Skötsel!! Snälla hjälp mig ordenkligt

#1 - 31 maj 2004 10:40
Hur ska jag sköta mina fiskar som jag har i skålen? Hur ofta ska jag rengöra skålen och byta vatten? Hur ska jag göra då? Hur ofta ska jag ge dom mat? <b>Har stenar&kulor, 2st små slöjstjärtor, Mat och Syretabletter</b> Behövs något mer som tillbehör? "Har ej Luftpump eller syrepump"!

Skriv ordenkligt tack!!
#2 - 31 maj 2004 10:59
Du har i tidigare trådar fått massvis med bra tips varav det absolut bästa är att skaffa ett riktigt akvarium till dem.
/J
#3 - 31 maj 2004 11:54
Köp gärna en bra bok, som t.ex. den här: http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=0834804484&mscssid=WABVLTWV1JSH8GCN5E3GGS2JXHCS7ST3

Annars får du hyfsad gratisinformation från följande sidor:
http://www.bellaonline.com/articles/art3503.asp
http://www.goldfishinfo.com/setup1.htm#bowl
http://www.kokosgoldfish.com/tensteps.html

I texterna ovan så motsvarar 1 gallon ca 4-5 liter.
#4 - 31 maj 2004 12:04
Behövs något mer som tillbehör? "Har ej Luftpump eller syrepump"!

En pump kanske?
Rengöring är väl kanske varannan dag, vattenbyte bör också ske ofta...
(anser att skålar är ett ondskans redskap som används för att lura nybörjare att köpa en skål och "tillbehör" för ungefär samma pris som ett mindre kar...)

Mvh Malawi´n
#5 - 31 maj 2004 12:05
är detta din 3dje tråd om samma sak eller?
#6 - 31 maj 2004 12:23
Du måste förstå att hur många trådar du än skapar så kommer du ändå att få samma svar.... Två slöjstjärtar i en 10 l skål går inte att hålla på ett för djuren bra sätt....
#7 - 31 maj 2004 14:11
Ursäkta sa fel tidigare, min skål är <b>20liter</b> skål!! INTE 10liter
#8 - 31 maj 2004 14:25
Men spelar inegn roll dom behöver ett större akvarie
#9 - 31 maj 2004 14:29
Kan ni väl förstå att jag vill köpa akvarium med det kommer bli stort jobb för mig!
Dessutom har vi knappt plats att lägga akvariumet och våra fiskar är små!!

Kanske när vi flyttar eller hittar en jättebillig akvarium så köper vi
#10 - 31 maj 2004 14:30
men lämna tillbaka dom då sen köper du nya när du har plats å råd för ett akvarium
#11 - 31 maj 2004 14:57
Nej, jag älskar mina fiskar! Dock kan man ej lämna dom tillbaka
Ursprungligen skickat av ricke

men lämna tillbaka dom då sen köper du nya när du har plats å råd för ett akvarium

Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 31 maj 2004 15:00
Nej, jag älskar mina fiskar!

Om du verkligen älskar dom så följ de råd som du fått.
#13 - 31 maj 2004 15:15
Men måste jag byta akvarium?
#14 - 31 maj 2004 15:28
Mattias: Yepp, grabben. Du är nog så illa tvungen hur gärna du än vill behålla din nuvarande lilla skål.

Ge dom ett schysst hem. Ett 60-liters akvarium är fortfarande litet, men om dom bara är två och fortfarande mycket små så fungerar det säkert, och kostar inte mer än runt 800 kr och då ingår ett livsviktigt innerfilter för mekanisk/biologisk filtrering och en fullständigt oviktig doppvärmare som du kan lägga undan eller sälja då dina firrar är kallvattensfiskar.

Lägg undan veckopengen, be dina mor- och farföräldrar om ett blygsamt bidrag och köp dig sedan ett akvarium.

Bästa hälsningar,

/GBT
#15 - 31 maj 2004 15:37
Vi får väl se vad jag gör..

Tror inte min mamma kommer låta mig köpa större akvarium.

