jag förstår det så har Socionomer en veckas frivillig psykologi och sedan frivilliga extrakurser på en vecka typ och de äldre socionomerna har ännu sämre psykologisk utbildning, men jag är inte helt säker.[/COLOR]. :confused:

Stämmer nog rätt bra, så var det i alla fall när min fru utbildade sig till socionom. Hon har förövrigt jobbat både på socialen och F-kassan. Hon slutade på kassan mycket pga att det mer och mer började att gå ut på att ifrågasätta och jaga fuskare, att människor i en svår situation ska sättas i en än brantare utförsbacke.
EvaPeva skrev:
[:(!]Jag har meganegativa erfarenheter av f-kassan & soc som jag ska försöka dra lite kort här.

Min man var långtidssjukskriven, han paja ryggen på sitt arb & kan inte gå tillbaks dit. Arbplatsen blev sura för detta & satte igång värsta häxjakten vilket ju naturligvis inte gjorde honom friskare. Dom ringer upp f-kassan & säger att han inte längre är anställd & f-kassan köper det trots att vi säger att vi ingen info fått om det & inte heller skrivit på nåt papper om att han sagts upp & enligt facket finns det dessutom inga grunder för en sådan. F-kassan lyssnar trots det på arbgivaren & fryser sjuklönutbet för att göra en utredning... :mad::mad: Mitt i soppan byter jag jobb. Från ett där jag fått bet i förväg till ett som jag får bet i efterskott på... Det resulterade i att vi hade 1 barnbidrag som inkomst på en månad med Hus & alla andra räkningar för att f-kassan trodde på arbgivaren! [:(!]:mad: Då vände jag mog till soc, fanns ju ingen annan utväg & frågade om vi fick låna pengar till utgifterna & betala tillbaka på 2 ggr. Vi har aldrig vänt oss till dom förut. Svaret blev nej, dom lånar inte ut utan det skulle isf göras en utredning om bistånd. Då går dom tillbaks & tittar inkomst senaste 3 månader & då uppfyller inte vi kraven. [:(!]:mad:

Min mans bror är en parkbänkalkoholist som hämtar pengar på soc varje månad. Han får ut drygt 6000 kr varje månad som han gjort av med på mindre än 10 dagar utan att betala en enda räkning. Då går han till soc igen som betalar räkningar & sen resten av månaden fortsätter betala ut 700 kr var 5e dag! Det fortgår månad efter månad!!! [:(!]:mad:

Vi fick klara oss på den skrala besparingen vi hade, sälja bilen tills jag fick lön. Sen fick vi klara oss på den i 6 månader tills f-kassan var färdig med sin utredning & betalade ut allt retroaktivt! Då hade vi flera ggr i veckan ringt & pressat på, skickat in papper med underskrift från verkstadschefen att han inte var uppsagd mm mm [:(!]:mad:

Så ja, jag kan absolut hålla med om att dom borde skrotas!

Mvh Eva

1. Det låter ju mer som att arbetsgivaren var knäpp än att Försäkringskassan gjort något fel?
2. Socialbidrag ska man inte ha förrän alla andra möjligheter är uttömda, som att sälja bil, byta lägenhet etc. Om du vill leva som din svåger så kan du ju göra det, låter inget vidare...

Tyvärr är det precis så här vårt sociala system fungerar och så har det varit väldigt länge. :(

Av vad jag har hört av min fru (som numera är kurator på Landstinget) så drar jag slutsatsen att de nämnda myndigheterna (arbetsförmedlingen, socialen, kommunerna, Försäkringskassan och Landstingen) har svårt för att prata med varandra dessutom. Det saknas rutiner.

Om en socialbidragstagare som bor på fjärde våningen i ett hus plötsligt blir sjuk och tvingas amputera båda benen: Vem fixar då en ny handikappanpassad bostad, vem fixar själva flytten, vem skriver på alla papper som den sjuke inte kan läsa eller ta beslut om, vem flyttstädar (och betalar) den gamla lägenheten, vem möblerar den nya när möblerna är där?

Detta och liknande fall borde vara rutin hos socialen/Landstinget/Kommunen i det här fallet, men tro inte att det finns rutiner! Mer pengar går åt till handläggningen än till det praktiska arbetet och de redan överarbetande myndugheterna gör vad de kan för att hålla ifrån sig arbetet.

Jag tycker att Katharinas idé om medborgarlön är intressant. Dessa sociala kostnader uppstår ju och ska ju betalas av oss skattebatalare i vilket fall som helst. Om betalaren heter Socialkontoret eller Försäkringskassan eller något annat skiter jag i. Men vi kan inte lämna människor att dö på gatan så länge vi har råd att hjälpa dem. Min grundtanke är att alla vill ha det så bra man kan, det är ingen vidare karriär att leva på socialen som somliga tycks tro. Somliga klarar dock vårt samhälle sämre, blir alkoholiserade, sjuka, narkomaner, drabbas av traumatiska händelser, etc. Ska man straffas för det?
#17 - 11 mars 2008 13:03
Vad härligt att det blev lite skön debatt nu då men det är ju så, jag har jobbet som granne med rosengård och med allt vad det innebär.
Jag träffar dom varje dag, alla som tagit ledigt från sina jobb för att kunna stå och vänta här i timmevis med sina bilar och vänta på återbudstider.

Här bor ju ett litet gäng som sagt.

Men visst som sagt en stor del av alla sköter sig , det vet jag oxå men ärligt talat hade vi verkligen inte kunnat klara oss utan pizza ?

Men lika väl är det väl för jävligt att försäkringskassan inte gör mycket annat än jagar hårt arbetande människor som råkar bli sjukskrivna.

När jag själv blev opererad en gång i knäet, då tyckte den inte så trevliga damen på f-kassan att jag skulle söka ett annat stillasittande jobb under tiden som jag då var hemma från bilprovningen och jobba någon annanstans medans knäet då läkte.

Sannslöst !

Läste ni inte om det paret vars dotter dött i tidig spädbarnsdöd ?
Efter 6 dagar ringde en kvinna upp från f-kassan och undrade varför mannen inte kunde jobba......seriöst !
#18 - 11 mars 2008 13:15
drd skrev:
Men lika väl är det väl för jävligt att försäkringskassan inte gör mycket annat än jagar hårt arbetande människor som råkar bli sjukskrivna.

När jag själv blev opererad en gång i knäet, då tyckte den inte så trevliga damen på f-kassan att jag skulle söka ett annat stillasittande jobb under tiden som jag då var hemma från bilprovningen och jobba någon annanstans medans knäet då läkte.

Sannslöst !

När vi diskuterar Försäkringskassan kan det kanske vara en god tanke att komma ihåg att de arbetar efter lagar som vår riksdag har stiftat! De tidningar som nu skriver berättelser om alla som kommit i kläm hos myndigheten har stor del i de regler som finns. De hetsade fram strängare regler genom alla bidragsfuskartiklar för något år sedan - de skapar liksom sina egna nyheter - och riksdagsmännen skapade hårdare regler bara för att de inte vågade annat. Det är i alla fall min teori, alla andra lagändringar brukar ju kräva år av utredningar..

Naturligtvis så tycker jag att man ska sätta åt dem som fuskar. Men det finns mycket mer pengar att spara om man kan få ut människor på arbetsmarknaden igen!
#19 - 11 mars 2008 13:17
Piscator skrev:
Stämmer nog rätt bra, så var det i alla fall när min fru utbildade sig till socionom. Hon har förövrigt jobbat både på socialen och F-kassan. Hon slutade på kassan mycket pga att det mer och mer började att gå ut på att ifrågasätta och jaga fuskare, att människor i en svår situation ska sättas i en än brantare utförsbacke.

Av vad jag har hört av min fru (som numera är kurator på Landstinget) så drar jag slutsatsen att de nämnda myndigheterna (arbetsförmedlingen, socialen, kommunerna, Försäkringskassan och Landstingen) har svårt för att prata med varandra dessutom. Det saknas rutiner.

Om betalaren heter Socialkontoret eller Försäkringskassan eller något annat skiter jag i. Men vi kan inte lämna människor att dö på gatan så länge vi har råd att hjälpa dem. Min grundtanke är att alla vill ha det så bra man kan, det är ingen vidare karriär att leva på socialen som somliga tycks tro. Somliga klarar dock vårt samhälle sämre, blir alkoholiserade, sjuka, narkomaner, drabbas av traumatiska händelser, etc. Ska man straffas för det?

Vad säger din fru om ödmjukheten? Det är nämligen också ett väldigt stort problem för alla stödarbetande personer. När jag gick utbildning som stödperson i Brottsofferjouren så hade vi en mycket klok abedissa som lärare, en underbar människa som orkar stödja andra år ut och år in. Hon berättade att det absolut svåraste för en som arbetar med att hjälpa andra är att behålla ödmjukheten och inte börja tro att man är gud själv, med gudomlig makt.
När jag sedan arbetade som stödperson för Socialtjänsten så fick jag en Socialsekreterare rekommenderad till uppsägning, som hon då tog, för att hon kränkte min klient.
Om man inte kan behålla ödmjukheten ska man inte jobba med att hjälpa andra, då kan man vända papper på ett kontor istället!

Svensken gick man ur huse och demonstrerade mot fastighetsskatten. Vem demonstrerar mot uteliggare som fryser ihjäl i vårt kalla land? De har inte ens ett hus att skatta för!!! Ytterligare en grupp som helt saknar förtroende för socialtjänsten, med rätta genom dåliga erfarenheter!!!:(

Phu.. Kreativiteten försvann där för ett ögonblick.. [:-174]
#20 - 11 mars 2008 13:18
Piscator-jag tycker du ska läsa igenom mitt förra inlägg en gång till! Det står att jag vill LÅNA pengarna utav soc & inte få dom-det var deras påhitt eftersom dom inte lånar ut. Jag har aldrig nånsin tagit emot pengar därifrån! Jag har alltid jobbat & tjänat mina pengar själv! Jag blir mkt ledsen av att du jämför mig med min svåger.

Det var arbgivaren som dummade sig men vi hade skriftligt på att det dom sa var fel & då borde väl f-kassan lyssnat på det? Dessutom så borde det ju absolut inte ta 6 mån att utreda iaf!

/Eva
#21 - 11 mars 2008 13:18
Gaffel skrev:
Höja skatter, vi har en ständigt krympande social sektor med mindre och mindre budget samtidigt som både värdet av intjänade medel minskar och skattetrycket bara ökar, försäkringskassan har ju nu senast kommit fram till att deras antagande om att "svensken fuskar" är felaktigt, vi har ett land där karensdagar gör att man går till arbete och skola och smittar kolleger i stället för att stanna hemma och bli frisk.

Jag tror nog att det fuskas en del. Jag har personer i min närhet som mycket väl skulle kunna arbeta, kanske inte med just det dom arbetade med när dom blev sjukskrivna utan med andra uppgifter. Men istället nöjer dom sig med att gå hemma. En hel del är systemets fel men jag tycker även att individen har ansvar. Men helt klart borde man uppmuntra mer än man gör idag till alternativa lösningar.

Det du säger om intjänade medel till sammhället är mycket intressant. Jag tror faktiskt att detta är något vi måste anpassa oss till. Andra länder är mer framgångsrika än sverige när det gäller ekomomisk utveckling. Detta ger mindre skatteintäkter och alla i sverige kommer nog att få lära sig att man inte kan ta allt för givet och att man till och med måste nöja sig med konsumera lite mindre. Och när man spenderade 10 miljarden på platt-tv förra året så borde det kanske inte vara så farligt...

Nedanstående länk är 12 väl spenderade minuter för att vi måste vakna och fatta att vi inte kan rida på gamla meriter i sverige:

http://svt.se/content/1/c6/93/80/00/24DIREKT-FREDRIKHRNKORT.asx
[FONT=Arial][/FONT]
Gaffel skrev:
Vad var ditt inlägg i den konstruktiva debatten?

Ajdå, måste jag också ha det:D

För att förbättre systemen våra politiker tar fram så är mitt förslag att införa erfarenhetstvång hos våra politiker. Ingen skulle få bli beslutande politiker utan att ha minst 5 års erfarenhet inom området. Dvs, ingen skulle få bli skolminister utan att ha jobbat i skola i 5 år. Som det är idag så har vi allt för många politiker som aldrig har satt sin fot i arbetslivet och därmed är så långt ifrån vekligheten att man blir mörkrädd. Jag tror också detta skulle införa mycket sunt förnuft och förståense för problem.

Sen behöver sverige fler företagare och vi måste bli bättre på att ta vara på våra invandrares kompetens. Hörde någonstans att 60% av stockholms taxichafförer är högskoleutbildade. Är det verkligen så svårt att köra taxi i stockholm?
#22 - 11 mars 2008 13:22
drd skrev:

Till en del kan jag hålla med!
Men inte fan fick jag något gratis från sverige nej! Jobba fick jag för allt jag !!!
Betalade tillbaka studielånet på över 200 tusen kr alldeles själv !!!
Jobbade på Socialförvaltning med narkomaner, barn och familj, avdelning vuxna och unga.
Hade inga föräldrar som kunde hjälpa till när det var svårt, så inte alla invandrare är som du beskriver de ;)
Om sverige är fantastiskt kan man verkligen ställa sig en fråga vet jag det finns länder som är bättre !
Man tror att vi i sverige är jämnställda men NOT det är vi inte. INTE i verkliga livet !!!
Det finns fler exempel på det fantastiska men orkar inte dra dessa då man själ som idivid borde öppna ögonen och ställa sig frågan om jag som svensk(invandrat svensk) är så fantastisk och gör detta vackra land till en fantstisk land !
Som invandrare kan nog säga att jag var mest mobbad av svenskar just för att jag som blatte hade jobb och inte de.
Om jag var på soc så hade det varit att : ja, klart hon får soc bidrag för hon e blatte !!! Så vad tycker Ni man skall göra ?
Bli mobbad för att man har jobb ?!
Bli mobbad för att man KAN (är intelligent nog ) att utnyttja socialtjänsten och får bidrag ??
Vilket skall man bil mobbad för ? För ingen säger : ohhhh vad bra ! du jobbar och tar hand om dig ( en ivandrare då )) Nej det säger man inte ! bara ngativt .
Kram på Er alla medmänniskor !
#23 - 11 mars 2008 13:23
EvaPeva skrev:
Piscator-jag tycker du ska läsa igenom mitt förra inlägg en gång till! Det står att jag vill LÅNA pengarna utav soc & inte få dom-det var deras påhitt eftersom dom inte lånar ut. Jag har aldrig nånsin tagit emot pengar därifrån! Jag har alltid jobbat & tjänat mina pengar själv! Jag blir mkt ledsen av att du jämför mig med min svåger.

Det var arbgivaren som dummade sig men vi hade skriftligt på att det dom sa var fel & då borde väl f-kassan lyssnat på det? Dessutom så borde det ju absolut inte ta 6 mån att utreda iaf! /Eva

Jättejobbigt.. Jag hoppas att det är bättre nu.. Du är långt ifrån ensam.. Läste du om den där karln som skulle ligga ner och jobba.. :confused:
#24 - 11 mars 2008 13:34
Tyvärr är inget system vattentätt, det kommer alltid finnas de som fuskar. Ett sätt att komma åt fuskarna är att göra det sämre för alla så att fuskarna inte klarar sig på de pengar dom fuskar till sig.
Kanske inte det bästa sättet i mina ögon då många oskyldiga drabbas.

