Sköldpadda?

#1 - 15 februari 2004 16:51
hej! jag funderar på att köpa sköldpadda för skoj skull. men vad tyccker ni jag ska välja för någon. funderar på röd örade. Förslag på indredning?
#2 - 15 februari 2004 16:59
Jag tycker du ska skaffa Mississippi kartsköldpaddor.Dom är mycket finare.

Du bör iallafall ha en landdel.Du kan även ha i rötter och stenar.
#3 - 21 februari 2004 20:28
Först ska du tänka på om du orkar med den 20-35(40) år...
Jag tycker att mycket rötter (som ger höjd) och växter (utfyllnad) är snyggt...
Använd korkbark som landel så tar det inte upp sån stor plats i akvariet. men tänk på att pressa fast korkbarken mellan rutorna så att den inte välter när sköldpaddan klättrar upp...
Kalktillskott behövs ges 2-3 dagar i veckan.
Du behöver även UV-ljus 5,0 och 2,0 för att sköldpaddan ska kunna ta upp kalken...
Solplats upp till 40grader
Vattnet 24-28grader
och luften 28-30grader
Vilken storlek har du på akvariet?
Om du ska ha en rödörad ska du tänka på att de blir upp till 30 cm lång, den art jag har (treköl eller reeves) blir upp till 15-18cm.

Varmt rekomenderad art Reeves (Chinemys reevesii)

#4 - 21 februari 2004 20:35
Ursprungligen skickat av Kuhlii

Jag tycker att mycket rötter (som ger höjd) och växter(utfyllnad) är snyggt...

Kan inte så mycket om just sköldpaddor men äter inte de vegatabilisk föda? Stryker inte växterna med?
#5 - 24 februari 2004 17:41
De flest sköldpaddor äter uteslutande kött.
#6 - 26 februari 2004 12:48
Ja, men de flesta växter stryker med ändå... men det finns mycket naturtrogna plastväxter (köp av samma märke, annars blir det olika färgnyanser bla bla bla bla...).
"MEN" om du nu köper en reeves (treköl) så slipper du köpa plastväxter eftersom reeves skiter fullständigt i växterna...
#7 - 27 februari 2004 17:49
De flesta sköldpaddor äter inte växter.
#8 - 29 februari 2004 20:24
Inte när dom är ung nee... men när dom blir äldre är dom värsta växtstrimmlarna, de äter dom inte utan styckar dom...
#9 - 2 mars 2004 18:17
Okej de kan du ha rätt i.
#10 - 3 mars 2004 20:03
Muhahahaha.... seger... Woho...
#11 - 5 mars 2004 20:20
Grattis...=)...Jag har fått en mörkt grön belägning på bottnen hos mina sköldpaddor.Hur ska ja göra för att den inte ska komma tillbax efter att jag har tagit bort det.
#12 - 6 mars 2004 14:13
Koka all sand och inredning är nog det bästa... hur stark pump har du då?
#13 - 6 mars 2004 17:13
Inte så velldigt stark.Jag rnjorde det i da.Men hur ska ja göra för att det inte ska komma tillbax igen efter en vecka?
#14 - 8 mars 2004 19:47
Har du aktivt kol i pumpen?

Vattensköldpaddor måste ha en dubbelt så stark pump än fiskar beroende på att sköldpaddor skräpar ner mer...
Jag gör ren min pump varje vecka vid varje städning...

