Skitbra sida! Om akivariebelysningsforum - engelska

#1 - 9 januari 2008 00:24
JAg hittade t.ex. DIY metal halide under 100$!!!

http://www.aquarium-lighting-guide.com/directory/diy_projects.php

Så kan man få komma igång från början. Det handlar om el-teknik som viktigaste. Jag tycker att det är lite ful, men det finns alt olika typ av ramp annars.

MEn jag vet inte om det är helt ok... det är 110 V, inte 230 V...Gör det
skillnad om man monterar med 230 V utifrån hemsidan som ger tips med 110 V?
#2 - 9 januari 2008 06:05
Coola bilder på akvarier och sånt bra tips .

Principen är jo samma att koppla dessa element . vilket fall så behöver man transormator vilket innebär att man får ut samma ström till slut (12 V) elelr vad det nu skall blir till LED.

Men vad tycker Ni om night light ? Monlight? Det finns även att köpa färdiga .... men är det bara en cool sak eller nåt fiskar behöver ?

hihi För VF fiskar måste det kännas konstigt att "solen" bara försvinner hihi .
#3 - 9 januari 2008 07:20
Det jag vet är att du behöver en annan ballast, den som tex rekomenderades för bygget med 6500K 250W Iwasaki Metal Halide var 110V/250W ballast, i vårt fall skulle det istället innebära 230V/250W. Men sickete ljus... nånting säger mig att den lampan skulle elda upp mina flytväxter..
#4 - 9 januari 2008 08:01
Det beror nog på vilket avstånd man har den på... De flest MH har man ju en bra bit ovanför vattnet, av just det skälet.

Sen vete fan om det är tokbra för nån som inte är elektriker att koppla ihop saker som ger så mycket värme, och därtill i anslutning till vatten...
Nu har jag ingen koll på regler osv, men jag skulle nog välja att åt minstone få nåt jag byggt kollat av nån som kan, bara för säkerhets skull.
#5 - 9 januari 2008 08:25
Nja, det är tex förbjudet att montera in ett nytt väggurtag medans det är tillåtet att byta ut den gamla mot en ny utan behörighet, det är inte förbjudet att bygga en egen elektrisk installation och sen koppla in kontakten, däremot är det förbjudet att göra om den till en fast installation.

Du ska ha 50 cm säkerhetsavstånd till närmsta brännbara källa, förhållningsorder rörande flytväxter i ett akvarie lär inte stå upptaget i EL AMA.

Om man känner den minsta osäkerhet i samband med elarbeten ska man självklart överlåta arbetet till nån som kan/behörig..
#6 - 9 januari 2008 18:57
Hej Gaffel!

ja bra att veta iaf vad som är tillåtet och inte. Men jag kommer att ringa till Philips och fråga olika saker om vad som är lämpligaste akvariebelysningar och reda på vilka regler, o sen kolla upp om de har nåt bra t.ex Metal halide-kits som man kan bygga själv. Jag har tänkt att köpa ett par skit metalhalogen från Biltema som vore avsett för arbetsbelysningen så riva upp lampan och ta ut reflektor, o kanske chassi eller dylikt så omvandlar det till ramp som man kan sätta under "kistan".. trots jag har massa idéer om ramp som skulle byggas, men jag vill forska runtom olika hemsidor innan jag kommer igång. Det är inte ens lätt att forska när det gäller EL-teknik o samt regler

Metal halide-kits finns försäljningar i USA, men jag har sett juh dom som finns i Tyskland då... det var längsen.. jag minns kanske fel...

Metal halide-kits och reflektor för MH kostar minsta 500 kr. Det är frukantvärt billigt tycker jag. Annars färdigt kostar det säkert 1500 kr

LSD och diodljus-teknik... det blir problem juh när det blir för varmt i ramp då LSD's liv förkortat fortare än så... t.ex. +25C var typ 200 000 timmar....och +35 var 60 000 timmar (jag minns inte exakt siffror men isf var det typiskt)... Det är så känsligt.
#7 - 9 januari 2008 19:27
Jag behöver verkligt hjälp för att reda på såna saker... Det blir så rörligt o komplicerat...

men jag har tänkt från början här så: (jag skulle bygga ramp själv, och de el-grejer som är halvfärdiga bara!)