Ett annat sätt att komma åt fuskarna är hårdare kontroller och sammkörning av register, men nehä, se det går inte för då blir det istället itegritetskränkande (vilket jag personligen inte köper som argument).

Som sagt det finns inga bra sätt att lösa dom här problemen utan att några kommer i kläm.

Som det ser ut nu är det ju tyvärr så att det trots allt finns många som nöjer sig med att leva på soc-bidrag. Personligen känner jag nog iaf en 2-3st som absolut skulle kunna jobba men som väljer att fortsätta hämta bidrag för att det inte kräver någon ansträgning. Och, nej ingen av dom är invandrare.
Det bästa sättet att bli av med problemet i just dom fallen är ju att helt enkelt dra in bidragen, men som sagt, risken är att sånna som verkligen inte har något annat val kommer i kläm.

Min fru blev av FK erbjuden en förtidspension för några år sedan, men hon tackade nej för hon ville istället rehabiliteras och hitta ett jobb som skulle kunna fungera.
Rehabiliteringen startade och hon började även arbetsträna, på olika ställen, vilka hon själv tog fram (ingen större hjälp från FK där inte), nu har sjukdommen blivit värre och hon inser att förtidspension nog är det enda som funkar för att kuna leva ett drägligt liv. Vilket hennes läkare också håller med om.
Men nu säger FK naturligtvis nej.
Dom säger att det är Arbetsförmedlingen som ska hjälpa till att ta fram ett jobb som passar och AF säger att det är omöjligt och att detta är FKs ärende.

Ja vad ska man säga, jag vet hur systemet fungerar, dvs illa, och då har ändå min fru inte haft det så illa som många andra. Vi får se hur det slutar.
#25 - 11 mars 2008 13:36
Katharina skrev:
Vad säger din fru om ödmjukheten? Det är nämligen också ett väldigt stort problem för alla stödarbetande personer. När jag gick utbildning som stödperson i Brottsofferjouren så hade vi en mycket klok abedissa som lärare, en underbar människa som orkar stödja andra år ut och år in. Hon berättade att det absolut svåraste för en som arbetar med att hjälpa andra är att behålla ödmjukheten och inte börja tro att man är gud själv, med gudomlig makt.

När jag sedan arbetade som stödperson för Socialtjänsten så fick jag en Socialsekreterare rekommenderad till uppsägning, som hon då tog, för att hon kränkte min klient.

Om man inte kan behålla ödmjukheten ska man inte jobba med att hjälpa andra, då kan man vända papper på ett kontor istället!

Svensken gick man ur huse och demonstrerade mot fastighetsskatten. Vem demonstrerar mot uteliggare som fryser ihjäl i vårt kalla land? De har inte ens ett hus att skatta för!!! Ytterligare en grupp som helt saknar förtroende för socialtjänsten, med rätta genom dåliga erfarenheter!!!:(

Phu.. Kreativiteten försvann där för ett ögonblick.. [:-174]

Brist på ödmjukhet? Den tror jag finns inom alla instanser, kanske blir man avtrubbad när man jobbat med männskor länge? Nyligen berättade min fru om en coolsjuk narkoman som placerats i flersal och där sjuksjöterska kommer in och högljutt ställer frågor av privat karaktär till honom. Han hade inte placerats i den salen och fått frågorna på det sättet med en annan bakgrund (och inser det själv).

EvaPeva skrev:

Det var arbgivaren som dummade sig men vi hade skriftligt på att det dom sa var fel & då borde väl f-kassan lyssnat på det? Dessutom så borde det ju absolut inte ta 6 mån att utreda iaf!

/Eva

Förlåt Eva, jag menade inte att kränka dig på något sätt och läste ditt inlägg lite för fort. [:o]
#26 - 11 mars 2008 13:44
Piscator skrev:
Brist på ödmjukhet? Den tror jag finns inom alla instanser, kanske blir man avtrubbad när man jobbat med männskor länge? Nyligen berättade min fru om en coolsjuk narkoman som placerats i flersal och där sjuksjöterska kommer in och högljutt ställer frågor av privat karaktär till honom. Han hade inte placerats i den salen och fått frågorna på det sättet med en annan bakgrund (och inser det själv).

Ja, där pratar du om ett yrke till där man hjälper andra. Jag är undersköterska som sagt men jag jobbar inte inom vården pga av dess inhumanitet. Min mamma är sjuksköterska och envis som jag är så är jag inte den lättaste patienten. Jag ligger inte tyst och låter dem göra vad som helst med mig, det är min kropp och jag bestämmer. :D
Det är minst 50% som har jättesvårt med det. De tycker att de äger min kropp i och med att jag är där som patient. :D
Så problemet är ju detsamma i den yrkeskåren. Ödmjukhet och respekt.
Varför har inte denna aspekt större plats i utbildning av personal inom vårdande och hjälpande yrken?? Allt är så konservativt och tungrott.. Det forskas nästan inget i Sverige längre och det som kommer tillämpas inte ..

Ps. Jag är inte sjuk så, utan när man har haft någon krämpa eller fått barn. Ds
#27 - 11 mars 2008 14:15
Tycker inte den här debatten hör hemma på Zoopet över huvud taget.
#28 - 11 mars 2008 14:25

Varför inte det? Jämfört med Rottweilertråden är alla debatter lysande och just denna är lysande jämfört med Office 2007-, Travian-, Disney-, Vilket spel- och något hundratal andra debatter. :p
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 11 mars 2008 14:39
Långås skrev:

Nedanstående länk är 12 väl spenderade minuter för att vi måste vakna och fatta att vi inte kan rida på gamla meriter i sverige:

http://svt.se/content/1/c6/93/80/00/24DIREKT-FREDRIKHRNKORT.asx

Hörde detta när det gick i TV och skrattade hjärtligt då, även om jag var minst lika obildad som publiken[:o]. Det är minst sagt tankeväckande och ger det svenska besserwissermentaliteten en rejäl knäpp på näsan.
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 11 mars 2008 14:40

I "Off topic" är det fritt fram att diskutera även sådant som inte direkt passar in i den inriktning vi normalt har på Zoopet.
#31 - 11 mars 2008 14:48
Försäkringskassans anledning till att trakassera mig..

... är att jag arbetade deltid år 2006!!!
Jag har en son som idag är 3,5 år. Min sambo har eget och vi klarade oss på hans inkomst, därför valde jag att jobba deltid när sonen var liten.
Jag arbetar för 2 olika företag och är inte fast anställd utan jobbar när det finns jobb. Det finns alltid jobb så när jag inte kan få till någon dag ledigt så jobbar jag heltid.

Jag ansökte om VAB och angav hur många timmar jag skulle ha jobbat och hur mycket jag skulle ha tjänat om jag inte stannat hemma med min sjuka son. Sedan dess är jag jagad.
De räknar om, delar och gångar hit och dit.. Vill ha flera uppgifter och ringer och terroriserar mina arbetsgivare. Resultatet de kom fram till var en halv årslön. (jag har skällt ut dem ett par gånger så vendettat är ett faktum) expert tillkallas och jag frågar:

Om jag arbetar i princip heltid och har lämnat in kontrolluppgifter för förra året på heltidsinkomst, hur kan ni räkna min årsinkomst till halvtid???
Ska jag inte kunna stanna hemma med min sjuka son? Det är en kränkning av mina medborgerliga rättigheter!

Nja, då skulle hon ringa mina arbetsgivare igen och jag hör handläggaren opponera sig i bakgrunden. Arbetar Försäkringskassan godtyckligt? Detta är rent och skärt bedrägeri emot de svenska medborgarna!!!
Experten berättar att de utreder mig för att jag inte arbetade heltid 2006. Vad sjutton är det? Vi snackar om 2007 och jag har lämnat kontrolluppgifter för år 2007!
#32 - 11 mars 2008 14:53
Piscator skrev:
Varför inte det? Jämfört med Rottweilertråden är alla debatter lysande och just denna är lysande jämfört med Office 2007-, Travian-, Disney-, Vilket spel- och något hundratal andra debatter. :p

Finns som sagt flera debatter som kunde föras på andra ställen.
Vad gäller den här debatten så borde den föras någonstans så att de berörda parterna kan följa den och även komma till svars.
Sedan är min åsikt att debatterna här bör ha åtminstone någon mikroskopisk anknytning till djurriket. Det är alltså min alldeles egen åsikt.
Fast det måste erkännas att det är iaf ett steg i från soffan :)
#33 - 11 mars 2008 16:38
heeke skrev:

Min fru blev av FK erbjuden en förtidspension för några år sedan, men hon tackade nej för hon ville istället rehabiliteras och hitta ett jobb som skulle kunna fungera.

Rehabiliteringen startade och hon började även arbetsträna, på olika ställen, vilka hon själv tog fram (ingen större hjälp från FK där inte), nu har sjukdommen blivit värre och hon inser att förtidspension nog är det enda som funkar för att kuna leva ett drägligt liv. Vilket hennes läkare också håller med om.

Men nu säger FK naturligtvis nej.

Dom säger att det är Arbetsförmedlingen som ska hjälpa till att ta fram ett jobb som passar och AF säger att det är omöjligt och att detta är FKs ärende.

Ja vad ska man säga, jag vet hur systemet fungerar, dvs illa, och då har ändå min fru inte haft det så illa som många andra. Vi får se hur det slutar.

Det där ville försäkringskassan att jag också skulle hoppa på efter att ha blitt opererad i ena knäet för 4:e gången så tyckte dom att jag skulle bli förtids/sjukpensionär.
Hur roligt var det att höra det när man var 31 år gammal ??

Nä istället så gav man sig fan på att det går att jobba med det jag gör idag med lite ont.
Har ibland en del ont men inte långt så illa som det var för några år sedan men va tusan man får bita ihop lite.
Dock så vet jag dom som har det än jävligare.
Bilagor:
#34 - 11 mars 2008 16:48
Katharina skrev:
... är att jag arbetade deltid år 2006!!!

Jag har en son som idag är 3,5 år. Min sambo har eget och vi klarade oss på hans inkomst, därför valde jag att jobba deltid när sonen var liten.

Jag arbetar för 2 olika företag och är inte fast anställd utan jobbar när det finns jobb. Det finns alltid jobb så när jag inte kan få till någon dag ledigt så jobbar jag heltid.

Jag ansökte om VAB och angav hur många timmar jag skulle ha jobbat och hur mycket jag skulle ha tjänat om jag inte stannat hemma med min sjuka son. Sedan dess är jag jagad.

De räknar om, delar och gångar hit och dit.. Vill ha flera uppgifter och ringer och terroriserar mina arbetsgivare. Resultatet de kom fram till var en halv årslön. (jag har skällt ut dem ett par gånger så vendettat är ett faktum) expert tillkallas och jag frågar:

Om jag arbetar i princip heltid och har lämnat in kontrolluppgifter för förra året på heltidsinkomst, hur kan ni räkna min årsinkomst till halvtid???

Ska jag inte kunna stanna hemma med min sjuka son? Det är en kränkning av mina medborgerliga rättigheter!

Nja, då skulle hon ringa mina arbetsgivare igen och jag hör handläggaren opponera sig i bakgrunden. Arbetar Försäkringskassan godtyckligt? Detta är rent och skärt bedrägeri emot de svenska medborgarna!!!

Experten berättar att de utreder mig för att jag inte arbetade heltid 2006. Vad sjutton är det? Vi snackar om 2007 och jag har lämnat kontrolluppgifter för år 2007!

Jag jobbar precis som du. I två olika företag utan anställning. Jobbar när det finns ledigt eller om någon annan är sjuk. Jobb finns det alltid. Är egentligen hemma med Julia som är 15 månader. Men om hon är sjuk så kan jag inte kräva pengar av FPK. Jag har ju ingen antällning. Dessutom har jag hemvårdstöd för att jag inte utnyttjar den kommunala dagvården då hon är under 3år.

Tror inte att man kan kräva pengar för VAB när man inte är anställd. Rätta mig om jag har fel. Om det är så så är det fel.
#35 - 11 mars 2008 17:02
Sockan2005 skrev:
Jag jobbar precis som du. I två olika företag utan anställning. Jobbar när det finns ledigt eller om någon annan är sjuk. Jobb finns det alltid. Är egentligen hemma med Julia som är 15 månader. Men om hon är sjuk så kan jag inte kräva pengar av FPK. Jag har ju ingen antällning. Dessutom har jag hemvårdstöd för att jag inte utnyttjar den kommunala dagvården då hon är under 3år.

Tror inte att man kan kräva pengar för VAB när man inte är anställd. Rätta mig om jag har fel. Om det är så så är det fel.

Jo, du har rätt till ersättning även om du inte är anställd, många behovsjobbar ju. Men Försäkringskassan lever kvar i fast anställning, du börjar på fabriken när du är 16 år och jobbar där tills du är 65. Det ser inte ut nu för tiden!!!

Men nu börjar det ju handla om att Försäkringskassan har ett egenintresse i att sänka sina kostnader, alltså en stat i staten. Försäkringskassan är ju till för att trygga medborgarna ekonomiskt vid sjukdom osv.
Nu blir ju folk lurade och bedragna. Ta bara regeln att du måste sjukanmäla samma dag. Varför då? Varför kan du inte ringa dagen efter? Vad spelar det för roll? Det är bara för att lura medborgare på pengar!!!
#36 - 11 mars 2008 17:18
Jo det är nog sant att dom lever i en annan värld där dom tror att man jobbar heltid från unga år tills pensionen.

Varför ska man ringa dagen efter för? Är det till Försäkringskassan eller? Till jobbet måste man väl ändå ringa samma dag.
#37 - 11 mars 2008 17:27
Sockan2005 skrev:
Jo det är nog sant att dom lever i en annan värld där dom tror att man jobbar heltid från unga år tills pensionen.

Varför ska man ringa dagen efter för? Är det till Försäkringskassan eller? Till jobbet måste man väl ändå ringa samma dag.

Ja, jag menar VAB. Då måste du ringa samma dag. Det är klart att sjukanmäla sig till arbetsgivaren måste man ju göra samma dag, men varför måste man det till Försäkringskassan?!
#38 - 11 mars 2008 18:57
Katharina skrev:
Tillägg. [COLOR=red]Som jag förstår det så har Socionomer en veckas frivillig psykologi och sedan frivilliga extrakurser på en vecka typ och de äldre socionomerna har ännu sämre psykologisk utbildning, men jag är inte helt säker.[/COLOR]. :confused:

Nu har jag frågat min fru som är socionom (jobbar som skolkurator). Hon har läst ungefär 1 år psykologi. Största delen av detta är obligatoriskt.
#39 - 11 mars 2008 19:00
Jag har oxå läst till socionom på Högskolan & jag läste 2 kurser psykologi.

