Skräp i pumpen

#1 - 16 juni 2004 22:43
Vi har fått lite skräp i pumpen. Lite döda blad och sånt. Hur gör man rent utan att "skada" det som ska vara där? För visst ska det väl finnas bakterier eller nåt i skumgummit (eller vad det nu kan tänkas vara)? Eller har jag fått allt om bakfoten nu?[:-56]

Gud, vad korkad man kan vara ibland. Men hoppas ni fattar vad jag menar...
#2 - 16 juni 2004 23:05
Se bara till att du sköljer skumgummit eller det filter material du har i ungefär samma tempratur som du har i ditt akvarium. Om du sköljer med för varmt vatten kommer du annars att ta dö på de bakterier som du talar om.

Jag brukar skölja mitt skumgummi under rinnande vatten, ungefär samma temp. som akvariet och krama ur det samtidigt. Tänk också på att inte använda typ diskmedel för at göra rent.

Att inte veta en sak innan man lärt sig är inte att vara korkad!
#3 - 17 juni 2004 05:34
Rindberg: Förlåt mig, men det där var faktiskt ett riktigt uselt råd.

Man ska absolut <b>inte</b> skölja filtret under rinnande kranvatten, detta eftersom kloret i vattnet är skoningslöst mot nitrifikationsbakterierna och tar livet av dem allihop.

Vad man istället ska göra är att skrapa bort det mesta av smutsen i en hink med akvarievatten. På så vis håller man bakterierna vid liv och en fungerande kvävecykel i akvariet.

/Lillebror
#4 - 17 juni 2004 09:13
Hej mam!

När vi gör rent våra pumpar så gör vi det i samband med vattenbyte. När vi tömt ur gammalt vatten i en hink kramar vi ur skumgummit där i, kanske en gång per månad eller när det behövs. Själva skalet sköljer vi under kranen om det skulle vara alldeles för mycket växtdelar som fastnat i gallret under tiden får skumgummit ligga kvar i hinken med gammalt vatten. Vi tror att det är rätt att göra så rätta mig nån om det är fel.

Mvh // Jenny
#5 - 17 juni 2004 10:18
Jag gör så, och det verkar fungera bra:P

Mvh Malawi´n
#6 - 17 juni 2004 15:06
Jag gör som Lenmar och malawi´n, kramar ur foamet i urtappat akvarievatten. Jag kramar tills det bara är lite kvar av det bruna "gojset". Att skrapa ett foam lär nog bara täppa till porerna, inte rengöra det.
#7 - 17 juni 2004 19:11
Till Lillebror.

hmmm... nja nu beror det ju också på var i landet man bor om det är mycket klor eller inte, så nja ett det var ett uselt råd var väll ändå att ta i. Det kan väll dock vara så att det inte stämmer i alla delar av landet men å andra sidan tror jag inte att vi i sverige har så starkt klorerat vatten att allt tvärdör om man sköljer filtret... var får du vattnet i från till dina vattenbyten??

Måste samtidig säga att jag tycker att det är fantsatiskt hur många, inklusive dig Lillebror, verkar bli kemi/biologi experter när dom skriver här.

Jag har gjort på just det viset i flera år och mina fiskar och växter mår mycket bra, så helt fel kan det ju inte vara!?
#8 - 17 juni 2004 19:41
Håller med dig rindberg!!!

Det finns personer (inga namn nämnda) som har en förmåga att slå ner på andras inlägg. Det verkar inte som dessa "messerschmittar" kan acceptera att det finns folk som gör annorlunda mot dem själva.

Jag sköljer också under kranen! Och lyssna här då - Jag har nog vad "messerschmittarna" skulle kalla ett överbefolkat akvarium.

Hur överlever mina fiskar egentligen???
#9 - 17 juni 2004 20:10
Hmm besservissar heter vi! *S* Nä men rengör det på det sättet som du tycker verkar vettigast, tror inte att nått av sätten kommer döda allt i karet (Det är intressant att folk verkar tro att akvarier är en exakt vetenskap) :))
#10 - 17 juni 2004 20:48
Ibland verkar det som om folk hade klorin i kranarna.
VET ni att det verkligen ÄR klor i vattnet, för i Karlstad lär det INTE användas.
#11 - 17 juni 2004 20:52
Jag kör under kranen och säkert alldeles för länge också, men jag är en sån som hellre har det lite för rent än lite för skitigt. Trots "överbefiskning" i ett av karen med alldeles för liten filtervolym (Eheim 2006) så fungerar det bra.
#12 - 17 juni 2004 20:58
Ha ha!!
Måste skratta och erkänna att ibland har det hänt att vi sköljt under kranen också. Nån enstaka gång har det varit extremt kladdigt och då kan man ju inte se i hinken när det räcker att krama. Mest i början gjorde vi så (och fick en del nitrittoppar utan att fatta varför) sen läste vi oss till att det inte var bra att göra så. Hur man skulle göra det bäst lyckades vi dock aldrig läsa oss till. Vi tyckte vi var smarta när vi kom på att vi kunde krama ur det i det gamla akvarievattnet. Sen har vi också gjort så att vi använt det "urkramade-filter-vattnet" till att få fart på andra nystartade akvarier eller när vi nån gång haft nån nitrit-topp.

