Skrämma neoner och kardinaler till att stimma?

#1 - 17 januari 2004 00:17
Har nyligen startat om mitt 25L och har bytt ut all inredning, slängt in svart sand, många växter samt ordnat bättre ljus. Har byggt nytt filter med filtermatta. I detta akvarium ska jag ha Neontetror och Kardinaltetror, just nu har jag bara några malar (1 Peckoltia Pulcher, 1 Siamesisk algätare samt 3 Fläckiga pansarmalar). Det jag undrar över är hur jag kommer att lyckas få mina framtida tetror att stimma och inte sprida ut sig i varsitt hörn? Den bästa idén är väl att slänga i en något större fisk som med sin blotta närvaro får neonerna och kardinalerna att stimma på "naturligt" vis? Problemet är att jag inte vet vilken fisk som skulle vara lämplig då mitt akvarium ju inte är alltför stort. Vilken fisk är "skrämmande" nog för att få tetrorna att stimma men ändå inte för stor för akvariet? Det får ju heller inte vara någon elak sort som dödar och käkar upp mina fiskar. Någon som har förslag på lämplig fisk? OBS!!! JAG VILL INTE HA NÅGRA KOMMENTARER ANGÅENDE STORLEKEN PÅ AKVARIET UTAN HELT ENKELT ETT SVAR PÅ MIN FRÅGA!!!
#2 - 17 januari 2004 00:52
25 liter! Jag skulle nog vilja påstå att din burk redan är full.
#3 - 17 januari 2004 01:22
Nämen så bra att få ett uppmuntrande svar utan nedlåtande underton av en riktig expert som du mgrant... Var vänlig svara på den fråga jag ställde istället för att komma med oönskade och totalt irrevelanta påståenden!!! Men man ska kanske tycka synd om dig, som av allt att dömma tycks ha haft en tragisk barndom som får dig att vilja känna dig mer betydelsefull än andra, fast du i själva verket är en nolla!?
#4 - 17 januari 2004 03:54
Kampfisk, inget problem att få tetrorna att stimma, de kommer nämligen inte ens att kunna vända sig i det akvariumet...
(Där har du en nedlåtande kommentar, mgrant var inte nedlåtande)

Allvarligt, ett akvarium på 25 liter har inte plats för dina fem malar (siamensis är ingen mal och blir stor) och ett stim av neontetror och ett av kardinaler. Möjligen ett stim (6 st) kardinaler ELLER neontetro samt KANSKE 3 pansarmalar. Skaffa ett par kampfiskar istället, eller köp ett 60-80 liters akvarium så får du plats med fiskarna du har nu samt kanske ett riktigt stim (10 st) kardinaltetror ELLER neontetror.

Bara att konstaterande. Du HAR ett för litet akvarium för så mycket fisk.
#5 - 17 januari 2004 12:02
Vilken J*vla ton du har kampfisken,Det mgrant säger är helt sant!.
#6 - 17 januari 2004 12:07
av en riktig expert som du mgrant...

Gillar inte att gnälla men jag kan bara inte hålla mig.
25 liter är alldeles för lite för att permanent hålla det antal fiskar du talar om. Jag är ingen expert men i detta fall kommer man långt med sunt förnuft.
#7 - 17 januari 2004 12:09
Och så vad det det här med att inga personliga "attacker" skulle förekomma, eller vad var det nu...

Mvh Malawi´n
#8 - 17 januari 2004 12:10
1: Det är gott om plats och mina malar har det bara bra.
2: Jag vet att siameser inte är malar men för enkelhets skull kallar jag dom för det.
3: Kampfiskar går inte ihop med neoner och kardinaler, då dessa är för snabba, livliga och ätar upp maten så kampfisken inte hinner få någon mat.
4: Det blir nog lite bökigt att ställa ett 80L-kar i min hörnhylla...
5: Mitt akvarium RYMMER ett litet stimm neoner och kardinaler.
6: Tänk vad det kryllar av helylleexperter här på zoopet...
7: Kan någon vara snäll att svara på det jag frågade om och hålla sig till ämnet?
#9 - 17 januari 2004 12:32
Jag har 20 svart neontetra som numera stimmar. Personligen tror jag det är min nya pump som ger bätter rörelse i toppskiktet. De simmar nämligen ofta motströms. Frågan är om du kan få lagom strömt i ett 25 liters utan att hela karet virvlar.

