Skitfisk!

#1 - 15 november 2005 14:49
Vill mest bara beklaga mig lite... :o Alla andra som har Gibbi vet att de skiter för lite mer än ett kompani, å det bara över en natt... :eek: Jag är rätt förtjust i den rackaren jag har hemma i karet, framför allt med attityden som han/hon har. MEN jag är än mer förtjust i mina pansisar, mina ögonstenar...

Vad som blir mer å mer tydligt i karet är att två av mina cory-sorter antagligen inte alls tycker om å dela yta med min gibbiceps, just av anledningen att han/hon skiter mkt (dvs förpestar bottenmaterialet). Mina habrosus ska jag flytta på medan jag har några kvar (12 har blivit 5) och min C121-hane kolavippade igår... :( Däremot mina ambiacus och mina aneus lever loppan och verkar inte alls klaga över "draksällskapet" i karet, men visst är det då typiskt att det är habrosusarna och C121erna som ligger mig varmast om hjärtat... Ibland blir man bara rätt trött...
/Åsa
#2 - 15 november 2005 15:51
[QUOTE=Ohlsson]Vill mest bara beklaga mig lite... :o Alla andra som har Gibbi vet att de skiter för lite mer än ett kompani, å det bara över en natt... :eek: Jag är rätt förtjust i den rackaren jag har hemma i karet, framför allt med attityden som han/hon har. MEN jag är än mer förtjust i mina pansisar, mina ögonstenar...

Vad som blir mer å mer tydligt i karet är att två av mina cory-sorter antagligen inte alls tycker om å dela yta med min gibbiceps, just av anledningen att han/hon skiter mkt (dvs förpestar bottenmaterialet). Mina habrosus ska jag flytta på medan jag har några kvar (12 har blivit 5) och min C121-hane kolavippade igår... :( Däremot mina ambiacus och mina aneus lever loppan och verkar inte alls klaga över "draksällskapet" i karet, men visst är det då typiskt att det är habrosusarna och C121erna som ligger mig varmast om hjärtat... Ibland blir man bara rätt trött...
/Åsa[/QUOTE]

Vet precis vad du menar... Hade en fantastiskt fin och stor L001 (som är nära släkt med gibbin) i mitt Cory-kar (450 liter med C. sterbai, seussi och gossei). Avfallet L001an producerade var helt enormt. Med fin sand på botten blir nitrat- och ammoniakhalten snabbt för hög för de känsliga pansarmalarna... Tröttnade på att göra vattenbyten flera gånger i veckan så jag fick göra mig av med sugmalen, tyvärr...
#3 - 15 november 2005 16:09
Tråkigt att ni upplever ett sånt probem med era L001. Visst skiter de som ett par rediga skitkanoner. Jag har själv en L001 och en L165 som delar akvarie. Sedan jag överdimensionerade med filtret så har det inte alls varit några problem. I sammband med det så bytte jag bottenmaterial från Blästersand till Rådasand.

Bör tillägga att mina malar är 25cm resp 23cm.
Skulle jag få välja mellan pansarmalar och mina L malar så är valet helt klart L malarna. Men, det är synd att det ska gå så långt så man måste välja bort någon.
#4 - 15 november 2005 20:25
Vad kör du med för filter då om man får fråga, till vilken akvariestlk? Nu blev jag lite nyfiken... Har ett fluval4 i mitt 200L för tillfället, får göra rent det typ varannan månad.

Vill som sagt inte göra mig av med "Nessie" om jag inte absolut måste, men pansisarna går före. Vill inte heller trycka ner firren i ett 54L kar bara för att ha den kvar. Nessie är för tillfället stolt 15-20 cm fisk. Å även om jag skulle behöva göra mig av med honom/henne är jag lite kinkig med vem firren flyttar till... :o Byta från blästersand till råda vill jag inte heller göra om jag inte måste, tycker bättre om blästersanden, inbillar mig att den passar habrosusarna bättre. Ger Rådan mindre problem? Har nu den större stlk av blästersanden.
#5 - 15 november 2005 21:47
Om vi jämför med mitt 222L som är näst intill lika stort som ditt så kör jag ett Fluval 404 ytterfilter till det. Där gick mina L001 och L165 tills de fick flytta till ett större. De var 23 resp 20cm då. Det funkade fint. Och mycket av det beror nog på den stora filtervolymen.

När det gäller Rådasanden så inbillar jag mig att den kan innehålla mer nyttiga bakterier än Blästersanden eftersom den är lite grovare. Jag upplevde att blästersanden (grova modellen från Biltema) blev riktigt packad ungefär som lera, medan Rådasanden lägger sig mer som grus på botten.

Annons