Skit i vattnet !

#1 - 7 januari 2007 19:06
Hejsan hur gör ni för att det inte ska bli skitigt i vattnet när ni ska göra rent pumpen ? Jag har en Fluval 4+ , när jag ska göra rent den så drar jag ju upp den ur vattnet men det släpper ifrån sig en j*vla massa skit så vattnet blir inte så roligt, nån som har liknande problem eller tips på hur man ska göra ?
#2 - 7 januari 2007 19:08
Ta bort pumpen innan vattenbyte, då kan du suga upp skiten med slangen.
#3 - 7 januari 2007 19:09
Dra över en plastpåse innan du lyfter den ur vattnet
#4 - 7 januari 2007 19:11
jo brukar dra upp den då men det blir så mycket o allt bara flyter runt så det är svårt att få med mycket av skiten , men men det där med plastpåse får man väl prova nästa gång !
#5 - 7 januari 2007 19:13
Kan intyga att plastpåse funkar jättebra!

/Johan
#6 - 7 januari 2007 19:16
Det låter bra. Tack för tipset...!
#7 - 7 januari 2007 22:23
Jag har nästan samma problem, när jag skall göra rent pumpen så ligger det ett flera cm högt lager slam och "lera" ovanpå filtret, antar att det är gamla växter och fiskskit.

En gång trodde jag att jag var smart, då hällde jag vattnet från en hink ner i det inbyggda filtret, för att inte röra upp botten. Hela akvariet blev svart :S
#8 - 7 januari 2007 22:25
Jag har nästan samma problem, när jag skall göra rent pumpen så ligger det ett flera cm högt lager slam och "lera" ovanpå filtret, antar att det är gamla växter och fiskskit.

En gång trodde jag att jag var smart, då hällde jag vattnet från en hink ner i det inbyggda filtret, för att inte röra upp botten. Hela akvariet blev svart :S

Hehe nej det har jag aldrig försökt mig på o lika bra låter väl det :)
#9 - 7 januari 2007 22:32
Ioförsig så behöver man väl inte byta filter så ofta, om inte effekten minskar för mycket.
Jag byter aldrig, bara när akvariet töms. Och mina fiskar trivs som fiskar i vattnet.
#10 - 7 januari 2007 22:36
Ioförsig så behöver man väl inte byta filter så ofta, om inte effekten minskar för mycket.

Jag byter aldrig, bara när akvariet töms. Och mina fiskar trivs som fiskar i vattnet.

Fast ibland kan man ju behöva rengöra filtret och rensa bort en massa skräp och elände som fastnat för att inte effekten ska minska så snabbt. Hela filtret behöver man ju då inte byta lika ofta.
#11 - 7 januari 2007 23:57
mange016 skrev:
Hejsan hur gör ni för att det inte ska bli skitigt i vattnet när ni ska göra rent pumpen ? Jag har en Fluval 4+ , när jag ska göra rent den så drar jag ju upp den ur vattnet men det släpper ifrån sig en j*vla massa skit så vattnet blir inte så roligt, nån som har liknande problem eller tips på hur man ska göra ?
Stäng av filtret och vänta tills vattnet står still lyft försiktigt upp filtret och stoppa det i en hink sen i med slamsug och sug upp smutsen som lossat.... eller köp ett aquael;)
#12 - 8 januari 2007 01:03
hur vet man när man ska byta filter??? ni säger att man ska byta den då effekten minskar, vilken effekt??
#13 - 8 januari 2007 05:19
Amaro skrev:
hur vet man när man ska byta filter??? ni säger att man ska byta den då effekten minskar, vilken effekt??

Effekten de syftar till är genomströmmningen genom filtret och det märker du genom att det är dåligt "sprut" (fackterm ;) ). Då är det läge att "rengöra" (skölja ur den värsta smutsen) filtret.

/J
#14 - 8 januari 2007 13:55
jasså jasså, okej då vet man det :D tack för hjälpen

Annons