(Jag som var tveksam till att flytta 20 neontetror till 55Liters)

***Glömde säga att idag går de i ett 300 Liters =)
#10 - 17 januari 2004 12:32
Snäckskalslekare kanske...
Har hört att de kan trivas i mindre kar, och även fast de inte är så mycket större än en fullvuxen tetra, så kanske de kan vara lite aggressiva när de försvarar reviret. (tyvärr kanske hela karet blir deras revir=(
Vet dock inte om de har samma pH. (kommer inte ihåg om det är bäst med snäcklekare eller snäckskalslekare, vilket jag har förstått är olika firrar=)

Mvh Malawi´n
#11 - 17 januari 2004 12:41
Hej kampfisken!

Det var kul att höra att du anser att jag är en expert på ämnet. Tackar för dina intresanta för att inte tala om relavanta kommentarer. Om det nu är så att du anser att det går bra att trycka ner hur mycket fisk som helst i en lite balja så föreslår jag att du köper 30-40 neontetror. Då kommer du inte ha några som helst problem att få den att stimma fint i ditt vackra akvarium.
Puss på dig :-)
#12 - 17 januari 2004 12:49
Ursprungligen skickat av malawi´n

Snäckskalslekare kanske...

Har hört att de kan trivas i mindre kar, och även fast de inte är så mycket större än en fullvuxen tetra, så kanske de kan vara lite aggressiva när de försvarar reviret. (tyvärr kanske hela karet blir deras revir=(

Vet dock inte om de har samma pH. (kommer inte ihåg om det är bäst med snäcklekare eller snäckskalslekare, vilket jag har förstått är olika firrar=)

Mvh Malawi´n

Tack så jättemycket för ett informativt svar ;-).

Ni där ute: Jag brukar inte gå till personangrepp, men då jag själv gång på gång har blivit utsatt för det och fått oerhört mycket kritik för att jag råkar ha ett 25L akvarium, så rann det liksom över och jag såg rött. Visserligen ogillar jag att ni fortsätter gnälla över mitt lilla akvarium och att ni försöker mästra över mig genom kommentarer som tex. "25L! - Vilken jävla djurplågare du är", och jag menade verkligen det jag skrev då ni svarade på allt förutom det jag frågade om, men jag ber i alla fall om ursäkt om ni tog illa upp! Så; Jag blev sårad och arg, ni blev sårade och arga. Kan vi gå vidare nu?

MVH
Johan
#13 - 17 januari 2004 12:58
Gärna för mig.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 17 januari 2004 13:29
När man ställer en fråga i ett allmännt forum så måste man nog vara inställd på att man kan få kritik och inte förbjuda folk att komma med negativa synpunkter eller förbjuda dom att uttala sig om vissa saker. Sedan är det en helt annan sak att detta bör ske i en trevlig ton.
Jag kan förstå att du blir irriterad över att inte få svar men det är väl helt enkelt som så att ingen annan antagligen har erfarenhet av hur man skall få det att funka dem att stimma i ett så pass litet akvarium.
Inte ens jag själv trots att jag har hållt på med fisk i uppåt 30 år har jag ens försökt testa det som du är ute efter i ett så litet akvarium och kommer knappast inte heller att göra det.

#15 - 17 januari 2004 13:52
Jag har en del små akvarier som funkar betydligt bätttre en folk menar att de ska göra. Men man måste vara mycket nogrannare med allting, det går inte att slarva. Sen ska man inte ha för ycket fisk specielt inte stora fiskar.
Sen får man ju tänka på hur mycket fiskarna rör sig, livliga fiskar behöver naturligt vis större än de so rör sig mindre. Snäcklekare ellersnäckskalslekar ska du absolut inte ha. Jag känner inte till skilnanden på dessa fiskar, men det jag brukar kalla snäckskalslekare kommer iaf från Tanyikasjön och kräver ett helt annat ph än vad neon vill ha.
Jag skulle rekomendera att du gjorde dig av med dina malar, iaf den siamisiska algätaren. Istället kan du kanske ha ottosar.
Tyvärr tror jag du är tvungen att ge uppp att dina fiskar ska stimma, det finns ingen fisk som kan skrämma dem till det, som du kan ha i ditt akvarium. Jag har mina neon med skalarer och dvärgciklider och inte ens då stimmar dom. Jag fick rådet att ha mycket växter så att de inte hade fri sikt och då var tvugna att hålla ihop mer. Det kan du ju prova.