Vet du, snodde pengar från mamma och köpte fiskarna och skålen med deras pengar utan att de märkte. Jag ljög om priset och sa att skålen kostade 70kr fast än den kosta 205kr
#16 - 31 maj 2004 16:01
Nå, vet du, man ska inte ljuga för sina föräldrar. Jag gjorde det emellanåt också, när jag var i din ålder, och en gång utnyttjade jag glansen på mina axelklaffar för att gå till sängs med en söt tjej. Det är något som fortfarande ger mig dåligt samvete. Man måste lära sig att göra det rätta. Då sover man bättre på kvällarna. [:)]

Spela med öppna kort. Berätta att du bara måste ha ett större akvarium och förklara att ett 60L "start kit" inte kostar hela världen. Nu vet du ju i alla fall vad du ska önska dig på födelsedagen.

Hälsningar,

/GBT
#17 - 1 juni 2004 07:21
Jag får inga presenter av mina föräldrar på min födelsedag (Ibland får jag en tårta)
#18 - 1 juni 2004 07:40
Jag hade bytt 4liter vatten varje dag eftersom du inte har någon pump.

Sen skulle jag skaffa ett större akvarium.
#19 - 1 juni 2004 07:54
Kallt eller varmt vatten?
#20 - 1 juni 2004 08:02
Du kan försöka få det till samma tempratur som det som redan finns i skålen annars är det bättre med lite kallare än för varmt.
#21 - 1 juni 2004 08:07
Jag har bytt ca 4liter vatten mot nytt vatten. Men deras skit är i stenarna, vad ska jag göra med deras skit då?
#22 - 1 juni 2004 08:13
Ja, du får nog försöka få upp det på något sätt. Du kanske har en håv som du kan fiska upp lite skit och stenar i och skölja av dom.

Akta glaset om du rotar runt bland stenarna så att du inte repar glaset för då kan det spricka och du har vatten och fiskar på golvet.
#23 - 1 juni 2004 09:30
För att få bort smutsen på bottnen stoppar du helt enkelt ner en slang i gruset och suger upp vattnet med den. Då förjer skiten med. Det finns särskilda slangar för detta, men man kan göra en billig själv.

Hälsningar
Linn
#24 - 1 juni 2004 14:10
Hur gör man billig själv?
#25 - 2 juni 2004 17:53
Jag har ett utmärkt förslag på en lösning. Enligt Svensk lag så har du som underårig inte rätt att ingå avtal utan målsmans sammtycke. Detta innebär att köpet du gjort är ogiltigt om din mamma inte ville att du skulle köpa det från början. Vilket innebär att du har rätt enligt lagen att gå tillbaka till affären mede hela kittet och få pengarna tillbaka. Då har du löst allt på en gång.
MVH
Magnus
#26 - 2 juni 2004 18:09
Tropfrog: Behagar min herre skämta ? Jag är förvisso ingen expert på avtalsrätt, men om det är avtalslagen eller konsumentköplagen du åberopar (ange alltid lagrum), så är det du säger knappast tillämpligt i just detta fall och givetvis fullständigt felaktigt.

Tänk om folk kunde sluta uttala sig om saker de inte vet någonting om...

