Skrapa

#1 - 12 september 2003 13:55
Jag vet att det har varit på tapeten många gånger...

Algskrapa! Vad är bäst?
Är det någon som repat glaset med rakblad, är det möjligt?
Är isskrapa i plast bäst, eller kreditkort?

Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 12 september 2003 14:01
Är det någon som repat glaset med rakblad, är det möjligt?

Definitivt.

Vad är bäst?

Själv använder jag i första hand Mag Float (den flytande algmagneten) och i andra hand en bit av en filtermatta.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#3 - 12 september 2003 14:19
Föredrar också filtermatta. Ibland sitter det som själva f*n och då måste man nästan dra fram rakbladet.
#4 - 12 september 2003 15:06
använder oxå mag float, den funkar klockrent, men som mrsonk säger, dem kan ju sitta som berget o då är det bra att använda rakbladet(utan att skära i silikonet vill säga..=)

mats
#5 - 13 september 2003 07:54
vad kostar mag float? (ca-pris)
är den dyrare an vanliga sjunk-magneter?
peace
#6 - 13 september 2003 09:26
Kan man inte få sand i en Magfloat?

Jag använder en plastskrapa som är ämnad att skrapa is av bilrutor då detta är den enda som fungerat perfekt. Den har rakbladets egenskaper, men utan risk för repor (om man inte har sand emellan skrapa och ruta).

Att gnugga med filtermaterial (filtervadd?) känns ganska jobbigt och så riskerar man att få sandkorn i filtervadden...plus att den samlar på sig mycket vatten som kan göra att det blir vatten utanför akvariet vid rengöring.

Nepp...min röst hamnar på plastskrapan! (nyköpt för detta ändamål).
#7 - 13 september 2003 09:38
mag floaten är nog lite dyrare, men den flyter som sagt upp till ytan om den "tappas" i akvariet.

få sand i en magfloat?? du menar mellan glaset o magfloaten?? jo det är klart man kan få det, men man bör ju vara uppmärksam så detta inte händer.

har faktiskt inte provat isskrapan. låter ju bra men det känns ändå som magfloaten är bättre då man slipper köra ner hela armen o härja i akvariet o skrämma firrarna i onödan...

mats
#8 - 13 september 2003 09:48
Det där med att köra ned armen ser jag enbart som en fördel då fiskarna kan bekanta sig med skötaren utan att skötaren jagar runt med en håv...*S*

Jag stannar ofta till och "leker" med fiskarna för att skapa en kontakt med dom så dom inte behöver ha sådan stor rädsla av handen och armen.
#9 - 13 september 2003 10:04
Ursprungligen skickat av smurfmats

har faktiskt inte provat isskrapan. låter ju bra men det känns ändå som magfloaten är bättre då man slipper köra ner hela armen o härja i akvariet o skrämma firrarna i onödan...
Fiskarna skräms betydligt mer av det vibrerande "ljudet" från en mag-float än av att du härjar med armarna i karet, t.o.m mina jaguarciklider som i övrigt är så gott som omöjliga att skrämma backar undan lite lätt från mag-floaten... Stoppar jag ner armarna så blir de bara arga och vill köra bort mig. I mitt fall så blir det därför mag-floaten som används eftersom jag hellre undviker att bli biten än gör fiskarna lite nervösa.

Men har man fiskar som inte attackerar en då man härjar i karet så är både isskrapan och algskrapor med rakblad en bättre lösning enligt min mening om man vill undvika att skrämma fiskarna, och precis som Tricella säger så kan man utnyttja tiden i karet att få fiskarna handtama.

Mvh Fredrik Isaksson
#10 - 13 september 2003 10:10
mina fiskar skräms iaf mer av att jag kör ner armen, men det kan ju bara vara mina fiskar vad vet jag..

hoppas att framerate vet vad han ska köpa nu iaf..=)

mats
#11 - 13 september 2003 10:19
Ursprungligen skickat av smurfmats

mina fiskar skräms iaf mer av att jag kör ner armen, men det kan ju bara vara mina fiskar vad vet jag..
Du kanske har rätt, det är möjligt att fiskarna kan vänja sig vid "bullret" från magneterna så småningom. I så fall, räknar man bort det där med att skrämma fiskarna och bara koncentrerar sig på att algerna ska bort så håller jag med om att magfloaten är ruskigt bra.

Mvh Fredrik Isaksson
#12 - 13 september 2003 11:15
min röst faller på magfloaten. den jag har är cirka 7*10cm och kostar drygt 200kr. skrapa alger regelbundet så slipper ni alger som "brinner fast".
#13 - 13 september 2003 13:52
Vanlig plastskrapa för bilrutor (isskrapa).
Funkar kanon.
#14 - 13 september 2003 23:56
En kökssvamp med vit fibermatta duger också. (Men de gröna svamparna repar glaset, obs!)
#15 - 14 september 2003 00:05
Rakblad fungerar jättebra, har aldrig lyckats repa.[:-142]
Kanske skulle prova isskapa, det borde gå snabbare om man kan ta en större yta på en gång, ska prova imorgon när jag ändå har tänkt göra delvattenbyte.
#16 - 14 september 2003 09:55
Min erfarenhet är att den bästa medicinen mot alger är en kombination av en vanlig plastskrapa med rakblad och massor av Siamesiska algätare. Man måste dock ha rätt många sådana fiskar för att de riktigt ska mumsa i sig algerna, räkna med åtminstone 20 stycken till ett 100L akvarie.
#17 - 15 september 2003 08:16
När jag köpte en skrapa med rakblad så sa jag i affären att jag var orolig för repor, då fick jag en liten demo.
Han tog sin rakbladsskrapa och rengjorde ett kar tämligen hårhänt. Han skrapade från ovankanten av glaset och ner i sanden så att det yrde sand i hela karet. Dessutom drog han med rakbladet rakt mot glaset för att visa.

Det blev inga repor. Han menade på att har man en bra skrapa med ett vasst och framförallt MJUKT blad, så får man inga repor.

Det var därför jag undrade om någon lyckats repa med rakblad, men då var det kanske ett vanligt tjockt hårt rakblad?
#18 - 15 september 2003 16:29
Mag-float kostar under 100-lappen på www.pwss.nu

Annons