Min rekomendation är alltså,
2 (ca) ottos
5-10 neon
Mycket växter

Övermata inte!

Eventuelt är det bäst att bara ha neontetror, det brukar inte bli så mycket aljer i välbalanserade akvarier, kanske en äppelsnigel eller en räka istället.
Neon är trevliga även när de inte går i stim, då kna man urskilja deras andra beetenden tydligare.
#16 - 17 januari 2004 14:09
jag har 16 neon i ett 152 liters
även jag har svårt att få dem att stimma.
funkar det med palettciklider?
#17 - 17 januari 2004 14:18
mjo om paletterna är stora så kan du nog få dom att stimma :)
#18 - 17 januari 2004 14:30
Tack snälla Kamfisken för den här tråden... den visar ju att många här har förstått vikten av att ge fiskarna en vettig miljö....

Vad gäller att få Neonerna att gå i stim, så har du ju redan fått svar på detta.... Släpp i dem bara, de kommer inte att kunna undvika att gå i en grupp eftersom det inte finns utrymme för annat... Tänk att ingen kommit på detta tidigare....

En lite mera ingående studie av Kampfiskens fantastiska 25 l kar ser ut som följer:
Peckolita Pulcher... blir 8 cm och behöver ett kar på 120 liter.
3 st fläckig pansarmal, blir 8 cm och behöver ett 80 liter... dessa är en stimfisk och skall vara minst sex st för att trivas.
Siamensis blir 15 cm och behöver 120 l, dessa är också en stimfisk och behöver vara sisådär 6 st för att trivas.

Eftersom jag förstår att Kampfisken gör allt för att få en så bra tillvaro för sina fiskar som möjligt, så räknar jag med att han kommer att komplettera sina stim... detta innebär att han redan har fiskar för ett 150 l akvarium i sitt 25 liters.... men jag förstår att han tänkt skaffa ett större kar till dem så småningom...

Då tittar vi på hur det kan se ut i burken nu då....
Malen kan inte vara mindre än 3 cm (tror inte de säljs i mindre storlek). Pansarmalarna borde väl vara en par cm/st och siamensisen lär väl vara 4 cm.... det innebär att befolkningen är på ”bara” dryga decimetern .... så då finns det plats för 15 cm neontetror... de ska ju vara 10 i ett stim så längre än 1,5 cm får de ju inte vara då....

Jodå, jag håller med om att det kanske finns plats... men varför bygger man upp ett kar som man kan ha en par månader, sedan har ju fiskarna växt ur det... Men det är klart, om dom har det trångt och man matar lite, så kanske man kan få det att funka ganska länge... Sedan att vissa fiskar behöver ytor att röra sig på har visst någon glömt bort....

#19 - 17 januari 2004 15:22
Nanc: Min siamesiska algätare och mina 3 fläckiga pansarmalar har jag haft i det karet i över ett år. Siamesen är 10 cm lång, pansarmalarna är 4 cm långa. Samtliga har slutat att växa. Min Peckoltia kommer att bli 8 cm. Baserat på det tycker jag inte att det är så förfärligt stora som du målar upp att de är. Har du glömt att det i artbeskrivningarna står att uppskattad fiskstorlek baseras på viltlevande fiskar, och att akvariefiskar sällan blir så stora som det anges? 10 neoner kommer att få en rätt stor simmyta att splittras i mindre grupper i. Att du tycker att jag redan har fiskar för ett 150L akvarium borde bero på bristande verklighetsuppfattning (mina fläckiga pansarmalar var 2 cm och min siames var 3 cm då jag köpte dom) kombinerat med bristande matematiska färdigheter hos din sida (1 styck siamesisk algätare kan orimligtvis behöva 120L enbart för att det står att man BÖR ha ett sådant akvarium om man ska ha många av den sorten). Mina malar och de tetror jag kommer att köpa kommer att leva länge och få tillräckligt med simmutrymme för att trivas, behandlade med kärlek i en bra miljö. Så tack snälla du för ditt inlägg som verkligen visar vem som utmärker sig själv som expert och moralisk dommare!
#20 - 17 januari 2004 15:30
Ursprungligen skickat av mgrant