#27 - 2 juni 2004 18:27
Nja, med mina 10 poäng rättsvetenskap kanske jag inte kommer så långt, men jag skall göra ett försök att sammanfatta vad som sades på kursen och vad som stod i lagboken (jag har ingen här så det får du ha överseénde med). Detta finns att finna i avtalslagen och är i allra högsta grad tillämpligt och inte ett dugg felaktigt. Att affärer ändå låter underåriga köpa i sina butiker beror givetvis på att dom antar att dom har tillstånd att handla av sina föräldrar. Näst intill alla köp som sker mellan underåriga och affärer är just med tillstånd från vårdnadshavare. Men i ett fall där en underårig har handlat något utan förälders sammtycke så har föräldern rätt att återlämna varan och kräva pengarna tillbaka. Detta för att ett avtal med en underårig är alltid ogiltigt utan förälderns sammtycke. Det är datumet som köpet gjordes som räknas, så även om den underåriga har hunnit bli myndig innan köpet hävs så skall köpet kunna räknas som ogiltigt. Sen finns det lite om rimlig tid och sådant också, men det går jag inte in på nu.
Om du vill att jag skall leta upp den exakta lagtexten och det exakta lagrummet så kan jag göra det. Dock så kommer det att ta ett tag efterssom terminen går mot sitt slut och man har alldeles för mycket just nu.
Men oavsett vilket så diskuterar vi nu något helt annat än akvaristik. Denna debatten är du välkommen att föra utanför detta forumet, kontakta mig gärna på mailen så skall jag försöka att hjälpa dig att hitta rätt.
MVH
Magnus
#28 - 2 juni 2004 19:01
Den här tråden blir roligare och roligare!!Finns det inget annat man kan ventilera.!!.
Under tiden får detta "barn" precis som han vill.Han driver med alla är det ingen som förstått det!!
#29 - 2 juni 2004 21:45
Jag tycker att du bör skaffa dig en syrepump så att fiskarna kan få något sånär bra vatten i skålen. På syrepumpens slang som du lägger i skålen kan du fästa lite filtervadd som bubblorna åker igenom.

Om du inte kan skaffa syrepump så får du byta vatten ofta...ca hälften varje dag (svagt kallt). Smutsen bryts ned efter en stund, men en gång i veckan när du gör vattenbyte så kan du kanske röra om lite i skålen så att vattnet du tar bort har mycket smuts...

Jag gillar inte att man har fisk i skålar, men det finns ju tyvärr att köpa så då får man ge råd efter hur läget är nu...

Jag anser att det är SKANDAL av handlare som gått utbildning om hur djur (fisk) skall hållas men ändå tillhandahåller skålar att ha fisk inuti. Det visar faktiskt lite hur pass seriös zoohandeln är för tillfället. Om jag var butiksansvarig/ägare så skulle aldrig något sådant komma in i butiken!

Till sist tips till dig Mattias14:

*Läs de råd du får här och försök att följa dom då många är duktiga akvarister...

*Kolla upp de länkar som några tipsat dig om då man lär sig mycket genom att läsa...

*Fråga före innan du går och köper något som du inte vet något om...det är väldigt bra att veta om detaljer innan man går till zooaffären. De som säljer vill sälja allt möjligt och omöjligt till dig.
#30 - 2 juni 2004 22:08

Det där om lagen som tropfrog snackar om kan ju faktiskt vara intressant inget som står i konsumentköplagen vad jag mins har inte det exakt framför mig men du får gärna återkomma med exakta fakta om lagen.

Kan vara intressant att veta.

Sen skriv inte mer i tråden killen har fått sin chans i gamla trådar. han borde veta vad som gäller.

Tycker inte man borde sälja skålar med guldfiskar däremot en skål med kamphane funkar däremot tycker jag den lilla kuben som kjell o CO säljer borde förbjudas för kampfisk typ 1 liter med en halogenlampa över tror du den värmer vattnet eller.

Nej säljs för mycket SKIT helt enkelt.
#31 - 2 juni 2004 23:48
Sen skriv inte mer i tråden killen har fått sin chans i gamla trådar. han borde veta vad som gäller.

Ledsen Mcoist...men det är väl ändå upp till var och en att bedöma. Jag förstår vad du menar, men om folk slutade hugga och istället svarade seriöst och inget mer, så torde de problem som uppstått på dessa trådar snart vara ur vägen.
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 3 juni 2004 08:00
den lilla kuben som kjell o CO säljer

Om du med Kjell menar undertecknad så säljer jag varken akvarier, skålar eller kuber eller ens akvarietillbehör.
#33 - 3 juni 2004 08:20
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

[quote]den lilla kuben som kjell o CO säljer

Om du med Kjell menar undertecknad så säljer jag varken akvarier, skålar eller kuber eller ens akvarietillbehör.

