Skriv på för "djurpoliser"!!

#1 - 5 januari 2007 18:42
Nu har dom startat ytterligare en namninsamling... den här gången gäller det om vi vill ha "djurpoliser" typ USA... och det vill vi ju! Eller hur??
Läs mer här: http://www.namninsamling.com/site/get.asp?Djurzoonen och skriv på när du läst klart!
#2 - 5 januari 2007 19:29
Hallå, skriv på alla vänliga själar!!!!!!!

Ni har väl läst i tidningarna hur länge djurplågare får hålla på i Sverige innan nått händer!!!!!!! [:(!]

På den här sidan borde det finnas många djurvänner :confused:
#3 - 5 januari 2007 19:31
Jag hoppas det kommer "djurpoliser" så vi slipper djurplågare..
Vi som har så bra lagar här i sverige men ligger långt efter usa,tyskland vad det gäller djur lagar.
#4 - 5 januari 2007 19:39
Tryck till på knapparna nu, Zoopetfolket!

santa skrev:

Vi som har så bra lagar här i sverige men ligger långt efter usa,tyskland vad det gäller djur lagar.

:) Nu har jag tryckt och inväntar e-post för vidare tryckning. Bra initiativ, skulle vi haft för flera år sedan:D
#5 - 5 januari 2007 19:57
santa skrev:

.

O de poliser som finns har ju stoppat barn, kvinnomisshandlare etc etc
Och hur skall "djurpolisen" aggera mot djuraktivisterna. Följa lagen eller???
#6 - 5 januari 2007 20:10
kaj.p skrev:
O de poliser som finns har ju stoppat barn, kvinnomisshandlare etc etc

Och hur skall "djurpolisen" aggera mot djuraktivisterna. Följa lagen eller???
Den var bra den:D
#7 - 5 januari 2007 20:11
För det första måste ju lagarna ändras,så vi slipper se typ papegojciklider och div,sen få vi akvarieintresserade inte köpa och försöka oss på och odla en massa sorter som inte ska finnas..
#8 - 5 januari 2007 20:15
santa skrev:
För det första måste ju lagarna ändras,så vi slipper se typ papegojciklider och div,sen få vi akvarieintresserade inte köpa och försöka oss på och odla en massa sorter som inte ska finnas..
Varför vill du inte se Papegojciklider på marknaden?
#9 - 5 januari 2007 20:17
[FONT="Palatino Linotype"][SIZE="2"]påskrivet och vidarebefodrat till alla mina vänner & bekanta!!!!![/SIZE][/FONT]
#10 - 5 januari 2007 20:21
santa skrev:

För de första odlas de knappast här utan i asien o hur skall "djurpoliser" här hemma kunna ändra lagarna i asien. :)
#11 - 5 januari 2007 20:21
Var bara ett ex på en helt odlad art som är näst intill sterill,kan ta med Slöjstjärten också.Har inget imot att vi odlar arter som finns,så vi slipper ta allt ifrån sjöarna och får dom utrotningshotade..Tror det kommer att bli så med många L-malar om inte vi lyckas odla dom..
#12 - 5 januari 2007 20:28
santa skrev:
Var bara ett ex på en helt odlad art som är näst intill sterill,kan ta med Slöjstjärten också.Har inget imot att vi odlar arter som finns,så vi slipper ta allt ifrån sjöarna och får dom utrotningshotade..Tror det kommer att bli så med många L-malar om inte vi lyckas odla dom..
Att få fisk utrotninghotad det har jag svårt att tro det akvarievärden drar upp är en så liten del så det går inte att mäta knappt,var på möte i Malmö där Kjell berättade om Malwisjön och fisk upptaget det var inte mycket det procent aktigt i sjön årligen:)
#13 - 5 januari 2007 20:30
santa skrev:

Och för det skall vi ha djurpoliser här hemma.?
#14 - 5 januari 2007 20:32
Nä kanske inte bara för våra akvariefiskar finns lite mera djur än dom.
#15 - 5 januari 2007 20:35
santa skrev:
När man formelerar det så,så får jag hålla med :)
#16 - 5 januari 2007 20:36
stene skrev:
När man formelerar det så,så får jag hålla med :)