Gärna för mig.

Mgrant: Förlåt ännu en gång att jag skrev illa om dig. Jag blev så himla arg, ledsen och sårad och trodde att du såsom många här på zoopet ville utpeka mig som mindre vetande bara för att jag har ett litet akvarium som jag verkligen sliter med att få det så bra som möjligt. Hoppas vi kan vara vänner nu?

MVH
Johan
#21 - 17 januari 2004 15:48
På zoopets artbeskrivningar skriver dom 120 liter på siamensen för att dom ska vara i grupp o då behövs det 120 liter detta menas inte att bara fö det kan ja ha en siamensen i ett 25 liter man kna ju inte tänka så (tycker ja)fö då har dm i inga polare;)
#22 - 17 januari 2004 15:50
Förstår hur du känner dig=)
Många tror att mitt 30 liters kar är totalt överbefolkat och att det är omöjligt för mig att få en bra naturlig balans...
Tvärtemot så har jag faktiskt knappt någon skit på botten, aldrig några alger mm. Men min ancistrus har vuxit till fullvuxen längd, alla har jättestor simyta mm. Så, det går att ha fiskar i mindre kar, och de trivs oftast alldeles utmärkt, bara det inte är för trångt, ex. en 20 cm pleco i ett 25 cm kar på längden=)

Mvh Malawi´n
#23 - 17 januari 2004 16:17
Kampfisken: Man kan jämföra fallet med siamensen med att du skulle överleva och bo i ditt badrum men du skulle må 10000000% bättre om du fick gå omkring i hela huset/lägenheten. Så försök att se dig in i fiskarnas situation lite.

/Sippe [:-12]
#24 - 17 januari 2004 16:32
Varför man skulle vilja skrämma sina fiskar för att fa dem att ga i stim övergar mitt förstand. Neonfiskar som har vant sig i akvariet och känner sig trygga kommar att sprida ut sig. Borde väl vara okej tycker jag. hela tanken att man ska halla sina fiskar i nagot slags konstant stresstillstand verkar vara tvärt emot det man som ansvarsfull akvarist borde ägna sig at. Det finns gott om fisk som passar i ett 25 liters. Tyvärr är väl inte neonfiskar och kardinaltetror san fisk.

Om jag enbart hade plats för ett 25 liters skulle jag satsa pa nagra fina sma betta eller killis.

Calle
#25 - 17 januari 2004 16:37
Kampfisken! Jag har räknat rätt sörru! Som sagt, Siamensisen behöver så mycket yta för att den behöver 5 st kompisar, samma gäller Corysen...

Man räknar cm på vuxen fisk och lägger ihop detta... 25 cm fisk = 25 l vatten.... visa gärna hur du ska få plats med dina fiskar.... och samtidigt ge dem det de behöver... ett exempel är att stimfiskar ska kunna gå i stim... du vet förmodligen varför????

Vill tillägga att jag inte har något emot små kar, inte om folk har vett nog att använda dem till rätt typ/mängd fiskar...
#26 - 17 januari 2004 21:20
Nu ycker jag att det här ämnet har spårat ut lite. Det finns ju yterligheter åt alla håll, jag tror ingen av oss har fiskar i en lite burk för att enbart vara snälla mot dem. Skulle så vara falet så hade vi nog låtit dem leva fritt i havet eller i sjöarna där de finns naturligt och nöjt oss med att se en halv taskig dokumentär på Discovery. Men sedan får det ju inte tippa över så att vi till vilket pris som helst vill ha ett, som vi anser snyggt akvarium.

