Jag blev också förvånad, men hon bryr sig inte. Jag började med tetrorna, och när det gick bra så impulsköpte jag svärdbärarna och tänkte "shit, vem köper signalfärgade munsbitar som sällskap åt ett rovdjur?", men som sagt, det går utmärkt. Det ser ganska roligt ut när svärdbärare äter alger från skalet förresten.
Kajsa har som sagt börjat bita andra sköldpaddor efter ett tag. Från början var de två rödörade honor, men efter ungefär fem år började Kajsa mobba den andra genom att bita henne i nacken så det blev blodigt. Helt klart mobbing... De separerades, och efter några år i separata akvarium så dog den andra av ej klarlagd anledning. Några år senare så köptes två ganska nykläckta småsköldpaddor (fortfarande rödörade), vilket efter en initial liten olycka med grumligt vatten och en svansspets fortgick helt fredligt under några år tills återigen Kajsa började mobba. De små blev bortadopterade, och sedan dess har hon bara haft mig till sällskap. Det kan ha berott på att det blev för trångt, eller att de små blev könsmogna (vid c:a fem års ålder).
Människofingrar biter hon gärna efter också, men som du säger så släpper hon bums. Jag tror att det är lite för mycket att bita i helt enkelt.
(Ett tips till nya ägare förresten är att inte mata för mycket, jag vill minnas att vi matade mina två sköldpaddor med en halv matsked pellets två gånger i veckan de första åren, på inrådan av sjöfartsmuseet i Göteborg. Annars växer skölden för fort och blir "bucklig" med tydliga bulor istället för jämn. Det finns ett mycket bra dokument på om det är djurskyddsstyrelsens hemsida om skötsel och lagliga krav på yta. Det gulligaste som står är att unga sköldpaddor kan drunkna om de inte kan komma upp ur vattnet, men att deras kroppar fungerar i flera timmar efteråt, och man kan använda "mun-mot-nos"-metoden för att återuppliva dem.)
Hittade ett par bilder:
http://web.comhem.se/~u48300064/Zoopetbilder/Kajsa%20nos.jpg
http://web.comhem.se/~u48300064/Zoopetbilder/Kajsa%20rygg.jpg
Bottenfiltret är dock borta sedan länge, det var ingen höjdare.