Skölja sanden?

#1 - 1 juni 2008 16:16
Hej, är precis på gång att starta upp akvarium efter ett 10 år eller dylikt uppehåll och jag har köpt 1 mm engelsk sjösten och funderar om man ska skölja av det på nått vänster först eller om det bara är att slänga ner som det är?
#2 - 1 juni 2008 16:19
Skölj det först ganska rent så slipper du dimman i Lützen den första veckan iaf;).
#3 - 1 juni 2008 16:21
Ok, då börjar helvetet med att hitta en sil eller nått då ;) som inte släpper igenom sanden iaf :P har nog bara nått durkslag med större hål :/fast kanske går att bara skölja och låta det rinna genom en hink på snedden och röra om och så
#4 - 1 juni 2008 16:24
Så svårt behöver du inte göra det;).
Häll 3-4 kg sand i en 10-liters hink som du sköljer under duschen och rör runt med handen samtidigt. När spannen är full med vatten tömmer du ur detta och fortsätter tills vattnet är någorlunda klart.
Fortsätt med proceduren tills all sand du ska ha är sköljd från smuts och skräp:).
#5 - 1 juni 2008 16:30
Så låter ju bättre, hur känsligt brukar det vara med gammalt rengöringsmedel i hinkar? har inte tänkt på att köpa en helt ny hink enbart för akvariet ännu...har hinkar som jag antagligen haft såpa i och så men självklart sköljt ur (och självklart inga fiskar än)
#6 - 1 juni 2008 17:06
Jag brukar lägga i sanden i en hink och sedan köra ner duschmunstycket längst ner i botten på hinken och slå på vattnet så att det rinner över kanten. Man får justera vattenflödet lite så att inte sanden följer med. Sedan får det står och spruta tills vattnet är helt klart, Då kan man röra om lite och låta det stå så en stund, och så vidare. Det är mycket bekvämare än att röra runt med handen i sanden och få det under naglarna :)
#7 - 1 juni 2008 17:09
Mobster skrev:
Så låter ju bättre, hur känsligt brukar det vara med gammalt rengöringsmedel i hinkar? har inte tänkt på att köpa en helt ny hink enbart för akvariet ännu...har hinkar som jag antagligen haft såpa i och så men självklart sköljt ur (och självklart inga fiskar än)

Har du bara sköljt ur hinken ordentligt är det ingen större fara, men det bästa är givetvis att ha en så ren hink som möjligt om du inte kan köpa en ny.
#8 - 1 juni 2008 17:09
Mobster skrev:

Jag hade nog skippat att göra rent om jag måste göra det i en hink som man har haft massa medel i...

Hur mycket sand/hur stort e karet? Jag hälde i kanske 35kg blästersand utan att göra rent, dimmade inte alls..

Välkommen till Zoopet =)
#9 - 1 juni 2008 19:04
Det är ~220liters och har 50 kg sand, får se om vi använder allt :) och ska självklart köpa en hink enbart för akvariet men hade inte tänkt så långt när vi hämtade det idag ;)
Tar lite diverse burkar och sköljer ur i...tar lite tid men det blir nog bra ;)
Och tack så mycket :) verkar vara en bra sida med aktivitet och så :)
#10 - 2 juni 2008 20:15
Mobster skrev:
Det är ~220liters och har 50 kg sand, får se om vi använder allt :) och ska självklart köpa en hink enbart för akvariet men hade inte tänkt så långt när vi hämtade det idag ;)

Tar lite diverse burkar och sköljer ur i...tar lite tid men det blir nog bra ;)

Och tack så mycket :) verkar vara en bra sida med aktivitet och så :)

Hoppas att det år bra =)

Annons