Skräckvälde - vad göra?

#1 - 17 juli 2004 09:48
Har lite problem i akvariet där framförallt en lombardoihane och en livingstoniihane för en tuff regim från var sin ände.
Samtliga i dessa två raser är hannar (möjligen en livingstoniihona).
Det finns två honor bland johannin men det var länge sedan det blev yngel.

Jag funderar på att lyfta ut de två bråkiga hannarna som dessutom gräver väldigt mycket. Förhoppningen är att det ska bli bättre balans.
Men vad jag undrar över är om detta kommer att hjälpa, eller att några andra hannar tar över skräckväldet. Det som behövs är kanske fler honor eller att byta ut någon ras helt?

Vad tycker ni?
#2 - 17 juli 2004 11:03
Hej
1: hur stort akvarium har du?

2: Vilka arter har du i akvariet och hur många av varje?

Ett tips: Har du för lite fisk så blir hannarna rejält aggressiva och driver ett skräckvälde, skaffar du då fler av de arter du redan har (t.ex. fler av livingstoonii och fler lombardoi) så är det mycket mer fisk i akvariet som då är svårt för de dominerande hannarna att ta i besittning. Fler johannni är nog inte helt fel (var dock försiktig med att införa fler hannar av Johanni, den dominerande kommer troligtvis o slå ihjäl de nya hannarsna så han får honorna för sig själv).

Du verkar ha bra kontroll på att ha rätt sorter tillsammans, alla är aggressiva firrar som älskar att ta över ett akvarium. I ditt akvarium med M.johanni, M.lombardoi och N. livingstoonii bör du ha en rejäl aggressionströskel i akvariet med aggressiva arter som klarar av att leva tillsammans i det höga tempot.
#3 - 17 juli 2004 14:39
Aha! Då ska jag kanske inte ta ut några hannar utan istället lägga till honor.
Det du skriver stämmer väldigt bra. Jag hade tidigare fiskarna i ett 165 liters och då var det lugnare.
Hur många fiskar är lagom till ett 360 liters?

(lade till fakta i signaturen)
#4 - 18 juli 2004 10:05
Läste här på zoopets beskrivning av livingstoniin att det är svårt att ha flera hanar i akvariet.
Går ju lite på tvärs med tidigare teorier, eller?

Annons