[FONT=Palatino Linotype]Instämmer......det finns gott om djur som far illa här i landet!!![/FONT]
#17 - 5 januari 2007 20:38
Enligt min mening har vi djurpoliser Vi har en bra lagstiftning. delegat till Länsstyrelsen o vidare ner på miljökontoret i varje svenskkommun. Dessa rycker ut vid varje anmälan. Tycker ni sett på för mycket amerikanska tv program.:p
#18 - 5 januari 2007 20:40
Precis....

santa skrev:

Som djurvän blir jag helgalen när jag läser om hur länge idioter får missköta sina hundar innan någon gör nått trots att grannarna har ringt i flera år!!! [:(!]
#19 - 5 januari 2007 20:43
Vi kan väl inte ha en bra lag,poliser om det händer hela tiden och dom som gör det får fortsätta ha djur.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 5 januari 2007 20:44
santa skrev:
Har inget imot att vi odlar arter som finns,så vi slipper ta allt ifrån sjöarna och får dom utrotningshotade.

Och vad har du emot människor i fattiga länder eftersom du vill ta brödfödan från dom och varför vill du minska värdet på regnskogarna ytterligare så att ännu mer huggs ner så att ännu fler arter utrotas från världens yta.
#21 - 5 januari 2007 20:46
Börjar låta som våra egna sjöar,hav med torsken och all annan fisk...Har igen imot dom men det kommer att sluta med utrotning och sen har dom ingenting.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 5 januari 2007 20:48
santa skrev:
Börjar låta som våra egna sjöar,hav med torsken och all annan fisk...Har igen imot dom men det kommer att sluta med utrotning och sen har dom ingenting.

Så du vet uppenbarligen då mer om detta än t.ex. Världsnaturfonden och miljöorgan i FN
#23 - 5 januari 2007 20:53
Och vad har du emot människor i fattiga länder eftersom du vill ta brödfödan från dom och varför vill du minska värdet på regnskogarna ytterligare så att ännu mer huggs ner så att ännu fler arter utrotas från världens yta.

Instämmer helt med Kjells åsikter i detta inlägg!
#24 - 5 januari 2007 20:57
Ang. djurpoliser i sverige som vi pratar om i denna tråden så är jag tveksam att detta ska fungera. Självklart vill jag att alla djur ska ha det bra. Men vi har en ganska sträng lagstiftning endå här i Sverige.
Sedan har den vanliga polisen för få resurser och skulle djurpolisens pengar tas därifrån? De som missköter sina djur (upprepande) får faktiskt förbud att ha djur. Visst är det segt innan det händer något men jag tycker det är ännu värre att det är segt vid barn och kvinnomisshandel.
#25 - 5 januari 2007 21:07
Nä men jag vet en sak pengar styr.
Håller med solbacka om barn och kvinnomisshandel.
#26 - 5 januari 2007 21:12
tur att vi redan har en del 'djurpoliser' i sverige iaf.
http://djurensbefrielsefront.com/
#27 - 5 januari 2007 21:30
bena skrev:

Och hur tror du dessa ställer sig till att hålla fiskar i akvarium?
#28 - 5 januari 2007 21:32
bena skrev:

Du är väl medveten om att de vill förbjuda akvarium?

