Sköldpaddsfråga!!

#1 - 26 november 2005 15:34
Har en liten fråga,det är så att jag köpte en treknölssköldpadda igår,den är väldigt liten 4,5 cm.
Men mitt problem är att han inte vill äta åt mej,köpte ju mat i zooaffären men han bryr sig inte om den,har oxå testat med lite sallad men inte det heller.
Kommer han börja på äta åt mej när han vant sig vid sitt nya hem eller finns det nått annat jag kan testa å ge honom...
Tacksam för svar snabbt...
#2 - 26 november 2005 17:10
Hej!
Har ingen erfarenhet av treknöls sköldisar men har en rödörad sköldpadda som jag inte hade några problem alls med att få att äta. Vad köpte du för mat åt den?
Kan ju vara så att du har fått en kräsen liten sköldis. Har du räkor hemma. Tina upp en sån och skala. Den kommer han sluka med ett nafs!
Lycka till!
#3 - 26 november 2005 17:32
dom ska ha landdel osv om du inte tänkt på det, man kan aldrig vara säker liksom.
#4 - 26 november 2005 18:08
den kanske känner sig ensamm[B)]
#5 - 26 november 2005 18:30
Strumpan_666: Den kommer säkert igång med maten när den vant sig vid nya hemmet som du själv är inne på.

Erik
#6 - 26 november 2005 19:58
Har tyvärr inga räkor hemma men tänkte köpa imorn,har 40% landdel och 60% vatten.
Såg iaf nyss att salladen jag la åt honom hade han dragit ner i vattnet,men hade inte ätit nått (la den på land för att jag skulle kunna se om han rörde den)

Nån som vet om det är nån skillnad på att ge honom röda,vita eller svarta mygglarver (har röda hemma till fiskarna och ödlorna mina).
Tänkte oxå fråga hur länge man törs ha honom framme på golvet,när han måste i vattnet igen osv.

Tack för alla svar på förgående fråga iaf...
#7 - 26 november 2005 20:05
vet inget om sådana krabater men googlade lite:

http://www.chelonia.org/Articles/Creevesiicare.htm
#8 - 26 november 2005 20:05
Du kan nog ha han på golvet ett bra tag. Min rödörade brukar få traska runt i lägenheten iaf en halvtimme, ibland mer och det går ingen större nöd på honom. Men en liten varning. Dom kan vara bitbenägna på sladdar och leta sig in under möbler
#9 - 26 november 2005 20:14
Strumpan_666: Låt den komma igång med ätandet innan du börjar plocka med den. Tänk på att det inte får vara kallt på golvet så den blir nedkyld.

Erik
#10 - 26 november 2005 20:55
Ok,men är det nån som vet om jag kan ge honom röda mygglarver???
#11 - 26 november 2005 21:11
har du värmelampa åt den? Min sköldpadda matvägrar om han blir för kall. Sedan kan det ju vara det att allt är nytt som spökar... Men kolla upp temperaturen på vattnet och se till att den har värmelampa och UV-ljus
#12 - 27 november 2005 14:01
Har en liten fråga till,undrar om man kan ha akvarieväxter hos sköldis och vilka isåfall,blir dom uppätna eller går det bra?

Han har iaf ätit lite sallad nu men ska köpa räkor åt honom idag....
Hur mycket ska han egentligen äta när han är så liten,på matburken som jag köpte åt honom står det 2 gr per dag men är det så med om han får annat än den maten oxå tex.räkor,sallad och annat smått o gott???
#13 - 27 november 2005 14:11
Det jag fick lära mig när jag fick min sköldpadda är att dom inte ska äta varje dag. Min äter varannan dag och då vanligt sköldpaddsfoder. Sedan så får hon lite kattmat och räkor ibland som tillskott. Även om inte kattmaten är det mest hälsosamma för henne men hon älskar det och man måste ju få skäma ut dem ibland. Brukar även ge lite fisk eller kräftstjärtar ibland också.
#14 - 27 november 2005 14:47
läste du om sköldpaddan på länken jag skickade?
#15 - 27 november 2005 22:13
Jo jag läste lite men orkade inte fortsätta för jag blev så trött,tänkte jag skulle läsa lite imorn...

Men jag undrar fortfarande om man kan ge dom röda mygglarver och om man kan ha akvarieväxter hos honom???
#16 - 2 december 2005 14:17
den äter nog inte för den inte riktigt har anpassat sig ännu. min lädersköldpadda åt inte på 4 dagar , men nu äter han som en häst, gris you name it :P

Annons