abrakadabrafem skrev:Jag har nästan samma problem, när jag skall göra rent pumpen så ligger det ett flera cm högt lager slam och "lera" ovanpå filtret, antar att det är gamla växter och fiskskit.
En gång trodde jag att jag var smart, då hällde jag vattnet från en hink ner i det inbyggda filtret, för att inte röra upp botten. Hela akvariet blev svart :S
abrakadabrafem skrev:Ioförsig så behöver man väl inte byta filter så ofta, om inte effekten minskar för mycket.
Jag byter aldrig, bara när akvariet töms. Och mina fiskar trivs som fiskar i vattnet.
Stäng av filtret och vänta tills vattnet står still lyft försiktigt upp filtret och stoppa det i en hink sen i med slamsug och sug upp smutsen som lossat.... eller köp ett aquael;)mange016 skrev:Hejsan hur gör ni för att det inte ska bli skitigt i vattnet när ni ska göra rent pumpen ? Jag har en Fluval 4+ , när jag ska göra rent den så drar jag ju upp den ur vattnet men det släpper ifrån sig en j*vla massa skit så vattnet blir inte så roligt, nån som har liknande problem eller tips på hur man ska göra ?
Amaro skrev:hur vet man när man ska byta filter??? ni säger att man ska byta den då effekten minskar, vilken effekt??