Jag citerar deras aktionsdagbok:

17 april - Stockholm; En restaurang med ett akvarium i skyltfönstret fick slagord som "Fångenskap dödar" sprejade på fönstret. – Djurens Hämnare

Länk:
http://www.djurensbefrielsefront.com/default.php?subaction=showfull&id=1122165827&archive=&start_from=&ucat=1&
#29 - 5 januari 2007 21:44
Vi har löjligt låga straff i Sverige,,,,,Höj straffen i stället (varför inte införa straffarbete till alla pedofiler, mördare, djurplågare osv...eller ännu bättre ut med en bild i tidningen på asen)
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 5 januari 2007 21:48
rödtoppen skrev:
Vi har löjligt låga straff i Sverige,,,,,Höj straffen i stället (varför inte införa straffarbete till alla pedofiler, mördare, djurplågare osv...eller ännu bättre ut med en bild i tidningen på asen)

Om ambitionen är att det är viktigare att straffa folk istället för att minska på brottsligheten så är det säkert helt rätt.
Vad nu detta har med denna tråd att göra:(
#31 - 5 januari 2007 21:57
Om ambitionen är att det är viktigare att straffa folk istället för att minska på brottsligheten så är det säkert helt rätt.

Vad nu detta har med denna tråd att göra:(

det behövs inga speciella djurpoliser- höj straffen för dem som ger sig på djuren i stället, typ straffarbete- inte bara nån månads fängelsevistelse eller böter.
Att ge dem förbud att ha hand om djur kan lätt kringås de skriver bara över djuren på nån släkting eller sambo, och så kan de fortsätta att ha djur.
Men vad menar du egentligen Kjell ? Ska de inte få något straff ?
#32 - 5 januari 2007 21:59
sop-poliser har vi ju redan som spejar vid ÅV-stationerna.......
Spårvägen i GBG skall ta hjälp av "vanliga poliser" o egna kontrollanter för biljettkontroll och ta fler fuskare....

Tvättstugepoliser kunde kanske lösa de lokala problemen....

Tveksam om införande av djurpoliser med automatik löser djurens problem...
#33 - 5 januari 2007 22:02
nu blir det väldigt off-topic men som kjell säger, ska man inte hjälpa istället för att straffa? funkar dödstraff bra för att avskräcka folk i usa tex
#34 - 5 januari 2007 22:04
smurfmats skrev:
nu blir det väldigt off-topic men som kjell säger, ska man inte hjälpa istället för att straffa? funkar dödstraff bra för att avskräcka folk i usa tex

om man ser hur det är med ungdomsbrottsligheten ( när det gäller misshandel och rån) här i Sverige så funkar inte heller ett snack med soss i heller:(
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 5 januari 2007 22:14
rödtoppen skrev:
Men vad menar du egentligen Kjell ? Ska de inte få något straff ?

Om det skulle innebära mindre brottslighet vore det en bra och billig lösning för samhället men det tror jag tyvärr inte funkar - i alla fall inte generellt.
Men hårdare straff leder i alla fall inte till färre brott - det enda det med säkerhet leder till är större kostnader för skattebetalarna.
Mer kriminalvård vore ofta en bättre lösning. Dock har detta ju inget med denna tråd att göra - tillbaka till ämnet istället.
#36 - 5 januari 2007 22:22
Du är väl medveten om att de vill förbjuda akvarium?

Jag citerar deras aktionsdagbok:

17 april - Stockholm; En restaurang med ett akvarium i skyltfönstret fick slagord som "Fångenskap dödar" sprejade på fönstret. – Djurens Hämnare

Länk:

http://www.djurensbefrielsefront.com/default.php?subaction=showfull&id=1122165827&archive=&start_from=&ucat=1&

fanns inte några direkta strategier bakom de tidigare aktionerna.
sen kan du fråga dig själv hur lämpligt det är att ha ett akvarium i ett skyltfönster.

och ingen är felfri ;)
#37 - 5 januari 2007 22:27
bena skrev:

sen kan du fråga dig själv hur lämpligt det är att ha ett akvarium i ett skyltfönster.

och ingen är felfri ;)
Det kan inte vara så lämpligt att ta upp dem här kanske den märkliga föreningen som har flest anmälningar emot sig i Svensk brottshistoria:) Här på Zoopet som vi pratar för det mesta akvariefisk.
#38 - 5 januari 2007 22:35
bena skrev:

och ingen är felfri ;)

Bena vore intressant o höra vad du matar dina fiskar med.
Basen i det mesta foder idag är fiskmjöl vilket driver till en rovdrift i våra hav.
Många bestånd är till o kollapsa. Det kostar ca 3 kg fri fisk för o dra upp en kg odlad fisk. Vad tror du tetras pellets är gjort av.:confused:
#39 - 5 januari 2007 22:41
kaj.p skrev:
Bena vore intressant o höra vad du matar dina fiskar med.

