Skramligt ytterfilter efter rengöring

#1 - 14 oktober 2010 17:59
Så har man då pillat för mycket igen.

Rengjorde pumphuset på mitt Eheim 2073 i söndags och dras sedan dess med ett lätt skramlande läte från pumpen. Det är inte konstant utan rasslar till med ojämna intervaller (var 5-10 s eller så). Ett diskret litet "skrammel" som låter som om propellern rasslar emot pumphusets insida ungefär.

Har plockat isär pumphuset igen ikväll och sett till att axeln sitter som den skall i ändplupparna samt att propellern är hel.

Lik förbaskat så fortsätter det rassla lätt emellanåt.

Finns här någon pumpnörd med tips på hur jag går vidare i felsökningen?
Vilka justeringsmöjligheter finns?
#2 - 14 oktober 2010 18:01
vänta ett par dagar. ofta låter filtrena ett tag efter man rengjort. beror ofta på luftbubblor. så vänta nå¨n dag eller två
#3 - 14 oktober 2010 19:21
Tack för svaret men det är inte den typen av ljud. Kör CO2 genom filtret så jag vet hur luft i filtret låter :-)

Nej, låter mer som "grus mot glaset i karet" om det nu är en bättre beskrivning.

På något sätt verkar det som om impellern inte sitter riktigt fast men trycket i pumpen är det inget fel på. Lika bra som tidigare.
#4 - 14 oktober 2010 19:32
aha. fasen så jobbigt. du har jag inget bra svar
#5 - 15 oktober 2010 05:25
Kan ändå vara luft och/eller CO2 som ger ljudet. Månne har du tryckt till ändplupparna på axeln ett snäpp för mycket? Impellern kan "hoppa" lite upp och ner på axeln, och slår den då i plastkanterna vid ändplupparna så kan man få fram sådana ljud. Antar att du kollat att axeln är hel? Trasig axel kan också ge ett "rassel". Plocka isär igen och inspektera. Hoppar impellern upp och ner så brukar man kunna se en svag förslitning på plastkanterna precis vid ändplupparna.

Hilsen,

/P
#6 - 15 oktober 2010 12:20
Kan ändå vara luft och/eller CO2 som ger ljudet. Månne har du tryckt till ändplupparna på axeln ett snäpp för mycket? Impellern kan "hoppa" lite upp och ner på axeln, och slår den då i plastkanterna vid ändplupparna så kan man få fram sådana ljud. Antar att du kollat att axeln är hel? Trasig axel kan också ge ett "rassel". Plocka isär igen och inspektera. Hoppar impellern upp och ner så brukar man kunna se en svag förslitning på plastkanterna precis vid ändplupparna.

Hilsen,

/P

Jag tror inte det rör sig om något som gått sönder eller slitits eftersom det dök upp direkt efter min rengöring av filtret (för övrigt förbluffande rent i förhållande till fiskmängd och kar!). Däremot har jag säkert klämt fast axeln för långt in i pluppen. Brukar vara övernitisk med sådant. Får ta ett justeringsvarv ikväll igen.
#7 - 17 oktober 2010 21:18
Har nu plockat isär filtret ett par gånger och försökt justera. Tycker det känns som om impellern åker för långt ned i brunnen. Magneten styr ju det då impellern ju inte sitter fast på axeln. Det finns ju inte många mm att röra sig på i sidled heller så blir axeln det minsta skev lär det väl krafsa mot sidorna av brunnen. Såg iofs inga sådana spår på impellern så det tror jag inte är fallet.

Det enda jag kunde se var att ena packningen (den i locket) såg lite sliten ut på ena sidan. Kan ha varit jag som satt dit den lite snett. Gjorde nu tvärtom och plockade ur gummibussningen ur sitt fäste, klämde dit axeln i impellerbrunnens packning, satte impellern på, knödde dit packningen och styrde sedan in packningen i locket. Nu sitter allt *exakt* i mitten där det ska sitta... och lik förbannat rasslar det vidare värre än någonsin :-(

Får ta mig en titt till i veckan men utan att veta vad det är som strular är det ju svårt att veta hur man ska åtgärda problemet med mindre än att man köper reservdelar på chans :-/
#8 - 18 oktober 2010 02:50
axeln ska bottna 'gummiplupparna'(styrning) i ditt fall låter det mer som du slarvat bort bottenstyrningen o kör utan..
#9 - 18 oktober 2010 07:02
Jag kanske var otydlig. Det jag gjorde var att trycka fast axeln i packningen i botten av brunnen, lägga över impellern (det är nu jag tycker den åker ned för djupt), trycka på den andra packningen och sedan sätta på locket. Båda packningarna sitter alltså på plats.
#10 - 18 oktober 2010 08:04
Hmm, mysko... men om någon av packningarna är sliten "i botten", så kanske axeln åker in för långt? Svårt att kolla, blir till att ordna nya pluppar i så fall.

Hilsen,

/P
Bilagor:
#11 - 18 oktober 2010 10:20
Ny pluppar på gång. Hoppas det inte är impellern för den var svindyr för 2073:an av någon anledning. Jag försökte verkligen vara snäll när jag knödde i axeln i packningarna den här gången men lik förbaskat rasslar det vidare.

Det blir till att rengöra impellern och impellerbrunnen ordentligt som nästa steg i undersökningen.

