Skitig botten

#1 - 10 mars 2005 12:29
I mitt kar som jag haft snart en månad har jag blästersand, men jag har ett problem. Slamsög i förrgår hela botten så den blev ren och fin. Idag när jag tittar i karet så är det minst lika mycket skit igen! Någon med tips på åtgärder? Och ingen behöver säga "Mata mindre". För jag har aldrig matat speciellt mycket. Kanske totalt 2-3 dagar i veckan.
#2 - 10 mars 2005 12:58
Mata mindre :p nä skoja bara, har oxo blästersand och det verkar synas bättre med den sanden, allt kan ju inte va perfekt, tyvär.
Tips kanske kan va å ha lite mer sprut på pumparna i karet.
#3 - 10 mars 2005 14:54
Större filteryta och fler växter så borde du slippa slamsuga helt. Eller bara kupera sanden så skiten rinner in bakom rötter eller annat så du slipper se den :)

/olivia
Lucas_no1
#4 - 10 mars 2005 15:13
Jag har ett tips!!!!

MATA MINDRE nää va tråkig jag var nu.

Men jag hade också blästersand i mitt kar men jag blev så trött på all skit och invisterade i rådasand som inte alls blir smutsig på samma sätt.
Öka filteryta skrevs ovan och det är ju bra men varför ha en dödblästersandsbotten när man kan ha en helt biologiskt nyttig rådasandsbotten? :-)

Blästersanden är för tät för att få upp ett stort antal nyttiga bakterier.

Mvh Lucas
#5 - 10 mars 2005 15:19
[QUOTE=Lucas_no1]
[/QUOTE]

Det är inte någon sanning som stämmer här hemma iallafall. Jag har blästersand från biltema i mitt 112 och ett oerhört underdimentionerat innerfilter och ändå behöver jag inte suga upp någon överflödig skit. Så det måste få plats en hel del bakterier i botten.

/olivia
Lucas_no1
#6 - 11 mars 2005 14:19
[QUOTE=oresare][QUOTE=Lucas_no1]
[/QUOTE]

Det är inte någon sanning som stämmer här hemma iallafall. Jag har blästersand från biltema i mitt 112 och ett oerhört underdimentionerat innerfilter och ändå behöver jag inte suga upp någon överflödig skit. Så det måste få plats en hel del bakterier i botten.

/olivia[/QUOTE]

Då har du kanske lyckats gömma skiten bakom rötter eller i svackor då?
Den metoden skulle inte jag vilja använda mig av för då skulle mina discusar få hjäl parasiter på fem dagar.

Hälsningar Lucas
#7 - 11 mars 2005 17:24
Mata MER. Matar du så sällan som 2-3 ggr/vecka måste du rimligtvis ge mer mat per tillfälle vilket gör risken för överblivna smulor större.
#8 - 11 mars 2005 18:25
Hur stora är dina L001? för är dom större än 5-10cm så skitar dom ner grymt mkt mer än dom gör rent.
#9 - 12 mars 2005 00:41
Jag har blästersand i de flesta av mina kar och visst syns skit och växtavfall bättre i blästersand än i rådagrus. Framförallt i nystartade kar där inte den biologiska balansen kommit igång än.

Jag har nu bara ett kar som jag får suga högar i ibland och det är mitt 375 l kar, men där i har jag massa ancsistrus som smutsar ner mycket.
HazelCR
#10 - 12 mars 2005 04:51
Ett gäng pansarmalar rör om fint i blästersanden, så att skit finfördelas och förmodligen bryts den ned snabbare iaf syns den inte lika bra, som i mina kar utan pansarmalar.
Mitt tips blir alltså: skaffa ett gäng pansarmalar.
#11 - 13 mars 2005 20:50
Min största L001 är ca. 7cm skulle jag tippa, den andre 5cm kanske.
#12 - 16 mars 2005 10:47
Känns som balansen börjar rätta till sig nu. Det är inte lika skitet längre, då har jag inte gjort rent på några dagar.
Den biologiska balansen kanske har kommit igång lite mer. Det är ju ganska nystartat.

Annons