Skolprojekt Odlingslokal i miniformat

#1 - 17 september 2011 15:26
Hej.
Jag heter Oliver, är 18 år och har efter visst uppehåll hittat tillbaka till akvarieträsket. Har haft akvarium under större delen av mitt ganska unga liv dock inte ett enda på över ett år vilket fått mina akvarienerver att börja klia..

Jag är därför väldigt glad över att här presentera mitt kommande projekt vilket är mitt projektarbete under mitt sista år på Thorildsplans Gymnasium i Stockholm. projekt har redan startat och kommer att sträcka sig en bit in på lästa termin.

Så vad är det jag ska göra? Jo efter att ha köpt och brukat ett antal olika akvarium genom åren så vill jag nu börja från ruta ett genom att bygga mig ett eget, eller rättare sagt en hel hög med små akvarium. På grund av bristande utrymme samt en stram budget får det bli en hög, små akvarier. Mina maximala mått får detta projekt är en bit av mitt lilla badrummet med basytan 1.0 * 0.27 meter vilket verkligen betyder små akvarium.

Min plan är att bygga en ställning med ett tiotal små akvarium, ca 20 liter styck där jag ska odla lättavlade fiskar som växer någorlunda snabbt och under tiden dokumentera mina framsteg (och eventuella misstag) för att få en lite bättre insyn inom mer seriös odling. Målet är att lära mig bygga akvarium samt öka min kunskap inom akvariehobbyn.

När det kommer till val av fisk så hade jag tänkt nöja mig med en för många tråkig gammal levandefödande tandkarp, antagligen platy då dessa små individer enligt mina erfarenheter mer än gärna förökar sig. Platy är dessutom en billig fisk och finns redan i flertalet olika färgvarianter vilket ökar mina chanser att odla fram en egen intressant färgkombination, vilket vore riktigt roligt.

hur som helst så tänkte jag här dokumentera mina framsteg där ni andra akvarietokiga gärna får ge mig tips och förslag, vara med och diskutera samt försöka svara på mina säkerligen kommande frågor.

Hälsningar

Oliver
#2 - 17 september 2011 15:32
Märkte nu att man var tvungen att vara Gold-medlem för att kunna ladda upp bilder i forumet.. Detta ska självklart ordnas så bilder kommer upp strax.
#3 - 17 september 2011 16:05
intressant :) kommer följa dina fransteg :) hru ska du lösa det med filtrering i så många småkar? drar ju iväg om du ska köpa många små pumpar.
#4 - 17 september 2011 16:11
intressant
men som ovan säger så blir det många pumpar
#5 - 17 september 2011 20:20
Va roligt att ni visar intresse!

Jag har funderat lite på den biten och har gjort lite skisser som jag tänker lägga upp så fort jag blir guldmedlem..
Tanken är att göra ett stort akvarium som är uppdelat i flera små med glasskivor emellan och spara en spalt längst åt ena sidan som filterdel. Tror ni att det skulle funka att ha ytavrinning in till filterdelen, ha utblås i motsatt ände och sedan leda vattnet genom samtliga akvarier på något sätt?
Det är som sagt svårt att visa sina idéer enbart med text men ni kanske förstår hur jag menar?
#6 - 17 september 2011 22:46
skulle nog kunna funka, men som du säger så blir det nog lättare med lite bilder :)
#7 - 18 september 2011 07:30
Jag har gjort lite snabba skisser på vad jag tror hade fungerar. Ett ytterfilter ger en bra filtervolym för dina små akvarier.

Vet dock inte om det kommer fungera. Kanske blir för mycket vatten i utloppsakvariet. Man bör kanske räkna på hur stor man gör genomflödesdelen först. Men det lämnar jag till dem som är duktiga på matte.

[ATTACH=CONFIG]47294[/ATTACH].
#8 - 18 september 2011 07:45
Matte sugar jag på men läsa kan jag. Nu är det så fint så att jag är inne på slutspurten på lärarprogrammet, är gymnasielärare till jul om det vill sig väl.

Hade jag varit din mentor hade jag älskat ditt projekt ;) Ge inte upp utan kör på, lätta och roliga poäng, att projektera är ju rätt nödvändigt i dagens skola :)

Kör på, allt kommer gå gôrbra!
#9 - 18 september 2011 07:49
ett långt strilrör på ytterfiltret borde ju funka, från kant till kant, då får ju alla delar nytt vatten, samma med insuget, borra massa hål i två långa plaströr, ett på botten till insug, utblåset i överkant långs hela långsidan. I teorin funkar det i alla fall :)
#10 - 18 september 2011 11:06
Tyvärr så har jag haft lite dålig erfarenhet av ytterfilter som tömt ut allt vatten på golvet så är inte så jätte pepp på sådana.. Tror ni inte att en stark cirkulationspump skulle orka att skapa genomflöde genom alla Karen?
#11 - 18 september 2011 11:41
Sätt insugsröret högt upp, borra hål så att det suger luft under en viss nivå. Det är säkert, bara man gör rätt :)<br><br>Ställ det i en balja också, no problem! Gör samma sak med cirkpumpen, strilrör ftw :) Filtreringen blir ju lite knepigare, det här får du tänka på :)
#12 - 18 september 2011 11:47
Det är nog svårt att säkra vattennivåerna genom flera kar. Det finns väl en anledning till att så många zoobutiker kör bottenfilter/Hamburg-matta drivet av tryckluft. En stor pump driver lätt alla dina småkar.
#13 - 19 september 2011 08:03
Tror att jag får bygg ett prototypkar och där i testa lite olika lösningar helt enkelt :) men som sagt skisser kommer att hjälpa.
#14 - 5 oktober 2011 20:33
Nu var det dags för en uppdatering. Har äntligen blivit uppgraderad till GOLDmember så nu kommer min projekttråd att innehålla mer bilder vilket jag hoppas för er skulle kommer att göra den mer attraktiv. Planen är alltså att bygga en ställning i trä som ska husera ett antal mindre akvarium där jag ska starta en liten experimentodling utav platys eller svärdbärare.

Här är en snabb första skiss med vad jag tänkt mig som resultat. Måtten på ställningen kommer att ha måtten 180*25*100cm och är tänkt att precis få plats på min lilla toa, (bra underhållning vid utförande av behov..; smidigt nära rinnande vatten samt en lösning för trångbodd student.)
Hur många akvarier jag ska limma ihop samt vilka mått dessa ska ha är inte bestämt än men det kommer.

[ATTACH=CONFIG]47829[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47830[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47831[/ATTACH]

Ställningen ska byggas i trä och dryga 20meter tvåtumtvå-regel innhandlades därför häromdagen. Jag bifogar även en bild på de ca 40 glasskivor i olika mått och tjocklekar som jag fick hämta helt gratis av en snäll man utanför Uppsala. Det blev visserligen en slant för bensin pengar men denna besparing är väldigt viktig för mitt skolprojekt som tyvärr itne har en allt för stor budget.

Själva byggande kommer förhoppningsvis påbörjas nu på tisdag ifall verkstadsansvariga på min skola kommit tillbaka från sin sjukskrivning..

Jag kommer också lägga upp lite fler skissförslag på akvariedesign framöver.
#15 - 5 oktober 2011 20:34
Jag ber förövrigt om ursäkt för den dåliga bildkvaliten. ska försöka ragga upp en kamera från skolan så att ni slipper kolla på iphone tagna bilder (;
#16 - 5 oktober 2011 23:08
Som Hawkse skrev,
luftdrivna Billi fillter blir klockrent. Lite brum från luftpumpen men det gör nog inte så mycket.
#17 - 6 oktober 2011 21:30
Ja jag har funderat lite mer på val av filter. Grundtanken var att dela upp ett längre akvarium i olika fack och sedan leda vattnet genom samtliga och rena vattnet i en filterdel. Detta som ni säger kan kanske bli lite knepigt så jag tror ett luft drivet system är att föredra.

Jag läste en artikel häromdan här på forumet där en grabb gjort billiga filter av petflaskor fyllda med diverse filtermaterial, en sådan i varje kar och samtliga kopplade till en luftpump.

Är det någon som har några bra synpunkter och ännu hellre länkar till sådana typer av lösningar?
Samt är det någon som kan tips om en bra luftpump med lagom kapacitet och gärna ett humant(student anpassat) pris, lite brummande från den kan man alltid leva med (;
#18 - 6 oktober 2011 21:47
Ja jag har funderat lite mer på val av filter. Grundtanken var att dela upp ett längre akvarium i olika fack och sedan leda vattnet genom samtliga och rena vattnet i en filterdel. Detta som ni säger kan kanske bli lite knepigt så jag tror ett luft drivet system är att föredra.

Jag läste en artikel häromdan här på forumet där en grabb gjort billiga filter av petflaskor fyllda med diverse filtermaterial, en sådan i varje kar och samtliga kopplade till en luftpump.

Är det någon som har några bra synpunkter och ännu hellre länkar till sådana typer av lösningar?

Samt är det någon som kan tips om en bra luftpump med lagom kapacitet och gärna ett humant(student anpassat) pris, lite brummande från den kan man alltid leva med (;

Har ingen länk så här på rak arm men sök här eller på http://www.ciklid.org efter Patrik eller/och JBF "Jäkligt Bra Filter" det är en kanonlösning!
#19 - 7 oktober 2011 16:30
ställningens bredd kommer vara 100cm bred och på grund av reglarnas mått kommer akvarierna att max kunna vara ca 90cm breda. Ett problem med mina gratis glasskivor är att dom är för korta.. Jag kommer därför att behöva göra flera minadre akvarier på varje hylla istället för ett stort fast uppdelat.

Här är två olika designer. Har inte bestämt mig om jag ska ha tre eller fyra kar på varje plan. Helst vill jag ha fyra men risken blir då att varje kar blir för litet.
[ATTACH=CONFIG]47908[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47909[/ATTACH]
Med tre akvarier per plan blir måtten 25*30*30cm vilket ger en volym på 22.5liter.
Med fyra akvarier blir måtten 22*25*30 cm vilket ger en volym på 16.5liter. Frågan är nu om ni tror att dessa volymer blir alldeles för små även fast jag tänker hålla max fem platy i varje kar under lek och sedan yngel? Vilket alternativ tycker ni att jag ska välja?

Jag kan också låta några akvarier bli större tex 45*25*30cm vilket ger 33.75 liter. Jag har som sagt 4-5 hyllor att fylla så alla akvarier behöver ju inte ha samma storlek.
#20 - 9 oktober 2011 09:01
Tycker att 16 liter blir alledes för litet för platys. Tycker mer att 33 liter skulle bli bra för dem.
#21 - 9 oktober 2011 09:02
Intressant projekt föresten, ska bli kul att följa :).
#22 - 9 oktober 2011 14:22
Okey. Även fast jag bara ska hålla ett fåtal under en kortare tid?
#23 - 9 oktober 2011 14:47
Ja jo jag skulle iof kunna gör två 45cm akvarier på varje hylla men då får jag inte så många akvarier.. Får se hur jag gör.

Idag gjorde jag iaf en först prototyp på ett billifilter. Jag hade i lite väl mycket grus så det ska jag byta ut mot lite mer filtermaterial.
Sen läste jag om en som gjorde hemma gjorda filtermakaroner genom att klippa sönder sugrör i lagom stora bitar, vad tror ni om detta?
Finns det något annat bra man kan trycka ner för att maximera filtreringen?

[ATTACH=CONFIG]47970[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47971[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47972[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47973[/ATTACH]
En sista fråga. Jag använde en ballong för att täta mellan korken och röret. Tror ni att en vanlig ballong avger några giftiga ämnen till vattnet?
#24 - 9 oktober 2011 15:27
Har läst igenom din tråd nu, tycker det är väldigt intressant.

Själv är jag ganska ny inom akvarievärlden som kommer inte kunna ge dig förslag osv!
Men det kommer bli kul att följa tråden och kanske lära sig något:)

Även kul med yngre på forumet är också 18!

Lycka till och hoppas du får MVG :D
#25 - 9 oktober 2011 16:02
Du har inte funderat på att ha guppies ist? de förökar sig mkt fortare än platys tkr jag + att de får fler yngel (enligt mej)
#26 - 9 oktober 2011 17:12
Luddson skrev:
Har läst igenom din tråd nu, tycker det är väldigt intressant.

Själv är jag ganska ny inom akvarievärlden som kommer inte kunna ge dig förslag osv!

Men det kommer bli kul att följa tråden och kanske lära sig något:)

Även kul med yngre på forumet är också 18!

Lycka till och hoppas du får MVG :D

Ja välkommen, kul att du visar intresse! Håller nu på att trilla tillbaka i akvarieträsket där jag tillbringat mycket tid under mitt ganska korta liv, har haft en paus på typ två år men nu ska jag banne mig börja igen! (;
#27 - 9 oktober 2011 17:12
Jag har inte tänkt på guppys av den anledningen att jag aldrig gillat dessa krabater.. tycker dom ser lite väl konstgjorda ut.
#28 - 9 oktober 2011 17:17
Jag förstår inte riktigt varför du kapat flaskan. Sedan skulle jag nog bara ha blå matta + nog med grus så det inte själper.
#29 - 9 oktober 2011 17:40
Ok men jag fattar inte hur flaskan ska fungera...?
#30 - 9 oktober 2011 18:21
Här är en snabb skiss. hoppas ni ska förstå. Det är inte jag som kommit på lösningen men jag tyckte det var smart. flaskan är kapad eftersom den används i botten.[ATTACH=CONFIG]47983[/ATTACH]

Den funkar så att luft leds ned i en slang ner i det grön röret. Luften vänder sedan uppåt på grund av fysikalisk regler och kommer ut genom det gröna röret. De luftbubblor som gått ner i röret har på sin väg trängt undan en del vatten vilket skapat ett undertryck inne i flaskan. Detta undertryck kommer att utjämnas genom att nytt vatten fyller på "hålet". Detta vatten måste komma utifrån flaskan och kommer ta vägen ner i flaskan, genom filtermaterialet och sedan ut genom det gröna röret tillsammans med luftbubblorna. Detta fenomen skapar en ström av vatten som renas av filtermaterialet.
Det positiva med filtret är att många bakterier kommer att trivas där vilket skapar ett bra biologiskt filter utöver den mekaniska filtreringen.
#31 - 9 oktober 2011 23:57
Om du bara borrar några hål i botten /runt botten på flaskan fyller på med lite småsten genom halsen och sedan stoppar i en luftsten och lite filtermattsbita kommer det att funka ännu bättre.
#32 - 10 oktober 2011 04:15
Ok då förstår jag, typ, men var har du tänkt göra av alla platys senare?
#33 - 10 oktober 2011 07:15
bossep skrev:
Om du bara borrar några hål i botten /runt botten på flaskan fyller på med lite småsten genom halsen och sedan stoppar i en luftsten och lite filtermattsbita kommer det att funka ännu bättre.

Blir det inte mycket jobbigare att trycka ner grus och filtermatta genom ett litet hål istället för som i den lösningen jag har? Med samma mängd luft så borde väl mängden vatten som filtreras vara den samma? Varför krångla till det i onödan? Tänk om
Man får för sig att göra rent filtret..
#34 - 10 oktober 2011 07:16
kryddan803 skrev:
Ok då förstår jag, typ, men var har du tänkt göra av alla platys senare?