Om man sedan påpekar att det kanske inte är så lämpligt att blanda fiskar hejvilt eller trycka in 15 fiskar på 25 liter så tycker jag att personen som ställer frågan kan tänka till lite och inse begränsningarna med sitt akvarium.

Jag kanske inte uttryckte mig på ett bra sätt när jag påpekade att jag ansåg att akvariet var förlitet för den mängden fisk som ”du” (Kampfisken) ville stoppa ner i akvariet, men det beror enbart på att jag var lat och inte orkade skriva ett långt inlägg på ett ämne som jag själv såg som en självklarhet. Det kanske var fel och så här i efterhand hade det nog besparat de flest endel knapptryckningar på tangentbordet om jag förklarat lite bättre varför jag anser att du inte ska stoppa ner mer fisk i dett akvarie. Men om du tänker efter lite och ser på din historik när det gäller att ha mycket fisk i en liten burk så inser nog även du att det inte funkar så bra. Du berättar ju själv om att 18 fiskar har dött i din burk av nitrit toppar den senaste tiden.(står att läsa på din presentation).

Men nu tror jag att vi lägger ner detta ämne eller vad säger du, jag har i alla fall ingen större lust ett gräva vidare i det.

Så nu kan alla vara vänner så pratar vi om något annat.
#27 - 17 januari 2004 21:38
Kampfisken...Det ä ju så att om du redan från början vet att du har ett alldeles för litet kar...Å att i själva verket vet jag att du har lärt dej en massa här på Zoopet...då ä det helt uppåt väggarna att ställa en sån fråga å inte förvänta sej kritik.

Jag tycker om folk som försöker gå egna vägar...men ibland måste man bara välja det rätta...Ta Cloetta...Nää skämt å sido.

Missförtå mej rätt...Okey!!!

Ha det. P
#28 - 17 januari 2004 21:39
Tänkte också på att det verkar oschysst att SKRÄMMA fiskarna till att stimma!? Det är ju jättebra om de känner sig så rofyllda och säkra att de kan simma runt själva! OK, det är "snyggare" när de stimmar, men lite elakt att skrämmas med en större firre!
Dessutom vänjer de sig säkert vid den stora firren, och när de märker att den inte är farlig struntar de i stimmandet..kanske? Jag vet inte, men det låter logiskt!
#29 - 17 januari 2004 22:52
kampfisken skrev:

Har du glömt att det i artbeskrivningarna står att uppskattad fiskstorlek baseras på viltlevande fiskar, och att akvariefiskar sällan blir så stora som det anges?

kanske för att vissa mindre begåvade individer håller dem i kar som är aldeles för små för dem?
#30 - 17 januari 2004 23:08
orm: I så fall så är vi nog alla mindre begåvade. ;) Det är mååånga arter som aldrig eller extremt sällan når den maximala storleken som står beskriven i artbeskrivningarna, detta gäller såväl akvariehållna exemplar som de som lever ute i det vilda.

Men detta innebär ju inte att man kan behandla fiskarna hur som helst, och jag kan bara instämma med övriga talare att det låter som ett omöjligt projekt att försöka få tetror oavsett art att kunna stimma i ett 25liters kar, för att de ska kunna stimma så måste de ju kunna simma...

Mvh Fredrik Isaksson
#31 - 18 januari 2004 00:05
Ni som förfasar er över att jag vill "skrämma" tetrorna i stimm borde nog läsa det jag frågade om extra noga, där står det klart och tydligt att jag inte har för avsikt att slänga i någon stor elak fisk som gör att tetrorna får leva ett liv i skräck, utan det jag menade var att det i naturen finns större fiskar bland tex. neontetror som med sin blotta närvaro får tetrorna att stimma, och att jag undrade om man kunde återskapa detta utan att det är fara för fiskarnas väl och liv.

