Nu har dom startat ytterligare en namninsamling... den här gången gäller det om vi vill ha "djurpoliser" typ USA... och det vill vi ju! Eller hur??
Läs mer här: http://www.namninsamling.com/site/get.asp?Djurzoonen och skriv på när du läst klart!
santa skrev:Jag hoppas det kommer "djurpoliser" så vi slipper djurplågare..
Vi som har så bra lagar här i sverige men ligger långt efter usa,tyskland vad det gäller djur lagar.
Den var bra den:Dkaj.p skrev:O de poliser som finns har ju stoppat barn, kvinnomisshandlare etc etc
Och hur skall "djurpolisen" aggera mot djuraktivisterna. Följa lagen eller???
Varför vill du inte se Papegojciklider på marknaden?santa skrev:För det första måste ju lagarna ändras,så vi slipper se typ papegojciklider och div,sen få vi akvarieintresserade inte köpa och försöka oss på och odla en massa sorter som inte ska finnas..
santa skrev:För det första måste ju lagarna ändras,så vi slipper se typ papegojciklider och div,sen få vi akvarieintresserade inte köpa och försöka oss på och odla en massa sorter som inte ska finnas..
Att få fisk utrotninghotad det har jag svårt att tro det akvarievärden drar upp är en så liten del så det går inte att mäta knappt,var på möte i Malmö där Kjell berättade om Malwisjön och fisk upptaget det var inte mycket det procent aktigt i sjön årligen:)santa skrev:Var bara ett ex på en helt odlad art som är näst intill sterill,kan ta med Slöjstjärten också.Har inget imot att vi odlar arter som finns,så vi slipper ta allt ifrån sjöarna och får dom utrotningshotade..Tror det kommer att bli så med många L-malar om inte vi lyckas odla dom..
santa skrev:Var bara ett ex på en helt odlad art som är näst intill sterill,kan ta med Slöjstjärten också.Har inget imot att vi odlar arter som finns,så vi slipper ta allt ifrån sjöarna och får dom utrotningshotade..Tror det kommer att bli så med många L-malar om inte vi lyckas odla dom..
När man formelerar det så,så får jag hålla med :)santa skrev:Nä kanske inte bara för våra akvariefiskar finns lite mera djur än dom.
stene skrev:När man formelerar det så,så får jag hålla med :)
santa skrev:Har inget imot att vi odlar arter som finns,så vi slipper ta allt ifrån sjöarna och får dom utrotningshotade.
santa skrev:Börjar låta som våra egna sjöar,hav med torsken och all annan fisk...Har igen imot dom men det kommer att sluta med utrotning och sen har dom ingenting.
Kjell Fohrman skrev:Och vad har du emot människor i fattiga länder eftersom du vill ta brödfödan från dom och varför vill du minska värdet på regnskogarna ytterligare så att ännu mer huggs ner så att ännu fler arter utrotas från världens yta.
bena skrev:
rödtoppen skrev:Vi har löjligt låga straff i Sverige,,,,,Höj straffen i stället (varför inte införa straffarbete till alla pedofiler, mördare, djurplågare osv...eller ännu bättre ut med en bild i tidningen på asen)
Kjell Fohrman skrev:Om ambitionen är att det är viktigare att straffa folk istället för att minska på brottsligheten så är det säkert helt rätt.
Vad nu detta har med denna tråd att göra:(
smurfmats skrev:nu blir det väldigt off-topic men som kjell säger, ska man inte hjälpa istället för att straffa? funkar dödstraff bra för att avskräcka folk i usa tex
rödtoppen skrev:Men vad menar du egentligen Kjell ? Ska de inte få något straff ?
daniel_i_malmö skrev:Du är väl medveten om att de vill förbjuda akvarium?
Jag citerar deras aktionsdagbok:
17 april - Stockholm; En restaurang med ett akvarium i skyltfönstret fick slagord som "Fångenskap dödar" sprejade på fönstret. Djurens Hämnare
Länk:
http://www.djurensbefrielsefront.com/default.php?subaction=showfull&id=1122165827&archive=&start_from=&ucat=1&
Det kan inte vara så lämpligt att ta upp dem här kanske den märkliga föreningen som har flest anmälningar emot sig i Svensk brottshistoria:) Här på Zoopet som vi pratar för det mesta akvariefisk.bena skrev:fanns inte några direkta strategier bakom de tidigare aktionerna.
sen kan du fråga dig själv hur lämpligt det är att ha ett akvarium i ett skyltfönster.
och ingen är felfri ;)
bena skrev:fanns inte några direkta strategier bakom de tidigare aktionerna.
sen kan du fråga dig själv hur lämpligt det är att ha ett akvarium i ett skyltfönster.
och ingen är felfri ;)
kaj.p skrev:Bena vore intressant o höra vad du matar dina fiskar med.
Basen i det mesta foder idag är fiskmjöl vilket driver till en rovdrift i våra hav.
Många bestånd är till o kollapsa. Det kostar ca 3 kg fri fisk för o dra upp en kg odlad fisk. Vad tror du tetras pellets är gjort av.:confused:
Tycker vi ska släppa detta nu:)bena skrev:jag matar med bland annat rent animaliskt foder. jag är inte dogmatisk.
stene skrev:Det kan inte vara så lämpligt att ta upp dem här kanske den märkliga föreningen som har flest anmälningar emot sig i Svensk brottshistoria:) Här på Zoopet som vi pratar för det mesta akvariefisk.
