Skramlande Eheim 2017

#1 - 8 mars 2005 08:36
Jag har nyligen köpt en begagnad Eheim 2017. Pumpen är i jättefint skick och enligt säljaren i affären så har den aldrig varit igång. Allakopplingar mm ser helt oanvända ut. Jag fick nya slangar och en stril med i köpet.

Min första fråga är om det verkligen ska låta så mycket om pumpen? Det skramlar inne i den. Jag trodde först att det kunde vara luftbubblor men det är det inte. Jag har lutat den åt alla håll och det kom en del luft de första dagarna men det gör det inte längre.

Hur ska man placera insug och utblås? Strilen ska vara vid ytan på kortsidan eller? Problemet är att det inte går att få den att bli kvar där utan att ha en magnet under den så den inte ska kunna glida ner.

Hur länge kan man köra med enbart vadd i filtret innan det bör bytas ut?

Tacksam för alla tips och råd jag kan få. Om det inte går att få tyst på pumpen så får jag nog sätta i mina innerfilter igen.
#2 - 8 mars 2005 09:38
[color=blue]Hej jag har lite av samma bekymmer !!:confused: [/color]

[color=blue][/color]
[color=blue]Min 2217 skrammlar så man tror den ska gå sönder närsom precis när man startar den (stänger av den vid matning av mina diskus) ![/color]
[color=blue][/color]
[color=blue]Men efter en liten stund så tystnar den helt.[/color]
[color=blue]Funderar på om det kan vara så att impellern är sliten så det inte blir "kontakt" när jag ska ha igång den ?[/color]
[color=blue]Den snurrar ju av nån magnetism el. elektrisk puls inne i motorn och om magnetgrejen på impellern är sliten så det inte blir kontakt direkt så hackar den.[/color]
[color=blue][/color]
[color=blue]Kan det vara så eller e jag helt ute o cyklar ?[/color]
[color=blue][/color]
[color=blue]// Matte :confused:[/color]
#3 - 8 mars 2005 10:02
Jag har ingen aning om hur impellern ser ut men kan det vara så att eftersom min pump inte har varit igång på flera så kanske den har torkat? Hur får man ut den så man kan kolla den?
#4 - 8 mars 2005 12:04
Det händer samma med min 2215 när jag har haft den avstängd för rengöring etc. Skramlet är "normalt" hos den typen av pumpar. Jag har haft flera som låter så. Skramlet uppkommer innan pumpen upnått full sugkapacitet och brukar tystna sen.
#5 - 8 mars 2005 16:13
Min pump har varit igång i 3 veckor nu och låter fortfarande lika mycket..... [:-118]
#6 - 8 mars 2005 16:34
är det inte sand nånstans i den? inte luft som blivit kvar?
#7 - 8 mars 2005 17:14
Nej, ingen sand och ingen luft....
#8 - 8 mars 2005 17:29
hmm.. det är de sakerna jag brukar kolla och det enda som någonsin krånglat för mig (annars har jag förträngt det.. tex pumpar som läcker in luft, inte startar osv) jag är ingen tekniker :)
#9 - 8 mars 2005 20:37
Din pump finns inga reservdelar att få tag i. Köpte själv en 2017 där pumphjulet var sönder men går ej att få tag i längre. Så här sitter jag med en pump utan användning. Vad gav du för pumpen? Du blev vel inte lurad av försäljaren som sa massa bra om pumpen osv.
#10 - 8 mars 2005 21:54
du KAN prova att dra ur kontakten och stoppa i den igen i elutaget, har du tur så slutar den väsnas.... (har du otur kan den gå mer sönder.. en avvägning du får göra på egen hand)

eller vänta tills det har satt sig litte "gegg" som smörjer upp lite,.,,,
#11 - 8 mars 2005 21:57
Kör du enbart med vadd? När jag toppade med vadd lät mitt filter som ett helt helvete, provade allt. Köpte ny impeller, rengjorde var och varrannan dag. Plockade bort vadden och då lät pumpen som en dröm.
#12 - 8 mars 2005 22:08
Starman: Jag gav 550:- för den så jag tycker att priset är ok. Jag fick faktiskt 3 månaders garanti också på den så jag funderar på att gå ner med den till affären. Han kanske kan fixa den eller så får han väl ge mig pengarna tillbaka...

MagicFingers: Det skramlade till som fan när jag satte i kontakten igen. Jag gjorde det några gånger men den låter fortfarande.

nilssonnet: Ja, jag har enbart vadd. Både min svärfar som har haft akvarier i minst 20 år och han i affären sa att det funkar bra. Jag ska eventuellt köpa makaroner mm så det blir ett riktigt biofilter sen men jag ville först se så att allt funkar innan jag lägger pengarna på det. Hur kan vadden ha med ljudet att göra?

Ljudet som stör mig är ungefär som en hyfsat tyst luftpump. Jag hade för mig att ett ytterfilter ska vara helt tyst. Har jag fel i det eller?

Ingen som kan förklara hur jag ska göra med slangarna? Placering etc...
#13 - 8 mars 2005 22:20
Hur kan vadden ha med ljudet att göra?

Vadden är "tät" och påverkar vattenflödet genom filtret.
Jag får motsatt problem med mitt innerfilter, dvs utan filterbehållare låter det som f*n men med lite motstånd går det fint.
Du kan ju altid testa att köra filtret tomt och se om det blir bättre eller sämmre.
#14 - 8 mars 2005 23:37
Hmmmm.... Det hade jag inte tänkt på. Ska testa det en dag när jag har bättre tid.
#15 - 9 mars 2005 10:40
Ingen mer som kan hjälpa mig med placeringen mm? Skulle vara jättetacksam om jag fick svar på det också.
#16 - 9 mars 2005 10:53
[QUOTE=Nicke Lilltroll]Ingen mer som kan hjälpa mig med placeringen mm? Skulle vara jättetacksam om jag fick svar på det också.[/QUOTE]

Placera strilen nånstans högt uppe, precis under vattenytan(så den gungar).
Placera utsuget nere i nåt av de bakre hörnen så blir det nog bra.
#17 - 9 mars 2005 11:27
Men vilket hörn är optimalast att ha de olika slangarna i? Hur ska jag göra för att de ska bli kvar där jag vill att de ska sitta? Jag har satt fast de med sugproppar men de bara glider så nu är strilen fastklämd med mina magnetskrapa.
#18 - 9 mars 2005 11:53
vilket hörn duger som helst, det finns ingen ranking på dom ;)...

använd bättre/fler sugproppar.
jag har 4st på mitt strilrör :)
#19 - 9 mars 2005 12:12
Skulle det kanske kunna funka om man fick tag på några böjar till slangen?
Kan man ha både insug och utblås i samma hörn då?
#21 - 9 mars 2005 14:41
Nej, men det skulle nog kunna lösa mina problem tror jag. Tack för tipset! [:-15]

Jag har bara raka rör förutom insuget som har en halvböj att sätta fast slangen på. Finns de att köpa i akvarieaffärer också eller måste man beställa det från Tyskland? Är det dyrt?
#22 - 9 mars 2005 15:10
http://www.akvarieshopen.com/shop/show_category.asp?category=40&subcategory=114 var det enda jag hittade så här i brådrasket, men du kan fråga i vilken butik som helst, nät eller "riktig" så tar dom hem om det inte finns hemma.
En korg att sätta på utsugsröret är bra att ha också om du inte redan har det.
#23 - 9 mars 2005 18:11
Tack så mycket!

Jag har redan en korg på utsuget och så en stril på den andra. Det fick jag med när jag köpte pumpen.

Annons