Ja, jag vet att det jag håller på med är ett rätt svårt projekt. Jag vet också som "Poseidon" skriver att jag har lärt mig relativt mycket här på zoopet och att jag får förbereda mig att få kritik. Men att få kritik som inte har med frågan i sig att göra, och i synnerhet att alltid bemötas av nedvärderande kommentarer så fort man nämner att man har ett litet akvarium, kan få vem som helst att bli jävligt arg och frustrerad. Jag borde kanske inte ens ha skrivit min tråd utan ha fortsatt "på egen hand", men jag tänkte att någon här på zoopet kanske skulle kunna komma med ett förslag som jag kan testa mot min hypotes om hur akvariet skulle kunna bli. Tyvärr visade det sig att flertalet respondanter inte hade läst det jag hade skrivit utan kom med svar på en fråga jag inte ens har ställt. Det hela skulle i stället mycket väl ha kunnat handla om en turist som går fram till en polis och frågar om han/hon vet om man ska gå åt höger eller vänster för att komma fram till Fyrisån, men att polisen hade svarat att han/hon har jobbat i 20 år som polis och aldrig tidigare fått en sådan dum fråga, eller kanske rent av hade sagt att Globen i Stockholm är en fin byggnad. Ni som har tillräcklig IQ: Ser ni några liknelser i hur denna tråd har utvecklat sig?

Kan vi inte lägga ner den här tråden och ägna oss åt något som tillför glädje för båda parter istället? Tex. att svara på de frågor som ställs...?
#32 - 18 januari 2004 02:40
Jag har inte skrivit något om din intelligens (eller eventuell avsaknad av den, det är inte upp till mig att bedömma), för jag vet att det har inte med denna fråga att göra. Och att den inte går att fasttälla nivån på i ett sådant här forum. Om någon tror det så är den ute och cyklar. Jag vet även att ironiska leenden och liknande inte går fram i sådant här forum. Så man får vara försiktig med vad man tolkar in i ett svar. Lätt att missta sig där.

Jag HAR skrivit i tidigare inlägg att små välskötta akvarium är ok, OM man har lämpliga fiskar i det. Du har inte valt lämpliga fiskar, och det är det som alla reagerat på. Exempelvis på fiskar som kan vara lämpliga är kampfisk, andra Betta eller killis, det finns fler. Stimfiskar som KRÄVER många för att trivas och inte är microskopiska är inte sådanna fiskar som jag anser är lämpliga i sådanna små akvarium som du har. MEN det innebär INTE att det i alla lägen är fel med små akvarium. Det är bara så mycket svårare och kräver mycket mer av akvaristen. Tex så är överhoppade vattenbyten ett verkligt NONO när det gäller små akvarium. Så du har fått svar på frågan.
(I analogi med polisen som får frågan från turisten, "Är det lämpligt att simma för att ta sig över Fyrisån", och polisen säger "Det är bättre att ta bron där borta").
#33 - 19 januari 2004 14:29
Jag har alltid (sådär 7 år) haft ett gäng neoner i mitt 250 liters. Allt från 10 till 40 st. Int f-n stimmar de, inte... Jag har haft mycket växter, lite växter, stora fiskar o andra stimfiskar (kopparbarber och kilfläckar) samtidigt, men, nä. Jag tror helt enkelt att de känner sig trygga o säkra och avstressade, och då stimmar de inte.

Kanske ett bra tecken?
#34 - 19 januari 2004 14:41
Jag har ett fint stim idag.. [:-94]..ett litet tag. Efter vattenbyte i 240 l, som jag öser i vatten med en hink så att gruset yr, så stimmar glödbandstetrorna förundransvärt vackert. Kanske blir det fenomen som skrevs om innan, vattenrörelse.
#35 - 19 januari 2004 14:47
Ni som förfasar er över att jag vill "skrämma" tetrorna i stimm borde nog läsa det jag frågade om extra noga, där står det klart och tydligt att jag inte har för avsikt att slänga i någon stor elak fisk som gör att tetrorna får leva ett liv i skräck, utan det jag menade var att det i naturen finns större fiskar bland tex. neontetror som med sin blotta närvaro får tetrorna att stimma, och att jag undrade om man kunde återskapa detta utan att det är fara för fiskarnas väl och liv.