Eftersom detta är ett skolprojekt med ganska kort tid så kommer jag antagligen inte få fram några brutala mängder platys.. Jag tror Max två generationer så jag tror att det går att lösa (;
#35 - 10 oktober 2011 08:51
Problemet med platys som jag ser det är att de i min erfarenhet äter sina yngel som smågodis. :P Galet kul specialarbete annars! (Så hette det på min tid... gammal jag känner mig... :))
#36 - 10 oktober 2011 08:54
Ok men vart ska de göras av undrar jag ^^
#37 - 10 oktober 2011 10:12
vitter skrev:
Problemet med platys som jag ser det är att de i min erfarenhet äter sina yngel som smågodis. :P Galet kul specialarbete annars! (Så hette det på min tid... gammal jag känner mig... :))

Ja det vet jag att jag också märkte sist jag hade platys. Vet att många yngel brukade gömma sig i vissa växter så att slänga ner lite sånt bär det börjar bli dags för förlösning kan ju vara ett alternativ. Sen så är planen att så fort som
Möjligt flytta över ynglen till ett eget av Karen.
#38 - 10 oktober 2011 10:13
kryddan803 skrev:
Ok men vart ska de göras av undrar jag ^^

Tja.. Skänks bort mot en symbolisk summa antagligen. Tror inte riktigt på
Möjligheten att bli rik på hobbyodlade platys.. :p
#39 - 10 oktober 2011 16:29
haha ok ^^ men lycka till iaf (ville bara veta att du inte skulle avliva dem till ingen nytta för sånna som gör det bör inte ha djur överhuvudtaget)
#40 - 10 oktober 2011 18:27
Ja nej det känns ju inte så roligt..
#41 - 10 oktober 2011 18:44
nää då tkr jag att man lika gärna kan strunta i de, jag menar bara att man nt kan döda ngn för att få bättre betyg...
#42 - 10 oktober 2011 20:35
Haha ja nej det har du helt rätt i och detta har aldrig varit min uppsikt då jag och säkerligen de allra flesta på detta forum gillar djur i almänhet och då fiskar i synnerhet. Jag ber om ursäkt om du missuppfatst mig...
#43 - 10 oktober 2011 20:38
Edit. Menade självklart avsikt.
#44 - 11 oktober 2011 05:49
bossep skrev:

En fråga kring detta emd luftdrivna filter. Tänkte jag skulle prova detta då jag har ett innerfilter till mitt lilla kar som är lite si och så. Gjorde precis som du skrev här men inte kom det något vatten ur toppen på flaskan. Hur stark syrepump behöver man? Måste man ha det där PVC röret? Som du förklarade här så antog jag att man inte ska ha det.
#45 - 11 oktober 2011 06:37
Nä jag sa bara att jag tyckte så som jag gör, jag förstod att du inte skulle göra de men jag vart bara nyfiken ;)
#46 - 11 oktober 2011 10:39
Grogga skrev:
En fråga kring detta emd luftdrivna filter. Tänkte jag skulle prova detta då jag har ett innerfilter till mitt lilla kar som är lite si och så. Gjorde precis som du skrev här men inte kom det något vatten ur toppen på flaskan. Hur stark syrepump behöver man? Måste man ha det där PVC röret? Som du förklarade här så antog jag att man inte ska ha det.

Den lösningen som jag nämner och den som bossep nämner är inte exakt samma men bygger på samma princip. principen är att man "lurar" vattnet att behöva gå igenom filtret för att på så sätt renas. Men beroende på hur stark luftpump du har så kommer mängden vatten som kommer ut vara olika. det kommer däremot aldrig spruta ut en vattenstråle likt ett innerfilter utan bubblorna kommer att föra med sig ganska små mängder vatten. Du kan testa om det funkar genom att hålla toppen på ditt filter ovanför ytan när luftpumpen är igång och känna med handen om det kommer med vatten.
#47 - 11 oktober 2011 10:44
Den lösningen som jag nämner och den som bossep nämner är inte exakt samma men bygger på samma princip. principen är att man "lurar" vattnet att behöva gå igenom filtret för att på så sätt renas. Men beroende på hur stark luftpump du har så kommer mängden vatten som kommer ut vara olika. det kommer däremot aldrig spruta ut en vattenstråle likt ett innerfilter utan bubblorna kommer att föra med sig ganska små mängder vatten. Du kan testa om det funkar genom att hålla toppen på ditt filter ovanför ytan när luftpumpen är igång och känna med handen om det kommer med vatten.

Testade med den luftpumpen jag hade liggandes, en 100 l/h Eheim. Har fixat 3+3 meter VP rör nu i diametern 16 & 20, ska testa din variant och se vilken som fungerar.
#48 - 11 oktober 2011 14:02
Okey jag ska försöka leta upp den länk som jag använde mig utav så kan du läsa lite mer omgående hur man ska konstruera det.
#49 - 11 oktober 2011 14:17
Grogga skrev:

Tanken med det filter jag surrar om är att det kommer att bli en massa små luftbubblor i filtermattan. Den luften tycks bakterierna kunna tillgodogöras sig. Om det kommer luft ut ur flaskan kommer det ganska säkert med vatten också. I alla fall om det kommer in vatten!
#50 - 12 oktober 2011 15:09
Jaha så luften bidrar alltså till ett bättre biologiskt filter? Men man kan ju kombinera de både typerna så blir det lättare att rengöra i framtiden. Effekten lär väl inte bli sämre om du kapar flaskan en aning?
#51 - 13 oktober 2011 09:21
Har börjat bygga på ställningen och jag har sågat till ca hälften av alla bitar som Behövs. Bifogar två bilder här med mina framsteg.

Sent from my iPhone using Tapatalk
#52 - 13 oktober 2011 09:23
Som ni kanske ser så använder jag mig av en lite annorlunda sammanfogninsteknik. Det tar längre tid än att snesåga men blir mycket snyggare enligt mig :)

#53 - 16 oktober 2011 21:36
Jag har varit runt och surfat efter billigt alvariesilikon. Har sett att dom har på bland annat jula och Clas Ohlson för bra pris men dom har bara transparent, jag vill helst ha svart. Vet någon vart man kan köpa för bra priser?

#54 - 17 oktober 2011 16:32
Efter tipsen från Bosse om
Mina filter så skickade jag iväg en beställning till pwss som jag fick hem idag :) i lådan låg två luftpumpar med dubbla utgångar, tio små syrestenar, fyra meter slang, några tkopplingar och en bit filtermatta.
Jag satte direkt igång att bygga om första prototypen och ett filter till
Men sedan tog PET-flaskorna slut.. Jätteskumt då man tycker att det brukar krylla av pantflaskor! Jaja.. Det går helt enkelt bli till att dricka lite läsk fram över ( -ett gemensamt glädjevrål hörs från karius och bakterius eka i gommen bakom sammanbitna tänder..)

Jag bifogar lite bilder från idag.

#55 - 17 oktober 2011 17:09
Efter tipsen från Bosse om

Mina filter så skickade jag iväg en beställning till pwss som jag fick hem idag :) i lådan låg två luftpumpar med dubbla utgångar, tio små syrestenar, fyra meter slang, några tkopplingar och en bit filtermatta.

Jag satte direkt igång att bygga om första prototypen och ett filter till

Men sedan tog PET-flaskorna slut.. Jätteskumt då man tycker att det brukar krylla av pantflaskor! Jaja.. Det går helt enkelt bli till att dricka lite läsk fram över ( -ett gemensamt glädjevrål hörs från karius och bakterius eka i gommen bakom sammanbitna tänder..)

Jag bifogar lite bilder från idag.

Hej,
Se där det börjar ta sig!:D
Varför inte testa prototyp 1 innan du slaktar fler pet flaskor?;)
Jag tycker det ser ut att vara lite mycket skum i flaskan. Sedan undrar jag om inte den övre skumbiten kommer att rymma. Nåväl, experiment brukar aldrig funka på försök 1![:o]
Går syrestenarna ned i halsen på en pet? I så fall. I med lite grus, LUFTsten (med slang) och ett par skumbitar du tvingar ned.
#56 - 17 oktober 2011 19:08
Ja jo det hade man
Ju kunnat göra men jag tror faktiskt mer på prototyp 2 eftersom det
Möjliggör bättre biologisk rening och det tror jag är viktigare.

Man kan tro att den ska rymma men den sitter faktiskt kant i kant med flandkan, det ser bara ut som att det fattas två centimeter. Flaskan är väldigt klar högst upp :p
Ska jag byta ut lite skum mot något annat eller bara göra det luftigare?

#57 - 17 oktober 2011 19:10
Kanske var lite oklart men prototyp 2 är en avsågad PET med borrade hål nere vid botten. En
Syresten sitter nästan nere vid botten i gruset på insidan. Har sågat av den för att lättare få ner filtermattebitarna. (;

#58 - 17 oktober 2011 21:17
Hur många och hur stora hål gjorde du i botten? hur mycket luft kommer du att trycka ner i filtren?
#59 - 17 oktober 2011 22:37
Kanske var lite oklart men prototyp 2 är en avsågad PET med borrade hål nere vid botten. En

Syresten sitter nästan nere vid botten i gruset på insidan. Har sågat av den för att lättare få ner filtermattebitarna. (;

Enligt min mening skall det i princip vara lite spel mellan skumbitarna. Har du för mycket skum får du dålig vattencirkulation (tror jag). Speciellt när det blir lite mulm (skit) i filtret. Du får helt enkelt experimentera lite! Medan du experimenterar så låt skumbitarna flyta runt i akvariet/akvarierna.
#60 - 18 oktober 2011 02:41
Om du inte hittat det någon annan stans.
http://www.redbee.se/content.php/14-Filtreringens-ABC
Skrivet av en av de stora filtergurusarna vi har innom hobbyn!
Har du tur springer du på Patrik här på forumet.

OCH för allt i världen läs HELA artikeln.
#61 - 18 oktober 2011 06:55
Grogga skrev:
Hur många och hur stora hål gjorde du i botten? hur mycket luft kommer du att trycka ner i filtren?

Jag borrade ett litet hål varje centimeter i två varv ungefär. Får se om det räcker.
Jag kommer inte ihåg exakt hur starka luftpumparna var men räknade ut att det skulle täcka vattenvolymen i akvarierna varje timme. Om det visar sig bli för klent kan jag alltid komplettera med fler små. Var först inne på att köpa en stor kraftig luftpump men tror att det skulle vara lite överdrivet. :p

#62 - 18 oktober 2011 07:01
bossep skrev:
Om du inte hittat det någon annan stans.

http://www.redbee.se/content.php/14-Filtreringens-ABC

Skrivet av en av de stora filtergurusarna vi har innom hobbyn!

Har du tur springer du på Patrik här på forumet.

OCH för allt i världen läs HELA artikeln.

Ja det får nog bli lite experiment i helgen, vet att jag har ett litet gammalt kar längst in i förrådet som borde duga som testkar.

Haha där fick du mig! Har faktiskt läst den artikeln dock lästes nog några avsnitt lite väl snabbt... Bakläxa för mig! :p får ta och göra det ordentligt, finns antagligen en hel del matnyttigt där inte sant?

#63 - 19 oktober 2011 15:52
Efter två till sågtillfällen och med alla fingrar kvar på plats så blev jag idag klar med alla bitar till akvariehyllan.

Började också limma ihop så mycket jag hann, blev ungefär hälften. Krävdes mycket tid och pill med tvingar och vinkelhakar för att få det rakt. Tur att jag får håll till i en välsorterad verkstad, alla har kanske inte 14 tvingar liggandes hemma.. :p

Jag har också kommit över nio stycken petflaskor så i helgen hoppas jag hinna med lite filtertester och kanske börja tillverka resterande.

#64 - 19 oktober 2011 15:53
Glömde den andra bilden :)

#65 - 23 oktober 2011 19:08
Igår spenderade jag ungefär halva dagen med att undersöka olika faktorer för att få ett så bra "jbl"filter som möjligt. Jag delade upp undersökningen i tre test. Syftet med
Undersökningen var att få fram den
Kombination av faktorer som ger bäst drag i filtret( bäst genomflöde av vatten). De olika versionerna prövades i varsin hink där jag försökte se vilken som gav mest ytrörelse från bubblorna.

I test 1 så kollade jag om utformningen av flaskorna hade någon betydelse.
Testet visade att flaska a1 gav mest ytrörelse. Alla tre flaskor hade samma mängd filtermaterial samt samma sammansättning.

I test 2 så kollade jag om grusets placering hade någon betydelse för genomströmningen. Jag kunde med mina observationer inte urskilja någon större skillnad mellan a1 och b1. Jag har däremot två argument varför b1 är att föredra. 1. Syrestenen sitter i botten vilket göra att luftbubblor sprids genom hela filtret vilket gynnar de nitrifierande bakterierna. 2. Små gruskorn trillar inte ut genom hålen.

I sista testet test 3 kollade jag om antalet insågshål spelade någon roll. Version c1 hade ett varv med hål, totalt tio stycken.
Version c2 hade två varv med hål, totalt tjugo stycken.
Version c3 hade tre varv med hål, totalt trettio stycken.
C3 gav bäst flöde.

Slutligen så kan jag dra slutsatsen att mina filter ska ha kombinationen a1, b1, c3. :)

#66 - 23 oktober 2011 19:10
Mer bilder:

#67 - 24 oktober 2011 13:51
Bra och metodiskt jobbat!
Tror jag hänger med även om jag inte kan läsa på bilderna.
Men Yes, Mer hål borde ge mer drag. Fortsätt borra tills det inte blir märkbar skillnad.
Kanske du rent av kunde ta bort en bit av botten.
Spridning av bubblorna och att de sedan far igenom efter ett tag är hela finessen med JBF.
Eftersom du skall odla / dra upp yngel så är den nedre mattbiten ”yngel och grus” säkring.
Jag tror du är riktigt nära nu!

Snyggt jobbat och hoppas det inte bubblar i magen efter all cola!
#68 - 24 oktober 2011 13:55
Ja det får nog bli lite experiment i helgen, vet att jag har ett litet gammalt kar längst in i förrådet som borde duga som testkar.

Haha där fick du mig! Har faktiskt läst den artikeln dock lästes nog några avsnitt lite väl snabbt... Bakläxa för mig! :p får ta och göra det ordentligt, finns antagligen en hel del matnyttigt där inte sant?

Ladda ned artikeln på din iphone/läsplatta occh läs den var kväll tills du förstått allt!;)
#69 - 24 oktober 2011 14:05
Kom på en sak,
När du fått klart grund idén, kan du försöka måla en del av flaskorna?
Jag misstänker att bakterierna kommer att trivas om det blir mörkt i filtret.
#70 - 24 oktober 2011 16:37
bossep skrev:
Kom på en sak,

Varför trivs inte bakterierna om det är ljust? Kommer det inte bli knepigt att se ifall filtret skulle bli helt igensatt om det är målat? vad finns det för akvariesäkra färger?

Jag läste igenom HELA artikeln och där stod väldigt mycket nyttiga saker, tack för uppläxningen! (;

jag slapp också dricka all cola. Alla flaskorna låg i den bilen jag hade på jobbet sist så den grabben som brukar köra den bilen måste vara en riktig gottegris! :P
#71 - 24 oktober 2011 16:41
Lägger upp bilderna igen med lite bättre kvalitet.
[ATTACH=CONFIG]48578[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48579[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48580[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48581[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48582[/ATTACH]
#72 - 24 oktober 2011 23:36
Varför trivs inte bakterierna om det är ljust? Kommer det inte bli knepigt att se ifall filtret skulle bli helt igensatt om det är målat? vad finns det för akvariesäkra färger?
Jag och en del andra har fått för oss att bakterierna inte gillar ljus. Men det är bara ett antagande, tror jag. Ingen aning om färg som är giftfri och fastnar men inte fräter på colaflaskor.;)

Jag läste igenom HELA artikeln och där stod väldigt mycket nyttiga saker, tack för uppläxningen! (;
Det var inte menat som uppläxning utan som ett gott råd!Kan du vad som står i den artikeln så blir resten bara finslipning.
jag slapp också dricka all cola. Alla flaskorna låg i den bilen jag hade på jobbet sist så den grabben som brukar köra den bilen måste vara en riktig gottegris! :P
[:o] Så brukar det se ut i min bil också efter en långtur.
#73 - 25 oktober 2011 17:34
jaha okey. Jag skulle kunna testa att tex spänna en mörk ballong över hälften av filtren och se ifall det blir någon skillnad. Min tid för projektet är dock begränsad så inte säkert att jag hinner se något resultat :)

Ja nej jag tog verkligen inte illa upp det var ett bra tips med artikeln!