Till piscator-apolagise ecxepted :-)

Mvh Eva
#40 - 11 mars 2008 19:07
Långås skrev:
Nu har jag frågat min fru som är socionom (jobbar som skolkurator). Hon har läst ungefär 1 år psykologi. Största delen av detta är obligatoriskt.

Men hur omfattande var den kursen? Som en grundkurs med 1 timme per vecka?
Jag tror dessutom att det är ganska nytt och att äldre socionomer har ännu sämre. Hur som haver räcker inte kompetensen till för att göra de utredningar och bedömningar som Socialtjänsten gör idag, anser jag!!!

EvaPeva skrev:
Jag har oxå läst till socionom på Högskolan & jag läste 2 kurser psykologi. Mvh Eva

Obligatoriska alltså?? När?? Var de omfattande, som jag frågade Långås ovan? [:-174]
#41 - 11 mars 2008 19:10
Katharina skrev:
Men hur omfattande var den kursen? Som en grundkurs med 1 timme per vecka?

Nej, sammanlagt 35 p, dvs nästan ett år heltidsstudier.
#42 - 11 mars 2008 19:16
Precis som det skrivs ovan, det var två terminer med heltidsstudier. 5-8 timmars föreläsningar 3 dagar i veckan som hölls av doktorander, magisterutexaminerade sen flera år med massor av erfarenhet & dyl. Där gällde det att va med & anteckna om man skulle fixa tentorna. Resten var självstudier &/eller grupparbeten. Allt tentades av med heldagstentor ca 1 gång/månad. Så var det iaf för mig.

Tyvärr tror jag att kompetensen oftare finns än inte på tex soc men att som på så många andra ställen e det pengarna som styr & att man har högre chefer som har slutordet & att dom är politiker & inte e hemma på vad som är rätt eller fel & dom med kompetensen kommer i skymundan. Det e min åsikt, inte nödvändigtvis rätt alltså.

Mvh Eva
#43 - 12 mars 2008 16:19
Ibland blir det konstiga beslut http://allehanda.se/avdelning/kramfors/22779
#44 - 12 mars 2008 16:51
Kramfors skrev:
Ibland blir det konstiga beslut http://allehanda.se/avdelning/kramfors/22779

Ska man skratta eller gråta? Men roligt att läsa. Borde det inte stått namn på sjukintyget och "försäkringsläkaren" borde då ha sett sitt eget namn.
#45 - 12 mars 2008 16:59
Som jag berättade att det strulade för mig. Att jag inte har jobbat hos samma företag under hela året utan slutat hos en och nu jobbar jag för en ny och en gammal. Frilansar helt enkelt..

Jag kom att tänka på: Hur är det för säsongsarbetare? Om de jobbar som sjutton under sommaren och går hemma på vintern. Om de stannar hemma för VAB under sommaren. Eller rent av bryter benet och blir sjuk större delen av sommaren, då de skulle ha jobbat in storkovan och haft råd att inte ha jobb på vintern???
#46 - 12 mars 2008 18:34
Nu har dom svinen gjort det igen, familjehems placering av ett nyfött barn efter att föräldrarna begärt hjälp hos socialen då mamman lider av epilepsi och pappan behöver gå till svenska för invandrare ett par timmar per dag.. Fy fan!

http://www.sr.se/cgi-bin/jonkoping/nyheter/artikel.asp?Artikel=1947037
#47 - 12 mars 2008 18:46
Vi, det svenska folket fuckade upp allting när vi började bidragsspekulera för x antal år sedan. Systemen pajar då liksom, delvis har vi oss själv att skylla för dagens utveckling.

Jag skriver "vi" för att annars blir debatten meningslös, huruvida du eller jag personligen bidragit till det är helt ointressant, det är hur hela samhället beter sig som är avgörande. Kanske är det också därför det är så tyst i samhället, det mesta sväljs av individen och den väljer att sparka i sidled istället för uppåt som var brukligt en gång i tiden när svenska folket brydde sig.

Nånstans på vägen blev bidrag en rättighet för alla och inte bara för de som behöver det, det är det vi sotar för idag.

Mvh Jari
#48 - 12 mars 2008 18:48
Det är synd att en del ska fuska och utnyttja bristerna i systemet! På ett tidigare jobb jag hade där jag sålde reservelar kom det in en kund någon gång i veckan. Han var en mycket trevlig man i 50 års ålder och var heltidssjukskriven. Han köpte bromsar, avgassystem, olja och filter mm..... till olika bilar, vid ett tillfälle berättade han då att med dessa delar gjorde han svartjobb!! Och han var absolut inte ensam!!

Jag tycker att det är BRA att det blir lite hårdare tag mot dom som har bidrag. Framför allt som såg går på A-kassa! Akassa ska enligt mig vara en tillfällig lösning. Även om du har en hög utbildning och har varit tex advokat så ska man ta det första jobb som kommer upp!

Synd att dessa nya hårdare tag även drabbar dom som har det svårt och inte kan jobba!! Har man förlorat ett barn så ska man inte få frågan om varför man inte jobbar!!!
#49 - 12 mars 2008 19:14
Gaffel skrev:
Nu har dom svinen gjort det igen, familjehems placering av ett nyfött barn efter att föräldrarna begärt hjälp hos socialen då mamman lider av epilepsi och pappan behöver gå till svenska för invandrare ett par timmar per dag.. Fy fan!

Och eftersom du kan kan bedömma att dom är svin så hoppas jag att du mer fakta i fallet än en kort artikel. Dom här "svinen" har nog inte tagit det här beslutet för att jävlas med allt och alla eller för att dom är genuint elaka. Dom har säkerligen gjort det för att de tror att det är det bästa för barnet.
#50 - 12 mars 2008 19:20
Den korta artikeln körs just nu över riksnyheterna på alla kanaler
..
Dessutom är ditt tänk fel redan när du skriver att dom gjort som dom gjort för att dom tror.. ..att tro är att inte veta..

Tillbaks med tjänstemanna ansvaret, när någon utan att själv riskera att ställas till ansvar tillåts göra någonting i den här storleksordningen så stinker det.

Dom är anmälda av bla epilepsiförbundet..
#51 - 12 mars 2008 19:31
Gaffel skrev:
Dessutom är ditt tänk fel redan när du skriver att dom gjort som dom gjort för att dom tror.. ..att tro är att inte veta..

Men det är ju en bedömning dom gör. Dom väger riskerna i olika alternativ och väljer det som dom tror är det rätta. Dom kan ju aldrig veta om dom inte har en kristallkula. Jag vill gärna vet hur du menar att dom kan veta vilket alternativ som är rätt.

Dessutom kunde artikeln handlat om den ensamma mamman med svår epilepsi som skadade sitt barn. Hade utredarna även då varit svin?

Det jag vill få fram är att den här korta artikeln är skriven av en journalist för att locka läsare. Givetvis är den då skriven för att väcka uppmärksamhet.
#52 - 12 mars 2008 19:44
Nu nosade du på pudelns kärna fast din näsa var väl i vägen för att du skulle kunna se det själv..

Skulle du tex acceptera att få ditt barn omhändertaget för att du röker?

Alla vet ju att rökning är skadligt och för barnets bästa vore det nog lika bra att det fick bo hos ansvarsfulla människor, du bedyrar att du genast ska sluta röka för att tillmötesgå deras krav varpå du blir informerad om att det absolut inte kommer på tal då alla vet att folk som slutar röka blir lättirriterade och att du då skulle kunna skada ditt barn.

Har detta föräldrapar tidigare missköt sig? Nej!

Finns det någon grund för socialens agerande? Nej!
#53 - 12 mars 2008 19:47
Det är svårt att diskutera enskilda mål, man vet faktiskt inte. Men jag kan iaf säga att utbildningsnivån för att inneha de arbetsuppgifter de har är usel. De avgör människoliv. EvaPeva berättar att hon har fått mer utbildning men jag tror att det är ganska nytt i såfall. Den kontakten jag har haft med "tanterna" så är det först när man kommer upp i nivån Familjerätten som de verkar ha förståelse för de mest elementära psykologiska reaktioner och beteenden kring problem i familj med tonåring t ex. Och då möter de sådant varje dag.

Idag får tonåringar bestämma själva i princip. Om socialtjänsten ska bistå en förälder att hämta hem en tonåring t ex så måste barnet vara utsatt för direkt fara för dess liv eller hålla på med droger. I det fall jag pratar om rymde tonåringen till sin icke skötsamma förälder och struntade i skolan i ett halvår.
Polis bistår inte förälder utan Socialtjänstens order.

Familjerätten berättar att nästan inga föräldrar orkar kämpa emot/för sin tonåring (som får stöd av Socialtjänsten) upp till Familjerätt, utan de flesta ger upp på ett tidigare stadium och står beredda att sopa ihop skärvorna sedan när tonåringen väl kommer hem.. :( :(
Ibland är skadorna i familjerelationerna så stora att tonåringen nekas att komma hem igen.. Man tar ju ifrån föräldern dess rätt att agera förmyndare och då är det lätt att föräldrarna anser att plikten inte längre är deras när allt sedan går åt skogen. :(
#54 - 12 mars 2008 19:53
Gaffel skrev:

Är du insatt i ärendet? Eller hur vet du detta?

Och du har inte svarat på min fråga hur socialen skall kunna veta att alla deras beslut är korrekta.

Jag säger inte att socialen har gjort rätt i detta fallet. Men jag säger att du gör vekligheten väldigt enkel och är snabb på att döma.
#55 - 12 mars 2008 20:12
Och du har inte svarat på min fråga!

Och vem är det som är dömd? Den stackars utredningsassistenten eller familjen som splittras utan att ha gjort något fel?
#56 - 12 mars 2008 20:42
Gaffel skrev:

Nej jag skulle inte acceptera det även fast jag inte har någon förståelse för folk som röker när de får barn.

Fast jag förstår inte varför denna fråga är relevant. Fallet du tar upp har inte med rökning att göra och jag vet heller inte något tidigare fall där rökning varit en avgörande faktor.
#57 - 12 mars 2008 20:47
Gaffel skrev:
Och du har inte svarat på min fråga!

Och vem är det som är dömd? Den stackars utredningsassistenten eller familjen som splittras utan att ha gjort något fel?

Ingen är dömd enligt mig. För information så är det inte någon enstaka assistent som avgjort detta fall. För att få till omhändertagande är det en ganska krånglig process i flera steg med flera parter inblandade. Så det är inte någon liten person som sitter och gör tumme upp eller tumme ner. Dock tycker jag det är olyckligt att i artikeln som är den enda faktabakgrund vi har så kommer endast ena parten till tals.

Om familjen är dömd kan jag inte avgöra eftersom jag inte har fakta i målet så att jag kan göra en personlig bedömning. Jag anser mig heller in ha kompetens att bedömma ett mål som detta.

Kan du svara på mina frågor nu;)?
#58 - 12 mars 2008 21:48
Jag håller med om att man inte skall dra för snabba slutsatser utifrån en tidningsartikel. Det problematiska i epilepsifallet var ju dock att behandlande läkare har uttalat sig ganska kraftfullt. Det var läkaren som kontaktade socialtjänsten för att försöka få till stånd någon slags avlastning/hjälp. Socialtjänsten tog istället beslutet att omhänderta barnet. Beskrivningen i beslutet var helt främmande för läkaren, och dessutom till viss del felaktig.

Familjen visste varken att man kunde överklaga, eller ännu mindre att man kunde få rättsstöd. Det var behandlande läkare som övertalade familjen att de MÅSTE överklaga.
#59 - 13 mars 2008 05:17
Du med inställningen att "ingen är dömd enl mig" så tycker jag att du kan hoppa eller nått för då tycker jag att du är(observera att jag här uttrycker MIN ståndpunkt och övertygelse.)helt körd! Om ett barn blir omhändertaget så nog fan är hela familjen dömd i socialtjänstens ögon.

En mycket god vän till mig fosterhemsplacerades i Nynäshamn för många år sedan och hämtade ut alla dokument i samband med "Stulen Barndom", han knallade in på kontoret med sin dotter i barnvagn och bad om dokumentationen samtidigt som dåvarande chefen på nynäshamnskontoret stos med mössan i hand och bad om ursäkt för alla års lidande..

Fy fan vilket patrask, ska jag tolka det som om du är socionom då eller?
#60 - 13 mars 2008 08:10
Hua hua.. Det är klart att det finns individer och underbara människor inom Socialtjänsten också.. Jag har träffat 2 stycken :D men de har slutat jobba inom Socialtjänsten nu, tråkig omgivning och tråkiga direktiv uppifrån säkerligen..

Det finns faktiskt en aspekt som vi definitivt inte kan ta ställning till här. Vad var epilepsin symtom för vad för sorts hjärnskada? Hindrar den skadan föräldern att fungera ordentligt.
Epilepsi är ju inte bara ett krampanfall, det är en "kortslutning" i hjärnan, så har folk med epilepsi beskrivit det för mig. Jag har känt 2 stycken nära och varit den som har tagit hand om dem när de har fått anfall. Den ena var min MS sjuka pappa som efter att sjukdomen började förstöra hans hjärna, fick epilepsi. I samma veva började han att anse att skadorna från hans MS inte var så stora!!! Han rörde armarna jättelångsamt men ansåg själv att de var helt okej. Med en sådan hjärnskada är man ju inte lämplig att ha hand om ett spädbarn.
Min väninna hade blivit påkörd, spräckt skallen och låg i koma i 3 veckor. De trodde att hon skulle dö men hon vaknade och fick lära sig allt på nytt, krypa, gå, prata osv. Minnesfunktionen var skadad och hon fick täta anfall som inte gick att bryta utan medicin. Ensam var hon inte kapabel att se till ett spädbarn eftersom hon kunde ligga och krampa i evighet någonstans.

Det beror ju på den andra föräldern också men jag håller med Gaffel om att det inte låter bra alls. Det känns så godtyckligt, i vissa fall får de behålla ungarna hur länge som helst och i vissa omhändertas barnen på en gång eller fall där de tar några barn och lämnar den yngsta?!! Måste man inte sätta personal på plats och utreda först? Går de bara in och tar barnet efter några samtal vid köksbordet?? [:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#61 - 13 mars 2008 08:28
Jag håller med om att man inte skall dra för snabba slutsatser utifrån en tidningsartikel.

Instämmer helt även om jag inte vet något om detta fall. Tidningar skall sälja och det är sällan som den triviala sanningen är säljande.
Sedan måste man också vara medveten om att det sannerligen inte är lätt att bestämma i dessa ärenden hos myndigheterna. Omhändertar man får man kritik för detta, omhändertar man inte får man kritik för detta.
Vad man kan kräva är att de som har detta svåra jobb har tillräcklig utbildning för ändamålet, samt att de också ges tillräckligt med resurser för att kunna utföra sitt arbete på ett bra och noggrant sätt.
#62 - 13 mars 2008 09:24
Gaffel skrev:

DRD, lägg ner den skitsnackarstilen eller flytta till Sjöbo annars kommer jag ner och burnar sönder garageuppfarten för dig så stort raggarsvin jag nu är, dessutom vet alla att drängarna på SBP myglar så det stänker om det..