[/quote]
[:)] jag tror att Mcoist menar <b>Kjell & Company </b>(http://www.kjelloco.se/)
#34 - 3 juni 2004 08:29
Vala: Vart står det att "Kjell o Co" säljer sådana prylar som du säger att Mcoist egentligen menade? Jag kan inte finna något som har med akvarier eller kuber att göra överhuvudtaget på den sajten.
#35 - 3 juni 2004 08:39
Ursprungligen skickat av Tricella

Vala: Vart står det att "Kjell o Co" säljer sådana prylar som du säger att Mcoist egentligen menade? Jag kan inte finna något som har med akvarier eller kuber att göra överhuvudtaget på den sajten.

Jag sa bara att jag tror att Mcoist medade Kjell & Company, för jag tror inte att han menade Kjell Fohrman.
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 3 juni 2004 08:46
Jag sa bara att jag tror att Mcoist medade Kjell & Company, för jag tror inte att han menade Kjell Fohrman.

Sannolikt är det så, men jag nämnde det för att undvika missförstånd. Nu förstår jag också varför jag idag på förmiddagen hade fått två mail om att de ville köpa kubakvarier från mig - jag undrade var sjutton de fått de ifrån - här är förklaringen.
#37 - 3 juni 2004 10:37
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

Nu förstår jag också varför jag idag på förmiddagen hade fått två mail om att de ville köpa kubakvarier från mig - jag undrade var sjutton de fått de ifrån - här är förklaringen.

Är det sant? Låter helt bisarrt... har inte folk mer förstånd? [:-34] Vilka är det som ville köpa kuber av dig? Eller skämtar du med oss aprillo?
#38 - 3 juni 2004 11:51
Min mamma sa att det var OKEJ att jag kopte fiskarna
#39 - 3 juni 2004 12:10
Snälla Mattias, nu får du hålla reda på vad du säger. Du skrev

"Vet du, snodde pengar från mamma och köpte fiskarna och skålen med deras pengar utan att de märkte. Jag ljög om priset och sa att skålen kostade 70kr fast än den kosta 205kr"

Om du fick lov att handla så behövde du ju inte smyga med det. Och om nu dina föräldrar inte märker att du stjäler 200:- av dem, så har de kanske tillräckligt mycket för att köpa ett ordentligt akvarie till dig.
#40 - 3 juni 2004 12:27
Ursprungligen skickat av Tricella

[quote]Sen skriv inte mer i tråden killen har fått sin chans i gamla trådar. han borde veta vad som gäller.

Ledsen Mcoist...men det är väl ändå upp till var och en att bedöma. Jag förstår vad du menar, men om folk slutade hugga och istället svarade seriöst och inget mer, så torde de problem som uppstått på dessa trådar snart vara ur vägen.
[/quote]

Jag tror att det behövs mer än seriösa svar för att såna här trådar inte skall uppkomma. Det kanske också behövs seriösa frågeställare.

Nu är jag färdig med pajkastning för denna gången och har beslutat att inte svara i någon av mattias trådar förrän han visar att han tar åt sig av svaren.
MVH
Magnus
#41 - 3 juni 2004 12:58
Det kanske också behövs seriösa frågeställare.

Givetvis...och att de som frågar tar till sig de råd och svar de får. Men även "vanligen seriösa" kan lägga in frågor som de egentligen vet svaret på själva...och sedan så godtar de inte andra svar som går emot deras uppfattning utan vill "klämma" fram ett svar som passar bättre deras...
#42 - 3 juni 2004 13:01
Nu ska vi inte vända på forum iden, att svara seriöst eller avstå måste väl ändå vara de alternativ som ska gälla?

Det är väl inte frågeställaren som är här för att behaga "forumrävarna"? Näe passar inte frågan bortse ifrån den!

Men det är klart man börjar ju misstänka att en del frågeställare bara är "hoax", oftast nya medlemmar med bristfällig profil, endast anv.namn och provocerande frågeställningar.

Men ansvaret kan ju naturligtvis aldrig hamna på frågeställaren!!

Oseriösa trådar kvävs om man inte svarar på dem.