Ja jo socker är gott men i begränsade mängder.. (;
#74 - 25 oktober 2011 18:54
jaha okey. Jag skulle kunna testa att tex spänna en mörk ballong över hälften av filtren och se ifall det blir någon skillnad. Min tid för projektet är dock begränsad så inte säkert att jag hinner se något resultat :)

(;

Skit i kondomerna och kör igång det kommer att funka i allafall.
#75 - 25 oktober 2011 18:56
bossep skrev:
Skit i kondomerna och kör igång det kommer att funka i allafall.

Ja kanske men det vore kul att undersöka hur väl eran teori stämmer (;
#76 - 25 oktober 2011 19:06
I helgen så gjorde jag ett inköp på JULA. Köpte mig en väldigt billig diamantglasskärare för 29kr, får se hur bra den funkar. Är den totalt värdelös så köper jag en något dyrare variant med hårdmetalltrissor på Clas Ohlson för runt 100kr. köpte även tre tuber akvariesilikon, tyvärr transparent men det fick bli det eftersom jag inte hittat svart till samma pris... Får se hur långt silikonet räcker, kändes onödigt att köpa för mycket, bor dessutom nära JULA.
[ATTACH=CONFIG]48596[/ATTACH]

Han itne vara i verkstaden så länge idag på grund av kemilabb och fysikprov men jag hann iaf limma ihop sista bitarna på ställningen. Nu är det bara tillsågning av hyllplan kvar och sen börjar jag med akvarierna! :D

Slänger också in en bild på vad för mål jag skulle siktat mot om mitt projekt sträckte sig över cirkus 10 år..? (;
[ATTACH=CONFIG]48597[/ATTACH]
#77 - 25 oktober 2011 19:07
Ja kanske men det vore kul att undersöka hur väl eran teori stämmer (;

Skrattar, helt klart vore det intresant! Men det viktiga för dig är nu att få igång det hela så du börjar bygga upp en bra bakterie stam. Har du något inkört filter du kan ympa från?
#78 - 25 oktober 2011 19:14
Ta lite spill bitar med glas och träna på att skära. Ofta gör man felet att trycka för hårt. Du skall bara rispa i glaset sedan knäcker du.
#79 - 25 oktober 2011 19:35
Bra jobbat:)
#80 - 26 oktober 2011 05:19
bossep skrev:
Skrattar, helt klart vore det intresant! Men det viktiga för dig är nu att få igång det hela så du börjar bygga upp en bra bakterie stam. Har du något inkört filter du kan ympa från?

Jag har inget kar igång nu men jag ska nog köra igång det lilla jag hade i förrådet för att testa ett av filtren. Det kan jag sedan ympa ifrån.

#81 - 26 oktober 2011 05:20
bossep skrev:
Ta lite spill bitar med glas och träna på att skära. Ofta gör man felet att trycka för hårt. Du skall bara rispa i glaset sedan knäcker du.

Ja det är min plan, har som sagt ganska mycket glas.

#82 - 26 oktober 2011 14:19
Jag har inget kar igång nu men jag ska nog köra igång det lilla jag hade i förrådet för att testa ett av filtren. Det kan jag sedan ympa ifrån.

Varför inte köra igång akvariet I källaren. Stoppa i alla filter samt lit blomjord och kanske en räka?
Då får du lite tjuvstart på det hela.
#83 - 26 oktober 2011 16:29
bossep skrev:
Varför inte köra igång akvariet I källaren. Stoppa i alla filter samt lit blomjord och kanske en räka?

Då får du lite tjuvstart på det hela.

Ja det skulle jag kunna göra. Har tyvärr ingen källare men får se om
Man kan gömma
Det i någon garderob eller nåt så att man inte dör av allt bubblande.. Eller rättare sagt min kära mor i dör. (;

Vad för effekt har blomjorden, innehåller den bra bakterier eller?

#84 - 26 oktober 2011 23:05
Ja det skulle jag kunna göra. Har tyvärr ingen källare men får se om

Man kan gömma

Det i någon garderob eller nåt så att man inte dör av allt bubblande.. Eller rättare sagt min kära mor i dör. (;

Vad för effekt har blomjorden, innehåller den bra bakterier eller?

Ja det finns en del bra bakterier i blomjord. Bäst är dock om du kunde få tag på lite filter gojs från ett inkört akvarium. Men tänk på att det är färskvara och det blir massdöd om man väntar för länge.
#85 - 27 oktober 2011 09:27
Okey lägger man ett lager under sanden eller för annars borde väl
Vattnet bli grumligt? Kanske är det som är meningen?

#86 - 27 oktober 2011 15:03
Okey lägger man ett lager under sanden eller för annars borde väl

Vattnet bli grumligt? Kanske är det som är meningen?

Har du ett tomt akvarium?
I så fall gör så här: Fill i vatten så det står lite över dina filter. Skippa sand och annat.
Om akvariet är låt oss säga 25 liter så ta en matsked blomjord Har du kompost eller tillgång till trädgård så försök få tag på jord som är på gränsen till nedbrutet. Rör upp det i ett litermått och blaska i det i akvariet. Lägg sedan i en bit fisk eller räka. Låt det stå och puttra. Ta bort fisbiten eller räkan när den börjar bli luden. Efter någon vecka kan du börja testa för Nitrit (skaffa en bra dropp test)
Om du ser lite Nitrit kan du utan problem ta bort fiskbiten. Men börja mata lite med fiskmat. Dina filter är klara när nitrit visar 0 igen!
#87 - 27 oktober 2011 16:02
bossep skrev:
Har du ett tomt akvarium?

I så fall gör så här: Fill i vatten så det står lite över dina filter. Skippa sand och annat.

Om akvariet är låt oss säga 25 liter så ta en matsked blomjord Har du kompost eller tillgång till trädgård så försök få tag på jord som är på gränsen till nedbrutet. Rör upp det i ett litermått och blaska i det i akvariet. Lägg sedan i en bit fisk eller räka. Låt det stå och puttra. Ta bort fisbiten eller räkan när den börjar bli luden. Efter någon vecka kan du börja testa för Nitrit (skaffa en bra dropp test)

Om du ser lite Nitrit kan du utan problem ta bort fiskbiten. Men börja mata lite med fiskmat. Dina filter är klara när nitrit visar 0 igen!

Okey jag förstår. Får se om
Jag hinner med det i helgen annars har jag lov nästa vecka så det lär hinnas med :)
Skulle man kunna köra igång ett akvarium direkt med ett av de inkörda filtren sen och strunta i den fiskfria vecka som jag kört som standard tidigare eller behöver själva det nya vattnet köras in?

#88 - 27 oktober 2011 16:49
Okey jag förstår. Får se om

Jag hinner med det i helgen annars har jag lov nästa vecka så det lär hinnas med :)

Skulle man kunna köra igång ett akvarium direkt med ett av de inkörda filtren sen och strunta i den fiskfria vecka som jag kört som standard tidigare eller behöver själva det nya vattnet köras in?

Ja det var min tanke! Se bara till att öka belastningen lite sakta. Om du inte har i fisk med det samma så mata lite i alla fall så inte bakterierna svälter!!! Se också till att du använder oklorerat vatten eftersom klor är bakteriedödande. Jag brukar använda brustablett med C vitamin.
#89 - 27 oktober 2011 20:25
Brustablett det var något nytt. Driver det ut klor ur vattnet?
Har aldrig gjort något sådant med
Mitt vatten tidigare och har aldrig haft några problem som jag kunnat koppla till mitt vatten så antar attvattenvärdena här i Järfälla är ganska bra :)

#90 - 28 oktober 2011 00:13
C vitamins brusfunkar på kloramin. Jag fick tipset av allas vår gode Kjell i en annan tråd.
Om man bara har vanligt klor räcker det att lufta av vattnet några timmar.
Både klor och kloramin är starkt bakterie dödande och det är precis vad man inte vill ha in i sitt filter.
Förr när jag hade mycket burkar och det bara fans vanligt klor körde jag med kolfilter på kranvattnet men det tycks inte bita på kloramin enligt några experter.
Jag vet inte hur vattnet ser ut hos dig men kloramin börjar bli mer och mer poppis i Sverige eftersom det inte har den karakteristiska klor lukten. Dessuto har det mer långtidsverkan.

Gör ett sök på kloramin här i forumet.
#91 - 28 oktober 2011 05:28
Jaha det visste inte jag. Alltid lär
Man sig något nytt. Trodde sådana nivåer var så låga i Sverige att det
Inte påverkade något.
Finns det några bra klor/kloramin tester man kan köpa eller kan
Man söka data från sin kommun? Om sådana siffror är officiella men det borde det ju vara i lilla ohemliga Sverige... :p

#92 - 28 oktober 2011 14:31
Jaha det visste inte jag. Alltid lär

Man sig något nytt. Trodde sådana nivåer var så låga i Sverige att det

Inte påverkade något.

Finns det några bra klor/kloramin tester man kan köpa eller kan

Man söka data från sin kommun? Om sådana siffror är officiella men det borde det ju vara i lilla ohemliga Sverige... :p

Nej det finns inga bra klortester för dessa låga värden. Inte som man kan lita på i alla fall.

Ringa kommunen/vattenverket är inte häller någon höjdare. Dom har sina normer och regler och ofta varierar dom mängden klor och skiftar från klor till kloramin utan att säga till så länge det inte blir farliga värden för människor. Förståeligt då de inte kulla göra annat än att informera! Dessutom brukar man slatta i lite extra klor vid rörarbeten osv.

Det är mycket enklare att förutsätta att man har kloramin i vattnet. Om du inte vill kosta på kolfilter och använda huskurer så köp ett bra vattenberedningsmedel som klarar kloramin. Jag blandar alltid till det i en extern behållare som jag sedan tar vattnet ifrån.

Edit tillägg: Tog och tittade upp det här med kloraminer och fan till min glädje att man nu rekommenderar kolfilter till dialys. Då borde det duga till fiskar! http://ndt.oxfordjournals.org/content/14/11/2579.full
Det finns billiga kolfilter på Jula och sätter du 2 sådana i serie och inte spolar för fort borde det funka. Sist jag meckade ihop något liknande använde jag trädgårds slang och gardena kopplingar. Det funkade bra.

C vitamin eller rättare sagt askorbinsyra funkar tydligen så här.
Ascorbic acid + Chloramine = dehydroascorbic acid + Ammonium Chloride
C6H8O6 + NH2Cl = C6H6O6 + NH4Cl
Det ser om inte annat tjusigt ut när du skall presentera projektet!
Dosering: 4 mg per liter tror jag det skall vara ungefär.
#93 - 28 oktober 2011 21:36
Vilka ämnen mer än kloramin fastnar i ett kolfilter? Är kolfilter som ett osmosfilter light eller, vet du skillnaden mellan dom två?

Håller på med kemi à i skolan nu så vi skriver en del stökiometriformler så det kan jag få hjälp med om jag vill kolla upp något annat. Men jag fick
En spontan tanke på reaktionen som du visar. En av produkterna som bildas är ammoniumklorid. Ammonium joner lär ju inte vara lika giftigt som rent ammoniak i akvarium men hur stor är risken att förening får för sig att reagera med ett annat ämne, tex h2o som kan bilda rent ammoniak? Har du någon aning eller ska jag fråga min kemilärare? :p

#94 - 29 oktober 2011 00:22
Vilka ämnen mer än kloramin fastnar i ett kolfilter? Är kolfilter som ett osmosfilter light eller, vet du skillnaden mellan dom två?

Håller på med kemi à i skolan nu så vi skriver en del stökiometriformler så det kan jag få hjälp med om jag vill kolla upp något annat. Men jag fick

En spontan tanke på reaktionen som du visar. En av produkterna som bildas är ammoniumklorid. Ammonium joner lär ju inte vara lika giftigt som rent ammoniak i akvarium men hur stor är risken att förening får för sig att reagera med ett annat ämne, tex h2o som kan bilda rent ammoniak? Har du någon aning eller ska jag fråga min kemilärare? :p

Aktivt kol tar hand om en massa grejor såsom metaller osv. Nej det är inte ett RO (reverse osmosis) filter.
Man har faktiskt normalt kolfilter före ett RO för att spara membranet i det.
Kloramin ja de borde bli löst ammonium men det borde dina filterbakterier/alger/växter klara utan problem. Kolla med din lärare!
#95 - 29 oktober 2011 07:36
Okey vad mer tar ett ro bort? Vet att jag läst det förut men viss kunskap tycks ha en förmåga att försvinna ibland ?(;

#96 - 29 oktober 2011 18:16
Okey vad mer tar ett ro bort? Vet att jag läst det förut men viss kunskap tycks ha en förmåga att försvinna ibland ?(;

Med RO får du till avsaltning. Det vill säga att lösta mineraler försvinner och då får i princip destilerat vatten.
#97 - 29 oktober 2011 22:07
Okey men är alla salter man avlägsnar från vattnet verkligen dåliga? Bildas det inte en brist av vissa viktiga näringsämnet för fiskarna när man slopar de flesta?

#98 - 30 oktober 2011 22:55
Okey men är alla salter man avlägsnar från vattnet verkligen dåliga? Bildas det inte en brist av vissa viktiga näringsämnet för fiskarna när man slopar de flesta?

Jo men jag rekommender inte RO filter bara aktivt kolfilter. Detta tar inte bort lösta salter.
#99 - 31 oktober 2011 09:10
Jo jagvet men jag är bara nyfiken på ro. Alltid kul att lära sig nya saker inom hobbyn (;

#100 - 8 november 2011 17:15
Update.
Det har inte blivit så mycket byggande på sistone eftersom jag varit på höstlov. Hann inte heller bygga så mycket idag men hyllan börjar arta sig. Det enda som återstår är att skruva fast hyllplanen. Bifogar en bild på hur sen ser ut nu.

#101 - 8 november 2011 17:41
Update.

Det har inte blivit så mycket byggande på sistone eftersom jag varit på höstlov. Hann inte heller bygga så mycket idag men hyllan börjar arta sig. Det enda som återstår är att skruva fast hyllplanen. Bifogar en bild på hur sen ser ut nu.

Snyggt! Studerar du till möbelsnickare?
Tänk på att förankra det hela i väggen så det inte tippar över dig när du sitter på muggen eller något! Det blir ganska smalt och topp tungt med akvarier på plats.
#102 - 8 november 2011 17:52
Haha nej du. Jag har tur att bilderna håller mobilkvalite för då syns inte skarvarna... Kan säga Att dom inte är Felfri men å andra sidan så är det ju ingen rymdraket så lite ful kan sen faktiskt vara (;

Vad det gäller förankring så är det bra så att inte firrarna simmar i takt för att samordna ett rymningsförsök... :p

#103 - 10 november 2011 16:25
Nu börjar det att hända grejer. Gjorde idag klart hyllan. Det som var kvar att göras var att skruva fast hyllplanen och göra väggfästen.

Sen började jag testkapa en glasskiva och att få fina snitt är inte det lättaste kan jag säga. Det blev många fula snitt och sen pajade jag två glasbitar också fast jag tyckte att snitten blev bra... :/
Kan vara så att min glasskärare faktiskt är dålig eftersom den var så billig, funderar på att uppgradera lite till en från Classe och se om det är lättare.

Nästa vecka hoppas jag kunna limma det första karet :)

#104 - 11 november 2011 23:30
Tog mig i kragen ikväll och gjorde klart mina petflaskefilter. Det blev tio stycken. Ett av dom innehåller filterkuber med högre täthet. Ska se om man märker någon skillnad i effekt/prestation. Ska också någon dag i framtiden starta igång filtren i förtid för att ge bakterierna ett försprång men det är ingen brådska.