Vakna ur koman Gaffeln !

Du kanske inte träffar 20-50 inte helt klippska grabbar varje dag med sina bmw´s med tonade rutor och disko som röker värre än borstbindare.

Du är förresten välkommen att burna på min uppfart om du kan :D
#63 - 13 mars 2008 09:33
Gaffel skrev:
Du med inställningen att "ingen är dömd enl mig" så tycker jag att du kan hoppa eller nått för då tycker jag att du är(observera att jag här uttrycker MIN ståndpunkt och övertygelse.)helt körd!

Vad trevligt. Och jag som tyckte att diskussionen var ganska bra. Är dina argument slut eller varför sänker du nivån;).

Gaffel skrev:
Fy fan vilket patrask, ska jag tolka det som om du är socionom då eller?

Nej jag är inte socionom. Däremot känner jag flera och de underbara människor som är mer engagerade i sitt jobb än de flesta andra jag känner. Jag lever också tillsammans med en socionom (ej på soc eller fk dock) som ofta tar med sig jobbet hem på kvällar och helger för att hon vill lägga mer tid på ärenden än vad tiden på jobbet tillåter.

Men varför inte läsa till socionom själv du som verkar ha alla svar och kan döma ett fall med 100% säkerhet efter att ha läst en tidningsartikel;).
#64 - 13 mars 2008 09:44
Är det någon som har någon kreativ tanke?

Vad tänker ni om "medborgarlönen" eller "levnadsbidraget" som är en stor enhet. Antingen tjänar du tillräckligt bra själv och annars vänder du det dit. Vare sig du är sjuk, arbetslös, pensionär eller vårdar sjukt barn...[:-174]

Låta BUP ta hand om alla familjeproblem med barn inblandat och andra psykmottagningar ta hand om personliga problem. Alltså även om man inte är psykiskt sjuk så är ju stora konflikter och problem att klassas som "tillfällig psykisk ohälsa".. Lr liknande.. Personalen bör ju kunna sin sak iaf..
#65 - 13 mars 2008 10:12
Ja Katharina, här kommer lite kreativitet!:)
Jag har nu följt denna tråd sedan den startades och i likhet med deltagarna så har jag "naturligtvis" en personlig uppfattning angående de ämnen som behandlas. De ämnen som diskuteras ger i allmänhet upphov till starka reaktioner då de mer eller mindre rör oss alla. Rätten att få yttra sin personliga uppfattning på ett uppriktigt sätt är en grundbult i vår demokrati och vårt behov av att få ge utlopp rörande våra känslor ligger djupt rotat i det mänskliga psyket.

Jag har inte för avsikt att delge mina egna åsikter i enskilda sakfrågor här. Jag har heller inget behov av att gå till angrepp mot dem vars åsikter skiljer sig ifrån mina egna.

Jag tycker dock att det är ytterst viktigt att man försöker se bakom de masker vi (alla?) gömmer oss bakom då det faktiskt finns ett antal egenskaper som vi delar med varandra. I debatter och diskussioner på olika forum tycks det på något sätt alltid finnas en slags motsatsspänning mellan olika individers uppfattningar och åsikter. Det är mycket intressant att se då det ironiskt nog visar hur likartat vi fungerar. Oavsett hur olika våra åsikter ter sig så har de sitt ursprung i en gemensam grund, nämligen att det finns en brist just när det gäller det som vi anser oss behöva för att vara lyckliga och framgångsrika t.ex pengar, fritid, arbete, frihet, kärlek, gemenskap och trygghet, ära, beröm, ja i stort sett det mesta...;)
Eftersom vi uppenbarligen inte tror att det finns tillräckligt (åt alla) av det vi anser oss behöva för att vara lyckliga så tror vi givetvis att vi måste kämpa om det, att vinna är målsättningen. Problemet (om man väljer att se illusionen som sann) är enligt mig att vi kämpar mot varandra istället för med varandra. DET är upphovet till krig, våld och konflikter. Man måste se till att tillhöra det vinnande laget för att åtnjuta det vi behöver för att vara lyckliga, eller bekänna sig till den "rätta" religionen, eller tillhöra den "rätta" rasen, eller den "rätta" samhällsklassen, eller helt enkelt stå bakom "rätt" åsikter...

Att några är förargade över myndigheters beslut samt att andra försvarar dem beror på att vår uppfattning om vem som tillhör vår familj är oerhört begränsad.
Jag anser det väldigt noterbart att flera av de som påstår sig ha hög moral samt uttryckt sitt stöd i dennna tråden för att myndigheter skall hålla en hård linje mot sin utsatta befolkning själva är bekanta med personer som de anser vara kriminella.
Den som sitter på en maktposition och fattar beslut som drabbar andra i negativ bemärkelse kan omöjligen begripa att detta negativa drabbar en enhet som beslutsfattaren själv är en del av. Den som är förargad å andra sidan inser sällan att just denna ilska är det som ökar avståndet till beslutsfattaren. Aggressivitet leder nämligen inte till närhet och öppenhet.

När vår evolution når sin fulländnig (om någonsin) så räknar jag med att beslusfattare som fattar olämpliga beslut omöjliggör sitt eget varande då de ju är just olämpliga.
#66 - 13 mars 2008 10:51
Tack A C-son

Det var ett jättefint bidrag till diskustionen men du missade kreativiteten :) om man inte räknar med att du ville avskaffa beslutsfattarna helt och hållet :D

Nej, jag skojar bara.
Det är faktiskt en av mina absolut bästa egenskaper, anser jag själv, att jag kan tänka och känna för andra och sätta mig in (till viss del) i andras situation. Jag brinner för alla som har det svårt och för dem som inte är socialt och ekonomiskt starka fast att jag är det själv.

Jag har mycket svårt att förstå att vi måste ha våra skattepengar i dessa olika pengapåsar och sedan tjafsa och förnedra folk när de ska tilldelas ur någon påse och vilken påse ska betala?!

Jag har lika svårt att förstå att Pensionärer har en egen intresseorganisation och att handikappade har en annan. Att föräldrar till ungdomar som skär sig och ungdomar som missbrukar har olika stödorganisationer.

[COLOR=Blue][SIZE=5]VARFÖR??? [SIZE=4]Vilka stora organisationer med vilken enorm genomslagskraft om de kunde se förbi de egna leden och se alla andra som också har det svårt!!

[:I] [COLOR=Black][SIZE=2]Hmm.. Där brann jag av lite fyrverkerier... [:-174][/SIZE][/COLOR][/SIZE][/SIZE][/COLOR]
#67 - 13 mars 2008 11:07
Katharina skrev:
Är det någon som har någon kreativ tanke?

Ja, du har så rätt. Ursäkta om jag tjafsat sönder tråden lite. Kunde inte låta bli att reagera bara[:o]

Katharina skrev:

Vad tänker ni om "medborgarlönen" eller "levnadsbidraget" som är en stor enhet. Antingen tjänar du tillräckligt bra själv och annars vänder du det dit. Vare sig du är sjuk, arbetslös, pensionär eller vårdar sjukt barn...[:-174]

Grundtanken tycker jag är bra. Dock ser jag ett behov av kontroll. Utan att veta så tror jag inte att systemet skulle fungera utan kontroll. Jag har inga belägg för detta så det är bara en känsla. Men givetvis skall inte kontrollen vara det som får oss att jobba och kämpa för att vårt samhälle fungera. Detta måste komma inifrån oss alla.

Och om kontroll krävs så tror jag ändå att man behöver ha avdelningar även inom detta system eftersom det är för komplext för en person att hantera bedömningar inom alla dessa områden. Det skulle ju snarare sänka kompetensen inom varje område eftersom alla måste vara generalister.

Och om man börjar dela upp i avdelningar så närmar man väl sig dagens system med dess brister.

Katharina skrev:
Låta BUP ta hand om alla familjeproblem med barn inblandat och andra psykmottagningar ta hand om personliga problem. Alltså även om man inte är psykiskt sjuk så är ju stora konflikter och problem att klassas som "tillfällig psykisk ohälsa".. Lr liknande.. Personalen bör ju kunna sin sak iaf..

Låter som en bra idé, bara man inte blir helt överbelastade av detta och måste ta in dom okompetenta ifrån soc;)
A C-son skrev:
Ja Katharina, här kommer lite kreativitet!:)
Intressanta synpunkter, kan vara bra med ett steg tillbaks och överblicka läget ibland :D
#68 - 13 mars 2008 11:13
Katharina skrev:
Det var ett jättefint bidrag till diskustionen men du missade kreativiteten :) om man inte räknar med att du ville avskaffa beslutsfattarna helt och hållet :D

Nej, jag skojar bara.

Det är faktiskt en av mina absolut bästa egenskaper, anser jag själv, att jag kan tänka och känna för andra och sätta mig in (till viss del) i andras situation. Jag brinner för alla som har det svårt och för dem som inte är socialt och ekonomiskt starka fast att jag är det själv.

Jag har mycket svårt att förstå att vi måste ha våra skattepengar i dessa olika pengapåsar och sedan tjafsa och förnedra folk när de ska tilldelas ur någon påse och vilken påse ska betala?!

Jag har lika svårt att förstå att Pensionärer har en egen intresseorganisation och att handikappade har en annan. Att föräldrar till ungdomar som skär sig och ungdomar som missbrukar har olika stödorganisationer.

[COLOR=blue][SIZE=5]VARFÖR??? [SIZE=4]Vilka stora organisationer med vilken enorm genomslagskraft om de kunde se förbi de egna leden och se alla andra som också har det svårt!! [/SIZE][/SIZE][/COLOR]

[SIZE=5][SIZE=5][COLOR=blue][:I] [COLOR=black][SIZE=2]Hmm.. Där brann jag av lite fyrverkerier... [:-174][/SIZE][/COLOR][/COLOR][/SIZE][/SIZE]

Det krävs faktiskt ett väldigt kreativt tänkande om man skall deltaga i en diskussion utan att ngn skall behöva känna sig trampad på tårna,
allt för många trådar slutar med att folk blir sårade och skall behöva be varandra om ursäkt för de åsikter de trodde att de kunde stå för...;):):)
#69 - 13 mars 2008 11:35
Långås skrev:
Ja, du har så rätt. Ursäkta om jag tjafsat sönder tråden lite. Kunde inte låta bli att reagera bara[:o]

Grundtanken tycker jag är bra. Dock ser jag ett behov av kontroll. Utan att veta så tror jag inte att systemet skulle fungera utan kontroll. Jag har inga belägg för detta så det är bara en känsla. Men givetvis skall inte kontrollen vara det som får oss att jobba och kämpa för att vårt samhälle fungera. Detta måste komma inifrån oss alla.

Låter som en bra idé, bara man inte blir helt överbelastade av detta och måste ta in dom okompetenta ifrån soc;)

Ha ha.. Ingen fara.. Jag är expert på att spåra ur...

Som det ser ut idag så är det klart att vi behöver en kontroll. Om framtiden ser ut som A C-son målar upp så behövs det inte.
Vi har förlorat stoltheten över att klara sig själv idag. Folk känner sig lurade av staten och makthavarna och försöker därför lura till sig själva så fort det går. Alla sniker rovdjursaktigt åt sig själva.
Kontrollen i "mitt" system vore ju endast att personen i fråga är svensk medborgare och inte jobbar mer än de säger, ganska enkelt.
Idag jagar Försäkringskassan folk som annars skulle ha behövt pengar från Socialtjänsten. Vansinnigt förbrukande av personal och skattepengar!!!

Det vore ju underbart med en storsatsning med hela Socialtjänstens pengar på utbildning av mer personal till psykena.. Tänk på hur stor del den övriga vården har och hur liten psyk har i förhållande.
Det gör ju ingenting om det är gammal Soc personal, bara de får bra utbildning, bra arbetsförhållande, en kreativ livssyn, förnyelsetänk och möjlighet att påverka på jobbet.

A C-son skrev:
Det krävs faktiskt ett väldigt kreativt tänkande om man skall deltaga i en diskussion utan att ngn skall behöva känna sig trampad på tårna,

allt för många trådar slutar med att folk blir sårade och skall behöva be varandra om ursäkt för de åsikter de trodde att de kunde stå för...;):):)

Ja, det gäller att tassa på tå... Men det här gällde inte individnivå utan generellt!!! Sen är det klart att alla får ju skriva vad de vill.. :)
#70 - 13 mars 2008 12:00
Katharina skrev:
Kontrollen i "mitt" system vore ju endast att personen i fråga är svensk medborgare och inte jobbar mer än de säger, ganska enkelt.

Jag gillar idén. Då kan jag som egen företagare till exempel bara jobbat vinterhalvåret och sola och bada sommarhalvåret. Eller vara akvarist på heltid när det intresset är på topp. Eller bara vara konsult i högkonjunktur och slippa dom jobbiga perioderna som man har det svårt att göra vinst.

För din regel säger ju ingenting om att man bara får bidrag när man behöver det. Jag tror tyvärr att detta är en utopi i dagens samhälle där "sköt dig själv och skit i andra regerar".
#71 - 13 mars 2008 12:06
Katharina skrev:

Som det ser ut idag så är det klart att vi behöver en kontroll. Om framtiden ser ut som A C-son målar upp så behövs det inte.

Anser du dig själv vara inbegripen i den gruppen som skall kontrolleras?
Jag avsåg bara att vi iaf kan hoppas att de myndigheter som säger sig försvara våra intressen och rättigheter ochså är lämpade att göra det.
Kontroll behöver ju inte med nödvändighet vara synonymt med begrepp som cynism och nitiskhet.
#72 - 13 mars 2008 12:08
Långås skrev:
Jag gillar idén. Då kan jag som egen företagare till exempel bara jobbat vinterhalvåret och sola och bada sommarhalvåret. Eller vara akvarist på heltid när det intresset är på topp. Eller bara vara konsult i högkonjunktur och slippa dom jobbiga perioderna som man har det svårt att göra vinst.

För din regel säger ju ingenting om att man bara får bidrag när man behöver det. Jag tror tyvärr att detta är en utopi i dagens samhälle där "sköt dig själv och skit i andra regerar".

Nej, vi måste ju ha som mål att alla ska vara självförsörjande och givetvis ifrågasätta om någon är arbetslös en längre tid.
Troligtvis skulle vi få en massa pengar över när vi drar in alla utredningar också så då kan vi lägga pengarna på "praktikplatser" och kurser.. På det viset blir det ju svårare att jobba svart också.. Man kan ju inte dela sig i två delar.

Rehabilitering är ju också något som ska sättas in fortare men det skulle nog vara bättre att Arbetsförmedlingen hade hand om det, tillsammans med andra aktiviteter för arbetslösa.

Gå nu inte bara efter och kritisera. Kom nu med något själv också!!! [:-174]
#73 - 13 mars 2008 12:13
A C-son skrev:
Anser du dig själv vara inbegripen i den gruppen som skall kontrolleras?

Jag avsåg bara att vi iaf kan hoppas att de myndigheter som säger sig försvara våra intressen och rättigheter ochså är lämpade att göra det.