matar du dom i akvariet eller i en foderbytta... jag matar med pincett så att jag set att de äter upp all mat, men när dom äter insekter och grönsaker brukar det smula mer och då får dom äta i ett fiskyngelakvarie (flytande)...
#15 - 8 mars 2004 20:43
Nej jag har inte aktivt kol.Jag matar dom i akvariet som dom bor i.Men maten som dom inte ätit upp på ca 30 min tar ja bort.MEN VAD SKA JAG GÖRA FÖRAT ALGERNA INTE SKA KOMMA TILLBAX?
#16 - 9 mars 2004 19:28
det finns ju algpreparat men det biter bara på vissa sorters alger...ta reda på vilken algsort det är och läs bruksanvisningen till någon sorts algpreparat och se om det funkar till alg-X...
#17 - 9 mars 2004 19:36
Tror att det är ytterst får här inne som hållt ut lika länge som jag med sin rödörade sköldpadda, min är 19 år nu
#18 - 10 mars 2004 19:40
Vadå? vill du inte ha den kvar?
#19 - 10 mars 2004 23:17
Inte dåligt.. 12 år för mig.. halva mitt liv :-/ Har hittat en ny ägare i Sthlm nu, ska bara se till att han är seriös innan jag skickar iväg min älskling...
#20 - 11 mars 2004 11:09
oekj ska kolla på algmedel....
#21 - 11 mars 2004 11:13
Hej, jag bara undrar. Varför använda algmedel när man kan skaffa algätare istället.
Mina två paddor går med två ancistrusar, de turas om att vara framme + att malarna är snabba när de behöver.
Mvh Sara
#22 - 11 mars 2004 17:22
Okej.Vad har du för sköldpaddor då?Jag trodde unte att man kunde ha fiskar tillsammans med sköldpaddor.Men där ser man.
#23 - 14 mars 2004 11:19
Jag tror nog att sköldpaddorna skulle skrämma skiten ur algätarna och fenor skulle flyga... dom blir nog stressade också...
#24 - 18 mars 2004 06:24
Jag har byggt upp ett grottsystem som avslutas i en solplatta för sköldisarna. Malarna är än så länge små (6 cm) och snabba och slinker lätt in i grottorna. Jag har även ett 30-tal röd zebra yngel i karet, inga förluster eller skador på ett år.
Sköldpaddorna verkar även de väldigt lugna och sansade, Western painted turtles, hona och hane.
Det går att ha fiskar med dessa stora "jägare" bara fiskarna är små och snabba och har möjlighet att komma undan precis som i naturen.
#25 - 26 april 2005 15:43
Hej! Jag vill skaffa sköldpaddor, men helst trekölade sköldpaddor. Hurstort akvarium ska dom ha?(liter och meter tack):) Jag har pengar och ork, så jag (hoppas) att jag kan övertala mina föräldrar... Jag har redan en salamander, kan man ha dom tillsammans?:)
tack på förhand
//Emelie
#26 - 21 februari 2006 16:14
Vet nu att man inte kan blanda salamandern med sköldpadda och att jag inte får ha en sköldpadda så det är ingen idé nån svarar...
#27 - 21 februari 2006 18:18
har haft min rödörade nu i ca 16-17år mitt tips för att man ska orka med dom i längden är att göra så att allting blir så enkelt som möjligt med rengörnig osv... helst bara en kran eller liknande så du tömmer å sen så fyller du upp med en slang direkt... när det gäller fiskar med dom har det funkat med stora fiskar (som är lika stora som sköldpaddan) små har försvunnit eftersom.. Hon lägger sig i bakhåll på dom och plockar dom så fort dom tittar fram bland stenarna... min sambo har även en kartsköldpadda... tycker att du ska läsa på lite vilken sköldpadda du vill ha..
#28 - 21 februari 2006 18:24
tips på en sida där du kan läsa lite www.repti.net
#29 - 26 februari 2006 18:19
Kul att fler har äldre sköldpaddor!

Jag har haft min rödörade Kajsa i 18 år nu, hon var 2-3 år när jag fick henne, så hon är 20-21år gammal. Hon är väl ungefär 25cm över skölden. Som Danne säger så är det viktigt att se till att skötseln är väldigt bekväm, och det är vettigt att redan från början överdimensionera akvariet. Jag har idag ett 375l akvarium till henne (150x50x50cm). Jag upptäckte efter många år av aktivt kol att biologisk filtrering ("makaroner") är mycket effektivare, nu testar jag ett innerfilter bestående av grov blå svamp och en cirkulationspump.

Jag har sedan något år på nytt fiskar hos Kajsa, vilket funkar utmärkt. Hon kanske tar något simtag efter en fisk ibland om de simmar precis framför nosen på henne, men hon är alldeles för långsam för att ta någon fisk, och hon verkar inte fundera på saken heller. Jag har smaragdtetror (som förökar sig dessutom) och numera uppåt dussinet orangea svärdbärare. De gör nog en insats när det gäller att äta upp överbliven mat.