#105 - 12 november 2011 16:39
Tog mig i kragen ikväll och gjorde klart mina petflaskefilter. Det blev tio stycken. Ett av dom innehåller filterkuber med högre täthet. Ska se om man märker någon skillnad i effekt/prestation. Ska också någon dag i framtiden starta igång filtren i förtid för att ge bakterierna ett försprång men det är ingen brådska.

Det skall bli kul att se skillnade, om det blir någon med olika material! När har du tänkt dra i gång akvarierna med fisk och allt?
#106 - 13 november 2011 01:06
Ja det kan vara intressant att se ifall det blir någon skillnad. Jag får se hur lång tid det tar att skära till allt glas och sen Limma ihop det men innan jul ska jag försöka vara klar iaf :)

#107 - 15 november 2011 16:39
Var och köpte mig en ny glasskärare förra veckan a la classe: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=165109839
D
en funkade bättre en Jula varianten men det gick åt lite provglas innan jag började göra helt okey snitt. Det hänger på att snittet är bra i kanterna annars så blir glaset ofta avrundat längst ut när man slår av det. Jag drog några extra små drag med skäraren i kanterna och då funkade det bättre.
Idag hann jag skära till glas till ett kar och slipade kanterna på det med vatten och bryne. Kommer eventuellt hinna jobba lite imorgon också och då kommer det lite bilder.

allt för nu.
#108 - 15 november 2011 16:48
Blir det bra när du slipar med vatten och bryne? Jag tycker det känns så tröstlöst. Sandpapper ska fungera att slipa glas med, har du provat det?
#109 - 16 november 2011 22:02
Det funkar bra att slipa bort små vassa grader som blir men det låter som sjutton! Har faktiskt inte testat med sandpapper men ska nog göra det :)

#110 - 16 november 2011 22:04
mikoto skrev:
Blir det bra när du slipar med vatten och bryne? Jag tycker det känns så tröstlöst. Sandpapper ska fungera att slipa glas med, har du provat det?

En fråga. Blöter du brynet ofta? För det är ju meningen att det ska bli en sörja på brynet som hjälper till att slipa så skölja inte för ofta. Man måste dock skölja ibland för att inte slita ut brynet för snabbt.

#111 - 17 november 2011 01:37
En fråga. Blöter du brynet ofta? För det är ju meningen att det ska bli en sörja på brynet som hjälper till att slipa så skölja inte för ofta. Man måste dock skölja ibland för att inte slita ut brynet för snabbt.

Jag körde oftast torrt bryne.
#112 - 17 november 2011 22:14
bossep skrev:
Jag körde oftast torrt bryne.

Förlorar man inte halva grejen med brynet utan vatten? Den smörja som bildas lär ju skydda brynet samt ge en mer jämn slip yta på glaset/kniven/yxan?
#113 - 17 november 2011 22:27
För att effektivisera mitt projektarbete och snabbare bli klar med Karen så har jag bestämt mig för att limma de minsta akvarierna hemma. Därför släpade jag hem några kilo färdigkapat glas hem idag och började förbereda för limning. Jag märkte ut hur rutorna skulle sitta, tvättade kanterna med aceton och tejpade fast dem provisoriskt i varandra. Märkte att jag glömt räkna med extra utrymme för tändstickor på sidora men får se om det behövs. Det kommer ju inte att vara någon stilla havs-volym i något kar så krafterna blir inte så stora. Men det här är det första akvariet som jag limmar så jag får se hur det blir. Bifogar lite bilder men kom på att jag glömt tejpa i botten för snygga fogar så får fixa det imorgon.

#114 - 18 november 2011 03:22
Förlorar man inte halva grejen med brynet utan vatten? Den smörja som bildas lär ju skydda brynet samt ge en mer jämn slip yta på glaset/kniven/yxan?

Jo när jag slipar knivar och yxor använder även jag lite spott! Men jag tycker det blir så geggit när man slipar glas. Troligtvis blir det bättre med lite vätska men jag vet faktiskt inte.
#115 - 18 november 2011 03:24
För att effektivisera mitt projektarbete och snabbare bli klar med Karen så har jag bestämt mig för att limma de minsta akvarierna hemma. Därför släpade jag hem några kilo färdigkapat glas hem idag och började förbereda för limning. Jag märkte ut hur rutorna skulle sitta, tvättade kanterna med aceton och tejpade fast dem provisoriskt i varandra. Märkte att jag glömt räkna med extra utrymme för tändstickor på sidora men får se om det behövs. Det kommer ju inte att vara någon stilla havs-volym i något kar så krafterna blir inte så stora. Men det här är det första akvariet som jag limmar så jag får se hur det blir. Bifogar lite bilder men kom på att jag glömt tejpa i botten för snygga fogar så får fixa det imorgon.

Se bara till så att du får in silikon i springan! Jag tror profsen smetar på en sträng på kanten och trycker ihop. Jag har altid kört med tändstickor.
#116 - 18 november 2011 10:45
bossep skrev:
Se bara till så att du får in silikon i springan! Jag tror profsen smetar på en sträng på kanten och trycker ihop. Jag har altid kört med tändstickor.

Ja man kanske ska dra på en tunn sträng innan man tejpar ihop dom och sen limmar skarvarna innuti?

#117 - 18 november 2011 17:36
Ja man kanske ska dra på en tunn sträng innan man tejpar ihop dom och sen limmar skarvarna innuti?

Ja se till så du får lim mellan glasen!
#118 - 18 november 2011 21:02
Hoppas det håller, iof är det i ett badrum så det är väl ett + ;D
#119 - 19 november 2011 01:43
Luddson skrev:
Hoppas det håller, iof är det i ett badrum så det är väl ett + ;D

Haha ja det är iaf set som har planen, har dock ingen golvbrunn där.. Jag ska iaf trycktesta burkarna innan dom tas i drift :)

#120 - 19 november 2011 19:32
Nu är det första lilla karet av många färdiglimmat och väntar på genomhärsning. När det är klart så ska det trycktestas några dagar i badrummet. Måtte på karet är pluttiga 25*25*29.5 cm vilket ger en volym på lite drygt 18 liter.. Alla kar kommer inte att bli så här små dock. Grund iden var också att jag ville ha alla kar i samma storlek per hylla men så kommer tyvärr inte bli fallet. Har efter mer grundlig inventering av mina glasskivor insett att alla inte håller måtten. Kommer därför att behöva kompromissa lite med måtten men så får det bli! Det är trist att vara en fattig student med stora planer... (;

#121 - 19 november 2011 19:32
Bild på karet med silikon.

#122 - 19 november 2011 20:42
Passade dessutom på ikväll när jag var på hugget att ge mina kära jbl-filter ett bakteriellt försprång. Jag proppade ner samtliga tio i en kylväska (för att minska bubbelljudet), kopplade på dom på luftpumparna, och ställde in i vårt så kallade "braattha- rum". Innan jag satte på locket så slängde jag i lite fiskmat för att sätta igång nitrifikationen. Så när akvarierna är klara så behöver jag inte vänta på inkörningaperioden :)

#123 - 20 november 2011 02:02
Jag tycker du skall överväga guppy till så små akvarier, kolla med svenska guppysällskapet så får du kanske tag i mer "naturliga" fiskar om du nu vill ha det. Platyvarianterna du ser i affärerna är inte heller speciellt "naturliga".... ;)
#124 - 20 november 2011 10:45
tummen skrev:
Jag tycker du skall överväga guppy till så små akvarier, kolla med svenska guppysällskapet så får du kanske tag i mer "naturliga" fiskar om du nu vill ha det. Platyvarianterna du ser i affärerna är inte heller speciellt "naturliga".... ;)

Har aldrig varit något fan av guppy så sådana blir det inte (;
Alla akvariers kommer inte att bli sådär små heller så dom minsta kommer antagligen att få fungera som yngelkar :)

#125 - 22 november 2011 15:50
Update. Igår hittade jag en burk svart lackfärg i förrådet som passade perfekt till min hylla. Lackade därför ett först lager idag. Lager nummer två kommer förhoppningsvis på plats imorgon, hinner eventuellt lite mer glaskapning imorgon också.
Bifogar bilder på hyllan :)

#126 - 22 november 2011 15:51
Bilder

#127 - 22 november 2011 15:57
Passade dessutom på ikväll när jag var på hugget att ge mina kära jbl-filter ett bakteriellt försprång. Jag proppade ner samtliga tio i en kylväska (för att minska bubbelljudet), kopplade på dom på luftpumparna, och ställde in i vårt så kallade "braattha- rum". Innan jag satte på locket så slängde jag i lite fiskmat för att sätta igång nitrifikationen. Så när akvarierna är klara så behöver jag inte vänta på inkörningaperioden :)

Klapp på axeln!:D Forsätt mata!
#128 - 22 november 2011 15:59
Vad väntar du på? In med hyllan och limma burkar tills händerna krampar!
#129 - 22 november 2011 16:13
bossep skrev:
Vad väntar du på? In med hyllan och limma burkar tills händerna krampar!

Ja hade jag haft obegränsad tillgång till verkstan så hade allting säkerligen varit klart nu, dock så har jag bara tillgång på tisdagar och vissa onsdagar men jag kämpar på (;
Bar ju hem lite glas förra veckan för att effektivisera tiden lite, var ganska tungt att ta på bussen även fast det var ett litet kar... :P
#130 - 22 november 2011 16:33
Ja hade jag haft obegränsad tillgång till verkstan så hade allting säkerligen varit klart nu, dock så har jag bara tillgång på tisdagar och vissa onsdagar men jag kämpar på (;

Bar ju hem lite glas förra veckan för att effektivisera tiden lite, var ganska tungt att ta på bussen även fast det var ett litet kar... :P
Om du bär hem och limmar en burk om dagen är du snart klar! På slutet kanske du kan klara 2!
#131 - 22 november 2011 19:32
Haha ja jag ska fundera på saken (;

#132 - 22 november 2011 20:35
bossep skrev:
Kom på en sak,

Tänkte återkomma till din tanke om att bakterierna jobbar bättre när det är mörkt. Jag läste precis i min naturkunskapsbok att man brukar säga att fotosyntesen i en sjö händer på dagen och nedbrytning på natten. Vore intressant att klä in hälften av filtren med något mörkläggande för att lura dom att det är ständigt natt. Vet inte någon bra färg att måla med men tänker att man borde kunna använda någon vänlig plast eller nåt. Vore intressant att se om din teori stämmer :)

#133 - 23 november 2011 00:02
Tänkte återkomma till din tanke om att bakterierna jobbar bättre när det är mörkt. Jag läste precis i min naturkunskapsbok att man brukar säga att fotosyntesen i en sjö händer på dagen och nedbrytning på natten. Vore intressant att klä in hälften av filtren med något mörkläggande för att lura dom att det är ständigt natt. Vet inte någon bra färg att måla med men tänker att man borde kunna använda någon vänlig plast eller nåt. Vore intressant att se om din teori stämmer :)

Man kanske kan vira runt lite solfilm eller dyligt?
#134 - 23 november 2011 18:15
Ja något sådant borde funka, alternativt någon mörk ballong? Giftig ämnen i ballonger?

#135 - 29 november 2011 17:25
Idag fick jag uträttat en del nere i verkstaden. Hyllan är färdigmålad och jag är nöjd med resultatet!

Jag skar till två glasskivor till kortsidorna och limmade sedan ihop mitt andra akvarium. Det här fick måtten 50*25*25cm vilket ger volymen 31.25Liter.
Snitten blev inte dom bästa men jag limmade med mycket silikon så jag hoppas att det blir bra:)

Sen så fyllde jag mitt första akvarium med vatten för att se om det håller tätt. Placerade det i en plastlåda som extra försäkring mot golvet. Ska låta det stå med vatten några dagar för att se om det eventuellt ger efter.

#136 - 29 november 2011 17:42
ser bra ut fortsätt iden stilen så är det snart fullt färdigt... duktigt jobbat:D
#137 - 29 november 2011 18:14
blir fint detta! Ska bygga en likadan ställning till 2 100-litare i mellandagarna. :)
#138 - 29 november 2011 21:30
Det är bara att limma på!
Fegis med back och tryckprovning!
#139 - 29 november 2011 22:16
gonzo44 skrev:
ser bra ut fortsätt iden stilen så är det snart fullt färdigt... duktigt jobbat:D

Tacktack! :)

#140 - 29 november 2011 22:17
blir fint detta! Ska bygga en likadan ställning till 2 100-litare i mellandagarna. :)

Ja det är ett smidigt sätt att få plats med stor volym på liten yta och därigenom ett argument till fler akvarier.. (;

#141 - 29 november 2011 22:18
bossep skrev:
Det är bara att limma på!

Fegis med back och tryckprovning!

Kan säga att det var ett bra val. Hade varit lite snål med silikon i ett av tändstickshålen så det läckte några droppar.
Gör om och gör rätt! Bra läxa :)

#142 - 29 november 2011 23:26
Kan säga att det var ett bra val. Hade varit lite snål med silikon i ett av tändstickshålen så det läckte några droppar.

Gör om och gör rätt! Bra läxa :)

Då vet du hur man gör silikon fontäner! Det kan hända även i bättre familjer att man glömmer tändstickshålen.[:o]
#143 - 30 november 2011 17:34
bossep skrev:
Då vet du hur man gör silikon fontäner! Det kan hända även i bättre familjer att man glömmer tändstickshålen.[:o]

Haha jasså det säger du, något särskild familj i åtanke kanske..? (;

#144 - 6 december 2011 20:58
Idag var jag riktigt produktiv i verkstaden. Först limmade jag igen silikonhålen på det akvarium som jag började limma förra veckan. Sen skar jag till glas till två nya akvarier, slipade kanterna och släpade hem samtliga tio glasskivor hem. Tungt var det vill jag lova men vad hör man inte för att bli klar lite snabbare? (;

Jag limmade även igen det Lilla läckande hålet i mitt första akvarium och har ny fyllt det igen för att kolla tätheten. Snart ska jag ta hem hyllan och börja fylla upp de första Karen :)

#145 - 7 december 2011 16:05
Har varit ännu en produktiv dag i verkstan. Skar till glas till två akvarier till med måtten 25*27*33 respektive 25*30*32(har jag för mig) dessa skivor tejpade jag ihop och satte in i skåpet, ska bära hem dom imorgon.

Jag har nu totalt sex akvarier och ska göra minst två till, får se hur mycket glas som finns kvar efter det.

Ska snart inhandla några lämpliga lysrörsramper och fästa på hyllan.

#146 - 7 december 2011 20:54
Har varit ännu en produktiv dag i verkstan. Skar till glas till två akvarier till med måtten 25*27*33 respektive 25*30*32(har jag för mig) dessa skivor tejpade jag ihop och satte in i skåpet, ska bära hem dom imorgon.

Jag har nu totalt sex akvarier och ska göra minst två till, får se hur mycket glas som finns kvar efter det.

Ska snart inhandla några lämpliga lysrörsramper och fästa på hyllan.

Det är duktigt jobbat! Det är mer pul än man tror att limma småakvarier om det skall bli bra.
Hur många fler får du plats med i hyllan? Du kan ju fylla upp de du har och stoppa i avelsfisk i dom.
Sedan kan du lungt och sansat limma och dra igång yngelburkar. Hur går det med filtren? Får dom mat?
#147 - 7 december 2011 21:33
bossep skrev:
Det är duktigt jobbat! Det är mer pul än man tror att limma småakvarier om det skall bli bra.

Hur många fler får du plats med i hyllan? Du kan ju fylla upp de du har och stoppa i avelsfisk i dom.

Sedan kan du lungt och sansat limma och dra igång yngelburkar. Hur går det med filtren? Får dom mat?

Ja det är lite pill faktiskt. Jag ska försöka ta hem hyllan nästa vecka, får flörta lite med mor om att få ta bilen, kan bli jobbigt att släpa hyllan på pendeltåget..

Filtren bubblor på och får mat lite då och då. Dom har börjat dofta lite.. Kanske någon biprodukt av processen, ammoniak?