Basen i det mesta foder idag är fiskmjöl vilket driver till en rovdrift i våra hav.

Många bestånd är till o kollapsa. Det kostar ca 3 kg fri fisk för o dra upp en kg odlad fisk. Vad tror du tetras pellets är gjort av.:confused:

jag matar med bland annat rent animaliskt foder. jag är inte dogmatisk.
#40 - 5 januari 2007 22:43
bena skrev:
jag matar med bland annat rent animaliskt foder. jag är inte dogmatisk.
Tycker vi ska släppa detta nu:)
#41 - 5 januari 2007 22:43
stene skrev:
Det kan inte vara så lämpligt att ta upp dem här kanske den märkliga föreningen som har flest anmälningar emot sig i Svensk brottshistoria:) Här på Zoopet som vi pratar för det mesta akvariefisk.

ja du, lagen är ju inte felfri direkt.
här på zoopet skrev du precis i ett inlägg om 'djurpoliser', och det har inget med fisk att göra ;)
#42 - 5 januari 2007 22:44
stene skrev:
Tycker vi ska släppa detta nu:)

visst.
#43 - 5 januari 2007 22:46
bena skrev:
ja du, lagen är ju inte felfri direkt.

här på zoopet skrev du precis i ett inlägg om 'djurpoliser', och det har inget med fisk att göra ;)
((För det mesta om akvariefisk)):)
#44 - 5 januari 2007 22:49
bena skrev:

och ingen är felfri ;)

Må så vara, men deras principiella inställning är väl fortfarande att akvarium bör förbjudas oavsett om det står i ett skyltfönster eller ej?

EDIT: skrev inlägget under tiden ni enades om att detta sidospår till ämnet var avslutat. sorry. Men en diskussion kring dessa mer radikala djurrätsorganisationers inställning till och argument mot akvariefiskhållning vore kanske värd sin egen tråd?
#45 - 5 januari 2007 23:06
Må så vara, men deras principiella inställning är väl fortfarande att akvarium bör förbjudas oavsett om det står i ett skyltfönster eller ej?

EDIT: skrev inlägget under tiden ni enades om att detta sidospår till ämnet var avslutat. sorry. Men en diskussion kring dessa mer radikala djurrätsorganisationers inställning till och argument mot akvariefiskhållning vore kanske värd sin egen tråd?

sagt och gjort

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=893902#post893902
#46 - 6 januari 2007 00:30
tillbaka till ämnet istället.

Det tillhörde ämnet:( .
Som sagt: jag tycker INTE att det behövs djurpoliser. Lagen är tydlig som den är, däremot så är jag för strängare straff för djurplågare och för dem som missköter sina djur.
#47 - 6 januari 2007 00:38
Kan bara instämma... straffen är för dåliga när det gäller djurplågeri! Det är väl inget straff att "förbjudas" skaffa nya djur... och hur kollas det i så fall?
Djurpoliser tycker jag behövs, för som det är nu ringer man väl till den "vanliga" polisen i akuta djurärende, och hur högt står det på deras prioriteringslista?
#48 - 6 januari 2007 00:44
TinaW skrev:
Kan bara instämma... straffen är för dåliga när det gäller djurplågeri! Det är väl inget straff att "förbjudas" skaffa nya djur... och hur kollas det i så fall?

Djurpoliser tycker jag behövs, för som det är nu ringer man väl till den "vanliga" polisen i akuta djurärende, och hur högt står det på deras prioriteringslista?