Lysrörsbehållare här

Metal Halide - kits Här

Diod-belysning här (Inlägg nr 10.. gillar jag verkligt!!! Impad hur "Ulrica" gjorde det.)

Det skulle va mixed av blå, röd/orange, vit, så blir det snyggt att omvandlar från morgonfärgar till dagtidsfärgar o sen dagtidfärg till månljus).. Rent av discobelysningar :P näähä... men dagtidfärgar är vanliga belysningar som lysrör och metal halide... o morgonsfärgar skulle va nåt orange-gul-rödaktig som omvandlar sig till vit men långsamt... Det skulle användas automatiskt timer.
Det blir säkert coolt!

På tanken med att akvarium ska vara L120 x H70 x B50. Så höjd är 70 cm så måste ljuset nå nere i botten, men det skulle bestå ca 15 cm tjock sand
#8 - 9 januari 2008 19:44
Gaffel skrev:
Nja, det är tex förbjudet att montera in ett nytt väggurtag medans det är tillåtet att byta ut den gamla mot en ny utan behörighet, det är inte förbjudet att bygga en egen elektrisk installation och sen koppla in kontakten, däremot är det förbjudet att göra om den till en fast installation.

Du ska ha 50 cm säkerhetsavstånd till närmsta brännbara källa, förhållningsorder rörande flytväxter i ett akvarie lär inte stå upptaget i EL AMA.

Om man känner den minsta osäkerhet i samband med elarbeten ska man självklart överlåta arbetet till nån som kan/behörig..

Det beror på att du inte får göra fast installation. Du får göra all befintlig el som du kan.. När det gäller våtutrymme tror jag att man måste ha elektriker men jag är inte säker...
Om man ska ha månljus kan man väl lika gärna sätta fast en sådan där IP säker gummerad slinga?? Som är gjord för utomhus... Eller vad tror ni... ;)
#9 - 9 januari 2008 20:27
Katharina skrev:
Det beror på att du inte får göra fast installation. Du får göra all befintlig el som du kan.. När det gäller våtutrymme tror jag att man måste ha elektriker men jag är inte säker...

Om man ska ha månljus kan man väl lika gärna sätta fast en sådan där IP säker gummerad slinga?? Som är gjord för utomhus... Eller vad tror ni... ;)

Ang våtutrymmet. - Man MÅSTE ha elektriker när det gäller uttag och el-kontakt, om man vill ha fixa nya typ.
T.ex. byta ut taklampan så det behövs inte. taklampan ska gälla för våtutrymmet iaf.

Det ska vara IP64. Jag minns lite dimmigt att det måste vara IP64 för det gäller akvarium och simhallen eller dylikt. IP62 eller 60 gäller fuktmiljö, dimm, våtmiljö, vilket kan ges stöt om man använder "fel" vattenkontakt. Det är livsfarligt. IP 60 typ är "lätt dimm" än IP64 som är för "ordentlig dimm o våt"
#10 - 9 januari 2008 20:32
Andde skrev:
Ang våtutrymmet. - Man MÅSTE ha elektriker när det gäller uttag och el-kontakt, om man vill ha fixa nya typ.

T.ex. byta ut taklampan så det behövs inte. taklampan ska gälla för våtutrymmet iaf.