#148 - 9 december 2011 06:39
Ja det är lite pill faktiskt. Jag ska försöka ta hem hyllan nästa vecka, får flörta lite med mor om att få ta bilen, kan bli jobbigt att släpa hyllan på pendeltåget..

Filtren bubblor på och får mat lite då och då. Dom har börjat dofta lite.. Kanske någon biprodukt av processen, ammoniak?

att omvandla ammoniak till amonium krävs ett lägre pH, under pH-7 fungerar det bäst, då kan kväve-cykeln dra igång på riktigt,
släng ner lite eklöv eller torv i din filterbalja för att sänka pH, och se vad som händer, ut och plocka innan snön tar allt ;)
#149 - 9 december 2011 22:06

Se till att du har lite ventilation i kylväskan eller vad det var du hade.
Det kan vara så att det blivit lite anarobt.
#150 - 9 december 2011 22:31
Jag får nog slänga ner en mangroverot tills vidare och kanske öppna locket lite mer, känns dock som att det kommer ner jätte mycket syre i vattnet, dels från syrestenarna och dels från ytrörelsen de genererar. :)

#151 - 9 december 2011 22:35
Jag får nog slänga ner en mangroverot tills vidare och kanske öppna locket lite mer, känns dock som att det kommer ner jätte mycket syre i vattnet, dels från syrestenarna och dels från ytrörelsen de genererar. :)

Ja det är nog rätt! Föresten så skall det lukta nystartat. Om 2 veckor luktar det nog gott i stället! När du matar tänk då att du matar de fiskar du skall ha. Vräker du i för mycket blir det helt enkelt väl starkt.
#152 - 9 december 2011 22:37
Bra jobbat!!!! intessant att följa detta "lilla" projekt...
#153 - 9 december 2011 22:38
swerik skrev:
att omvandla ammoniak till amonium krävs ett lägre pH, under pH-7 fungerar det bäst, då kan kväve-cykeln dra igång på riktigt,

släng ner lite eklöv eller torv i din filterbalja för att sänka pH, och se vad som händer, ut och plocka innan snön tar allt ;)

Mja är du säker på det?
Normalt funkar kvävecykeln bäst vid neutralt till något basiskt. Det brukar faktiskt vara lite lurigt att få i gångs svartvattensburkar. Sedan tror jag man gör klokt i att använda det vatten, exempelvis kranvatten, man sen skall ha i akvarierna.
#154 - 13 december 2011 10:59
Nu har det hänt grejer vill jag lova!
Igår lassade jag in hyllan och tre akvarier i bilen och körde hem. Jag hade tyvärr glömt taktäckena hemma så det blev trångt och lite dragigt att köra hem med bakluckan öppen.. På vägen körde jag förbi Jula och köpte blästersand och lysrörsramper på 18w T8 vardera.
Hemma kom jag på att jag glömt köpa sladdar till armaturerna men som tur var så hade jag några hemma och kunde koppla ihop och skruva fast dom på hyllan. Jag limmade även dit lite fattigmansreflektorer (aluminiumfolie) för att öka effekten något.

Jag kan säga att det var riktigt tajt med att få dit hyllan, hade inte riktig tänkt på att handfatet kunde sitta ivägen men det gick! :)

När hyllan var på plats så tvättade jag lite av sanden och startade upp de två första akvarierna! :D äntligen!! Snart blir det inflyttning för platy generation 1

#155 - 13 december 2011 11:00
Testar att länka en filmsnutt.

#156 - 13 december 2011 11:06
Det som ska göras härnäst är att limma ihop de tre färdigskurna akvarierna och trycktesta det som jag limmade ihop häromdagen.

Köpa mer luftslang, den jag köpte gick åt och är för kort. Ska eventuellt köpa lite fler skarvnipplar också.

De första fiskarna och snabbväxande, yngelgömmande växter ska köpas, någon som har något tips?
#157 - 13 december 2011 11:40
Hornsärv :)
#158 - 13 december 2011 12:10
Jaha är det bra? :)

#159 - 13 december 2011 12:22
Japp, det är en bra växt :) kan både planteras och flyta..
#160 - 13 december 2011 12:43
pistia stratiotes är en bra flytväxt som växer på bra! http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=33
#161 - 13 december 2011 13:13
pistia stratiotes är en bra flytväxt som växer på bra! http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=33

Tack för tipset men jag vill helst inte ha någon flytväxt, vill ju inte att firrens ska behöva simma i mörker (;

#162 - 13 december 2011 13:16
Nja det är bara att rensa :P men annar finns det ju polysperma som växer på bra. http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=42&SOK=1
#163 - 13 december 2011 13:59
Nja det är bara att rensa :P men annar finns det ju polysperma som växer på bra. http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=42&SOK=1

Okey aa jag får kika lite på den sen :)

#164 - 15 december 2011 13:04
ah! missat denna tråden totalt! fasen vilket skoj projekt! :) blev ju sugen på att göra min egna odling nu med. men ska väl bygga färdigt det projekt jag håller på med nu kanske först.

hornsäv är väldigt bra växt. fiskarna kommer inte simma i mörker om det flyter lite på ytan.

en annan smart grej jag såg för ett tag sen ( om du ska odla levandefödande) var att ha typ som en kräftbur. dvs en ganska stor nätcylinder. som tar upp nästan hela karet. ( bara nästan) sen har man föräldrafiskarna där i. när de ynglar av sig simmar de ut genom nätet o är utom glupska föräldrars munnar :)
#165 - 15 december 2011 14:45
hannesc skrev:
ah! missat denna tråden totalt! fasen vilket skoj projekt! :) blev ju sugen på att göra min egna odling nu med. men ska väl bygga färdigt det projekt jag håller på med nu kanske först.

hornsäv är väldigt bra växt. fiskarna kommer inte simma i mörker om det flyter lite på ytan.

en annan smart grej jag såg för ett tag sen ( om du ska odla levandefödande) var att ha typ som en kräftbur. dvs en ganska stor nätcylinder. som tar upp nästan hela karet. ( bara nästan) sen har man föräldrafiskarna där i. när de ynglar av sig simmar de ut genom nätet o är utom glupska föräldrars munnar :)

Ja det är kul att man får välja så fritt vad man vill göra för projekt! :)

Okey jag ska kolla upp hornsäv. Vad är den där korgen gjord av? Man vet ju av tidigare erfarenhet att yngel är ett uppskattat snack.. (;

Odlingslokal i miniformat:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=149025
#166 - 15 december 2011 14:47
tja det var typ två plastringar som satt ihop med ett par stänger så man får en cylinder. kanske 30cm lång o 20 cm i diameter ( nu får man ju inte inte plats med så stor i dina kar men ändå? sen inklädd med ett nät.
#167 - 15 december 2011 15:24
Nu har det hänt grejer vill jag lova!

Igår lassade jag in hyllan och tre akvarier i bilen och körde hem. Jag hade tyvärr glömt taktäckena hemma så det blev trångt och lite dragigt att köra hem med bakluckan öppen.. På vägen körde jag förbi Jula och köpte blästersand och lysrörsramper på 18w T8 vardera.

Hemma kom jag på att jag glömt köpa sladdar till armaturerna men som tur var så hade jag några hemma och kunde koppla ihop och skruva fast dom på hyllan. Jag limmade även dit lite fattigmansreflektorer (aluminiumfolie) för att öka effekten något.

Jag kan säga att det var riktigt tajt med att få dit hyllan, hade inte riktig tänkt på att handfatet kunde sitta ivägen men det gick! :)

När hyllan var på plats så tvättade jag lite av sanden och startade upp de två första akvarierna! :D äntligen!! Snart blir det inflyttning för platy generation 1

Det där ser ju aldeles förbaskat bra ut! GRATTIS!
Nu kanske det blir roligt att borsta tänderna också! Kanske du skulle göra en reklamfilm för pepsodent?
#168 - 15 december 2011 15:31
hannesc skrev:
tja det var typ två plastringar som satt ihop med ett par stänger så man får en cylinder. kanske 30cm lång o 20 cm i diameter ( nu får man ju inte inte plats med så stor i dina kar men ändå? sen inklädd med ett nät.

Tror du det funkar? Simmar inte ynglen in lika lätt som ut? Detta med odling av levandefödare är inte så enkelt som det låter!
#169 - 15 december 2011 15:39
jo klart de gör, men man får rätt bra överlevnadsprocent ändå. man har liksom inte bara 1+1 i buren utan kanske 10-15 fiskar. och de ynglar ju av sig rätt ordnentligt de dära molly/platysarna

jag vet att det funkar för vi har det så i en odlingslokal här i jkpg. odling på typ 200 kar
#170 - 15 december 2011 16:14
Jag skulle nog ta mig en ordentlig funderare innan jag drog I gång med fisk.

Du kan inte ha för mycket föräldrar då du kommer att bli utan akvarier snabbt.

Tänk 1 hane på 4 honor ungefär i var familj. Jag skulle inte ha mer än en hane per grupp. Har du fler vet du inte vem som är pappa. Tänk hästar och kor här!

Men köp en hel hög och separera. Då kan du välja ut de bästa ur-fäderna. Se till så du får bra kvalité från början och gallra hårt.

Ofta vill man inte jobba med direkt inavel utan använda sig av kusiner som närmast. Sätt dig och gör ett diagram! Detta skall du sedan hålla dig till och följa slaviskt.
Kom också ihåg att de flesta levandeföddare har förådsbefruktning så ett litet &#8221;sidopipp&#8221; tar lång tid att fixa till. Ofta är det inte ens värt besväret utan man får göra sig av med honan till någon vän som inte är lika petig. Därför skall du skaffa avelsfisk som inte är könsmogna. Framför allt honor!
Sedan håller du dessa könsseparerade tills det är dags. Sedan spenderar du en massa tid med att separera ut hanar och honor i kullarna. Framför allt se till så att ingen brorsa kommer med flickorna i kullen!
Jag skulle inte bry mig om fällor osv. Ha ett par akvarier dit du flyttar en befruktade honor lite i förväg innan beräknad födsel. Sedan flyttar du tillbaks henne efter att ungarna är födda. Mammorna brukar inte vara så glupska på sina egna speciellt om de är mätta och belåtna.
#171 - 15 december 2011 16:18
hannesc skrev:
jo klart de gör, men man får rätt bra överlevnadsprocent ändå. man har liksom inte bara 1+1 i buren utan kanske 10-15 fiskar. och de ynglar ju av sig rätt ordnentligt de dära molly/platysarna

jag vet att det funkar för vi har det så i en odlingslokal här i jkpg. odling på typ 200 kar

OK hur gör ni med ynglen? Plockar bort var dag eller?
Men om jag förstått Steve så skall han linje avla för att få fram en ny variant. Då måste man ha lite mer koll och lite finlir!;)
#172 - 15 december 2011 16:20
inte jag som sköter odligen så jag vet inte. är bara nere o tittar typ :P gör andra grejjer

aaha jaa dåså då krävs det ju lite mer finlir
#173 - 15 december 2011 16:31
hannesc skrev:
inte jag som sköter odligen så jag vet inte. är bara nere o tittar typ :P gör andra grejjer

aaha jaa dåså då krävs det ju lite mer finlir

Ja det blir ett helt annat lir kvalité före kvantitet. Just nu håller jag på med ett lite liknande proj men på båda visen. Jag skall leverera runt 1000 fiskar per dag ungefär 10 -11 månader framåt i tiden. Dessa skall vara &#8221;renrasiga&#8221; och bara hanar. Garanterat en hel del pickel på yngelstadiet och oj vad med burkar det går åt!
#174 - 15 december 2011 16:32
Vad har du för material i ringarna? Är de köpta eller en diy-variant?

Att flytta över honorna en stund innan födsel kan vara smart men kräver mycket övervakning( jag får börja borsta tänderna ofta... (; )

Jag läste en artikeln för ett tag sen angående fiskavel, kommer för tillfället ej ihåg vart men har no länk på datorn. Han hade fört lite studier och påstod att en hona kunde ha en och samma kull med flera olika fäder, man skulle alltså ha flera honor per hane eftersom honorna själva gjorde ett eget urval. Hur bra det funkar i praktiken och hur stressade honorna blir av det det vet jag inte. Vet iaf att hanarna brukar vara ganska klängiga med att få komma till .. :p
Tanken jag hade var att köpa tex 3+3 alt. 4+4 av två eller tre färger fast från mist två olika ställen, honor från ena och hanar från andra och sedan byta. Det borde ge innebära att honorna kan välja mellan fler hanar och de riskerar inte att bli lika sönderstressade ifall det vore 3+1

Kommentar på detta?
Diagram ska jag såklart göra :)

#175 - 15 december 2011 16:44
Vad har du för material i ringarna? Är de köpta eller en diy-variant?

Att flytta över honorna en stund innan födsel kan vara smart men kräver mycket övervakning( jag får börja borsta tänderna ofta... (; )

Jag läste en artikeln för ett tag sen angående fiskavel, kommer för tillfället ej ihåg vart men har no länk på datorn. Han hade fört lite studier och påstod att en hona kunde ha en och samma kull med flera olika fäder, man skulle alltså ha flera honor per hane eftersom honorna själva gjorde ett eget urval. Hur bra det funkar i praktiken och hur stressade honorna blir av det det vet jag inte. Vet iaf att hanarna brukar vara ganska klängiga med att få komma till .. :p

Tanken jag hade var att köpa tex 3+3 alt. 4+4 av två eller tre färger fast från mist två olika ställen, honor från ena och hanar från andra och sedan byta. Det borde ge innebära att honorna kan välja mellan fler hanar och de riskerar inte att bli lika sönderstressade ifall det vore 3+1

Kommentar på detta?

Diagram ska jag såklart göra :)

Börja med att definiera en målsättning! Att kör med &#8221;får se vad kul som blir&#8221; funkar normalt inte.
Vill du ha en fisk med blått huvud och röd stjärt får du satsa på fiskar där kanske hanen har blått huvud och honorna är knallröda (bara ett exempel). Viktigast är att du startar med obefruktade honor. Lita absolut inte på att de väljer bästa hanen! Oftast har inte fisk samma tycke och smak som du.
#176 - 16 december 2011 08:26
bossep skrev:
Börja med att definiera en målsättning! Att kör med &rdquo;får se vad kul som blir&rdquo; funkar normalt inte.

Vill du ha en fisk med blått huvud och röd stjärt får du satsa på fiskar där kanske hanen har blått huvud och honorna är knallröda (bara ett exempel). Viktigast är att du startar med obefruktade honor. Lita absolut inte på att de väljer bästa hanen! Oftast har inte fisk samma tycke och smak som du.

Ja det kan nog vara klokt. Jag har inte bestämt andra art än men vet att jag vill ha röda som ena parten, det finns ganska många varianter som set är redan så får se vad det blir. När jag har mina startfiskar så kan jag börja sätta upp mål.

#177 - 20 december 2011 19:46
Jag har nu gjort lite egen fiskmat. Det blev en räkmix med mer ingredienser än vanligt. Jag hade i några av de mest näringsrika grönsakerna som finns och hade även i lite mer protein än vanligt.

Hur som helst så gjorde jag mig en sats räkmix med ingredienser som Jag tror kan vara bra. Jag gjorde en grundmixoch delade upp i två som fick lite olika innehåll. Tanken är att dom ska ge lite olika färger (vet ej om det fungerar, detta är ett test)

Grundreceptet blev följande:

Räkor med skal
Musslor i burk
Tonfisk i burk
Ärtor
Broccoli
Vitlök
Brysselkål
Lite Malawi pellets JBL
Gojibär

I halva grundmixen blandades för att försöka främja röda och gula färger följande:
Morot
Röd paprika
Paprikpulver
Gurkmeja
Två tabletter maxosol utlösta i vatten( innehåller betakaroten).
Denna mix blev väl sådär, trodde mixen skulle bli rödaktig men det blev den inte. Får se om man märker några resultat.

