Skötsel av Discus.

#1 - 1 september 2007 22:41
Att driva fisk i en "naken" tank borde väl nästan vara jämnställt med djurpågeri. Även om det ger "vackra fiskar" och bra ekonomi..?

Jag brukar driva Discusar i ett "fisksoppskar" på 700 liter och jag har aldrig sett lyckligare Discusar. Allt hänger på balansen i akvariet.

Det är klart; dess fler faktorer du tar ut ur ekvationen, dess lättare blir den att lösa. Ett "naket" akvarium har inte så många "faktorer".
Men fisken trivs inte. Det är väl ändå ett husdjur som du vill det bästa för?!?

Mvh:
KJ
#2 - 1 september 2007 23:02
Jag har mina discusar i ett akvarium med sand, växter, rötter, stenar, pansarmalar och algätare. Jag tycker att det är bra, men huruvida dom skulle må dåligt av ett naket akvarium kan jag inte svara på.
#3 - 1 september 2007 23:48
TubbyH skrev:
Att driva fisk i en "naken" tank borde väl nästan vara jämnställt med djurpågeri. Även om det ger "vackra fiskar" och bra ekonomi..?

Jag brukar driva Discusar i ett "fisksoppskar" på 700 liter och jag har aldrig sett lyckligare Discusar. Allt hänger på balansen i akvariet.

Det är klart; dess fler faktorer du tar ut ur ekvationen, dess lättare blir den att lösa. Ett "naket" akvarium har inte så många "faktorer".

Men fisken trivs inte. Det är väl ändå ett husdjur som du vill det bästa för?!?

Mvh:

KJ

Jag har inga problem med det o har många lyckliga diskus i nakna kar. Skulle tro att ditt behov o se inredningen är större än fiskens :D
#4 - 2 september 2007 08:16
Oftast så odlas och hålles diskusar i nakna kar....oftast pga. enkelheten samt att det är lättare o se om någon av dem mår dåligt...
Försök att se en som mår dåligt i växtakvarium...
Men visst man kan köra med naken botten och ha flera rötter...
#5 - 2 september 2007 12:04
Om fisken inte trivs i nakna kar så skulle den häller inte leka;)
#6 - 3 september 2007 02:58
Jag kan som parentes tala om att mitt ena par Blue Diamond INTE allt trivs i inrett med andra fiskar, de går undan, blir svarta och gumliga i ögonen. Allt detta inom loppet av 3-4 veckor, sist väntade jag 6-7 veckor för att ge dom en chans att etablera sig.... men ICKE, de var faktiskt nära att dö.
Så jag satte dom sjäva i en 350L balja och efter 6 dagar var den blå färgen tillbaka samt de klart lysande röda ögonen.
De är uppvuxna så, det är bara att konstatera... så vill dom ha det.
Jag har massa andra discus som gillar det inredda, men inte dessa.
Så kontentan måste ändå vara att ge dom det de vill ha, JAG vill ha inrett, men inte just dom, andra finner sig, andra blir väldigt lätt sjuka.
Det slutar med att DU själv väljer vad du vill ha inrett eller inte, om du kör inrett var beredd på att ca 35-50% av din fisk dör, men den som du får kvar blir bra. Så det är en ekonomi fråga, köp 20. av dem har du inom ett år kvar 8-12 se till att de får allt i matväg och mata på, sen skaffar du 8-12 nya.
Av dom blir det 4-6 som är bra.
köper man dom bara i rätt storlek så är det inte några fantastiska summor.
Men Tubby... har du kommit på något revolutionerande så delge din information här!
Vi är många som är intresserade!
#7 - 3 september 2007 09:12
Kan inte se något djurplågeri i att ge fisken en sjukdomsfri miljö, man kan även ge diskusen ett renare vatten som de mår bättre i än vad man någonsin kan få vattnet i inrett att vara.
#8 - 3 september 2007 14:40
håller med fifi vad är det för farligt med att ha diskus i "nakna" kar då det faktist blir lättare att håla vattenkvaliten hög ?
#9 - 3 september 2007 14:50
Tänk själv hur det e att bo i ett naket rum :O Människan skulle kunna få barn ändå ;P Men man trivs bättre i ett rum med möbler. Det gör jag iallfall (= fast det kanske är en smaksak.
#10 - 3 september 2007 15:15
Kenny89 skrev:
Tänk själv hur det e att bo i ett naket rum :O Människan skulle kunna få barn ändå ;P Men man trivs bättre i ett rum med möbler. Det gör jag iallfall (= fast det kanske är en smaksak.

Det går väl ändå inte att jämföra en fisk med en högt utvecklad primat.. :confused:
#11 - 3 september 2007 17:18
Va en dålig jämförelse :P men diskusar som lever i nakna kar vänjer sig väl och har inget annat val än o vänja sig... Och diskusar som aldrig har levt e ett möblerat kar kanske blir en chock att helt plötsligt få känna av nya saker :P
#12 - 3 september 2007 18:48
Hmm.. jag hade mina diskus i ett inrett först, de hade bott i inrett hela sitt liv, de var småvuxna, rädda och trivdes inte alls och jag bytte ändå vatten varje dag. De växte inte och de var i väldigt dåligt skick trots mina omsorger. Matade aldrig med oxhjärta i det inredda dock, bara diskusfrysmix utan hjärta och vanligt flingfoder samt granulat avsett för diskus och lite mygglarver då och då.

Flyttade dem till ett oinrett och de trivs som fanken, växer bra, är friska och sunda, har börjat interagera med varandra och är pigga och sociala: en enorm skillnad, de är som helt nya fiskar! Den skillnaden säger allt och jag kommer inte att ha dem i inrett förrän de är fullvuxna om ens då.

Var någon som gjorde ett experiment med en kull diskus, ena hälften i inrett och andra i oinrett, de fick samma mat och vattenbyten varje dag och de gick ensamma, trots detta var de fiskarna i det inredda akvariet förskrämda, sjuka, sotiga och mycket mindre än de i oinrett.

Diskus kräver mycket mer av akvaristen än andra akvariefiskar - att då vilja ge dem det bästa för dem; skulle det kallas djurplågeri..?
#13 - 3 september 2007 19:38
Mina bor i ett inrett akvarium, dom får ett vattenbyte på 20-50% 1 gång per vecka eller en gång var fjortonde dag. Ögonen brinner, dom är tjocka och fina över pannan, dom äter som hästar, är fina i färgerna, växer bra, har aldrig varit sjuka, bråkar och gruffas och leker. Jag tror att båda sätten fungerar, men jag kan inte svara på av egen erfarenhet vad som är bäst eftersom jag inte har provat med ett naket akvarium.
#14 - 4 september 2007 17:33
Kan va hur hårt odlade diskusen e... Det är mer bakterier i ett inrett akvarium :P och då kan diskusarnas imunförsvar vara sämre än andras :P de kan va så :P
#15 - 4 september 2007 20:04
Jag har ett halvinrett akvarium dvs ett akvarium utan bottensubstrat. Det tror jag är det ultimata. Har en hel del rötter och växter som står i stora krukor så diskusarna får lite gömställe om dom känner sig jagade av någon artfrände. Renhållningen är hur lätt som helst. Lyfter bara på krukorna och rötterna och suger upp skiten som ligger under.

Annons