Tillägg. [COLOR=red]Som jag förstår det så har Socionomer en veckas frivillig psykologi och sedan frivilliga extrakurser på en vecka typ och de äldre socionomerna har ännu sämre psykologisk utbildning, men jag är inte helt säker.[/COLOR]. :confused:
Stämmer nog rätt bra, så var det i alla fall när min fru utbildade sig till socionom. Hon har förövrigt jobbat både på socialen och F-kassan. Hon slutade på kassan mycket pga att det mer och mer började att gå ut på att ifrågasätta och jaga fuskare, att människor i en svår situation ska sättas i en än brantare utförsbacke.
[:(!]Jag har meganegativa erfarenheter av f-kassan & soc som jag ska försöka dra lite kort här.
Min man var långtidssjukskriven, han paja ryggen på sitt arb & kan inte gå tillbaks dit. Arbplatsen blev sura för detta & satte igång värsta häxjakten vilket ju naturligvis inte gjorde honom friskare. Dom ringer upp f-kassan & säger att han inte längre är anställd & f-kassan köper det trots att vi säger att vi ingen info fått om det & inte heller skrivit på nåt papper om att han sagts upp & enligt facket finns det dessutom inga grunder för en sådan. F-kassan lyssnar trots det på arbgivaren & fryser sjuklönutbet för att göra en utredning... :mad::mad: Mitt i soppan byter jag jobb. Från ett där jag fått bet i förväg till ett som jag får bet i efterskott på... Det resulterade i att vi hade 1 barnbidrag som inkomst på en månad med Hus & alla andra räkningar för att f-kassan trodde på arbgivaren! [:(!]:mad: Då vände jag mog till soc, fanns ju ingen annan utväg & frågade om vi fick låna pengar till utgifterna & betala tillbaka på 2 ggr. Vi har aldrig vänt oss till dom förut. Svaret blev nej, dom lånar inte ut utan det skulle isf göras en utredning om bistånd. Då går dom tillbaks & tittar inkomst senaste 3 månader & då uppfyller inte vi kraven. [:(!]:mad:
Min mans bror är en parkbänkalkoholist som hämtar pengar på soc varje månad. Han får ut drygt 6000 kr varje månad som han gjort av med på mindre än 10 dagar utan att betala en enda räkning. Då går han till soc igen som betalar räkningar & sen resten av månaden fortsätter betala ut 700 kr var 5e dag! Det fortgår månad efter månad!!! [:(!]:mad:
Vi fick klara oss på den skrala besparingen vi hade, sälja bilen tills jag fick lön. Sen fick vi klara oss på den i 6 månader tills f-kassan var färdig med sin utredning & betalade ut allt retroaktivt! Då hade vi flera ggr i veckan ringt & pressat på, skickat in papper med underskrift från verkstadschefen att han inte var uppsagd mm mm [:(!]:mad:
Så ja, jag kan absolut hålla med om att dom borde skrotas!
Mvh Eva
1. Det låter ju mer som att arbetsgivaren var knäpp än att Försäkringskassan gjort något fel?
2. Socialbidrag ska man inte ha förrän alla andra möjligheter är uttömda, som att sälja bil, byta lägenhet etc. Om du vill leva som din svåger så kan du ju göra det, låter inget vidare...
Tyvärr är det precis så här vårt sociala system fungerar och så har det varit väldigt länge. :(
Av vad jag har hört av min fru (som numera är kurator på Landstinget) så drar jag slutsatsen att de nämnda myndigheterna (arbetsförmedlingen, socialen, kommunerna, Försäkringskassan och Landstingen) har svårt för att prata med varandra dessutom. Det saknas rutiner.
Om en socialbidragstagare som bor på fjärde våningen i ett hus plötsligt blir sjuk och tvingas amputera båda benen: Vem fixar då en ny handikappanpassad bostad, vem fixar själva flytten, vem skriver på alla papper som den sjuke inte kan läsa eller ta beslut om, vem flyttstädar (och betalar) den gamla lägenheten, vem möblerar den nya när möblerna är där?
Detta och liknande fall borde vara rutin hos socialen/Landstinget/Kommunen i det här fallet, men tro inte att det finns rutiner! Mer pengar går åt till handläggningen än till det praktiska arbetet och de redan överarbetande myndugheterna gör vad de kan för att hålla ifrån sig arbetet.
Jag tycker att Katharinas idé om medborgarlön är intressant. Dessa sociala kostnader uppstår ju och ska ju betalas av oss skattebatalare i vilket fall som helst. Om betalaren heter Socialkontoret eller Försäkringskassan eller något annat skiter jag i. Men vi kan inte lämna människor att dö på gatan så länge vi har råd att hjälpa dem. Min grundtanke är att alla vill ha det så bra man kan, det är ingen vidare karriär att leva på socialen som somliga tycks tro. Somliga klarar dock vårt samhälle sämre, blir alkoholiserade, sjuka, narkomaner, drabbas av traumatiska händelser, etc. Ska man straffas för det?