Skrämmande höga värden?!

#1 - 18 april 2005 19:47
Efter ett drygt 50%-igt vattenbyte doserar jag 10ml/100L av KN03 och dagen efter 10ml/100L av NutriSi.Mätte nitrat och fosfat efter ett dygn och döm om min förvåning när värdena är följande:KN03 = 40ppm och fosfat = 2ppm.Har mätit med icke för gamla JBL-tester.Fick jag förhöjda fosfathalter p g a att jag rörde om i botten när jag rensade växterna genom att rycka upp en del.Någon som har någon idé om nitrathalten.Gjorde en testmätning direkt efter vattenbytet av fosfatet och fick 0,5ppm utan att jag tillsatt något KH2P04.Tillsatte då 7,5ml KH2P04 för att inte värdena skulle skena iväg.
#2 - 18 april 2005 20:52
[QUOTE=small]Efter ett drygt 50%-igt vattenbyte doserar jag 10ml/100L av KN03 och dagen efter 10ml/100L av NutriSi.Mätte nitrat och fosfat efter ett dygn och döm om min förvåning när värdena är följande:KN03 = 40ppm och fosfat = 2ppm.Har mätit med icke för gamla JBL-tester.Fick jag förhöjda fosfathalter p g a att jag rörde om i botten när jag rensade växterna genom att rycka upp en del.Någon som har någon idé om nitrathalten.Gjorde en testmätning direkt efter vattenbytet av fosfatet och fick 0,5ppm utan att jag tillsatt något KH2P04.Tillsatte då 7,5ml KH2P04 för att inte värdena skulle skena iväg.[/QUOTE]

Jag vet inte om det kan ha "lösgjorts" fosfat när du rörde om men skulle vilja påstå att värdena inte är skrämmande höga på något sätt.

Har du hyggligt med ljus så går det ner på bara ett par dagar.

Jag klantade till med och tippade i en halvliter fosfatlösning istället för 20 ml som jag brukar dosera och då minsann gick det käpprätt åt....

Men då blev mitt fosfat-test nästan kolsvart :) Typ 30-40ppm fosfat !

Då kunde man nästan se gröna penslar växa på nålgräset !

** man skall inte fumla med gödning när man har hög feber **

Skulle du ogilla det så gör ett 50%igt vattenbyte så borde du hamna på helt perfekt värden. Men jag skulle inte bekymra mig.

Om nu min åsikt är nått att ha :)
#3 - 19 april 2005 06:02
Typiskt testkit. Jag skulle inte heller bekymra mig.
#4 - 19 april 2005 08:02
Har under sista veckan fått korta "hårstrån" på kanten av Svärdsplantantans blad, samt mitt på ett anubiasblad,där dom sitter i en klunga och ser ut som en svart vårta.Har inte gjort några förändringar då det gäller gödning,Co2 m.m.Karet har varit igång 2 år.Kan någon länka till bilder som visar skillnaden på tofs-.pensel och trådalger.Siamensisarna verkar inte speciellt pigga på att rensa växterna längre.Kanske det som är problemet?

Annons