I den andra mixen blandade jag ner följande:
Rödkål
Blåbär
Rödbeta
Denna färgsättning blev bättre och ska förhoppningsvis ge lite blå/lila färger.

Min matberedare håller inte världsklass så det gick inte att få det helt slätt. Jag gjorde ett försök att koka dom för att mjuka upp bitarna men skulle egentligen ha kokat allt från början, men men.

För att se om de båda blandningarna ger någon effekt så ska jag separera en kull och ge dom olika foder, förhoppningsvis får de skillnader i färgen :)

#178 - 20 december 2011 19:50
Här kommer lite bilder:

#179 - 20 december 2011 20:02
naaaajs! *läggs som bokmärke för senare bruk :) *
#180 - 20 december 2011 20:58
Ser nice ut!

Keep up the good work!
#181 - 20 december 2011 21:15
hannesc skrev:
naaaajs! *läggs som bokmärke för senare bruk :) *

Kul att du gillart! Får se om det blir några resultat, jag återkommer med det (;

#182 - 20 december 2011 22:34
Min matberedare håller inte världsklass så det gick inte att få det helt slätt. Jag gjorde ett försök att koka dom för att mjuka upp bitarna men skulle egentligen ha kokat allt från början, men men.

Mycket intressant och välskriven projekttråd! Jag har följt den ett par veckor och tycker du gör ett strålande jobb med projektarbetet. Kul idé!

Däremot var det bra att du inte kokade alla grönsakerna. Redan vid cirka 70 grader bryts en rad viktiga näringsämnen ned och sänker därmed näringshalten i fodret drastiskt. Det är bättre att lägga det i blöt en lite längre stund med ljummet/varmt vatten så att grönsakerna får suga åt sig vattnet med hälsan i behåll. ;)

Jag är nyfiken hur det går på själva fiskfronten. Hur ser det ut i akvarierna nu och har du kört i några fiskar ännu? Mer bilder! :)
#183 - 21 december 2011 10:58
Karl Holm skrev:
Mycket intressant och välskriven projekttråd! Jag har följt den ett par veckor och tycker du gör ett strålande jobb med projektarbetet. Kul idé!

Däremot var det bra att du inte kokade alla grönsakerna. Redan vid cirka 70 grader bryts en rad viktiga näringsämnen ned och sänker därmed näringshalten i fodret drastiskt. Det är bättre att lägga det i blöt en lite längre stund med ljummet/varmt vatten så att grönsakerna får suga åt sig vattnet med hälsan i behåll. ;)

Jag är nyfiken hur det går på själva fiskfronten. Hur ser det ut i akvarierna nu och har du kört i några fiskar ännu? Mer bilder! :)

Jaha, ja det var ju lite klantigt av mig i sånt fall, tyckte jag var snäll mot fiskarna och gjorde fodret mer lättätligt.. Men men detta ska jag komma ihåg till nästa gång.

Kul att du gillar tråden! :)
Jag har för närvarande tre akvariet igång med vatten filter och sand. Dessa ska få invånare i mellandagarna, känns onödigt att starta upp nu eftersom jag åker bort nu på torsdag.

Jag har sedan tre färdigskurna akvarier som väntar på lite silikon. Dessa ska jag limma ihop i början av nästa år :)

#184 - 29 december 2011 22:05
Nu har generation nummer ett tillslut flyttat in. I mina akvarier går nu sammanlagt fjorton platy. Fördelningen ser ut som följande:

Akvarie a:
3st orangea hanar
3st gula med svartmarkerade fenor, honor.

Akvarie b:
4st orangea hanar
4st blåspräckliga honor.

Fiskarna köptes på Bromma zoo och på akvarielagret i Bromma för att minska risken gör inavel. Men jag måste säga att akvarielagret får ett litet minus i kanten vad det gäller priser. 4st platy à 39.- stycket jämfört med Bromma zoo där 10st gick lös på 169.-

Jag köpte också fyra krukor hornsäv som försäljaren starkt rekommenderAde som yngelskydd.

Ett korsningsschema kommer upp inom kort. :)

#185 - 29 december 2011 22:09
Några fjösiga bilder. Bättre kommer när firrarna känner sig lite mer hemmastadda.

Jag var till bauhaus också köpte en slangkoppling till kranen så nu hår vattenbytena lekande lätt.

Ph-värdet i akvarierna ligger på 7,5 cirkus vilket är strålande.

#186 - 30 december 2011 17:49
Ser bra ut, mycket smart lösning med hyllan :).
#187 - 30 december 2011 22:03
macke_fisk skrev:
Ser bra ut, mycket smart lösning med hyllan :).

Tack så mycket.
Jag kommer få plats med mycket fisk på väldigt liten yta (;

#188 - 1 januari 2012 03:39
Jag fick dyrt erfara vikten av att använda heltäckande täckglas. Efter att förbryllat genomsökt hela akvariet och sedan grubblat en hel förmiddag vart de små liven tagit vägen gick jag svaret då jag hittade en tredje hona stel och flämtande på hyllplanet. Denna slängde jag snabbt i och såg länge ut att kunna repa sig men såg återigen lite mer sliten ut innan läggdags. Jag hoppas att denna tredje hona inte går samma torra öde till mötes som sina två väninnor.. :(

#189 - 1 januari 2012 14:14
Det var med några tårar i ögonvrån vid förmiddagsbegravningen a la toalett. Den tredje tappre honan som spenderat en längre tid utanför akvariet klarade dessvärre inte natten. Jag fick därför säga adjö till tre av fyra honor. Bättre täckglas ska fixas och sedan nya honor.

#190 - 1 januari 2012 18:37
"Snyft" lider med dej;)
#191 - 2 januari 2012 19:40
gonzo44 skrev:
"Snyft" lider med dej;)

Ja det var trist. Menmen, Ingen mening att hänga läpp för det här men nu har jag lärt mig en läxa iaf (;

#192 - 2 januari 2012 21:49
Ja det var trist. Menmen, Ingen mening att hänga läpp för det här men nu har jag lärt mig en läxa iaf (;

Testa med att limma sarg runt om i akvariet. om du vill köra utan täckglas. Jag trodde du hade det? Detta brukar funka hos mig och med poecilia. Annar har dom en förmåga att göra strömhopp i hörnen. Satt just upp en burk och la nät över tills vidare,
#193 - 3 januari 2012 09:37
bossep skrev:
Testa med att limma sarg runt om i akvariet. om du vill köra utan täckglas. Jag trodde du hade det? Detta brukar funka hos mig och med poecilia. Annar har dom en förmåga att göra strömhopp i hörnen. Satt just upp en burk och la nät över tills vidare,

Ja nej jag har ingen sarg av den anledningen att dom smala bitarna är absolut svårast att skära till.. Jag kör nu med glas från ett av mina tillskurna ofärdiga kar.

#194 - 5 januari 2012 12:59
Yngel!
Och visst är det så att man gått och blivit bonuspappa såhär i början av det nya året. Idag när jag kom hem kunde jag hitta fyra små ljusgula rackare som stod och tryckte bland växterna i A-karet. Dock blev dessa med största sannolikhet till redan i djuraffären så dessa ska inte användas till odlingen men det är allt kul med yngel! :)

Jag flyttade över dessa till det tredje karet jg har och lät offra en av morsans nylonstrumpor som extra yngelskydd på filtret. Eftersom jag inte hunnit odla någon artemia så kommer dom att få en bit räkmix sim dom får äta så mycket dom kan på, resterna som blir över ska jag slamsuga upp.

#195 - 5 januari 2012 22:12
Nu när fiskarna börjar föröka sig så tänkte jag att det är högtid att limma ihop de akvarier som legat färdigskurna. Jag har två kar som kan limmas ihop, det tredje ligger just nu som täckglas men aka bytas ut mot riktiga när jag börjar skolan igen.

Jg började nu limma ihop ett kar med måtten 25*32*37 (d*h*b) men märkte till mitt stora förtret att jag missberäknat så att kortsidorna är ca 1cm högre... -.- ni kan se det på bilderna. Dock inte mycket att göra åt saken.
Har inte kollat det andra än men jag hoppas att jag räknat rätt.

#196 - 5 januari 2012 22:17
Bilder.

#197 - 5 januari 2012 22:18
Nu när fiskarna börjar föröka sig så tänkte jag att det är högtid att limma ihop de akvarier som legat färdigskurna. Jag har två kar som kan limmas ihop, det tredje ligger just nu som täckglas men aka bytas ut mot riktiga när jag börjar skolan igen.

Jg började nu limma ihop ett kar med måtten 25*32*37 (d*h*b) men märkte till mitt stora förtret att jag missberäknat så att kortsidorna är ca 1cm högre... -.- ni kan se det på bilderna. Dock inte mycket att göra åt saken.

Har inte kollat det andra än men jag hoppas att jag räknat rätt.

Kolla så du inte förväxlat kortsidorna med några andra bitar. Du blir nog sur om det saknas 1 cm på någon annan burk!

Föresten välkommen till strumtjuvarnas glada skara!
#198 - 5 januari 2012 22:28
Bilder.

oops!!!! sånt händer, grattis till första nykommlingarna;)
#199 - 6 januari 2012 18:37
bossep skrev:
Kolla så du inte förväxlat kortsidorna med några andra bitar. Du blir nog sur om det saknas 1 cm på någon annan burk!

Föresten välkommen till strumtjuvarnas glada skara!

Om det ändå vore så väl.. Duktig som jag var (förutom denna lilla miss) så hade jag tejpat samman de olika glasbitarna just för att inte förväxla skivorna. :p

#200 - 6 januari 2012 18:49
gonzo44 skrev:
oops!!!! sånt händer, grattis till första nykommlingarna;)

Ja det är roligt med småttingar. Ser framför allt fram emot mina korsningar. Är det någon som vet graviditetstid för platy? Har inte hunnit kolla runt så mycket men det kanske är någon som vet?

#201 - 7 januari 2012 15:59
Idag kom räddningen för den stackars blå honan som simmat runt själv med bara massa parningssugna hanar som sällskap. Jag köpte idag tre nya honor av dom som hoppade ut.

Jag kan också meddela att samtliga fyra yngel lever och är pigga. Man kan nu börja skymta små svarta markeringar på fenorna så som deras moder har :)

#202 - 7 januari 2012 22:16
Nu har det fjärde karet satts igång och det femte blev idag limmat.

En av hanarna i kar B ser inte så pigg ut, fenorna är hopdragna och den vill gärna simma för sig själv. Jag tror att den har viker ner sig mot alfahanen i karet och försöker visa sig ofarlig. Hoppas att den inte blivit sjuk, i sånt fall sätter jag upp ett karantänkar där den kan gå ett tag själv.

#203 - 7 januari 2012 22:29
Tjusigt! Det börjar arta sig nu. :)
#204 - 8 januari 2012 18:45
Karl Holm skrev:
Tjusigt! Det börjar arta sig nu. :)

Ja tack nu bubblar det som sjutton inne från toan (;

#205 - 12 januari 2012 18:51
Man blir ju bra sur på sig själv när man gör om samma misstag en gång till... Självklart lyckades en till blå hona hoppa ut ur en minimalisk springa i täckglaset -.-

Sen hade jag två objudna gäster två dagar i rad, två sniglar av en sort som jag inte sett förut. Högst troligt så har dom följt med från affären. Dock var det inte den vanliga lilla gula sorten som snabbt kan överbefolka hela karet utan en annan, mörk och nästan leopardfärgad. Någon som vet vad det är för sort?

#206 - 12 januari 2012 18:56
Kollat dina vatten värden? För mig brukar "rymningar" ofta bero på att något inte står rätt till i vattnet, odling eller inte odling, hade nog tryckt i lite mer växter :)

#207 - 12 januari 2012 19:34
#208 - 12 januari 2012 21:11
Jag köpte mina platys på zoo kompaniet och var du säker på att fiskarna du köpte
A: inte simmade i samma akvarium där det låg en död fisk.
B: Inga sniglar på rutan.
C: Alla fiskar var aktiva (Detta kan vara en andledning till sniglar, sjukdomar o.s.v). Och platys brukar vara dräktiga i en månad men det är "speciellt " med dem då en hona kan bli brefruktad en gång och yngla e.x tre gånger. Och ja jag har också haft en fisk som hoppat ur ut akvariumet.. det är ofta något med vattnet om mig hände det när jag hade fiskarna i hink för städning av deras akvarium. Sätt i lite fler växter och tillsätt vanliga bakterier (Det SKA man göra!) som du kan köpa i alla djuraffärer. Nu kan det blir lite trickigt att få bort sniglarna, om det nu råkar bli så att du får 100 sniglar i ett akvarium är mitt tips att flytta fiskarna och skölja bort alla eländiga snäckor... dem kommer nog återvända med tanke på att dem platysarna du flyttar över säkert har snäck eggen på sig (Jag tror dem sprider sig på det viset) och här kommer lite tips om odling av mig.
1, kolla så att PH värdet är rätt (även om det är platy)
2, ge dem rikligt med mat, det brukar öka chans till parning.
3, ha dräktiga honor bortskillda rätt länge, det brukar ploppa ut ungar då och då.
4, "fin" bladiga växter brukar vara något som platysarna uppskattar, som mat om du inte matar dem tilllräckligt.
Lycka till med att sälja dem, se till att inte blanda fiskarna som det har kommit snäckor med och dina yngel så att dina yngel inte får snäckor på sig, skulle köpt dem för 18kr styck om det inte var så att det fanns snäckor med dem.
Sen ska det bli riktigt kul att föjla detta! [:-88]--[:-64]--[:-140]
#209 - 12 januari 2012 21:21
What?? Seriöst fan va drygt med alla som försöker få det till att det skulle vara farligt att det ligger en död fisk i ett akvarie... I dessa välsorterade fisk affärer är alla akvarie sam kopplade i ett stort system. ... Men det vet ju inte folk som inte får va bakom kulisserna.. Men tillbaka.. 1 död fisk i ett akvarie i en djuraffär är inget problem.... Finns fiskar man matat med fiskar i akvarie affärer dessa fiskarna går i samma system som alla andra fiskar. Skulle dom andra fiskarna bli lidande av att någon annan fisk äter död fisk ? Nej.

100 döda fiskar är något.. 1 död fisk är inget

Ägg på fiskarna? Kan säkert hända men nja. Det sker via växter... Snäckorna är för övrigt bra djur. Speciellt physor är bra alg ätare..

#210 - 12 januari 2012 21:26
Den fisk som dött kan ha dött över en sjukdom.. säger bara man ska inte köpa en fisk som är i samma akvarium som en elr fler döda
#211 - 12 januari 2012 21:27
Jag vet att snäckor kan göra nytta... men det ser inte särskilt snyggt ut med 100 pers krälande på glaset direkt :p
#212 - 12 januari 2012 22:04
Hörre du! kolla in vad jag hittade på blocket om du "inte tycker guppy ser naturlig ut" http://www.blocket.se/stockholm/Lyxguppies_och_finsand_37945146.htm?ca=11&w=1 Checka in! dem ser friska ut och ägaren låter totalt seriös. Riktigt billiga för att vara avlad av självaste [COLOR=#000000][FONT=verdana]Rio de Janeiro! [/FONT][/COLOR]:D
#213 - 13 januari 2012 05:36
Kiwie skrev:
Jag vet att snäckor kan göra nytta... men det ser inte särskilt snyggt ut med 100 pers krälande på glaset direkt :p

Men nu var de ju inte det han hade heller, utan 2 :) Snäckor är bra nyttodjur då de äter det som blir över i karet. Får man för många är det ett tecken på att man matar för mycket...

Och så till TS :) Roligt projekt dethär, har själv tänkt tanken på att köra igång något liknande en vacker dag :)
#214 - 13 januari 2012 06:29
Kiwie skrev:
Den fisk som dött kan ha dött över en sjukdom.. säger bara man ska inte köpa en fisk som är i samma akvarium som en elr fler döda

Och jag säger bara att dom flesta butiker har gemensamma vatten system? Så när jag går in i en affär och ser en död fisk i första akvariet, ska jag då avstå från att köpa fisk i dom 20 nästa akvarierna med?