Jag tycker iofs att packningarna som sådana ligger ganska djupt i sina infästningar. Skulle ju kunna ge lite extra spelrum för impellern att slå emot lockets kant.
#12 - 18 oktober 2010 10:25
Det kan även vara själva innerhålet på impellern som blivit lite ovalt, inget ovanligt tyvärr och heller inte mycket annat att göra isf än att byta ut den.
#13 - 18 oktober 2010 10:36
Ajdå. Hoppas på att det var jag som lyckades knäcka till något i samband med rengöringen. Den skramlade ju inte innan.
#14 - 19 oktober 2010 07:30
Långskott, men testa med att vända axeln...
#15 - 9 november 2010 22:39
Testat det mesta nu. Har ny axel och impeller liggande men vägrar släppa att det måste vara något annat. Delarna ser helt perfekta ut.

För er som är filternördar har jag här spelat in hur det låter. Visst måste det vara impellern som rasslar eller kan det vara något annat?

Notera även brumljudet som jag tycker är ganska högt för att vara en Eheim. Det har varit där hela tiden sedan filtret köptes i December förra året.
#16 - 10 november 2010 06:33
Prova att byta axel och impeller så ska du se att det nog blir tyst. Inte mycket lönt att köpa reservdelar och att sedan inte använda dem:p...
Även om delarna ser ok ut, är det inte mycket som ska behövas innan det blir obalans.
#17 - 10 november 2010 07:26
Jag kommer sätta dit reservdelarna. Däremot tycker jag det är förvånande att det ska behövas efter mindre än ett år! Det är ju trots allt ett Eheim-filter.
#18 - 10 november 2010 08:45
Jag kan bara hålla med dig, så fort ska det inte behöva hända. Har du köpt filtret här i Sverige hade jag försökt att få det på garantin, men eftersom det är slitagedelar är det tveksamt att det går.
Måndagsex kanske;)?
#19 - 28 november 2010 19:35
Så har jag då satt dit reservdelarna...

Började med axeln med ändpluppar; hjälpte inte.

Bytte sedan även impellern (svindyr!); hjälpte inte.

Vad i h-e är det då frågan om? Vad mer kan gå sönder som ger detta ljud? Impellerbrunnen är putsad och ren, allt sitter som det ska... men det rasslar. Hela tiden. Enormt tröttsamt! Nu blir det garanti-ärende av det här :-(
#20 - 28 november 2010 20:27
Det hade jag med gjort!
#21 - 28 november 2010 21:50
Hur högt ska ett ytterfilter låta? Har aldrig haft ett innan, men mitt Fluval 405 låter lite högt tycker jag. Det står inne i ett skåp i akvariemöbeln och även fast dörren är stängd så hör jag ljudet från filtret i soffan 2-3 meter bort.

Är liksom ett brummande ljud på det, lägger man handen på locket så blir ljudet lägre. Har ställt pumpen på en bit liggunderlag och det tog i alla fall bort resonansljudet som fortplantade sig till möbeln.
#22 - 28 november 2010 22:02
jag har 2 olika, ett Eheim professional, det hör jag inte ens om jag sitter brevid det. precis tyst.
Har även ett Hydor prime 20, detta brummar som du säger, men inte mycket.

Prova hålla upp filtret i dina händer, låter det?
om inte är det resonans. finns, olika sätt att "bota" prova gummifötter och gummimatta.

men som sagt, olika filter låter olika mycket, sen kan jag tänka mig att materialet i filtret bidrar med eller?
#23 - 29 november 2010 07:28
Resonansen från den har jag fått bort i stort sett, men det är själva pumpen/motorn som låter nu tror jag. Testade att spela in hur den låter, ca 30 cm från pumpen med dörren till skåpet öppen så låter det så här http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/voice44782.mp3

Har ju som sagt aldrig haft ytterfilter tidigare och har ingen aning om hur det ska låta. Vet ju inte om de kanske är nåt som borde bytas i pumpen som kan sänka ljudet. Enligt uppgift från han jag köpte karet mm av så är pumpen 2 år gammal ca, har bytt den här delen http://www.guldfisken.se/beta/catalog/fluval-impellerskydd-304405-p-3465?osCsid=e810acca2540d5787631761a89ab9037 då ena plastfliken var av så att den hoppade upp och hamnade snett.
#24 - 30 november 2010 06:26
kan inte påstå att ljudet låter onormalt, låter som vatten passerar. dvs inget makaniskt.
Fått ur all luft ? skakat på filtret.
vad har du för material i filtret, är det lagom blås eller kan du minska det?
#25 - 30 november 2010 07:27
Kanske en dum fråga, men har du provat att göra ren slangarna, särskillt på insugssidan?
#26 - 17 januari 2011 11:39
Hmmm... det tog en månad efter att jag bytt till ny axel & impeller men sedan försvann knackandet i filtret. Fick också tipset (från min handlare) om att köra filtret tomt för att se om det fortfarande väsnades då men hann aldrig så långt innan det tystnade. Jäkligt skumt.
#27 - 17 januari 2011 12:02
Har bytt axel och impeller på mitt filter igår, då jag hade isär filtret i lördags för att krama ur lite grums till ett nytt kar och då kändes impellern lite glapp mot axeln. Tror det blev bättre, men har ju kvar luft ännu från bytet.
#28 - 17 januari 2011 12:10
hade samma problem med hydorpump, jag körde pumpen utan filterlock och demontera tills jag hittade felet, mitt var axel som gick trögt i hålet, inget slitage utan bara gick segt, fick inte ordning på det utan beställde ny impeller, nu tyst som vanligt.

kör på garanti,

Annons