Mvh Jari
#43 - 3 juni 2004 13:09
Seriös eller inte, grabben är 14 år och vet tydligen inte riktigt hur man uppför sig. (Sorry Mattias att jag pratar om dig i 3:e person.) Är det inte bättre att vi "lite äldre" (alltså, urrk) kan förklara för honom att det är djurplågeri att ha fiskar i skålar, att som man ropar i skogen får man svar, att man inte ska sno pengar av föräldrarna osv. Istället för att beklaga sig över att han inte är seriös. Man lär sig ingenting om inte nån kan förklara.

Tant Eva 250 år eller nåt.
Kjell Fohrman
Administrator
#44 - 3 juni 2004 13:25
Håller med Jarinen i det han skriver, men samtidigt så får ju mattias14 skylla sig själv eftersom hans eget språk riktade mot SERIÖSA svar ibland har varit oförskämt och hans inlägg är motsägelsefulla.

Tycker inte heller att att svar som nedanstående och liknande (flera liknande har förekommit) för frågan framåt.
"Är det inte bättre att vi "lite äldre" (alltså, urrk) kan förklara för honom att det är djurplågeri att ha fiskar i skålar"
Att ha fiskar i skålar är inte djurplågeri på något sätt, däremot att ha fiskar i för liten vattenvolym (som det handlar om i denna fråga) är djurplågeri, men det är definitivt inte samma sak.

Är det sant? Låter helt bisarrt... har inte folk mer förstånd? Vilka är det som ville köpa kuber av dig? Eller skämtar du med oss aprillo?

Absolut inget skämt.
Det står ju också på "Första sidan" vid min och Christians mailadress - "Vi har dock tyvärr inte möjlighet att svara på frågor om fisk eller ditt akvarium. Dessa skall ställas i forumet." - ändå får jag varje dygn 10-15 fiskfrågor via mail (jag deletar dem direkt utan att svara).
#45 - 3 juni 2004 13:31
OK, för liten vattenvolym. Sorry. I detta fallet är/kommer det att bli samma sak.

Jag tycker ändå inte att man bara ska sätta sig på höga hästar och säga "oseriös". Är man 14 år så är man. Inte särskilt vuxen vill säga. Så då kanske man behöver lite hjälp.

Tja. Det är ju något som går över med tiden...
#46 - 3 juni 2004 21:03

Jag menade KjelloCompany butikskjedjan och inte kjell på forumet..

HEHE Ganska komist att du fått mejl angående kubakvarie.

Jo dom säljer ett akvarie gjort för kampfiskar somär ca 15cm * 15cm * 15cm Nej knappt så stort bara med halogenlampoa ovanför med pärlemorfärgad superfinkornig sand i botten.

Detta säljs iallafall i kristianstad har även sett akvariebutiker sälja dessa kuber.

Den akvarieaffären jag jobbar i nu efter att den fick en ny ägare för 3 veckor sedan varav jag fick börja denna veckan hittade vi en sådan kub med just en kampfisk i vilket vi tyckte var synd om fisken så vi flyttade den till ett riktigt akvarium.
#47 - 4 juni 2004 06:27
Den här tråden är ju bara alltför komiskt för att vara sant. Hur vet vi att Mattias14 pratar sanning?? [:-93] Han kan ju hitta på en historia för att driva med alla som skriver på forumet. Fiskar är levande varelser och de ska man vara rädd om. Man köper väl t.ex inte en hund utan att ta reda på hur den ska skötas om innan...
#48 - 4 juni 2004 06:59
Det jag tycker är beklagligt är de affärer som säger att det går att ha t.ex. slöjstjärtar i en skål.

Det är horribelt!
#49 - 4 juni 2004 17:21
Den här tråden är ju bara alltför komiskt för att vara sant. Hur vet vi att Mattias14 pratar sanning??

Jag tycker man skall utgå ifrån att ALLA pratar sanning på forumet...och inte tvärtom.
Jag är dock ganska medveten att alla inte pratar sanning om varken erfarenheter, namn, boendeort eller ens kön...så är det tyvärr på de flesta forum och så länge det inte behövs någon vidare registrering så finns det alltid tvivelaktiga diskussioner.

Annons