#215 - 13 januari 2012 11:15
Majki01 skrev:
Kollat dina vatten värden? För mig brukar "rymningar" ofta bero på att något inte står rätt till i vattnet, odling eller inte odling, hade nog tryckt i lite mer växter :)

Jag har inte kollat vattenvärdena sista veckan men har svårt att tänk mig att det skulle vara det. Det är samma vatten i båda akvarierna och i princip samma sammansättning av fiskar, dock är Hanarna från olika ställen, dom ena är lite mindre. Jag tror helt enkelt att dom är lite mer intensiva i sina parningsförsök och har helt enkelt jagat ut honornA. Dessutom var glipan rakt under bubblet från filtret men detta är nu åtgärdat.

#216 - 13 januari 2012 11:18

Det såg väldigt mycket ut som denna, samma skalform samt liknande mönstring som dessutom kunde skilja sig en del.
Jag ska ta mig en funderare om jag ska försöka begränsa en liten population av dessa för eventuella algers skull, ifall det nu kommer fram fler. De två första och ända fick gå till historien som fiskmat... :p

#217 - 13 januari 2012 11:27
Kiwie skrev:
Jag köpte mina platys på zoo kompaniet och var du säker på att fiskarna du köpte

A: inte simmade i samma akvarium där det låg en död fisk.

B: Inga sniglar på rutan.

C: Alla fiskar var aktiva (Detta kan vara en andledning till sniglar, sjukdomar o.s.v). Och platys brukar vara dräktiga i en månad men det är "speciellt " med dem då en hona kan bli brefruktad en gång och yngla e.x tre gånger. Och ja jag har också haft en fisk som hoppat ur ut akvariumet.. det är ofta något med vattnet om mig hände det när jag hade fiskarna i hink för städning av deras akvarium. Sätt i lite fler växter och tillsätt vanliga bakterier (Det SKA man göra!) som du kan köpa i alla djuraffärer. Nu kan det blir lite trickigt att få bort sniglarna, om det nu råkar bli så att du får 100 sniglar i ett akvarium är mitt tips att flytta fiskarna och skölja bort alla eländiga snäckor... dem kommer nog återvända med tanke på att dem platysarna du flyttar över säkert har snäck eggen på sig (Jag tror dem sprider sig på det viset) och här kommer lite tips om odling av mig.

1, kolla så att PH värdet är rätt (även om det är platy)

2, ge dem rikligt med mat, det brukar öka chans till parning.

3, ha dräktiga honor bortskillda rätt länge, det brukar ploppa ut ungar då och då.

4, "fin" bladiga växter brukar vara något som platysarna uppskattar, som mat om du inte matar dem tilllräckligt.

Lycka till med att sälja dem, se till att inte blanda fiskarna som det har kommit snäckor med och dina yngel så att dina yngel inte får snäckor på sig, skulle köpt dem för 18kr styck om det inte var så att det fanns snäckor med dem.

Sen ska det bli riktigt kul att föjla detta! [:-88]--[:-64]--[:-140]

Jag tror inte riktigt att snäckorna skulle komma med fiskarna, har aldrig varit med om det tidigare utan de gånger jag fått snäckor i något kar så har det varit i samband med nya växter.

Med min nyvunna kunskap från ovanstående länk av artbeskrivningen på snäckan så kan jag berätta att den största anledningen till överpopulation av snäckor beror på misskötsel av karet. Dvs dåliga vattenbyten, för mycket fiskar, övermatning mm. Kanske är därför du fått så mycket snäckor?

När det gäller försäljning av fiskar så har detta aldrig varit min plan. De fiskar som simmar kvar när det är dags att avsluta detta projekt kommer att skänkas till någon vänlig själ. :)

#218 - 13 januari 2012 11:30
Miliimli skrev:
Men nu var de ju inte det han hade heller, utan 2 :) Snäckor är bra nyttodjur då de äter det som blir över i karet. Får man för många är det ett tecken på att man matar för mycket...

Och så till TS :) Roligt projekt dethär, har själv tänkt tanken på att köra igång något liknande en vacker dag :)

Tack för visat intresse. Kan säga att jag av någon anledning gjort ovanligt många och långa toabesök sen nyår, undra varför... (;

#219 - 13 januari 2012 12:39
Bara en tanke? Är det många som använder toan? Kanske lite lite tvål stänker ner i akvariet??

#220 - 13 januari 2012 13:01
Majki01 skrev:
Bara en tanke? Är det många som använder toan? Kanske lite lite tvål stänker ner i akvariet??

Jag tror det är väldigt sällan som det skulle stänka ner någon droppe i något akvarium. Det det som står närmast kramen har ytan mycket högre än kranen plus att det har täckglas och dessutom går det inga fiskar där nu.

#221 - 13 januari 2012 13:13
Långsökt jag vet :) men värt frågan :)

#222 - 13 januari 2012 13:34
Majki01 skrev:
Långsökt jag vet :) men värt frågan :)

Jag uppskattar omtanken, det händer ju att man hör tabbar... (;

#223 - 13 januari 2012 19:05
detta är ett härligt litet projekt å roligt å följa.
har precis sparkat igång ett litet kar i badrummet ja me, ett litet 30L ungefär med gula räkor :)
trevligt å ha någonting levande å titta på när man tillbringar tid på lyckohuset :D
#224 - 13 januari 2012 20:25
MrH skrev:
detta är ett härligt litet projekt å roligt å följa.

har precis sparkat igång ett litet kar i badrummet ja me, ett litet 30L ungefär med gula räkor :)

trevligt å ha någonting levande å titta på när man tillbringar tid på lyckohuset :D

Ja det är vekligen rogivande och jag har fått mycken positiv respons från mina vänner för den saken.

#225 - 13 januari 2012 20:36
Undrar om jag kanske missat det, eller om du bara tänkt att bortse från saken p.g.a tidsbrist, men de yngel som kommer att börja komma nu behöver ju inte vara ungar till de hanar du har, honorna kan väl få kullar i flera månader efter att de senast varit i samma kar som en hane. Det borde betyda att dina korsningstabeller inte kommer att stämma..? (Förlåt om jag är jobbig och förstör känslan nu ;) )
#226 - 14 januari 2012 14:40
Miliimli skrev:
Undrar om jag kanske missat det, eller om du bara tänkt att bortse från saken p.g.a tidsbrist, men de yngel som kommer att börja komma nu behöver ju inte vara ungar till de hanar du har, honorna kan väl få kullar i flera månader efter att de senast varit i samma kar som en hane. Det borde betyda att dina korsningstabeller inte kommer att stämma..? (Förlåt om jag är jobbig och förstör känslan nu ;) )

Ja nej det vet jag och de yngel jag fått är utan tvekan renrasig gulingar som sina mödrar så dom första ynglen jag går kommer att få gå i ett eget kar och inte odlas vidare på. En av de blå honorna ser också ganska tjock ut och hon lär också redan ha varit befruktad.

#227 - 14 januari 2012 14:45
Så här ser dagsläget ut i Karen. Växterna växer som sjutton vilket är bra. Jag har satt in krukorna i hörnen för att skapa så mycket växttrassel som möjligt. Detta för att öka ynglens chanser att överleva så mycket som möjligt.
Just nu finns det en blå hona som är väldigt tjock, funderar på att låta henne gå i ett eget kar fram tills förlossningen, får se :)

#228 - 15 januari 2012 17:44
Najs tråd :D

Vill bara säga att nu har jag lusläst den här tråden då jag varit väldigt oaktiv här på zoopet på länge, och det är en riktigt intressant tråd. :) Fattar att man vill ta låååånga toabesök nu ^^
#229 - 15 januari 2012 21:46
Så här ser dagsläget ut i Karen. Växterna växer som sjutton vilket är bra. Jag har satt in krukorna i hörnen för att skapa så mycket växttrassel som möjligt. Detta för att öka ynglens chanser att överleva så mycket som möjligt.

Just nu finns det en blå hona som är väldigt tjock, funderar på att låta henne gå i ett eget kar fram tills förlossningen, får se :)

för att öka risken till att växterna överlever också kan du ju ta ur dom ur krukorna
#230 - 16 januari 2012 21:09
kryddan803 skrev:
Vill bara säga att nu har jag lusläst den här tråden då jag varit väldigt oaktiv här på zoopet på länge, och det är en riktigt intressant tråd. :) Fattar att man vill ta låååånga toabesök nu ^^

Haha ja dom har en sällsynt förmåga att få en att stanna di små mörtarna! (;

#231 - 16 januari 2012 21:10
för att öka risken till att växterna överlever också kan du ju ta ur dom ur krukorna

Jag har behållit dom kvar eftersom det blir mycket enklare att jaga rätt på yngel ifall de är flyttbara. De har varit i cirkus en månad och kan inte se att de vantrivs.

#232 - 17 januari 2012 20:22
Bilder! fler bilder! Lycka till! har själv platys och dem förökar sig galet bra!! [8)]
#233 - 17 januari 2012 20:25
Har med lusläst denna tråd och det är väldigt intressant läsning :). Fortsätt så.
#234 - 20 januari 2012 21:19
Majki01 skrev:
Och jag säger bara att dom flesta butiker har gemensamma vatten system? Så när jag går in i en affär och ser en död fisk i första akvariet, ska jag då avstå från att köpa fisk i dom 20 nästa akvarierna med?

Håll dig till ämnet!

Många affärer har gemensamt system, andra inte, andra har gemensamt system i flera delar (typ för 6 akvarier i taget). Att undvika att köpa fisk från ett akvarium där det finns döda fiskar är ett bra tips, sedan får man själv avgöra hur mycket chansningar man är beredd att ta.

Åter till det ursprungliga ämnet: Hur går det!?
#235 - 20 januari 2012 21:26
Ja det är kul att man får välja så fritt vad man vill göra för projekt! :)

Okey jag ska kolla upp hornsäv. Vad är den där korgen gjord av? Man vet ju av tidigare erfarenhet att yngel är ett uppskattat snack.. (;

Proffsodlare brukar köra med en flytande nätkasse som föräldradjuren går i (alternativt hänger kassen i överkanten på akvariet) sedan simmar ynglen neråt och åt sidorna när de föds. När det är "tillräckligt" med yngel så flyttas bara nätkassen vidare till nästa akvarium och proceduren upprepas. På botten kanske några pansarmalar kan få äta upp ev foderrester? Eller en liten ancistrus kanske?

För övrigt heter växten "Hornsärv" och inget annat. Ser lite ut som en Cabomba, men tappar inte bladen lika lätt. Beroende på vilka förhållanden du ger den så blir den ljusgrön till röd i färgen. Tålig, grenar sig lätt om den får flyta fritt, kan också planteras ner i botten som andra stängelväxter.
#236 - 20 januari 2012 21:33
Jag har nu gjort lite egen fiskmat. Det blev en räkmix med mer ingredienser än vanligt. Jag hade i några av de mest näringsrika grönsakerna som finns och hade även i lite mer protein än vanligt.

Hur som helst så gjorde jag mig en sats räkmix med ingredienser som Jag tror kan vara bra. Jag gjorde en grundmixoch delade upp i två som fick lite olika innehåll. Tanken är att dom ska ge lite olika färger (vet ej om det fungerar, detta är ett test)

Grundreceptet blev följande:

Räkor med skal

Musslor i burk

Tonfisk i burk

Ärtor

Broccoli

Vitlök

Brysselkål

Lite Malawi pellets JBL

Gojibär

I halva grundmixen blandades för att försöka främja röda och gula färger följande:

Morot

Röd paprika

Paprikpulver

Gurkmeja

Två tabletter maxosol utlösta i vatten( innehåller betakaroten).

Denna mix blev väl sådär, trodde mixen skulle bli rödaktig men det blev den inte. Får se om man märker några resultat.

I den andra mixen blandade jag ner följande:

Rödkål

Blåbär

Rödbeta

Denna färgsättning blev bättre och ska förhoppningsvis ge lite blå/lila färger.

För att se om de båda blandningarna ger någon effekt så ska jag separera en kull och ge dom olika foder, förhoppningsvis får de skillnader i färgen :)

Inte för att jag vill förstöra en god idé men det är faktiskt GENERNA som i första hand styr färgerna. Du borde läsa på lite grann om det tror jag....betakaroten är väl i och för sig en god idé(kan eventuellt intensifiera t.ex. rött), men allt kan överdoseras också....
#237 - 23 januari 2012 09:29
tummen skrev:
Proffsodlare brukar köra med en flytande nätkasse som föräldradjuren går i (alternativt hänger kassen i överkanten på akvariet) sedan simmar ynglen neråt och åt sidorna när de föds. När det är "tillräckligt" med yngel så flyttas bara nätkassen vidare till nästa akvarium och proceduren upprepas. På botten kanske några pansarmalar kan få äta upp ev foderrester? Eller en liten ancistrus kanske?

För övrigt heter växten "Hornsärv" och inget annat. Ser lite ut som en Cabomba, men tappar inte bladen lika lätt. Beroende på vilka förhållanden du ger den så blir den ljusgrön till röd i färgen. Tålig, grenar sig lätt om den får flyta fritt, kan också planteras ner i botten som andra stängelväxter.

Tror jag ska ta och investera i en yngelkasse eftersom jag misstänker att ett och annat yngel slutat sina dagar som kannibalfrukost... Är lite besviken att det ser så trist ut på yngelfronten men jag hoppas att de första ska ploppa ut snart. Fiskarna har snart gått i en månad så det börjar bli dags.

Det där med pansarmalar har jag tänkt på. I dagsläget så slammsuger jag upp matrester var 3e-4e dag. Ifall jag ska införskaffa några pansarmalar så får de vara små eftersom dom inte gillar att gå själva, stimfiskar som dom är.

#238 - 23 januari 2012 09:37
Här kommer lite fler bilder.
Jag har tänkt om lite när det gäller sniglarna. Det har så smått börjat komma lite alger på rutorna så därför har jag placerat en snigel i vardera kar för att råda bot på den saken. Ifall de skulle få för sig att föröka sig kopiöst så kommer några få sluta sina dagar som proteintillskott... Men som jag har förstått det så blir det bara överpopulationer ifall man missköter akvarieskötseln.

Jag hittade dessutom den sista blå hona som hoppade ur för ett tag sen. Hon satt fastkilad bakom hyllan helt torr...

De små ynglen jag har växer så det knakar, är idag ca 1-1.5cm stora :)

#239 - 26 januari 2012 15:59
Woop woop! Idag fiskade jag upp två små yngel som simmade runt bland växterna i kar A. Jag hoppas att detta är en korsning mellan varianterna men dom kan faktiskt vara helgula dessa med, de har ju simmat runt hemma hos mig i en månad nu ungefär. Framtiden får iallafall utvisa om de fått några röda inslag.
Det som är tråkigt är att jag bara sett två stycken... resterande lär ha blivit uppkäkade. Det börjar därför bli hög tid att införskaffa en yngelkorg och sedan flytta över nästa dräktiga hona till eget kar för födsel.

bilder på de små liven kommer snart.
#240 - 27 januari 2012 18:16
Eftersom jag endast hittade två yngel från senaste kullen (misstänker att di var fler di små stackarna) så införskaffade jag idag en yngelkasse i plast. Detta för att den kära modern inte ska ge efter för sina kannibaliska drifter.. :p
Jag ploppade ner en blå hona i buren direkt eftersom hon såg väldigt tjock ut, får se om det ploppar ut några. Finns det någon maxtid som en fisk bör gå där i? Jag menar att det är svårt att förespå exakt när set blir förlösning.

Jag såg även att en annan av de blå honorna hade fått en konstig röd fläck på buken, ser nästan ut som om hon har fått en liten inre blödning... :( kan det vara en parasit kanske? Jag ska avvakta någon dag och sedan lägga henne i ett karantänkar.