Kontroll behöver ju inte med nödvändighet vara synonymt med begrepp som cynism och nitiskhet.

Nej, och kontroll behöver inte vara synonomt med förföljelse och total misstro. I det närmaste förvänta sig att alla är skurkar. I mitt fall så har jag lämnat in kontrolluppgifter som visar att jag har jobbat heltid under hela 2007, när jag sedan säger att jag förväntar mig att ha heltidsjobb under hela år 2008 så säger hon ändå att de ska ringa en femtioelfte gång och kolla det med arbetsgivarna. DÅ GÄLLER DESSUTOM VAB FRÅN ÅR 2007 DÄR JAG BEVISLIGEN HAR JOBBAT HELTID I PRINCIP.
ÄNDÅ VILL DE SÄTTA MIG PÅ HALVTID MED HÄNVISNING TILL ATT JAG HAR SLUTAT PÅ ETT AV JOBBEN JAG HAR HAFT. MEN OM JAG INTE JOBBAT DÄR SÅ HADE JAG JU JOBBAT HOS DE 2 ANDRA!!! REN HETSJAKT!!! Ska man inte få byta jobb??? Bortkastade skattepengar i hetsjakt i fall där det inte finns någon orsak att misstänka fusk!!! Jag har jobbat i hela mitt liv förrutom när jag har fått barn..
Så inte sjutton försvarar de mina rättigheter inte, de har ju tagit dem och kränker mig!!!

Hmm... Åhh.. jag blir så arg!!! Det är bara för att jag skällde ut tanten...
#74 - 13 mars 2008 12:19
[quote=Katharina;1110047
[/quote]

Medborgarlön finns redan i en del länder.
Med en medborgarlön är det enkelt att dra slutsatsen att drivkrafterna som driver samhällsutvecklingen framåt ochså planar ut. Detta innebär att man blir nödgad att låta andra göra "the dirty work" för ingen som inte behöver arbeta för sin egen överlevnad kommer frivilligt att utföra oattraktiva arbetsuppgifter. Tanken med en medborgarlön låter såklart mycket angenäm och förförisk men den är samtidigt aningen utopisk om vi vill behålla en hög levnadsstandard med hedern i behåll.
#75 - 13 mars 2008 12:27
Sockan2005 skrev:
Ska man skratta eller gråta? Men roligt att läsa. Borde det inte stått namn på sjukintyget och "försäkringsläkaren" borde då ha sett sitt eget namn.

Förutom det som artikeln handlar om som kommenteras i ovanstående citat så orsakas mycket av det strul som vi drabbas av hos F-kassan just av läkarna. De har, enligt den förstahandsinformation jag har, ibland svårt att skriva en diagnos som är sjukpenningberättingande. Man får inte sjukpenning när farbror doktorn skrivit "patienten är trött och ledsen" exempelvis. Vi skyller då på kassan istället för att rikta ilskan på dr Piller...

Gaffel skrev:

Vi vet inget om detta, bara vad som står i artikeln och socialen kan inte försvara sig pga integritetsskäl.

patriksg skrev:
Jag tycker att det är BRA att det blir lite hårdare tag mot dom som har bidrag. Framför allt som såg går på A-kassa! Akassa ska enligt mig vara en tillfällig lösning. Även om du har en hög utbildning och har varit tex advokat så ska man ta det första jobb som kommer upp!

Synd att dessa nya hårdare tag även drabbar dom som har det svårt och inte kan jobba!! Har man förlorat ett barn så ska man inte få frågan om varför man inte jobbar!!!

Ena gången ska man ta vilket jobb som helst och andra gången slippa. Hur ska du ha det? Det kanske är jättebra att jobba för att bryta depressionen för vissa människor och din ex.advokat kanske har 4 småbarn i Finspång och tvingas ta jobb i Haparanda? Vore fint om vi kunde bedömmas som individer istället, tycker jag.

Gaffel skrev:
Nu nosade du på pudelns kärna fast din näsa var väl i vägen för att du skulle kunna se det själv..

Alla vet ju att rökning är skadligt och för barnets bästa vore det nog lika bra att det fick bo hos ansvarsfulla människor, du bedyrar att du genast ska sluta röka för att tillmötesgå deras krav varpå du blir informerad om att det absolut inte kommer på tal då alla vet att folk som slutar röka blir lättirriterade och att du då skulle kunna skada ditt barn.

Vi har som sagt ingen aning om på vilka grunder soc tog sitt beslut. Att jämföra med rökning verkar inte relevant, för ingen har väl någonsin blivit av med sina barn pga det?

Långås skrev:

Du har säkert rätt Långås, tyvärr.. :(

Katharina skrev:
Rehabilitering är ju också något som ska sättas in fortare men det skulle nog vara bättre att Arbetsförmedlingen hade hand om det, tillsammans med andra aktiviteter för arbetslösa.

Jag tror också på snabb rehablitering. När man vant sig med att vara "ledig" är det mycket svårare att komma ut på arbetsmarknaden igen. Man ska inte tillåta fusk (massor av pengar slösas bort istället för att tillåta samkörning av register), men det vore faktiskt mycket mer lönsamt för statskassan att rehablitera människor till jobb än att jaga fuskare.
#76 - 13 mars 2008 12:34
Katharina skrev:
Nej, och kontroll behöver inte vara synonomt med förföljelse och total misstro. I det närmaste förvänta sig att alla är skurkar. I mitt fall så har jag lämnat in kontrolluppgifter som visar att jag har jobbat heltid under hela 2007, när jag sedan säger att jag förväntar mig att ha heltidsjobb under hela år 2008 så säger hon ändå att de ska ringa en femtioelfte gång och kolla det med arbetsgivarna. DÅ GÄLLER DESSUTOM VAB FRÅN ÅR 2007 DÄR JAG BEVISLIGEN HAR JOBBAT HELTID I PRINCIP.

ÄNDÅ VILL DE SÄTTA MIG PÅ HALVTID MED HÄNVISNING TILL ATT JAG HAR SLUTAT PÅ ETT AV JOBBEN JAG HAR HAFT. MEN OM JAG INTE JOBBAT DÄR SÅ HADE JAG JU JOBBAT HOS DE 2 ANDRA!!! REN HETSJAKT!!! Ska man inte få byta jobb??? Bortkastade skattepengar i hetsjakt i fall där det inte finns någon orsak att misstänka fusk!!! Jag har jobbat i hela mitt liv förrutom när jag har fått barn..

Så inte sjutton försvarar de mina rättigheter inte, de har ju tagit dem och kränker mig!!!

Hmm... Åhh.. jag blir så arg!!! Det är bara för att jag skällde ut tanten...

På en personlig nivå förstår jag din ilska mycket väl och den är säkerligen ochså berättigad. Detta att många ofta beskriver problem med myndigheter just när de behövs som mest vid t.ex sjukdom, barnafödande osv är naturligtvis anstötligt då majoriteten knappast frivilligt vill ligga samhället till last. Extra fult anses det vara att ligga samhället till last när man blir gammal. Det anses paradoxalt nog vara heroiskt att t.ex en 103-åring (som naturligtvis arbetat hela sitt liv) som inte ens kan gå "gör rätt för sig" genom att artigt tacka nej till hjälp i det längsta...Är det verkligen så här vi bestämde att vi ville ha det?

Jag vill ännu en gång poängtera att vi alla är delar av samma enhet.
#77 - 13 mars 2008 12:34
Piscator skrev:

Jag tror också på snabb rehablitering. När man vant sig med att vara "ledig" är det mycket svårare att komma ut på arbetsmarknaden igen. Man ska inte tillåta fusk (massor av pengar slösas bort istället för att tillåta samkörning av register), men det vore faktiskt mycket mer lönsamt för statskassan att rehablitera människor till jobb än att jaga fuskare.

Det är ju inte bara att man "vant" sig. Det knäcker ju självförtoendet om man hamnar utanför i samhället. För varje dag som går sjunker personen djupare i övertygelsen att de inte duger och för varje dag blir det svårare att ta sig tillbaka..:(
#78 - 13 mars 2008 12:37
A C-son skrev:
På en personlig nivå förstår jag din ilska mycket väl och den är säkerligen ochså berättigad.

.Är det verkligen så här vi bestämde att vi ville ha det?

Jag vill ännu en gång poängtera att vi alla är delar av samma enhet.

Ja, arg är jag. Det är inte första gången jag är arg på de här myndigheterna. Vaddå, ska de sitta och gissa hur mycket jag kommer att jobba år 2008 för att jag söker VAB under 3 dagar under år 2007!!!!!!!!!!!
Jag skulle ha jobbat så många timmar och tjänat så mycket.
Det är allt de behöver veta!!! Grrrr

Nej, det är poängen med hela tråden. Det var inte det här vi kom överrens om.. Det är inte för det här vi betalar så här mycket skatt!!!
#79 - 13 mars 2008 12:39
Mycket intressant tråd; Jag tycker precis som katarina att det bör finnas en typ av ersättning som kan appliceras vid olika situationer i livet tex vård av sjukt barn el annan närstående. Där också arbetsgivarna och fackförbund kan vara mer delaktiga i kostnaden. Jag har under många år vårdat ett dödligt sjukt barn och ständigt hotats av uppsägning och en massa bråk med F-kassan.

Idag är tack och lov beslut tagit i riksdagen att f-kassan inte längre ska göra egenbedömmning av läkareintyg utan de ska gå på medicinsktansvarig läkare.

Jag har fått intyg på intyg från min dotters läkare, där f-kassans läkare har sagt tvärtemot malèn , bla har en erinran delats ut pga att f-kassans läkare skrev att min dotter kommer vara helt frisk och medicin fri 1 år efter en transplantation, vilket är tokfel och skulle hon sluta med medicin som f-kassans läkare säger skulle hon oavkortat dö.

Detta är bara en i raden fel f-kassan gjort i mitt fall och vi är oerhört många drabbade som ni nämt.

Om en vis typ ersättning funnits för trauman i livet el vad ni vill kalla det för hade vi alla kunnat få må bra och vårda våra kära i lugn och ro, dessutom tycker jag att ersättningen ska vara hög...
#80 - 13 mars 2008 12:45
Katharina skrev:
Nej, vi måste ju ha som mål att alla ska vara självförsörjande och givetvis ifrågasätta om någon är arbetslös en längre tid.

Troligtvis skulle vi få en massa pengar över när vi drar in alla utredningar också så då kan vi lägga pengarna på "praktikplatser" och kurser.. På det viset blir det ju svårare att jobba svart också.. Man kan ju inte dela sig i två delar.

Det jag menar är att om en tanke verkar för enkel så är den ofta det. Våra samhällssystem är framväxta under lång tid och som en reaktion på hur samhället förändras över tiden.

Vi kan ju vara överens om att kontrollen blivit hårdare och att detta kan ses som ett problem. Man kan ju då undra varför det blivit så. Är det helt onödigt med de hårda reglerna eller är det en reaktion på att för många fuskat. Det var ju bara ett par år sedan som fuskdiskussionen var på tapeten och de flesta efterfrågade hårdare regler. Kan det vara så att demokratin fungerade och de är här nu, med andra or, vi har det system vi förtjänar(en fråga, inget påstående)?

Sen skall vi givetvis sträva efter att ha hög kompetens på utredare både inom ekonomiskt bistånd och andra delar. Tyvärr är det väl så att det kanske inte är jättelockande att söka sig till de hatade kontrollmyndigheterna. Och dessutom nöja sig med en lön som är 5-10000 lägre än motsvarande utbildningslängd inom privat sektor. Om dessa personer också skall dras med risken att bli skadeståndsskyldiga och behöva gå ifrån hus och hem om de gör fel (detta finns väl inte i något annat yrke) kommer väl inte att underlätta rekryteringen av de bästa.
Kjell Fohrman
Administrator
#81 - 13 mars 2008 13:01
Långås skrev:
Vi kan ju vara överens om att kontrollen blivit hårdare och att detta kan ses som ett problem. Man kan ju då undra varför det blivit så. Är det helt onödigt med de hårda reglerna eller är det en reaktion på att för många fuskat. Det var ju bara ett par år sedan som fuskdiskussionen var på tapeten och de flesta efterfrågade hårdare regler. Kan det vara så att demokratin fungerade och de är här nu, med andra or, vi har det system vi förtjänar(en fråga, inget påstående)?

De hårdare reglerna ser jag främst som ett populistiskt beslut. Politikerna gör det för att få fler röster och få sitta kvar vid köttgrytorna. Det är också betydligt enklare att sätta åt fuskande Svenssons än storföretagen.
Någon skattebetalarförening presenterade ju nyligen att skattefusket varje år "kostade Sverige" mångdubbelt mer än vad fusket med alla statliga bidrag (sjuk, arbetslöshet, bostad, socialbidrag, föräldrapenning) tillsammans kostar.
Bara under den s.k. bankkrisen för några år sedan så försvann under ett år mycket mer pengar än vad som fuskande bidragstagare de har snott år sig de senaste 50 åren ihop. Hur många ställdes inför rätta för de 100 tals miljarder som då försnillades.....

Så här finns verkligen pengar att hämta in om man sätter åt skattefusket, men det är jobbigare att få in dom pengarna och är inte så populistiskt. Lite till mans har väl de flesta fått något svartjobb gjort (även inom regeringen), köpt något svart etc. och ser därför inte så allvarligt på detta fusk.

Jag försvarar inte på något sätt de som fuskar med vare sig det ena eller det andra, men jag har svårt att tro att fusket är så stort och jag hyser inte någon tilltro till politikernas populistiska sätt att lösa problemen.
#82 - 13 mars 2008 13:10
De hårdare reglerna ser jag främst som ett populistiskt beslut. Politikerna gör det för att få fler röster och få sitta kvar vid köttgrytorna. Det är också betydligt enklare att sätta åt fuskande Svenssons än storföretagen.

Någon skattebetalarförening presenterade ju nyligen att skattefusket varje år "kostade Sverige" mångdubbelt mer än vad fusket med alla statliga bidrag (sjuk, arbetslöshet, bostad, socialbidrag, föräldrapenning) tillsammans kostar.

Bara under den s.k. bankkrisen för några år sedan så försvann under ett år mycket mer pengar än vad som fuskande bidragstagare de har snott år sig de senaste 50 åren ihop. Hur många ställdes inför rätta för de 100 tals miljarder som då försnillades.....

Så här finns verkligen pengar att hämta in om man sätter åt skattefusket, men det är jobbigare att få in dom pengarna och är inte så populistiskt. Lite till mans har väl de flesta fått något svartjobb gjort (även inom regeringen), köpt något svart etc. och ser därför inte så allvarligt på detta fusk.

Jag försvarar inte på något sätt de som fuskar med vare sig det ena eller det andra, men jag har svårt att tro att fusket är så stort och jag hyser inte någon tilltro till politikernas populistiska sätt att lösa problemen.

Jag håller med. "Sila mygg och svälja kameler"!!!
Hur illa gör de inte folk.. Läs Solens inlägg ovan!!!!!!!!!!!