Mina purpurhuvudsbarber stimmar jätte fint efter att jag skaffade några lite större guldguramis och det beror inte på att barberna fruktar för sitt liv eller för att dom blir jagade för det blir dom inte. Så visst går det att få firrarna att stimma utan att dom för den skull behöver bli vettskrämda. Sen är ju frågan vilken fisk som kan ha samma effekt på tetrorna.

Lägger mig inte i diskussionen om fiskbeståndet i karet om jag slipper [;)]

/heeke
#36 - 19 januari 2004 15:03
...eftersom vi inte får kritisera Akvarievolymen, så kommer här förslag :

Scalare, Hantelciklid, Flaggciklid

Dessa fiskar brukar kunna skrämma små tetror, eftersom de jagar mindre fiskar och ser dem som mat.

Om det är lämpligt att ha dessa fiskar är ju en helt annan fråga och den hör tydligen inte hemma i denna tråd
#37 - 19 januari 2004 15:24
Ge honom ingen hjälp, uppför han sig som han gjorde mot Mgrant i början finns det väl ingen anledning att vara trevlig och hjälpsam.
#38 - 19 januari 2004 19:41
Hmmmm Denna tråden utvecklas ju finare än kampfiskens akvarium.... Luktar nitritopp här!
Det du håller på med kampfisken är dömt att misslyckas.
Är inte kritisk på dig som individ utan sättet du håller fiskarna! Alltså särar vi på de två. Du har haft akvarium sen slutet av 1990 talet och kjellen har haft akvarium hur länge då??
Nu säger jag inte att han är en "bättre" akvarist, men det borde ju finnas en orsak att han inte har testat på det du kämpar för att gå ihop. Jag skulle först fråga mig själv om det är hållbart att skaffa fiskar om man inte har plats för dem, det är ju "ingen" som skaffar en hund hipp som happ, och bara för att det är lätt att byta ut fiskar så behöver man ju inte behandla dem som tuggumin! Jag har varit där men jag har nu lärt mig misstaget och jag är ledsen för alla fiskar som fallit offer för min okunskap. Om jag kunde spola tillbacks tiden skulle jag nog ta till mig den kunskap som delas här och inte vräka ur mig smädelser för att sedan ta tillbacks dem och tro att allt är glömt...
Tror att du ska som någon skrev se om du kan sätta dig in i fiskens situation. Samt att fiskar ofta blir "större" i fångenskap pga övermatning och misstimulering.

Tack för mig
#39 - 17 juli 2004 00:03
Behållare som är på 25L kallas väl hink och inte akvarium? ;)
#40 - 17 juli 2004 00:45
För det första...25 liter...det är inget värdigt hem för akvariefiskar. Jag har ett 40 liters som minsta akvarium, och jag tycker synd om mina palettungar när de ska trängas där! Jag kan knappt tänka mig hur litet ett 25 liters är...brrr...

Det andra då, jag har lyckats att få ett gäng på 15 neontetror att stimma i ett 110 liters. Då hade jag 2 ett par regnbågsciklider i ena hörnet och ett par palettciklider i andra hörnet.
#41 - 18 juli 2004 21:32
Det här inlägget är nog bara till för att få reaktion. Kampfisken startar sitt inlägg med att tala om hur stor tank han/hon har sen hur mycket fisk samt vilka sorter. Sen själva frågan och i slutet att han/hon inte vill ha kommentarer på själva tanken. Storleken har ju ingen betydelse för själva frågan så varför ta med det när det är solklart att det blir reaktioner.

Nej det här kan inte vara något annat än ett sätt att få en livlig tråd, för senare förklarar han/hon att det inte finns någon möjlighet att uppgradera tanken för bokhyllan är inte stor nog...

Om allt detta är sant hoppas jag innerligt att denna person inte får några barn, när dom är små får dom rum i en spjälsäng och när dom sen blir större så får dom ingen större säng för den får inte plats utan att möblera om och då får det vara...

#42 - 20 juli 2004 23:14

Angående storlek att akvarie fiskar skulle vara mindre än vildformen i vissa fall ja men i många fall nej.