Det ska vara IP64. Jag minns lite dimmigt att det måste vara IP64 för det gäller akvarium och simhallen eller dylikt. IP62 eller 60 gäller fuktmiljö, dimm, våtmiljö, vilket kan ges stöt om man använder "fel" vattenkontakt. Det är livsfarligt. IP 60 typ är "lätt dimm" än IP64 som är för "ordentlig dimm o våt"

IP 64 är väl för att ha i vatten... IP 44 är sköljbar och IP 21 klarar imma och lite stänk... Eller hur.. Man kan inte stoppa mindre än 64 i en akvarieramp men det borde räcka med en IP 44 om man ska ha en ramp hängade en bit över karet... Utomhus får IP 44 sitta på väggen, en meter upp... Kommer jag ihåg rätt???
#11 - 9 januari 2008 20:43
Katharina skrev:
IP 64 är väl för att ha i vatten... IP 44 är sköljbar och IP 21 klarar imma och lite stänk... Eller hur.. Man kan inte stoppa mindre än 64 i en akvarieramp men det borde räcka med en IP 44 om man ska ha en ramp hängade en bit över karet... Utomhus får IP 44 sitta på väggen, en meter upp... Kommer jag ihåg rätt???

ja typ det är i nån stil...
Jag kan inte svara på det med exakta IP-siffror bara. Jag måste bara ringa Philips o Elfa typ, så reda på dom grejer inom kort.
jag vill inte förklara på fel sätt bara.
Men du o jag liknar kunskap om det, men tyvärr vi cyklar i tjocka dimmolnet med öronpropp så vet inte exakt....
#12 - 9 januari 2008 21:37
Hej på alla igen!

Jag hittade en amazing... där med reflektor som gjorde av nån form av burk
[COLOR="Red"]HÄR[/COLOR]

Funkar det bra???
#13 - 12 januari 2008 01:02
begagnat byggmaterial

Jag hittade en bra och billig firma som säljer begagnat byggmaterial, bl.a. amaturer och rekfletorer, tom liknande ramp!.. typ 100 kr!!! Härligt!

Det ligger i Länna (Skogås)... Kolla www.rivners.se
#14 - 12 januari 2008 04:53
[:-132]
När man tittar på bilden av rampen med inopererad MH så ser man att dom valt att köra fläktarna på långsidan(antagligen baksidan), 2 problem, 1# ljudet från fläktarna kommer att studsa mot en ev vägg och låta mer än dom borde. 2#Luftväxlingen blir jämnare och temperaturen lägre om fläktarna placeras parvis i gavlarna.

Tänk på att fläktarna kommer att transportera väldigt fuktig luft..
#15 - 12 januari 2008 16:51
Gaffel skrev:

När man tittar på bilden av rampen med inopererad MH så ser man att dom valt att köra fläktarna på långsidan(antagligen baksidan), 2 problem, 1# ljudet från fläktarna kommer att studsa mot en ev vägg och låta mer än dom borde. 2#Luftväxlingen blir jämnare och temperaturen lägre om fläktarna placeras parvis i gavlarna.

Tänk på att fläktarna kommer att transportera väldigt fuktig luft..

Ja jag är medveten om det att det kommer att transa fuktig luft. Det finns fläktarna för "akvarium" som säljes i akvarieshop, men jag minns inte vilken... men har sett nyss där nånstans tyska hemsida som jag bläddade snabbt.
#16 - 12 januari 2008 17:27
Om jag skulle bygga om en ramp så skulle jag ta två ⌀120mm Papst 230V och placera dom i gavlarna, en för inblås och en för utblås, visserligen en kostnad på typ 600:- men då slipper man transformera om och slipper tänka på hela det kittet..
#17 - 12 januari 2008 18:14
http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/ipklass/

Satsa på riktiga prylar så slipper någon att bli skadad, det är inte värt risken med brand och personskada vilket det lätt kan bli om man inte har rätt kunskap.
#18 - 12 januari 2008 21:03
NE skrev:
http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/ipklass/

Satsa på riktiga prylar så slipper någon att bli skadad, det är inte värt risken med brand och personskada vilket det lätt kan bli om man inte har rätt kunskap.

Ja absolut. Jag försöker hitta belysningar som är halvfärdigt om man skulle köpa grejer från akvarieshop typ. Metal Halide är berymmet... jag har inte hört om det som finns där shop nånstans.

men reflektor o ramp kan vara från Rivners AB.

Annons