Jag läste för några år sedan om en man som hade "lurat försäkringskassa på massor med pengar" och han hade då fixat en inkomst och sedan sjukskrivit sig. Men herregud.. Annars skulle han ju ha fått pengar av Socialtjänsten, eller ska vi slänga ut folk på gatan att svälta ihjäl. Som sagts tidigare... Men det låter ju sååå illa... Men nu förutsätter jag att han verkligen var sjuk också...
"Han lurade försäkringskassan"!!! Åhh... Löpsedelsvrål...

Hmm.. Jag sitter hemma och jobbar nu... hinner ingenting.. kommer få jobba hela helgen... :D
#83 - 13 mars 2008 17:15
Ha ha.. Nu har jag fått min VAB.. Åhh, vad det måste ha plågat tanten att få order från experten att betala!!! :D
#84 - 13 mars 2008 17:18
Katharina skrev:
Ha ha.. Nu har jag fått min VAB.. Åhh, vad det måste ha plågat tanten att få order från experten att betala!!! :D

Good on you....låt dem aldrig vinna ;)
QardinalE
#85 - 13 mars 2008 22:16
Katharina skrev:

Ja det plågade henne säkert jä..... mycket hoppas jag. Kanske lika mycket som det plågade min SGI-handläggare (sjukpenninggrundandeinkomst) när hon inte lyckades med att nolla min SGI.
Efter den var nollad så kunde jag kanske haft rätt till sjukersättning till lägsta grundnivå, trots att jag jobbat i 22 år isträck på ett företag så kunde mina anställningsår inte tillgodoräknas för ev sjukersättning. lägsta garantinivå = [COLOR=red]1 basbelopp som är ca 30700Kr som vi delar med 12 mån = 2558Kr innan skatt.[/COLOR]

NU:D ska jag tala om orsaken till 11 månaders helvete med FK:pjag hade missat att söka STUDIEBIDRAG för [SIZE=5][COLOR=red]1[/COLOR][/SIZE] dag efter jag hade blivit uppsagd pga medicinska skäl = utsliten axelled samt ständig huvudvärk 24h/dygn, [COLOR=red]8 [/COLOR][COLOR=black]dagar i veckan känns det som att veckan består av när man mår så. Och eftersom jag inte hade studiebidrag för den dagen och jag var inte inskriven på arbetsförmedlingen så hade jag förlorat rätten till att behålla min SGI enligt min handläggare. Det roliga i det hela var att jag fick inte vara inskiven på AF eftersom jag studerade och då står man ju inte till arbetsmarknadens förfogande så man kan vara inskriven där.[/COLOR]

Ja det var roliga tider det.
#86 - 13 mars 2008 22:21
Min mammas gubbe råkade ut för nästan samma. Han låg på operationsbordet med sin axel första arbetslösa dagen. Det skulle han inte ha gjort. Han skulle ha opererat sig medan han hade jobbet och inte efter att det tagit slut. Första arbetslösa dagen ska man vara på Arbetsförmedlingen annars är man slut!!!
Nu blir han utförsäkrad. Han är murare med en bra arm.. Ehh.. Hur murar man med en arm?? Han är dessutom 64 år.. Hur attraktiv är man då på marknaden?!

Tråkigt att folk ska förnedras så...
#87 - 15 mars 2008 00:47
Jag brukar alltid tänka på fk när jag har bråttom/mycket att göra. Då går det fort kan jag lova. Blir rasande bara jag tänker på den!
#88 - 17 mars 2008 10:52
Jag tog lunch nu och jag jobbar ju hemma så jag kunde slå på tv. Jag råkar hamna på UR och det handlar om en ung tjej som berättar om sin uppväxt med en psykiskt sjuk mamma. Om sitt dåliga samvete, om att vuxna sa åt henne att det inte är hennes ansvar men att ingen annan tog ansvar.
Om dagen i skolan när allting är svart inombords [:-28] och hur hon springer upp till skolpsykologen och sitter och gråter i flera timmar... Om hur skolpsykologen berättar om Trapp, där barn med psykiskt sjuka föräldrar kan mötas och få stöd av kunnig personal.

De flesta skolor har inte ens någon skolpsykolog, kanske en skolsköterska 2-3 ggr per vecka...
Vårat svek till barnen!!! Sen klagar vi på dem när de är struliga. Vem gick "man ur huse" och demonstrerade när de införde 7 barn/fröken på dagis och 30 barn/lärarinna... Sen tog de bort stödpersonalen runt om också...
... :( ... :mad: ... [:(!]
#89 - 17 mars 2008 21:20
Jag har inte läst hela tråden, tycker att det mest verkar vara en hel massa gnäll på både det ena och det andra. Kanske dags att starta zoopets missnöjesparti?

Några saker som jag tycker är viktigt att påpeka är att socialen och försäkringskassan arbetar på statens uppdrag. Staten styrs via riksdagen av regeringen som är vald av svenska folket. När det gäller sjukförsäkringen så är den utformad som en tillfällig sjukförsäkring inte en branchförsäkring, man kan inte förvänta sig att bli försörjd enbart för att man inte kan gå tillbaka till sitt gamla jobb.

Socialen vet jag inte så mycket om, men vad gäller Försäkringskassan så hade de hitentills inte klarat de målen som de getts av svenska folket via demokratiska institutioner. Försäkringskassan läcker som ett såll och en genomsnittlig Svensk är sjukskriven 35 dagar om året, det motsvarar 7 arbetsveckor. Om siffran inte låter skrämmande så kan det gämföras med att ca 1/7 av sveriges arbetsföra befolkning går hemma, till det kan läggas till alla som går på socialen och a-kassan. Gissningsvis snackar vi 20-25% av sveriges befolkning som varje dag måste försörjas av de övriga.

Och en sak är helt säker och har bevisats i undersökning efter undersökning av såväl fristående forskningsinstitut som statliga utredningar......Det finns inget som gör en så sjuk som sjukskrivning.

Jag anser inte att försäkringskassan sköter sitt uppdrag tillräckligt bra, men till skillnad mot de flesta här så anser jag att det är mindre utgifter som krävs för att nå målen inte tvärtom. Det enda sättet att nå dig är att konkurensutsätta FK, annars så får vi leva med detta blödande sår som urlakar statskassan, passificerar befolkningen och minskar konkurenskraften.
MVH
Magnus
#90 - 17 mars 2008 21:47
Om du hade läst tråden så hade du sett att det var en ekonomisk och praktisk lösning på problemet i början. En superkassa oavsett varför man är utan pengar, då slipper vi allt trassel och byråkrati om vem som ska betala.
Ta bort inkompetenta Socialtjänsten och ge psykvården de stålarna ist.

Du bidrog ganska bra till gnället själv och om du missade det så är det ju just staten som vi gnällde på..
Titeln angav ganska tydligt vad det handlade om och jag gnällde inte när jag la upp den, jag var fasen redo att spränga skiten.. :D :D Rabiat arg, alltså.. :D Skällde ut dem 3 gånger, det var ju därför jag inte fick några pengar..
Det står ju alla fritt att låta bli att läsa när jag skäller av mig.. Andra hade samma behov som jag uppenbarligen.. Inklusive du.. ;) [:-174]
#91 - 17 mars 2008 23:56
Katharina skrev:
Min mammas gubbe råkade ut för nästan samma. Han låg på operationsbordet med sin axel första arbetslösa dagen. Det skulle han inte ha gjort. Han skulle ha opererat sig medan han hade jobbet och inte efter att det tagit slut. Första arbetslösa dagen ska man vara på Arbetsförmedlingen annars är man slut!!!

Nu blir han utförsäkrad. Han är murare med en bra arm.. Ehh.. Hur murar man med en arm?? Han är dessutom 64 år.. Hur attraktiv är man då på marknaden?!

Tråkigt att folk ska förnedras så...

Det är sånt här som kan få en människa att se rött. Man tycker att det borde vara viktigare att genomgå operation än att inställa sig som arbetssökande hos AF. Kul att ha jobbat till 64 och sedan bli utstämplad från AF för att man opererats. [:(] Tragiskt...
#92 - 18 mars 2008 01:09
Min farsa har vart sjuk i ca 8 år, vart nära döden massor med gånger och det som gjorde allt värre var en bilkrash 3 år sedan där han bröt alla revben på ena sidan av kroppen samt skadade sina nerver.

Idag är revbenen självklart läkta men han lider av nervskador som är svåra att bevisa, han har åkt in och ut ur sjukhuset minst 1 gång i veckan de senaste åren.

En månad sedan fick vi hem brev från försäkringskassan där de drar in hans sjukskrivning och menar att han är arbetsduglig, detta pga den senaste läkaren (en smygrasse) han gick till skrev en rapport där han menar att min farsa fejkar och att han är fullt frisk och arbetsduglig......

Detta beslut går emot ca 20 andra läkares rapporter men endå väljer försäkringskassan och andra myndigheter att skita i de andra rapporterna och tro på den sista, man undrar varför......

Spräng regeringen????????
#93 - 18 mars 2008 01:22
Tropfrog skrev:
Jag har inte läst hela tråden, tycker att det mest verkar vara en hel massa gnäll på både det ena och det andra. Kanske dags att starta zoopets missnöjesparti?

Några saker som jag tycker är viktigt att påpeka är att socialen och försäkringskassan arbetar på statens uppdrag. Staten styrs via riksdagen av regeringen som är vald av svenska folket. När det gäller sjukförsäkringen så är den utformad som en tillfällig sjukförsäkring inte en branchförsäkring, man kan inte förvänta sig att bli försörjd enbart för att man inte kan gå tillbaka till sitt gamla jobb.

Socialen vet jag inte så mycket om, men vad gäller Försäkringskassan så hade de hitentills inte klarat de målen som de getts av svenska folket via demokratiska institutioner. Försäkringskassan läcker som ett såll och en genomsnittlig Svensk är sjukskriven 35 dagar om året, det motsvarar 7 arbetsveckor. Om siffran inte låter skrämmande så kan det gämföras med att ca 1/7 av sveriges arbetsföra befolkning går hemma, till det kan läggas till alla som går på socialen och a-kassan. Gissningsvis snackar vi 20-25% av sveriges befolkning som varje dag måste försörjas av de övriga.

Och en sak är helt säker och har bevisats i undersökning efter undersökning av såväl fristående forskningsinstitut som statliga utredningar......Det finns inget som gör en så sjuk som sjukskrivning.

Jag anser inte att försäkringskassan sköter sitt uppdrag tillräckligt bra, men till skillnad mot de flesta här så anser jag att det är mindre utgifter som krävs för att nå målen inte tvärtom. Det enda sättet att nå dig är att konkurensutsätta FK, annars så får vi leva med detta blödande sår som urlakar statskassan, passificerar befolkningen och minskar konkurenskraften.

MVH

Magnus

(M) [:-20]
#94 - 18 mars 2008 01:26
Kan vi inte ägna oss åt vår hobby som är akvarium på Zoopet istället?

Björn
#95 - 18 mars 2008 01:28
Amaro skrev:
Min farsa har vart sjuk i ca 8 år, vart nära döden massor med gånger och det som gjorde allt värre var en bilkrash 3 år sedan där han bröt alla revben på ena sidan av kroppen samt skadade sina nerver.

Idag är revbenen självklart läkta men han lider av nervskador som är svåra att bevisa, han har åkt in och ut ur sjukhuset minst 1 gång i veckan de senaste åren.

En månad sedan fick vi hem brev från försäkringskassan där de drar in hans sjukskrivning och menar att han är arbetsduglig, detta pga den senaste läkaren (en smygrasse) han gick till skrev en rapport där han menar att min farsa fejkar och att han är fullt frisk och arbetsduglig......

Detta beslut går emot ca 20 andra läkares rapporter men endå väljer försäkringskassan och andra myndigheter att skita i de andra rapporterna och tro på den sista, man undrar varför......

Spräng regeringen????????

Fruktansvärt [:(] Ofta sitter man och mår dåligt när man ser på Uppdrag granskning och Kalla Fakta om hur folk behandlas, men det finns hur många sådana fall som helst omkring oss, överallt. Man behöver inte slå på tv:n för att mötas och höra talas om både förnedring, rasism och orättvisor. Man blir så ledsen över att myndigheter hellre fäller än friar, och att det så gott som alltid är de sjuka som får ta de värsta smällarna i vårt sammhälle. Och inte blev det lättare sedan Nya moderaterna kom till makten heller... :(

För att de tjänar mer på att neka honom ersättning [:(] Försäkningskassans nya måtto är ju "Vi frågar inte hur sjuk du är, utan hur mycket du klarar av att arbeta" Att försöka rehabilitera ut folk i arbetslivet är jättebra, oavsett ålder, men att kasta ut sjuka människor i arbete är ju vansinne. Största problemet tror jag är att F-kassan och AF inte kollas upp som de ska. Allt för många är sjuka eller arbetslösa för att man ska kunna hålla koll på att de behandlas på rätt sätt då de är i kontakt med myndigheterna.
#96 - 18 mars 2008 01:30
egon skrev:

Björn

Nu hamnade du fel tror jag, detta är off topic, på svenska betyder det Utanför ämnet... ;)
#97 - 18 mars 2008 09:01
Tropfrog skrev:

MVH

Magnus

Det är en mycket viktig poäng när man ger sig på att kritisera myndigheter, att det är lagar som stiftats av våra politiker som styr vad de gör och hur de gör det. Beträffande F-kassan så är inte deras uppdrag att vårda folk och de har inte anslag för att skicka alla till rehablitering.

egon skrev:

Björn

Det Björn kan du göra i de forum som handlar om akvariehobbyn, detta forum heter Off Topic. ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#98 - 18 mars 2008 09:16
Tropfrog skrev:

MVH

Magnus

Det finns undersökningar som visar på andra resultat också. Men det klart när politiker, myndigheter och press upprepar en sak tillräckligt många gånger så blir det till slut en vedertagen sanning.

Jag kom ihåg en nyhetsändning för dryga året sedan där det faktiskt redovisades en stor europeisk undersökning som gjorts för att utröna om storleken på sjukpenningen påverkade antalet sjukskrivna. Undersökningen visade att det INTE fanns något sådant samband.

Dagen efter var sjukförsäkringen uppe på tapeten igen - något riksdagsparti hade lagt ett förslag om höjd sjukförsäkring. Programmets egen "expertkommnetator" KG Bergström inledde då med. "Ja, en sak är i alla fall säker - detta kommer att leda till fler sjukskrivningar". Så nu blev detta helt plöstligt sanning igen och det trots att samma program dagen innan hade sågat denna tes.

Däremot kan jag hålla med dig om att det till syvende och sist oss själva vi har att skylla eftersom det är vi själva som valt de politiker som genomför denna politik. Det hjälper inte att klaga på försäkringskassan - de genomför ju bara sitt jobb enligt det uppdrag våra valda politiker gett dem.
#99 - 18 mars 2008 16:42
Däremot kan jag hålla med dig om att det till syvende och sist oss själva vi har att skylla eftersom det är vi själva som valt de politiker som genomför denna politik. Det hjälper inte att klaga på försäkringskassan - de genomför ju bara sitt jobb enligt det uppdrag våra valda politiker gett dem.