En fisk som lever i ett akvarium med rätt yta får betydligt mer förda och mer regelbundet än vad dom får i naturen där livet ofta är en kamp om föda och om att bli uppäten därför är det inte alls vovanligt att fiskar som varit hollna i akvarier är betdligt större än många vilda exemplar. Gäller tex många ciklider.

Många malawi ciklider som enligt dom flesta tabeller skall bli runt 8cm medans man ofta ser dessa fiskar vara både 10 och 12cm i akvarier.

Sen vad gällande vill ha och sen skita i hur saker och ting mår eller andra mår jag vill välldigt gärna ha en porsvhe men jag har inte råd skall jag då sno någon annans porsche då som kanske haft råd.

Nej har jag bara ett 25liters och inte har råd eller får ha ett större så får jag anpassa fiskarna efter akvariet presis som jag får anpassa bilen efter plånboken.

klart att du kan ha lite fisk i ditt akvarie byt in dina fiskar mot några kardinaler och ha enbart dom så funkar det ju .

Och sen att en siames skall ha 120 liter beror inte bara för att den skall vara många utan är ca uträknat på ett visst akvaries längd för att en vuxen fisk skall kunna simma och sträcka ut riktigt och den längden fins inte i ett 25liters.

ungefär en gemförelse med att man har ett rum på 10 kvadrat meter vilket hade funkat bra för en människa att överleva men vad hjälper det om rummet bara är en halv meter högt nej då kan inte vi stå upprätta vilket gör att vi ade lidit av smärtor i likhet med en fisk som inte kan simma mer än runt runt i 25liter.

Sen tycker jag att kan killen som startade tråden inte bekripa detta så varför inte bojkotta denna tråd.
#43 - 21 juli 2004 05:56
Morron!
Varken neon eller kardinal stimmar i den bemärkelsen den tetra som jag tycker stimma bäst är rödmunstetra om du vill att dina ska stimma så är de ett måste att införskaffa ett större akvarie och ett riktigt stort stimm ca 40-50 stycken av någon av arterna.
#44 - 21 juli 2004 06:32
Lever fiskarna fortfarande? Tråden startade 2004/01/17 : 01:17:36
Hur gick det??

#45 - 21 juli 2004 09:22
Vad jag vet så skrev Kampfisken vid ett senare tillfälle och bad om råd hur han skulle bli av med ammoniaklukten från inredningen i ett av sina kar... vet dock inte om det var det här karet...
#46 - 21 juli 2004 09:45
Jag har ett 60l och hade 2 algätare och 8 kopparbarb. Jag vet inte varför men alla kopparbarb utom en liten stackare överlevde. Nu tyckte jag synd att denna lilla varelsen skulle vara ensam så jag stack till djuraffären och fick veta att dom hade 20% pga. flytt så jag köpte 10 neontetror billigt (typ 10 för 59 + 20% rabatt). Och nu är det frid och fröjd i akvariet och kopparbarben stimmar fint med dom andra, dom har dock delat upp sig i ett stort och ett litet stim. Jag har också en liten neontetra som saknade ena ögat (den minsta av alla) men den får skydd av sina kompisar i det STORA stimmet. Så jag tror faktiskt inte att det hjälper att skrämma dom att stimma eftersom mina gjorde det direkt och har fortsattt med det.

[:-38]
#47 - 2 augusti 2004 05:03
Min kamfisk och mina neontetror går jätte bra ihop, han lever ju fortfarande och det tyder väl på att han får mat han också...
#48 - 30 november 2005 15:05
Tyvärr verkar du inte vara mindre vetande utan du verkar helt enkelt skita i att du gör fel. Jag förstår verkligen inte varför du inte bara skaffar ett större kar och så får du renare samvete och glada fiskar!
Ett hundraliterskar kostar inte sådär jättemycket, och kommer dessutom bli billigare i längden eftersom du slipper köpa ny fisk i takt med att dom dör.
#49 - 30 november 2005 15:31
Eftersom det har gått drygt ett år nu så misstänker jag att de har fått lära sig det den hårda vägen ;)
#50 - 30 november 2005 16:56
kanske 1-2st frontoser!?! de är rovfiskar å lär skrämma om inte äta upp dina neoner..

Annons