Skiva till tillfällig bänk...behövs ?

#1 - 13 november 2007 07:39
Hubba !

Lite panikstart inom någon vecka eller så på mitt 222 liters.

Mått: 110x45x45

Har beställt en bänk...men är inte klar förrän till påsk.

Måste göra en "tillfällig bänk"

Tänker mig skruva ihop en ram med 45x70 regelvirke.

Undrar om jag behöver en skiva på ovansidan ?
#2 - 13 november 2007 07:54
Personligen skulle jag hellre ha en ram på 110x45 då, eller ha en tjock skiva för att va på säkra sidan, ganska billig investering jämfört mot akvariet skulle jag tro ;)
Annars skulle mitt tips va att åka till nån secondhandbutik och kolla om dom inte har nåt gammalt kontorsbord eller tv-bänk eller liknande som har tillräcklig bottenyta, brukar inte va några problem att hitta en lämplig möbel under hundringen, bara att lämna tillbaka sen när den rätta bänken kommer så har du stött lite välgörenhet på köpet :)
#3 - 13 november 2007 08:02
Kontorsbord är inte det snyggaste, men väldigt praktiskt. Förutom att de är tåliga och stadiga, så är benen justerbara. Vårt lilla sådana bord är i precis samma mått som ditt kar och kostar max en hundring på vårt "secondhand".
Så jag håller med Fuzzop; kolla runt!
Som alternativt två hade jag nog byggt en tillfällig bänk av leka och skiva. Och då gjort i samma mått som karet. Tycker det låter vanskligt att göra en bänk som är mindre än karet...?
#4 - 13 november 2007 09:09
Njau.....

Nu är inte ramen 45x70cm. Det är regelvirket som är 45x70mm.

Ska skicka in en skiss så att ni förstår.
#5 - 13 november 2007 09:25
Se bilden

Se en snabb, icke skalenlig skiss.

Regelvirket är som sagt var 45x70 mm.

Höjden är tänkt till 80-90 cm.

Bredd 110 cm (samma som karet)

Djupet 45 cm (samma som karet)
#6 - 13 november 2007 09:30
Aha! :D Blir så när man läser slarvigt.
Men jo.. JAG hade nog valt en skiva. Men så är jag lite "feg" när det kommer till stora vattenmängder.
#7 - 13 november 2007 09:36
Med tanke på att trä är ett levande material som rör sig, så vore det nog inte helt fel. Välj en plywood eller MDF skiva som är stum.

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradKategori.aspx?id=302
#8 - 13 november 2007 09:54
OK....köper en MDF skiva......
#9 - 13 november 2007 12:18
Förlåt om jag kapar tråden lite, men jag är inne lite på samma ämne...

Jag har planerat min nya bänk i lekablock och spån/MDF-skiva.

Vad tror ni om den här konstruktionen?
http://www.pici.se/p/uosRwVpqx/

Tanken är alltså ett antal lekablock på golvet, med en skiva av spån eller MDF ovanpå dem. På den skivan står mitt lilla 150l och ytterligare några lekablock. På dessa block läggs ännu en skiva av spån eller MDF och på denna ställs mitt 450l.

Finns det hopp för konstruktionen över huvud taget? Ska man kanske ha en skiva under blocken på golvet också, så man får helt plan yta mot golvet och inte riskerar att skada underlaget?

Bilden jag länkar till är alltså en grov skiss. Tanken är att skivan under stora akvariet ska ha samma mått som akvariets bottenplatta. Eller kan man tjäna på att göra skivan större?
#10 - 13 november 2007 12:22
inte en susning om hållfastheten....men jag skulle ur ett estetiskt perspektiv gjort tvärtom...dvs 150 överst

Annons