TYcker du skall läsa tråden från början.
#49 - 6 januari 2007 01:12
Jag har läst tråden från början, det var jag som startade den!
Är det nåt av det här du menar att jag missat?

kaj.p skrev:
Enligt min mening har vi djurpoliser Vi har en bra lagstiftning. delegat till Länsstyrelsen o vidare ner på miljökontoret i varje svenskkommun. Dessa rycker ut vid varje anmälan. Tycker ni sett på för mycket amerikanska tv program.:p

eller av Solbacka
Ang. djurpoliser i sverige som vi pratar om i denna tråden så är jag tveksam att detta ska fungera. Självklart vill jag att alla djur ska ha det bra. Men vi har en ganska sträng lagstiftning endå här i Sverige.
Sedan har den vanliga polisen för få resurser och skulle djurpolisens pengar tas därifrån? De som missköter sina djur (upprepande) får faktiskt förbud att ha djur. Visst är det segt innan det händer något men jag tycker det är ännu värre att det är segt vid barn och kvinnomisshandel.

Menar du att man ringer miljökontoret eller länsstyrelsen om man hittar misshandlade eller vanvårdade djur?
#50 - 6 januari 2007 01:44
TinaW skrev:
Jag har läst tråden från början, det var jag som startade den!

Menar du att man ringer miljökontoret eller länsstyrelsen om man hittar misshandlade eller vanvårdade djur?

Så klart de är de som är tillsynsansvariga dvs djurpoliser:)
#51 - 6 januari 2007 05:55
Det är väl ganska självklart att man ringer dem som har hand om dessa ärenden.
Sedan en Offtopic fråga till Tina
Hoppas att du har tillstånd att använda din Avatar
12/ Bara egna foton i forumet

Bara Zoopet Gold medlemmar kan lägga in foton i forumet. Det är endast tillåtet att lägga in egna foton i forumet. Man kan dock även lägga in andra foton under förutsättning att de finns med bland Zoopets artbeskrivningar samt i medlemmarnas fotoarkiv samt att man då tydligt anger vem som tagit fotot.

Att lägga in andras foton (utöver vad som ovan angivits) är absolut förbjudet och den som gör det stängs omedelbart av från Zoopet (avgiften anses förverkad). Zoopet kommer dessutom att aktivt hjälpa den som utsätts för fotostölden genom att överlämna namn och adress på den som lagt in foton så att skadeståndsanspråk kan resas.

#52 - 6 januari 2007 09:35
Gläder mej att så många Zooister vaknat och skrivit på. Jag skrev på tidigt men det var synd att Katterna inte fick fler underskrifter.

Ann-Marie
#53 - 6 januari 2007 10:40
rödtoppen skrev:
Det tillhörde ämnet:( .

Som sagt: jag tycker INTE att det behövs djurpoliser. Lagen är tydlig som den är, däremot så är jag för strängare straff för djurplågare och för dem som missköter sina djur.

Jag tycker också straffen ska vara strängare. Mycket strängare. Fast det finns andra straff i det här landet som också ska vara strängare...
Självklart är det polisen man ringer till om man ser något och det är de som kommer i första hand. Får de in ett knivbråk samtidigt så förstår man ju att de åker på det. Men är det husinbrott så tar de de stackars djuren först...Självklart måste de prioritera... Eller så deligerar de som Kaj P säger men det är ju säkert på vardagar på kontorstid :)
#54 - 6 januari 2007 10:40
Tina W har tillstånd för sin bild :)
#55 - 6 januari 2007 18:04
solbacka skrev:
Tina W har tillstånd för sin bild :)

Ja, tack för att du svarade.
Jag har frågat på wwf (via mail) om man fick använda deras bilder, som för övrigt är gratis att ta hem som skrivbordunderlägg...
Dom svarade att så länge det inte var i kommersiellt syfte så var det ok.

I tråden "Foton på forumet" diskuterades den frågan den 15 juni och då skrev jag samma sak...

Citat:
Ursprungligen postat av TinaW
Jag använder en av WWF bilder som avatar... men jag har frågat på deras sida om det är ok och dom svarade att så länge det inte var i ett kommersiellt syfte så var det ok.
Vill ni att jag ska byta?