Fast det är ju svårt att säga "våra" om dem som vädrar luften inte ens röstat fram dem som sitter och styr. Sveriges medborgare måste ju inte vara eniga om vilka som skall sättas i riksdagen. Även om de som röstat fram Moderaterna var i majoritet så kan ju det ändå betyda att miljoner människor tycker på ett annat sätt. Även om man är en minoritet så bör man kunna få leva ett bra liv.
#100 - 18 mars 2008 16:53

Det är ju därför det är så många som inte röstar eller blankröstar, vilket jag tycker i princip är samma sak även om folk som inte röstar ses som lata så ser jag det som en protest, som matstrejk ungefär. En passiv protest.

Arbetarpartiet är dött, tyvärr. Vi har mycket invandring nu och jag hoppas verkligen att de för med sig i mina ögon sin absolut bästa egenskap, att protestera. De går ut på gator och torg när de är arga på ett beslut, de demonstrerar och bojkottar ute i världen. Här hemma sitter vi bara och gnäller.

Hur sjutton får man reda på vilka demonstrationer som ska vara???
I tidningarna talar de ju bara om vilka som har varit... [:(!]
#101 - 18 mars 2008 17:06
Katharina skrev:

Arbetarpartiet är dött, tyvärr.

Nej då! Moderaterna är ju det nya arbetarpartiet...;)[:-57]
Kjell Fohrman
Administrator
#102 - 18 mars 2008 17:32
Fridas skrev:
Fast det är ju svårt att säga "våra" om dem som vädrar luften inte ens röstat fram dem som sitter och styr. Sveriges medborgare måste ju inte vara eniga om vilka som skall sättas i riksdagen. Även om de som röstat fram Moderaterna var i majoritet så kan ju det ändå betyda att miljoner människor tycker på ett annat sätt. Även om man är en minoritet så bör man kunna få leva ett bra liv.

Nedrustningen kan definitivt inte enbart skyllas på den nuvarande regeringen - på sin höjd så ökar de bara takten på något som den tidigare regeringen påbörjade.
Kjell Fohrman
Administrator
#103 - 18 mars 2008 17:37
Katharina skrev:
Det är ju därför det är så många som inte röstar eller blankröstar, vilket jag tycker i princip är samma sak även om folk som inte röstar ses som lata så ser jag det som en protest, som matstrejk ungefär. En passiv protest.

Arbetarpartiet är dött, tyvärr. Vi har mycket invandring nu och jag hoppas verkligen att de för med sig i mina ögon sin absolut bästa egenskap, att protestera. De går ut på gator och torg när de är arga på ett beslut, de demonstrerar och bojkottar ute i världen. Här hemma sitter vi bara och gnäller.

Hur sjutton får man reda på vilka demonstrationer som ska vara???

I tidningarna talar de ju bara om vilka som har varit... [:(!]

Jag blankröstade i riksdagsvalet i det senaste valet och har gjort så de senaste gångerna. Även om inte myndighterna skiljer på blankröstning och röstskolk så gör jag det. Att rösta är en demokratisk rättighet som jag vill utnyttja - blankröstningen är en protest mot alla partierna.
Brukar dock faktiskt då och då lyckas gå på något protestmöte eller i någon demonstration.
#104 - 18 mars 2008 17:55
Att rösta är som att välja mellan pest och kolera. Vilken sidas smöriga försäljarsnack man än faller för inför valet, så lär man ändå stå där med lång näsa efteråt.

Så länge folket företräds av folk på små rosa moln, som tjänar lika mycket som 10 dödliga tillsammans, och som inte verkar ha en aning om hur det är här nere på jorden, så kommer det aldrig att funka bra. Om folk som inte bryr sig om makt blev toppolitiker kanske det skulle funka, men av nå´n anledning blir nog folk som är ointresserade av makt sällan toppolitiker :rolleyes:

Nej, sänk deras löner till vad vanliga dödliga tjänar, och låt dem känna på hur det är att leva i verkligheten, så kanske de skulle börja bry sig om hur vi dödliga har det, men stor schans att de skulle sänka sina egna löner.
#105 - 18 mars 2008 18:12
Micke_A skrev:
Att rösta är som att välja mellan pest och kolera. Vilken sidas smöriga försäljarsnack man än faller för inför valet, så lär man ändå stå där med lång näsa efteråt.

Så länge folket företräds av folk på små rosa moln, som tjänar lika mycket som 10 dödliga tillsammans, och som inte verkar ha en aning om hur det är här nere på jorden, så kommer det aldrig att funka bra. Om folk som inte bryr sig om makt blev toppolitiker kanske det skulle funka, men av nå´n anledning blir nog folk som är ointresserade av makt sällan toppolitiker :rolleyes:

Nej, sänk deras löner till vad vanliga dödliga tjänar, och låt dem känna på hur det är att leva i verkligheten, så kanske de skulle börja bry sig om hur vi dödliga har det, men stor schans att de skulle sänka sina egna löner.

Ja, jag håller med. Sen är det precis som att det är en viss sorts folk som blir politiker om det går att tjäna mycket pengar. Broilers, som anser sig stå över våra lagar och åka i gräddfil. Sen vill mycket ha mer och då tror jag att vi får mer fusk. ;)
#106 - 18 mars 2008 18:17
A C-son skrev:
Nej då! Moderaterna är ju det nya arbetarpartiet...;)[:-57]

Detta är helt riktigt då du måste ha upp till tre arbeten som låglönearbetare:mad:
För att överhuvetaget få ekonomin att gå ihop hela månaden.
Agneta
#107 - 18 mars 2008 18:45
Micke_A skrev:

Det där låter som politikerförakt i mina öron. Det är att göra det enkelt för sig, jag ser inga poänger i ditt resonemang.

Klart man röstade, dessutom röstade jag rätt ;) , frågan är bara vad övriga svenska folket höll på med :p.

Kjell röstade blankt, hmmm en högoddsare, hade jag aldrig trott.

Mvh Jari
Kjell Fohrman
Administrator
#108 - 18 mars 2008 18:57
Micke_A skrev:

Visst kan jag hålla med om att politikerna tjänar för mycket, men det är väl inte där det stora glappet ligger gentemot vanligt folk.
Många direktörer i storföretag tjänar ju hundrafalt mot politikerna och om de skulle göra ett uselt jobb så får de "sparken" med en fallskärm på tuotals miljoner.
Minns inte vilket land det var i (ett land i Västeuropa var det i alla fall) men jag läste alldeles nyligen att småföretagarna där hade dragit igång en namninsamlingskampanj för att få en folkomröstning för en lag som skulle förbjuda osunt höga löner.
#109 - 18 mars 2008 18:58
Micke_A skrev:

Varför blir du inte politiker ?
Lätt att gnälla på andra men inte göra något själv
#110 - 18 mars 2008 19:03
Visst kan jag hålla med om att politikerna tjänar för mycket, men det är väl inte där det stora glappet ligger gentemot vanligt folk.

Många direktörer i storföretag tjänar ju hundrafalt mot politikerna och om de skulle göra ett uselt jobb så får de "sparken" med en fallskärm på tuotals miljoner.

Minns inte vilket land det var i (ett land i Västeuropa var det i alla fall) men jag läste alldeles nyligen att småföretagarna där hade dragit igång en namninsamlingskampanj för att få en folkomröstning för en lag som skulle förbjuda osunt höga löner.

Ja, men direktörerna i storföretagen har ju inte våra liv i sina händer :p
Kjell Fohrman
Administrator
#111 - 18 mars 2008 19:05
Guy Palm skrev:

Jag tycker nog att politiker är alldeles för bakbundna i sina beslut. Jag menar att som kommunalpolitiker få välja mellan att skära ner på skolorna, dagis eller åldringsvården är ju inte mycket till alternativ;)
Alldeles för många beslut fattas på andra håll - i storföretagens styrelserum, i EU, i Rotaryföreningar etc. och politikernas uppgift är ofta att städa upp efter dessa.
Nej jag skulle aldrig vilja bli politiker och jag anser inte att det är ett lätt jobb, men jag tycker ändå att man självklart skall ha rätt att få kritisera deras beslut i olika frågor.
En demokratisk rättighet är väl också att få kritisera demokratiskt fattade beslut.
Kjell Fohrman
Administrator
#112 - 18 mars 2008 19:07
Micke_A skrev:
Ja, men direktörerna i storföretagen har ju inte våra liv i sina händer :p
Definitivt har dom det - varje direktör eller stryrelseordförande i ett storföretag har oerhört mycket mer att säga till om i de flesta politiska frågor än vad en riksdagsman har.
#113 - 18 mars 2008 19:58
Guy Palm skrev:

Det är klart att man ska gnälla på politiker!!! De är ju bäst att gnälla på... Du vet väl att man alltid gnäller på chefen och politiker är ju de högsta cheferna.. :D
Nej, allvarligt så håller jag med Micke i grundtanken som jag skrev tidigare, arbetarpartiet är dött.. :( Man vet inte vad man ska rösta på för det är samma skit.. och blocken.. de sabbar ju allting!!!
#114 - 18 mars 2008 21:15
En annan sak som jag glömde att påpeka. Idag arbetar försäkringskassan efter de mål som förra regeringen satte upp år 2003, först efter 2008 kommer de att få nya mål av den nya regeringen. Är jag den enda som tror att det kan bli bättre då?
MVH
Magnus
#115 - 18 mars 2008 21:29
Foccus på trådens avsikt..

Tropfrog skrev:
En annan sak som jag glömde att påpeka. Idag arbetar försäkringskassan efter de mål som förra regeringen satte upp år 2003, först efter 2008 kommer de att få nya mål av den nya regeringen. Är jag den enda som tror att det kan bli bättre då?

MVH

Magnus

Min poäng med den här tråden var att slopa alla de här olika "potterna" som vi har våra skattepengar i. Försäkringskassa, A-Kassa och Socialtjänst borde skrotas och ersättas av en "medborgarersättning", där allt tas ur samma pott för dem som inte har så de klarar sig, är arbetslösa, sjuka eller tar hand om barn.

Jag anser inte att ovanstående instanser fungerar som de var tänkta längre,
sedan vilka som är skyldiga till det är mindre intressant.
Som det är nu kränker dessa instanser våra medborgerliga rättigheter
och skapar mer sorg, sjukdom och elände än vad som är nödvändigt.
Tanken är 1800-tal anser jag.
Vi kan lika gärna införa Indiens kastsystem, skrev jag tidigare.. ;)

Utbildning och kompetens saknas inom Socialtjänsten,
anser jag, för de beslut och befogenheter de har där.
Jag tycker att psyk ska ta över all form av familj, barn och ungdomsproblematik.
Kjell Fohrman
Administrator
#116 - 18 mars 2008 21:30
Tropfrog skrev:

MVH

Magnus

Jag tror i alla fall inte att det blir bättre:(
#117 - 19 mars 2008 19:29
det kanske funkar , om altt blivar samlat på ett ställe , så försvindar mycket fusk med bidragssystem,
mvh janne
#118 - 21 mars 2008 16:21
eller slopa alla tillsata utredningar och departement i utredningarnas namn för att se var det fuskas och var man skulle kunna spara pengar nästkommande mandatperiod mm , så vips är kostnaderna inget problem...
#119 - 21 mars 2008 17:11
Solen skrev:
eller slopa alla tillsata utredningar och departement i utredningarnas namn för att se var det fuskas och var man skulle kunna spara pengar nästkommande mandatperiod mm , så vips är kostnaderna inget problem...

Har du något belägg för detta, att det utredningarna kostar mer än fusket de upptäcker?
#120 - 21 mars 2008 17:21
Administrativa utredningar har alltid kostat pengar utan att leda till någonting positivt, kolla bara alla Palmeutredningarna, eller har du belägg för att administrativa utredningar är gratis?
#121 - 21 mars 2008 17:27
LÅNGÅS
Vad det gäller FK har de nu enligt sina egna undersökningar och som de har stora kostnader för, haft fel när de tidigare har uppgett att ca 20% av ärendena var fusk/fel när det i verkligheten visade sig bara röra sig om knappa 7-8% och detta har varit publicerat i media.
Kjell Fohrman
Administrator
#122 - 21 mars 2008 17:37
Långås skrev:
Har du något belägg för detta, att det utredningarna kostar mer än fusket de upptäcker?

Det finns faktiskt inte ens någon utredning om hur stort fusket är. Den "utredning" som det ofta hänvisas till var inte på någon sätt någon undersökning - utan några s.k. experter gjorde en uppskattning efter hur stort de trodde fusket var.

Dessa experter är också ofta valda utifrån att deras åsikter överrensstämmer med det resultat som de för närvarande sittande politikerna vill ha.

Ett exempel på detta:
För några månader sedan publicerade Riksrevisionsverket en rapport som var mycket kritisk mot det bistånd som sker via ideella organsiationer. 15 projekt granskades och alla fick kritik och i vissa fall handlade det t.o.m. om utbredd korruption.
Biståndsministern (moderaten Gunilla Carlsson) passade på att bygga på kritiken och åsikterna passar ju som hand i hansken för alla som vill dra ner på biståndet till människor i nöd.
Projektledare för revisionen var Staffan Ivarsson och såsom en underlig tillfällighet så visade det sig att denne hade jobbat på moderaternas kansli och kände biståndsministern.

Senare lät SIDA en oberoende revisionsfirma granska de 15 projekt som hade kritiserats. I hälften av projekten fanns inga fel alls - inte i något fall hade korruption förekommit. Om detta har det skrivits minimalt i pressen.

Detta är det sätt som politikerna genomdriver sin politik - först görs en "fejkad" utredning och denna används sedan som bevis för att den politik de vill driva är korrekt.
#123 - 21 mars 2008 18:28
Fuskutredarna på F-kassan drar säkert in mer pengar än vad de har i lön. Men kanske skulle de dra in ännu mer pengar om de fick hjälpa folk aktivt att ta sig ur sjuksängen? Samkörningar av databaser vore billigare och effektivare tror jag. Har aldrig förstått vems integritet det skulle kränka, ..sjukskrivna som ändå är deltidspolitiker eller ..?
#124 - 21 mars 2008 18:47
Piscator skrev:
Fuskutredarna på F-kassan drar säkert in mer pengar än vad de har i lön. Men kanske skulle de dra in ännu mer pengar om de fick hjälpa folk aktivt att ta sig ur sjuksängen? Samkörningar av databaser vore billigare och effektivare tror jag. Har aldrig förstått vems integritet det skulle kränka, ..sjukskrivna som ändå är deltidspolitiker eller ..?

Fuskutredare på skatteverket "drar in betydligt mer pengar" till statskassan än fuskutredare på F-kassan...;)
Bilagor:
#125 - 21 mars 2008 20:10
Solen skrev:
LÅNGÅS

Vad det gäller FK har de nu enligt sina egna undersökningar och som de har stora kostnader för, haft fel när de tidigare har uppgett att ca 20% av ärendena var fusk/fel när det i verkligheten visade sig bara röra sig om knappa 7-8% och detta har varit publicerat i media.

