sköldpaddor+kräftor

#1 - 13 november 2007 20:38
hej är det möjligt att ha små blå kräftor (crayfish) med vatten sköldpaddor (ca 15cm stora) eller kommer de att fightas till döds? har 2 st vatten sköldpaddor just nu... matglada är de...:)
#2 - 13 november 2007 22:12
Är det vanliga rödörade så blir dom glada för färsk mat
#3 - 14 november 2007 16:07
gul örade? (sorry att jag glömde) men antar att det är samma sak där :(
#4 - 14 november 2007 16:19
hur stort akvarium behövs för att en kräfta ska må bra? kan en kräfta må bra i ett akvarium gämfört med ute i det vilda?
#5 - 14 november 2007 20:21
Dom kan må bra åtminstone 100L och uppåt men ju större akvarium och flera gömställen desto bättre.
#6 - 14 november 2007 21:38
men sköldpaddor och kräftor/krabbor låter som en idé som kanske ska stanna vid just en idé[:o]
#7 - 14 november 2007 22:03
Inget är iofs omöjligt, jag har fisk med mina Graptemys (olika arter kartsköldpaddor).
Just nu bara en Ancistrus, men hade under lång tid en zebrafisk och en pictus-mal. Paddorna blev dock lite för hungriga verkar det som för zebrafisken och pictus-malen försvann båda under en natt.
Andra fiskar som neontetra, praktbarb mfl har gått ått fortare än en 42tum plasma-tv för 5000kr ;)
Men kräftor är nog tyvärr aldeles för långsam för att klara sig någon längre tid.
#8 - 15 november 2007 02:22
jahadu heeke då kan man kanske summera det hela och säga att man bör ha sköldpaddorna avskilt från fisk och kräftor:D
#9 - 15 november 2007 06:17
Inte sagt något annat
#10 - 15 november 2007 07:03
Ja, iaf om man inte vill se paddorna äta upp de andra kar-invånarna.
Större fiskar som är i storlek med paddorna borde inte vara något problem alls iofs, men skulle fisken bli trängd i ett hörn så kan den nog få sig ett bett eller två den också.

Jag satt i två ansictrus när min första padda var runt 1år, mest för att prova om det gick. En försvann efter några månader, men den andra är ett par år nu. Andra fiskar som jag satt i har mer eller mindre varit tänkt som foder, men vissa har klarat sig under lite längre tid.
Man kan tänka på att många av de vanliga arterna av vattenslöldpaddor som säljs i Sverige som unga äter mest animalisk föda för att i äldre ålder nästan äta helt vegitariskt. Det är naturligtvis ingen garanti för att en fisk klarar sig, men har man haft "fri" tillgång på fisk sen paddan var liten så lär den iaf inte äta fler när den blir äldre (förutsatt att den har tillgång till vegitarisk föda naturligtvis)

Annons