Nej det behövs inte, har du tillstånd är det OK
#56 - 6 januari 2007 18:08
TinaW skrev:
Ja, tack för att du svarade.

Jag har frågat på wwf (via mail) om man fick använda deras bilder, som för övrigt är gratis att ta hem som skrivbordunderlägg...

Dom svarade att så länge det inte var i kommersiellt syfte så var det ok.

I tråden "Foton på forumet" diskuterades den frågan den 15 juni och då skrev jag samma sak...

Citat:

Ursprungligen postat av TinaW

Jag använder en av WWF bilder som avatar... men jag har frågat på deras sida om det är ok och dom svarade att så länge det inte var i ett kommersiellt syfte så var det ok.

Vill ni att jag ska byta?

Nej det behövs inte, har du tillstånd är det OK

Akvaristiska hälsningar

Kjell
Det stämmer som du säger såg dem inläggen också:)
#57 - 6 januari 2007 18:17
Nu har jag kollat en snabb runda på länsstyrelsens sida och jag citerar kort:

Det är polisen som ansvarar för den praktiska hanteringen av djuret och som verkställer länsstyrelsens beslut.
Misstanke om djurplågeri ska anmälas till polisen som utreder om brott har begåtts.

Läs mer på http://www.lst.se/lst/sv/amnen/Djurskydd/
#58 - 6 januari 2007 21:07
Det är, som påpekat, polisens sak att hantera men några speciellt utsedda "djurpoliser" tycker jag inte vi behöver införa. Trots allt så behövs det mer resurser (och troligtvis omorganiseringar) till polis för att få ordning på de problem som drabbar människor i landet och detta anser jag bör ha högre prioritet i nuläget.

/J
#59 - 6 januari 2007 22:35
Håller med Kaj P. Visserligen behöver lander helt klart fler poliser, men att det skulle behövas poliser speciellt inriktade på djurplågeri kan jag inte riktigt skriva på. Som sagt, när det får in en anmälan om misstänkt djurplågeri tar de tag i det så fort de har möjlighet. Givetvis tar det ibland en förskräckligt lång tid, liksom en hel massa andra fall som polisen ska reda ut, men jag måste säga att jag själv inte tror att speciella djurpoliser löser problemen.

Fler poliser - ja! Men låt polisen sköta såna uppgifter som bara Polisen har befogenhet att ta hand om, och låt andra myndigheter ta hand om annat, så kanske köerna av olösta fall börjar minska.
#60 - 6 januari 2007 22:41
Bara ett litet citat från namninamlingssidan: "kor som skulle slippa bli upphängda i sina mular för att dom är bråkiga"
Eftersom det alls nämns har det antagligen hänt någon gång i världshistorien, att en ko blivit upphängd i mulen, men kossans lidande skulle förmodligen ta slut lika snabbt som Saddams. Jag gissar att nacken knäcks ganska omgående om man hänger upp en ko i mulen. Visst, det är nog djurplågeri det också, men det får inte mig att skriva på namninsamlingen för djurpoliser.
#61 - 6 januari 2007 22:56
Hej.
Vi har inga straff här i Sverige.DET RÄCKER JU ATT SÄGA ATT DET INTE VAR JAG UTAN HAN SÅ GÅR MÖRDARE FRIA.Ta lindome där en gammal man blir slagen till döds med en stekpanna.Hur skall vi då skydda djur?
MVH Mats
#62 - 6 januari 2007 23:07
Lene skrev:
Håller med Kaj P. Visserligen behöver lander helt klart fler poliser, men att det skulle behövas poliser speciellt inriktade på djurplågeri kan jag inte riktigt skriva på. Som sagt, när det får in en anmälan om misstänkt djurplågeri tar de tag i det så fort de har möjlighet. Givetvis tar det ibland en förskräckligt lång tid, liksom en hel massa andra fall som polisen ska reda ut, men jag måste säga att jag själv inte tror att speciella djurpoliser löser problemen.