Jasså, är det BARA 7-8 procent. Ja, den kostnaden skulle väl bara räcka till att göra vår skola till världens bästa igen?!?
#126 - 21 mars 2008 20:12
Ett exempel på detta:

För några månader sedan publicerade Riksrevisionsverket en rapport som var mycket kritisk mot det bistånd som sker via ideella organsiationer. 15 projekt granskades och alla fick kritik och i vissa fall handlade det t.o.m. om utbredd korruption.

Biståndsministern (moderaten Gunilla Carlsson) passade på att bygga på kritiken och åsikterna passar ju som hand i hansken för alla som vill dra ner på biståndet till människor i nöd.

Projektledare för revisionen var Staffan Ivarsson och såsom en underlig tillfällighet så visade det sig att denne hade jobbat på moderaternas kansli och kände biståndsministern.

Senare lät SIDA en oberoende revisionsfirma granska de 15 projekt som hade kritiserats. I hälften av projekten fanns inga fel alls - inte i något fall hade korruption förekommit. Om detta har det skrivits minimalt i pressen.

Och vad är det som säger att SIDA's beställda revision är den korrekta?;)
Kjell Fohrman
Administrator
#127 - 21 mars 2008 20:22
Långås skrev:
Och vad är det som säger att SIDA's beställda revision är den korrekta?;)

Sannolikt mer korrekt i alla fall eftersom den utfördes av en auktoriserad revisionsbyrå.
Men oavsett vilket det intressanta är ju att en moderatledd utredning om biståndet kan blåsas upp som evig sanning av press och politiker uatn att ifrågasättas.
Samma är det ju med "utredningen" om bidragsfuskets storlek som ju inte ens är en utredning.
Det är ju ungefär lika löjligt som om jag skulle utse 5 akvariexeperter som skulle "utreda" vilken akvariehemsida som är bäst. Såsom av en händelse råkar det bli 5 goldisar som jag umgås med och är någon då förvånad om Zoopet råkar bli bäst;)
#128 - 23 mars 2008 22:22
Man ska inte lita på statistik som man inte ljugit ihop själv har någon sagt..

Min lokaltidning "Sörmlands Nyheter" hade igår en artikel om hur mycket hjälp människor får via kyrkan och för ett par år sedan skrev Aftonbladet en hel del om Frälsningsarméns verksamhet, framförallt för hemlösa narkomaner i Stockholm. Heder åt deras arbete, men det känns lite konstigt att våra myndigheter ska lita till och hänvisa till kyrkan och ideel verksamhet istället för att själv ställa upp för sina medborgare?

Jag är ju tacksam för de skattesänkningar jag fått men jag har ännu inte begripit hur staten har råd? Skolan, sjukvård, banverket, SJ, Vägverket, Länsstyrelser, socialen, Försäkringskassan, pensionärerna och i princip alla alla som ska göra något för "folk" skriker efter resurser men vi har råd att sänka skatterna?? Visst måste man väl kunna effektivisera och tillföra resurser samtidigt?

Vilket för oss tillbaka till trådens ursprungliga idé, bunta ihop allt "socialt" till något slags medbörgarlön/stöd och spara pengar för alla. Vi kan inte lämna folk att dö på gatan i ett så rikt samhälle som vårt!
#129 - 24 mars 2008 00:25
Ang fusksiffror.
De anger alltså att det är ca 7-8% som fuskar.
För något år sedan stod det stora rubriker om en man som hade lurat FK på en massa pengar. Men när man läste artikeln så hade han fuskat till sig en inkomst, alltså skulle han i annat fall varit berättigad till socialbidrag.
Om det är en del av deras sk fuskare så tycker jag verkligen att vi har vettigare saker att lägga pengarna på än att hålla på att jaga folk som tar pengar ur fel pott.. Som sagt, vi kan ju inte låta folk svälta ihjäl..

Om vi ska prata ekonomi så kan ju någon komma och påstå att det är ekonomiskt försvarbart att dra in resurser på barn! Om man fångar upp ett barn som inte klarar skolan, inte mår bra eller far illa hemma på ett tidigt stadium, helst före mellanstadiet (4:e klass) så kostar det väldigt mycket mindre pengar för staten att få den personen på fötter så att det inte bara kan kosta mindre pengar i framtiden utan även vara en produktiv samhällsmedborgare.

Vi har svikit barnen kapitalt de senaste 20 åren och det har bara blivit värre, nu klagar vi på unga och deras föräldrar. Men nu får vi betala för att vi drog ner på resurserna på dagis och skola. [COLOR=Navy]På dagis är det 1 fröken på 7 barn och i skolan är det 1 fröken på 30 barn.[/COLOR] :( Skolsköteska, kurator och studievägledare får man numera dela på flera skolor.
Vad sjutton kostar det inte med unga som behöver psykvård och fängelse ett helt liv. Vad kostar det inte med deras anhöriga som mår dåligt. De skador de orsakar på andra människor och matriel. Var finns ekonomin i detta???

Förrut hade politiker ett absurt argument för att barn inte ska ha fri läkarvård: "Det finns familjer som åker till akuten varje helg och sitter där i väntrummen helg efter helg".
Men då är det väl sjutton jättebra att de kommer till sjukhuset så att någon sjukpersonal kan hinna fatta att något är fel innan något händer, för vilken normal familj har som lördagsnöje att sitta på akuten?!!![COLOR=Red]
Stenkorkat.. Är det våra beslutsfattare?! :eek: [:-174]
[/COLOR]
Kjell Fohrman
Administrator
#130 - 24 mars 2008 08:35
Angående fusket:
Har ni läst om politikerfusket i pressen den senaste tiden. I ett TV-program (tror det var i fyran) så hade de undersökt om politikerna sjukskrev sig när de blev sjuka och knappast någon gjorde detta. Eftersom politiker har lön 7 dagar i vecka (är de sjuka så har de karensdagar och sedan är lönen lägre) så innnebär det att de alla lurade staten på tusentals kronor.
Det är dessa politiker som klagar på att vanligt folk fuskar med sjukskrivningen:mad:
#131 - 24 mars 2008 09:32
Angående fusket:

Har ni läst om politikerfusket i pressen den senaste tiden. I ett TV-program (tror det var i fyran) så hade de undersökt om politikerna sjukskrev sig när de blev sjuka och knappast någon gjorde detta. Eftersom politiker har lön 7 dagar i vecka (är de sjuka så har de karensdagar och sedan är lönen lägre) så innnebär det att de alla lurade staten på tusentals kronor.

Det är dessa politiker som klagar på att vanligt folk fuskar med sjukskrivningen:mad:

Ja det är riktigt pinsamt dåligt. Hur svårt kan det vara att göra rätt?
#132 - 24 mars 2008 09:41
Långås skrev:
Ja det är riktigt pinsamt dåligt. Hur svårt kan det vara att göra rätt?

Jag tror inte alls att det handlar om att råka göra fel utan jag tror att de känner sig som att de står över vanligt folk och att våra lagar inte gäller dem. De glider i gräddfilen, de är en av oss. Blir de åtalade för fusk nu?! :D
#133 - 24 mars 2008 09:57
Mer ekonomi.

Hur kan man försvara ekonomiskt att låta gamla och sjuka sitta isolerade i eget boende medan vi har bostadsbrist till yngre generationer???
Påföljden av detta är ju allt annat än ekonomiskt försvarbart. Den gamla eller sjuka blir sjuk/sjukare och kostar vården mer pengar, dess familj mår dåligt. Familjens föräldrar blir utkörda av att både sköta jobb, hem, barn och gamla mormor. Föräldrarna blir allt annat än produktiva och barnen får en sämre uppväxt och kanske en sämre utbildning osv.
Barnen kan inte flytta hemifrån och bli egna vuxna och ansvarstagande människor. Utan de tvingas bo kvar hemma hos föräldrarna och bibehåller då fjortismentaliteten och låter föräldrarna försörja dem så att de kan sitta kvar framför datorn. De får aldrig tillfredsställelsen med att få en hel lönutbetalning efter ett heltidsarbete, så därför saknar de det inte.

Jag läste att politiker hade på förslag att kvotera in gamla utlänska gubbar som saknar jobb. Va f*n, se till att unga har jobb i första hand. De kommer ju sjutton aldrig en ut i arbetslivet, hur sjutton ska de då kunna få arbetsmoral??? Sen snackade de om att kvotera in utlänska ungdomar. Men våra svenska ungdomar då??? Varför ska staten hela tiden dela in oss i grupper och därigenom skapa motsättningar?
Ge unga jobb i första hand, svensk eller utlänsk!!!

Nu har väl faktiskt Moderaterna tagit ett steg i rätt riktning och sänkt de sociala avgifterna för arbetsgivarna på anställda under 25 år, om jag har förstått min sambo rätt.. Det är ju kul att man kan göra något som kan underlätta för småföretagen att anställa. Min sambo tjänade förövrigt 5 kr i timmen på att ha en anställd och kraschade han sedan en bil så blev det jättedyrt att ha anställd. Så nu är det bara min sambo och min dotter som kör. Ytterligare en kompis till oss hade 5 anställda för några år sedan men nu är det bara han och en kille till. Det blev för jobbigt att hålla på med, sa han. Det finns ju inte ekonomi i att ha ett heltidsjobb som arbetsgivare med alla pappa osv om man bara tjänar 5 kr i timmen per gubbe, beroende på vad jobbet betalar såklart.
Då skapas det ju mer arbetstillfällen eller hur??!! [:(!] Vem f*n är det som sköter det ekonomiska tänkandet i det här landet???! [:-30] Tror jag.. :D
#134 - 24 mars 2008 16:41
Katharina skrev:
Mer ekonomi.

Hur kan man försvara ekonomiskt att låta gamla och sjuka sitta isolerade i eget boende medan vi har bostadsbrist till yngre generationer???

Påföljden av detta är ju allt annat än ekonomiskt försvarbart. Den gamla eller sjuka blir sjuk/sjukare och kostar vården mer pengar, dess familj mår dåligt. Familjens föräldrar blir utkörda av att både sköta jobb, hem, barn och gamla mormor. Föräldrarna blir allt annat än produktiva och barnen får en sämre uppväxt och kanske en sämre utbildning osv.

Barnen kan inte flytta hemifrån och bli egna vuxna och ansvarstagande människor. Utan de tvingas bo kvar hemma hos föräldrarna och bibehåller då fjortismentaliteten och låter föräldrarna försörja dem så att de kan sitta kvar framför datorn. De får aldrig tillfredsställelsen med att få en hel lönutbetalning efter ett heltidsarbete, så därför saknar de det inte.

Det är ju en bra tanke men skall man tvinga folk att flytta till hemmet pga ekonomiska själ. Jag vill nog kunna göra som jag själv vill när jag blir gammal.

Katharina skrev:
Min sambo tjänade förövrigt 5 kr i timmen på att ha en anställd och kraschade han sedan en bil så blev det jättedyrt att ha anställd. Så nu är det bara min sambo och min dotter som kör. Ytterligare en kompis till oss hade 5 anställda för några år sedan men nu är det bara han och en kille till. Det blev för jobbigt att hålla på med, sa han. Det finns ju inte ekonomi i att ha ett heltidsjobb som arbetsgivare med alla pappa osv om man bara tjänar 5 kr i timmen per gubbe, beroende på vad jobbet betalar såklart.

Då skapas det ju mer arbetstillfällen eller hur??!! [:(!] Vem f*n är det som sköter det ekonomiska tänkandet i det här landet???! [:-30] Tror jag.. :D

Jag måste säga att jag tycker inte det är så väldans svårt att ha anställda. Visst är det lite papper men det tar inte många timmar per år i administration. Jag hade nog trott att det skulle vara värre när jag startade företaget. Men visst är det bra om man kan göra det enklare.

Jag tycker nog att det största hindret att anställa är att det kan vara väldigt svårt att avskeda. Kan ju vara att jag har ett behov under säg två år men sedan inte vet riktigt. Då är det lätt att man struntar i det eftersom man är osäker vad som kommer hända efter dom två åren. Men samtidigt vill man ju ha trygghet så det är ju ingen enkel nöt att knäcka...
#135 - 24 mars 2008 17:00
Långås skrev:
Det är ju en bra tanke men skall man tvinga folk att flytta till hemmet pga ekonomiska själ. Jag vill nog kunna göra som jag själv vill när jag blir gammal.

Jag måste säga att jag tycker inte det är så väldans svårt att ha anställda.

Jag tycker nog att det största hindret att anställa är att det kan vara väldigt svårt att avskeda.

Nej, man ska givetvis inte tvinga folk, som det är idag så finns det inget val. Vi har bara några fina servicehus där gamla kan umgås med varandra, vara kreativa, laga gemensam mat osv.. Det finns inte plats för alla och de få som finns är såvitt jag har förstått privata och dyra?!
När man bygger gruppboenden för sjuka så är det fortfarande helt enskilda lägenheter där man inte ens lagar mat tillsammans..
För ett halvår sedan var det stora löp om tvångsisolerade fångar som hade suttit isolerade i hela 2 veckor för att de hade uppfört sig illa... Gamla och sjuka sitter år ut och år in i isolat utan några löp.. Misären är fruktansvärd många gånger... :( Jag har hört om sjuka som inte ens har kläder på sig utan sitter nakna i hemmet och luktar kiss... Helt sjukt, kan vi inte avrätta dem istället för att plåga dem såhär!!! [:(!]

Det spelar stor roll vad du har för företag men när du har uppdragsgivare där du har personal utplacerad så ska folk finnas där, inte vara hemma sjuka stup i kvarten, de ska sköta jobbet bra, de ska inte ha sönder något på jobbet osv. Nu har man gjort om så moms ska bara redovisas var 3:e månad men arbetsgivaravgifter ska fortfarande redovisas varje månad. (vilket kan vara bra så du inte ligger inne med för mycket pengar, beror på vem du är)
Du ska även ha försäkringar och har du personal uthyrd så får du inte teckna försäkringar.
Folk är sjuka, VAB och vill ha diverse arbetsgivarintyg osv. Tät sjukfrånvaro kan ju ta knäcken på ett mindre företag också..
Däremot kan man alltid hitta sätt att avskeda folk, beroende på vad man har för produktion givetvis, men jag håller med om att man drar sig för fast anställning men då mer pga sjukdomsrisken.

Nej, min sambo tyckte att för 5 kr i timmen så kan han lika gärna jobba över en timme i veckan själv och slippa alla risker och strul.
Vår bekanta har tydligen tänkt likadant för han har ju som sagt inte heller flera anställda längre.. [:-174]
#136 - 24 mars 2008 19:14
Långås skrev:

Ledsen, men som det ser ut idag kan du inte avgöra själv när du vill flytta till "hemmet". Ett bra skäl skulle ju t.ex. kunna vara ensamhet.

Skälet till att det inte går är att de ålderdomshem som tidigare fanns helt enkelt inte finns kvar. Den är meningen att dina anhöriga eller att en plikttrogen granne (om dina barn skiter i dig eller bor långt bort) ska ta hand om dig - i bästa fall får du hemtjänst oxo.

Dagens äldreboende är till för de som inte tar sig ur sängen själv.

Annons