Jag ber även om ursäkt för den usla bildkvaliten, de är tagna med iphone-kameran... Bättre bilder kommer, ska få låna en bättre kamera av min syster :)

#241 - 28 januari 2012 16:08
Kiwie skrev:
Hörre du! kolla in vad jag hittade på blocket om du "inte tycker guppy ser naturlig ut" http://www.blocket.se/stockholm/Lyxguppies_och_finsand_37945146.htm?ca=11&w=1 Checka in! dem ser friska ut och ägaren låter totalt seriös. Riktigt billiga för att vara avlad av självaste [COLOR=#000000][FONT=verdana]Rio de Janeiro! [/FONT][/COLOR]:D

Vilken idiot"" sälja coops kattsand för 150kr hinken kostar ju 19kr säcken i butiken
#242 - 28 januari 2012 16:39
Eftersom jag endast hittade två yngel från senaste kullen (misstänker att di var fler di små stackarna) så införskaffade jag idag en yngelkasse i plast. Detta för att den kära modern inte ska ge efter för sina kannibaliska drifter.. :p

Jag ploppade ner en blå hona i buren direkt eftersom hon såg väldigt tjock ut, får se om det ploppar ut några. Finns det någon maxtid som en fisk bör gå där i? Jag menar att det är svårt att förespå exakt när set blir förlösning.

Jag såg även att en annan av de blå honorna hade fått en konstig röd fläck på buken, ser nästan ut som om hon har fått en liten inre blödning... :( kan det vara en parasit kanske? Jag ska avvakta någon dag och sedan lägga henne i ett karantänkar.

Jag ber även om ursäkt för den usla bildkvaliten, de är tagna med iphone-kameran... Bättre bilder kommer, ska få låna en bättre kamera av min syster :)

Varför inte bara limma ihop ett raster till ett helt akvarium? Se bara till att du enkelt kan göra rent under.
Sedan släpper du bara i en hona i vart och av vaktar resultat. Mammorna är inte speciellt kanibalistiska det första dygnet.
Det är de andra som käkar yngel. Så egentligen behöver du ingen ting mer än ensamt akvarie till "mammorna".
#243 - 30 januari 2012 19:55
swerik skrev:
Vilken idiot"" sälja coops kattsand för 150kr hinken kostar ju 19kr säcken i butiken

Vadå då? Affärsman kallas det... (;

#244 - 30 januari 2012 19:57
bossep skrev:
Varför inte bara limma ihop ett raster till ett helt akvarium? Se bara till att du enkelt kan göra rent under.

Sedan släpper du bara i en hona i vart och av vaktar resultat. Mammorna är inte speciellt kanibalistiska det första dygnet.

Det är de andra som käkar yngel. Så egentligen behöver du ingen ting mer än ensamt akvarie till "mammorna".

Hur menar du att jag ska ha med raster?

#245 - 30 januari 2012 20:13
Hur menar du att jag ska ha med raster?

Man limmar ihop lite tunna rör så det blir en springa som ynglen far igenom. Annars brukar det fungera utan då honan oftast struntar i sina egna yngel 1 dygn ungefär, i alla fall hos mig.
#246 - 1 februari 2012 18:46
bossep skrev:
Man limmar ihop lite tunna rör så det blir en springa som ynglen far igenom. Annars brukar det fungera utan då honan oftast struntar i sina egna yngel 1 dygn ungefär, i alla fall hos mig.

Okey vart har man rören? Hänger inte alls med på vad du menar :p

#247 - 2 februari 2012 03:43
Okey vart har man rören? Hänger inte alls med på vad du menar :p

Skall se omjag kan leta upp något här och ta bild eller göra en skiss mot slutet av veckan. Lite stressigt här just nu.
#248 - 3 februari 2012 08:37
bossep skrev:
Skall se omjag kan leta upp något här och ta bild eller göra en skiss mot slutet av veckan. Lite stressigt här just nu.

Ja tack det vore bra men ingen stress! :)
#249 - 5 februari 2012 22:17
Har precis läst igenom hela din tråd då jag själv ska bygga ett gäng sammanhängande småakvarium till unga bettahanar på tillväxt.. Dessa akvarium ska antingen vara (HxDxL) 1st 20x21x220. 2st 20x21x110. 3st 20x21x73..

Dessa ska sedan delas av i 8-9 fickor på 10liter vardera med frostat glas..

Tänkte därför kolla med dig som hållit på med detta vilken tjocklek på glas du använde och hur mycket glaset kostade..

Hoppas att du börjar få fram lite blandisyngel nu med! :)
#250 - 6 februari 2012 13:41
Kwassi skrev:
Har precis läst igenom hela din tråd då jag själv ska bygga ett gäng sammanhängande småakvarium till unga bettahanar på tillväxt.. Dessa akvarium ska antingen vara (HxDxL) 1st 20x21x220. 2st 20x21x110. 3st 20x21x73..

Dessa ska sedan delas av i 8-9 fickor på 10liter vardera med frostat glas..

Tänkte därför kolla med dig som hållit på med detta vilken tjocklek på glas du använde och hur mycket glaset kostade..

Hoppas att du börjar få fram lite blandisyngel nu med! :)

Om du läst hela min tråd kanske du såg att jag hade turen att få cirkus 40 glasskivor helt gratis!! (; tjockleken varierade lite men jag tog de tjockaste han hade. Tjockleken varierar från 4-7 mm på det jag använt.

Men eftersom du ska ha sådan små volymer i dina akvarier så behöver ju inte tjockleken vara så hög. En grundregel är väl att ju mer vatten du har i desto tjockare glas ska du använda. Jag vet att jag sett ett diagram/tabell på tjocklek i förhållande till mått och volym, testa att googla. :)
#251 - 6 februari 2012 13:47
nja det är inte mer vatten som är det man ska gå efter, utan höjden på karet. det är det som bestämmer tjockleken på glaset. du kan ha ett 1000L kar som bara är 5 cm högt. räcker nog med 3mm glas då.

så det beror på hur högt karet ska vara.
#252 - 7 februari 2012 08:34
hannesc skrev:
nja det är inte mer vatten som är det man ska gå efter, utan höjden på karet. det är det som bestämmer tjockleken på glaset. du kan ha ett 1000L kar som bara är 5 cm högt. räcker nog med 3mm glas då.

så det beror på hur högt karet ska vara.

Okey fel av mig. Man lär sig alltid nåt! (;
#253 - 13 mars 2012 13:57
Nu får du allt uppdatera lite här ;)
#254 - 13 mars 2012 15:04
japp för det kan väl inte vara nerlagt redan??;)
#255 - 13 mars 2012 17:19
har just lustläst hela tråden och tycker allt låter jättespännande! vill också höra uppdateringar!
skitbra idé!
#256 - 13 mars 2012 17:24
Uppdatera med bilder! :)
#257 - 17 mars 2012 12:43
Uppdatera :)
#258 - 19 mars 2012 21:09
Hej. Jag har nu precis skrivit klart den vetenskapliga rapporten som blev ca 5400 ord lång. HUr det blir med projektet nu är jag inte helt klar över. Detta projekt har helt klart startat mitt akvarieintresse igen och håller som ett resultat av det på att snickra ihop ett 450-liters träakvarium :)

Vad det gäller odlingsanläggningen så har de blåspräckliga honorna fått fram två lyckade korsningar. I första kullen hittade jag tre orangea yngel och ett gul/beiget och i andra kullen 4 gul/beigea och ett orange. Skulle vara intressant att se dessa som vuxna :)
Bifogar en halvsuddig bild på ett av de små liven. [ATTACH=CONFIG]52158[/ATTACH]
#259 - 20 mars 2012 18:33
äntligen uppdatering :). Kul att du fått fram roliga korsniingar :) och att du ska bygga dig ett stort akvarium. Det får du starta en tråd om sen :).
#260 - 22 mars 2012 12:53
Ja det är väl det som är grejen med akvarister, man vill alltid ha ett större akvarium... (;
#261 - 22 mars 2012 12:55
mycket sant mycket sant.
undrar om man någonsin kommer tycka att man har ett nog stort akvarium?
#262 - 22 mars 2012 12:57
Därför köper man stort från början ^^
#263 - 22 mars 2012 13:01
vissa visste inte om att dom skulle fastna utan tänkte att "jag har inte plats eller så för nått stort, så blir ett litet fint som jag kna ha en kamphane i"
hah.. den planen räckte typ.. 1 vecka.. sen började jag kolla efter ett till större
#264 - 23 mars 2012 19:52
mycket sant mycket sant.

undrar om man någonsin kommer tycka att man har ett nog stort akvarium?

Det vore väl väldigt trist att känns sig nöjd? Vad är vi människor utan drömmar och mål att sträva mot? :)

#265 - 23 mars 2012 19:54
vissa visste inte om att dom skulle fastna utan tänkte att "jag har inte plats eller så för nått stort, så blir ett litet fint som jag kna ha en kamphane i"

hah.. den planen räckte typ.. 1 vecka.. sen började jag kolla efter ett till större

Ja och då märker man plötsligt hur mycket plats man visst har, det handlar ju om att prioritera! ...två meters sängar är överskattat, ett två meters akvarium där emot... (;

#266 - 24 mars 2012 06:56
släng ut tv´n å tv bänken så får man mycke plats :D akvarium är dessutom mycke roligare å titta på ändå ;)
#267 - 28 mars 2012 08:25
MrH skrev:
släng ut tv´n å tv bänken så får man mycke plats :D akvarium är dessutom mycke roligare å titta på ändå ;)

Exakt! På spåret är så 2011 liksom... (;

#268 - 28 mars 2012 10:55
Exakt! På spåret är så 2011 liksom... (;

precis :D själv har ja vart utan tv i snart 3år.
#269 - 28 mars 2012 17:47
Haha och vad säger mrsH om det? (;

#270 - 28 mars 2012 17:51
Haha och vad säger mrsH om det? (;

finns ingen sån :D å hade det funnits en sån som hade haft en åsikt så hade ja berättat för hon vart dörren är någonstans :D alternativt pekat på sovrummet å sagt nått i stil med "där inne äre bra action film".... ;)
#271 - 28 mars 2012 20:28
Hejsan! Läst stora delar av denna tråden nu och tycker den är mycket rolig och intressant.
Kan mer förtydliga om att honan äter sina "ungar" direkt.
För ca: 5 dagar sedan hade jag själv turen att bevittna när min platy hona födde. Kunde då släppa i henne i en såndär liten plastbalja. Fick en mycket intressant film fångad med mobilkameran och såg dessutom själv hur ett yngel blev uppätet. :S

Nu kanske man inte har turen att just komma i det ögonblicket då honan ska föda och på så vis flytta över henne. Kan man skaffa täta växter, exempel någon flytväxt eller något för ynglen att gömma sig i (Dom växer snabbt samtidigt som dom blir lite enklare att flytta på om du nu ska föra över ynglen till ett annat kar). Eller så gör man något med den stilen som bossep sa med små rör och gör något typ av galler eller något.
Men folk har ju redan sagt vad jag sagt innan så jao... Lite förtydligande?
#272 - 29 mars 2012 11:14
MrH skrev:
finns ingen sån :D å hade det funnits en sån som hade haft en åsikt så hade ja berättat för hon vart dörren är någonstans :D alternativt pekat på sovrummet å sagt nått i stil med "där inne äre bra action film".... ;)

Haha okej... Tror inte vi behöver gå in på det senare i detalj, kan ju finnas en och annan underårig här på forumet.. (;

#273 - 29 mars 2012 11:18
Danelius skrev:
Hejsan! Läst stora delar av denna tråden nu och tycker den är mycket rolig och intressant.

Kan mer förtydliga om att honan äter sina "ungar" direkt.

För ca: 5 dagar sedan hade jag själv turen att bevittna när min platy hona födde. Kunde då släppa i henne i en såndär liten plastbalja. Fick en mycket intressant film fångad med mobilkameran och såg dessutom själv hur ett yngel blev uppätet. :S

Nu kanske man inte har turen att just komma i det ögonblicket då honan ska föda och på så vis flytta över henne. Kan man skaffa täta växter, exempel någon flytväxt eller något för ynglen att gömma sig i (Dom växer snabbt samtidigt som dom blir lite enklare att flytta på om du nu ska föra över ynglen till ett annat kar). Eller så gör man något med den stilen som bossep sa med små rör och gör något typ av galler eller något.

Men folk har ju redan sagt vad jag sagt innan så jao... Lite förtydligande?

Hej. Va roligt att du kunde filma precis vid födseln. Har du möjlighet att länka filmen här så vore det roligt. :) åt honan upp ynglet direkt efter födseln eller efter en stund? De ska ju vara lite avtrubbade av hormoner direkt efter och inte börja mumsa i sig yngel förrän efter ett tag.

I Karen med föräldrarna i så ligger det en "djungelklump" med hornsäv vid ytan och flyter som ynglen kan gömma sig i. Dock så har jag som mest fiskat upp fem yngel p samma gång så många lär redan ha blivit uppätna. De kan ju få kullar upp till 20-40 stycken liksom :/

#274 - 1 april 2012 20:08
Öhum lite sen här... Har inte laddat upp filmen än. Är dessvärre ganska omöjligt nu också du mobilen jag filmat med är på lagning (Väldigt amtatörsmässigt filmad också):mad:.
Men när min hona födde så åt hon upp åtminstomen 2 yngel under tiden/strax efter hon födde.
Hade henne i en såndär plastbalja med galler osv. Ynglen åkte imellan gallret och hamna i underkammaren. Men det jag såg sen var att ett yngel ville liksom ta sig imellan gallret, vilket gjorde att dennes huvud titta upp en bit.
Det såg honan ganska snart så hon nafsa åt sig och fick sig ett skrovmål.
#275 - 2 april 2012 13:41
Danelius skrev:
Öhum lite sen här... Har inte laddat upp filmen än. Är dessvärre ganska omöjligt nu också du mobilen jag filmat med är på lagning (Väldigt amtatörsmässigt filmad också):mad:.

Men när min hona födde så åt hon upp åtminstomen 2 yngel under tiden/strax efter hon födde.

Hade henne i en såndär plastbalja med galler osv. Ynglen åkte imellan gallret och hamna i underkammaren. Men det jag såg sen var att ett yngel ville liksom ta sig imellan gallret, vilket gjorde att dennes huvud titta upp en bit.

Det såg honan ganska snart så hon nafsa åt sig och fick sig ett skrovmål.

Jaha, ingen fara på taket. Det hade ju bara varit intressant att se.

Vet du om denna kannibalism även finns hos vilda exempel eller om det är ett resultat av för hård odling, att man odlat bort alla föräldrainstinkter liksom?

#276 - 3 april 2012 05:49
Hmmm nja det är ju svårt att säga. Kan ju vara otroligt olika från fisk till fisk, samt hur ynglen själva sköter och gömmer sig.
Själv så tar jag nu detta alltid som en extra "grej" eller hur man ska uttrycka det - Fiskarna äter ynglen, ibland även mamman under självaste födseln.
#277 - 25 maj 2012 21:38
Synd att du slutar på Thorhilds i år, kommer börja där nästa termin Teknisklinje
#278 - 25 maj 2012 22:53
Gobi112 skrev:
Synd att du slutar på Thorhilds i år, kommer börja där nästa termin Teknisklinje

Jaha va roligt! Ska du börja industridesign linjen? :)
#279 - 15 januari 2014 23:06
Jaha va roligt! Ska du börja industridesign linjen? :)

Går teknisk :D
#280 - 16 januari 2014 07:21
Gobi112 skrev:
Går teknisk :D

Svaret dröjde 1,5 år ;) haha
#281 - 16 januari 2014 20:06
Jojje_ skrev:
Svaret dröjde 1,5 år ;) haha

------------------------------------------------------------
& ...[:-90]Jag vet [:-57]Var ett tag sedan jag var här [:-90]... &
------------------------------------------------------------

Annons