Fler poliser - ja! Men låt polisen sköta såna uppgifter som bara Polisen har befogenhet att ta hand om, och låt andra myndigheter ta hand om annat, så kanske köerna av olösta fall börjar minska.

Att t.ex bil-inbrott och stöld tar lång tid att utreda... om dom ens blir utredda... är ju beklagligt, men jag tycker verkligen inte att det går att jämnföra med djurplågeri!
Du skriver:Som sagt, när det får in en anmälan om mistänkt djurplågeri tar de tag i det så fort det har möjlighet. Givetvis tar det ibland förskräckligt lång tid, liksom en massa andra fall som polisen ska...
Du menar alltså då att den misstänkte "djurplågaren" ska få hålla på tills polisen har tid? Stackars djur!!!
Jag tycker att det skulle vara mycket bättre med en "djurpolis", som bara har hand om djur "anmälningar"... så att inte djuren får lida längre än nödvändigt bara för att den vanliga polisen inte har tid eller möjlighet att utreda!
Givetvis ska man inte ta resurser från den vanliga polisen för att "göra" djurpoliser!
#63 - 6 januari 2007 23:33
Jag menar givetvis inte att djurplågaren ska få "hålla på" över huvud taget, lika lite som jag anser att kvinnomisshandlare eller droglangare ska få hålla på alls. Men om man ökar antalet poliser totalt så tycker jag sen att det är Polisen (som givetvis är helt klart mest insatt i ämnet av oss alla i landet) som i varje enskilt fall får ta ställning till vad som just nu ska prioriteras. Därför: jag tycker inte att det är nödvändigt att inrätta en speciell djurpolis, utan önskar att polisens resurser skulle ökas så pass mycket att det räcker till alla akuta brott, vare sig det handlar om djurplågeri eller spritsmuggling.

I slutänden kommer det alltid finnas tillfällen då polisen tvingas prioritera mellan olika fall. Om de samtidigt skulle få in en akutanmälan om en våldsam gruppmisshandel på stan och en akutanmälan om omfattande djurplågeri i t.ex. en hundgård och de bara har tillräckligt med poliser närvarande att ta hand om det ena fallet så tycker åtminstone jag att människomisshandeln ska gå före. Så om de poliser som råkar vara tillgängliga just för tillfället har blivit utbildade med inriktning som "djurpoliser" och kanske därför inte fått lika mycket utbildning inom t.ex. hur man psykologiskt behandlar aggressiva människor så vore det ju tragiskt om de då istället åker iväg till de plågade hundarna istället för att försöka rädda de stackars pensionärerna som håller på att mista livet. (För att bara ta ett drastiskt exempel)

Slutsats för det här inlägget: öka antalet poliser och polisens resurser - låt Polisen (som är mest påläst och kunnig i ämnet) bedöma hur resurserna ska fördelas.
#64 - 6 januari 2007 23:40
mats m skrev:
Hej.

Vi har inga straff här i Sverige.DET RÄCKER JU ATT SÄGA ATT DET INTE VAR JAG UTAN HAN SÅ GÅR MÖRDARE FRIA.Ta lindome där en gammal man blir slagen till döds med en stekpanna.Hur skall vi då skydda djur?