((För det mesta om akvariefisk)):)bena skrev:ja du, lagen är ju inte felfri direkt.
här på zoopet skrev du precis i ett inlägg om 'djurpoliser', och det har inget med fisk att göra ;)
bena skrev:fanns inte några direkta strategier bakom de tidigare aktionerna.
och ingen är felfri ;)
daniel_i_malmö skrev:Må så vara, men deras principiella inställning är väl fortfarande att akvarium bör förbjudas oavsett om det står i ett skyltfönster eller ej?
EDIT: skrev inlägget under tiden ni enades om att detta sidospår till ämnet var avslutat. sorry. Men en diskussion kring dessa mer radikala djurrätsorganisationers inställning till och argument mot akvariefiskhållning vore kanske värd sin egen tråd?
Kjell Fohrman skrev:tillbaka till ämnet istället.
TinaW skrev:Kan bara instämma... straffen är för dåliga när det gäller djurplågeri! Det är väl inget straff att "förbjudas" skaffa nya djur... och hur kollas det i så fall?
Djurpoliser tycker jag behövs, för som det är nu ringer man väl till den "vanliga" polisen i akuta djurärende, och hur högt står det på deras prioriteringslista?
kaj.p skrev:Enligt min mening har vi djurpoliser Vi har en bra lagstiftning. delegat till Länsstyrelsen o vidare ner på miljökontoret i varje svenskkommun. Dessa rycker ut vid varje anmälan. Tycker ni sett på för mycket amerikanska tv program.:p
12/ Bara egna foton i forumet
Bara Zoopet Gold medlemmar kan lägga in foton i forumet. Det är endast tillåtet att lägga in egna foton i forumet. Man kan dock även lägga in andra foton under förutsättning att de finns med bland Zoopets artbeskrivningar samt i medlemmarnas fotoarkiv samt att man då tydligt anger vem som tagit fotot.
Att lägga in andras foton (utöver vad som ovan angivits) är absolut förbjudet och den som gör det stängs omedelbart av från Zoopet (avgiften anses förverkad). Zoopet kommer dessutom att aktivt hjälpa den som utsätts för fotostölden genom att överlämna namn och adress på den som lagt in foton så att skadeståndsanspråk kan resas.
rödtoppen skrev:Det tillhörde ämnet:( .
Som sagt: jag tycker INTE att det behövs djurpoliser. Lagen är tydlig som den är, däremot så är jag för strängare straff för djurplågare och för dem som missköter sina djur.
solbacka skrev:Tina W har tillstånd för sin bild :)
Det stämmer som du säger såg dem inläggen också:)TinaW skrev:Ja, tack för att du svarade.
Jag har frågat på wwf (via mail) om man fick använda deras bilder, som för övrigt är gratis att ta hem som skrivbordunderlägg...
Dom svarade att så länge det inte var i kommersiellt syfte så var det ok.
I tråden "Foton på forumet" diskuterades den frågan den 15 juni och då skrev jag samma sak...
Citat:
Ursprungligen postat av TinaW
Jag använder en av WWF bilder som avatar... men jag har frågat på deras sida om det är ok och dom svarade att så länge det inte var i ett kommersiellt syfte så var det ok.
Vill ni att jag ska byta?
Nej det behövs inte, har du tillstånd är det OK
Lene skrev:Håller med Kaj P. Visserligen behöver lander helt klart fler poliser, men att det skulle behövas poliser speciellt inriktade på djurplågeri kan jag inte riktigt skriva på. Som sagt, när det får in en anmälan om misstänkt djurplågeri tar de tag i det så fort de har möjlighet. Givetvis tar det ibland en förskräckligt lång tid, liksom en hel massa andra fall som polisen ska reda ut, men jag måste säga att jag själv inte tror att speciella djurpoliser löser problemen.
Fler poliser - ja! Men låt polisen sköta såna uppgifter som bara Polisen har befogenhet att ta hand om, och låt andra myndigheter ta hand om annat, så kanske köerna av olösta fall börjar minska.
mats m skrev:Hej.
Vi har inga straff här i Sverige.DET RÄCKER JU ATT SÄGA ATT DET INTE VAR JAG UTAN HAN SÅ GÅR MÖRDARE FRIA.Ta lindome där en gammal man blir slagen till döds med en stekpanna.Hur skall vi då skydda djur?
MVH Mats
Guy Palm skrev:Undrar om detta kan undvikas med djurpoliser ? :confused:
http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=198310
Kjell Fohrman skrev:Apropå det så blev jag också en gång anmäld till myndigheterna för att jag hade en sköldpadda i ett för trångt akvarium. Den omnämndes t.o.m i ett reportage i en dagstidning.
Dock klarade jag mig även om sköldpaddan var stor och hade det trångt - kanske pga av att den var av plast.
Jag vet också en akvarieaffär som blivit anmäld flera gånger för att de hade en krokodil i ett litet akvarium - också den krokodilen var av plast.
Kjell Fohrman skrev:Jag vet också en akvarieaffär som blivit anmäld flera gånger för att de hade en krokodil i ett litet akvarium - också den krokodilen var av plast.
johannesnk skrev:Vi kanske skulle se på att människans Polismyndighet skulle fungera innan Ni startar en djurpolis.