Vi har också "lite lätt" överbefolkade akvarier och försöker därför ta död på så lite mikroorganismer som möjligt. Men eftersom man inte ser dem vet man ju inte om man gör rätt. Det är ju faktiskt riktigt sant, att man inte kan se dem.

Man lär sej hela tiden och det är ju det som är så kul, eller hur??

Jenny
#13 - 17 juni 2004 21:42
Ok, här är ett inlägg till: Jag sköljer alltid under rinnande vatten och för er biokemister låter det kanske galet om jag berättar att jag inte ens vet om jag får några nitrittoppar eftersom jag aldrig mäter något. Men fiskarna mår fin-fint och det räcker för mig.
#14 - 18 juni 2004 09:15
Håller med dig Lenmar/Jenny, varför inte försöka hålla liv i så många av mikroorganismerna som möjligt, men det är ju rackarns lurigt eftersom man inte kan se dem! [;)]Ju mindre nitrit i akvariet desto mindre stress för fiskarna. Vi människor har tydligen en tendens att inte bry oss om sånt som är pyttesmått [:)](obs, gäller även mig själv, försöker inte att ge några pikar!)
Sedan tycker jag att man kan få göra som man vill, bara det fungerar...men jag tänker fortsätta att vårda de små liven...

ok då, ska ha något mer angeläget att tjöta om i nästa inlägg... men det är så kul att lägga näsan i blöt lite bara.
Tack för en trevlig diskussion.
#15 - 18 juni 2004 09:39
ja man kan ju undra hur fiskar överlever ute i naturen där ingen tar hand om dom..
#16 - 18 juni 2004 10:42
Det enda som jag mäter är pH, eftersom jag har sådana kar där jag vet att om jag häller i bikarbonat så höjs det till det pH och KH som jag vill ha...
Alltså märker jag bara nitrittoppar (vilket jag faktiskt aldrig har haft) genom att fiskarna "flämtar" och har sig:P
Även jag sköljde i kranen i början, men har slutat med det utav flera orsaker, dels eftersom det är bekvämare!
Kan dock erkänna att visst har man varit lite "besserwisser" ibland:D

Mvh malawi´n
#17 - 18 juni 2004 10:59
Det är betydligt enklare för mig att rengöra filtermassan i urtappat vatten när jag ändå håller på med vattenbyte än att springa genom halva huset med ett droppande filter som förstör trägolvet. De ni kallar besserwisser lär klaga på mitt sätt också i så fall då man inte bör rengöra filtret samtidigt som vattenbyte sker. ;O)
#18 - 18 juni 2004 12:16
Hehe!!

Tycker själv att vissa är överdrivet nogranna med sina bakterier, fast det har de kanske skäl till!

Hur som helst, alla verka komma överens om att man ska ta det försiktigt när man rengör filtermaterial och inte göra det skinande rent!
Och det är svaret på frågan som ställdes i denna tråd!!
Over and out! =)

mvh
/Kid
#19 - 18 juni 2004 15:11
Ursprungligen skickat av dgqlof

Ok, här är ett inlägg till: Jag sköljer alltid under rinnande vatten och för er biokemister låter det kanske galet om jag berättar att jag inte ens vet om jag får några nitrittoppar eftersom jag aldrig mäter något. Men fiskarna mår fin-fint och det räcker för mig.

[:-75]...jag hör till din skara och har aldrig mätt något värde på vattnet förutom en gång när en fisk jag precis hade köpt dog, då gick jag tillbaka till butiken med fisken och vatten som dom fick testa och det var helt o.k så jag har aldrig brytt mig om tester. Dessutom verkar det som att testerna inte är tillförlitliga så vad är då vitsen med att testa?

Annons