MVH Mats

nu kommer vi ifrån tråden igen, men måste bara säga: hellre fria än fälla! Håller med om att det är illa när det finns "polisiärt lösta fall" där de är 100% säkra på vem som utfört brottet men inte kan fälla personen pga brist på bevis. MEN, det är ännu värre när oskyldiga döms för grova brott som de inte utfört. Vi kommer aldrig någonsin kunna ha 100% rättvisa så länge det finns människor som ljuger/minns fel/inte minns alls (pga alkohol, trauman m.m.), men hellre att några brottslingar får gå fria, i de fall där man inte kan vara 100% säker på vem som gjort det, än att oskyldiga måste ta straff för brott de aldrig gjort.
#65 - 7 januari 2007 08:38
Hej.
Har dom varit med på brottsplatsen ,det räcker.
MVH Mats
#66 - 7 januari 2007 09:21
Hej.
Här i Uddevalla söker tingsrätten att få Odd Lindberg(känd norsk sälinspektör) inför rätta för vanvård av kossor,men varje gång det är rättegång dyker han ej upp,kan ej nås med delgivning eller har sjukintyg.Detta har pågått i ca. 5 år.Sedan har vi ett djurhem som flyttar runt i södra Sverige som när hälsovårdsinsp.skall besiktiga har flyttat från orten utan att lämna en adress.Så jag tycker man skall ta tag i dom lagar och regler som finns innan man ropar efter mer.
MVH Mats
#67 - 8 januari 2007 07:47
Undrar om detta kan undvikas med djurpoliser ? :confused:
http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=198310
Kjell Fohrman
Administrator
#68 - 8 januari 2007 08:22
Guy Palm skrev:
Undrar om detta kan undvikas med djurpoliser ? :confused:

http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=198310

Apropå det så blev jag också en gång anmäld till myndigheterna för att jag hade en sköldpadda i ett för trångt akvarium. Den omnämndes t.o.m i ett reportage i en dagstidning.
Dock klarade jag mig även om sköldpaddan var stor och hade det trångt - kanske pga av att den var av plast.

Jag vet också en akvarieaffär som blivit anmäld flera gånger för att de hade en krokodil i ett litet akvarium - också den krokodilen var av plast.
#69 - 8 januari 2007 09:01
Sanslöst....

Apropå det så blev jag också en gång anmäld till myndigheterna för att jag hade en sköldpadda i ett för trångt akvarium. Den omnämndes t.o.m i ett reportage i en dagstidning.

Dock klarade jag mig även om sköldpaddan var stor och hade det trångt - kanske pga av att den var av plast.

Jag vet också en akvarieaffär som blivit anmäld flera gånger för att de hade en krokodil i ett litet akvarium - också den krokodilen var av plast.

:p Vilka människor det finns... Men jag tycker fortfarande, speciellt när det gäller större djur, att vi skulle ha en mindre egen polis för det... Det finns resurser i Sverige men de drar ned på hela offentliga sektorn och lägger pengarna på annat... Jag tror knappast att de skulle lägga några extra resurser på djur inom polisen. Dessutom var det djurens situation vi diskuterade här inte misshandel av kvinnor o barn, detta borde givetvis också prioriteras mer... :p
#70 - 8 januari 2007 10:30
Vi kanske skulle se på att människans Polismyndighet skulle fungera innan Ni startar en djurpolis.
#71 - 8 januari 2007 11:55

Den akvarieaffären jag arbetade i blev anmälda två gånger.

Ena gången för att vi hade en farlig sjukdom i ett akvarie.

En besökare hade läst en skylt på ett akvarium: 'Vattenpest'
Om någon inte vet vad vattenpest är så se här:
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=50

Andra gången för att vi hade fiskar som var så sjuka att de tappat all färg och till och med ögonen.
Det handlade naturligtvis om blind grottetra:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=415
#72 - 8 januari 2007 15:41
Hå hå...

johannesnk skrev:
Vi kanske skulle se på att människans Polismyndighet skulle fungera innan Ni startar en djurpolis.

Då kanske vi ska lägga ned djursjukhusen oxå !!! ;)

Nää, skämt och sido... Om pengarna tryter tycker jag att man kan återinföra hundskatt och jag tror att en hel del kattägare också skulle betala skatt om man använde pengarna till djuren... Djurpolis som tar hand om vanvårdade djur inte jagar "vattenpest" på Zoo... Hund och kattomhändertagande pensionat osv...:p
#73 - 21 januari 2007 20:13
Djur är värnlösa dom kan inte som ex. barn berätta vad som dom utsats för (inga jämförelser i övrigt).
Jag tycker alla civiliserade länder ska ha en djurpolis. Själv tittar jag alltid på Djurpolisen på Animal Planet. Det känns bra att djurplågare straffas

Annons