Har ni dem för sig själva? Kajsa har konsekvent efter några år börjat mobba andra sköldpaddor, kanske av någon sorts revirskäl, jag vet inte. Numera har hon ju ett väldigt stort akvarium så det är inte otänkbart att det skulle kunna funka, men i så fall ska det vara en jämnårig sköldpadda tycker jag. Hon är väldigt sällskapssjuk mot människor iaf.
#30 - 26 februari 2006 19:03
jag har både min rödörade och min tjejs kartsköldpadda var för sig ska väll testa när kartsköldpaddan blivit lite större testa ha dom tillsammans.. har funderat på att ska en hane till min rödörade men har inte vågat riktigt efter som att vissa biter andra sköldpaddor (och även mäniskor för den delen) Hon som jag har hon som jag har biter aldrig efter en har hänt att hon har råkat när man har matat hon med händerna men hon släpper direkt när hon inser vad hon har gjort... och hon biter inte heller med full kraft när hon har råkat bita en när man matar henne direkt från handen..
är lite förvånad att inte din kajsa har tagit i varje fall svärdbärarna satte ner ganska många små gäddor på ca 8cm å dom tog hon direkt då dom vågade sig fram från stenarna.. som jag skrev tidigare så la hon sig i bakhåll på dom...
#31 - 26 februari 2006 19:38
Jag blev också förvånad, men hon bryr sig inte. Jag började med tetrorna, och när det gick bra så impulsköpte jag svärdbärarna och tänkte "shit, vem köper signalfärgade munsbitar som sällskap åt ett rovdjur?", men som sagt, det går utmärkt. Det ser ganska roligt ut när svärdbärare äter alger från skalet förresten.

Kajsa har som sagt börjat bita andra sköldpaddor efter ett tag. Från början var de två rödörade honor, men efter ungefär fem år började Kajsa mobba den andra genom att bita henne i nacken så det blev blodigt. Helt klart mobbing... De separerades, och efter några år i separata akvarium så dog den andra av ej klarlagd anledning. Några år senare så köptes två ganska nykläckta småsköldpaddor (fortfarande rödörade), vilket efter en initial liten olycka med grumligt vatten och en svansspets fortgick helt fredligt under några år tills återigen Kajsa började mobba. De små blev bortadopterade, och sedan dess har hon bara haft mig till sällskap. Det kan ha berott på att det blev för trångt, eller att de små blev könsmogna (vid c:a fem års ålder).

Människofingrar biter hon gärna efter också, men som du säger så släpper hon bums. Jag tror att det är lite för mycket att bita i helt enkelt.

(Ett tips till nya ägare förresten är att inte mata för mycket, jag vill minnas att vi matade mina två sköldpaddor med en halv matsked pellets två gånger i veckan de första åren, på inrådan av sjöfartsmuseet i Göteborg. Annars växer skölden för fort och blir "bucklig" med tydliga bulor istället för jämn. Det finns ett mycket bra dokument på om det är djurskyddsstyrelsens hemsida om skötsel och lagliga krav på yta. Det gulligaste som står är att unga sköldpaddor kan drunkna om de inte kan komma upp ur vattnet, men att deras kroppar fungerar i flera timmar efteråt, och man kan använda "mun-mot-nos"-metoden för att återuppliva dem.)

Hittade ett par bilder:
http://web.comhem.se/~u48300064/Zoopetbilder/Kajsa%20nos.jpg
http://web.comhem.se/~u48300064/Zoopetbilder/Kajsa%20rygg.jpg

Bottenfiltret är dock borta sedan länge, det var ingen höjdare.
#32 - 28 februari 2006 16:07
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=480574 här är en bild på min sköldpadda.. hon biter aldrig efter fingrarna förutom ifall man håller i mat men då är de ju maten hon vill åt...
#33 - 2 mars 2006 11:16
Hon ser trevlig ut! Hur stor är hon ungefär?
#34 - 3 mars 2006 08:56
hon är ca 22cm överskalet (hon ville inte va still nu när ja skulle mäta) :) kajsa ser jätte fin ut hon me är fortfarande förundrad över att hon inte tar åtminstone svärdbärarna dom skulle inte leva mer än 5sec hos min fanny :) tetrorna kanske lite längre om dom har ett riktigt stort akvarium..

Annons