Skit bra hävert :P

#1 - 22 januari 2006 13:23
Jag har köpt i torsdags en hävert med slang till kranen som jag köpte genom min kusins jobb. hon jobbar på gibbon :P :) Och den heter Fill and Clean. Jag skulle bara rekumendera den om man är trött på hinkar :). Om det är någon som är intresserad kan jag filma el ta kort på det. och kanske fråga vart de finns att köpa i för butik (där ni bor). om det är någon som är intresserad :P
#2 - 22 januari 2006 13:44
Jo tack! Det hadde nog varit intresant att få se en bild på den, även veta var den säljs..vet du något pris[^]
#3 - 22 januari 2006 13:56
jag gjorde en egen variant av denna variant. köpte kopplingen av en affär som säljer vattensängar. Funkar bra att byta vatten med. Men det finns vissa nackdelar också, bl a att man inte får ur kloret ur vattnet eftersom vattnet fylls direkt från slangen och inte ner i en hink!!
#4 - 22 januari 2006 13:58
[quote=fredcoca]jag gjorde en egen variant av denna variant. köpte kopplingen av en affär som säljer vattensängar. Funkar bra att byta vatten med. Men det finns vissa nackdelar också, bl a att man inte får ur kloret ur vattnet eftersom vattnet fylls direkt från slangen och inte ner i en hink!![/quote]

kan väl ha slangen lite över vattenytan när man fyller på, så de plaskar lite.. de brukar väl räcka för o lufta ur vattnet så kloren försvinner
#5 - 22 januari 2006 14:02
smidig vattenbytare

Jag har en annan metod när jag ska byta vatten.
På min duschblandare har jag monterat en "gardena" koppling.
Sen har jag en lång vanlig trädgårds slang som når alla akvarier, med motsvarande "gardena" koppling i ena änden, kopplingen har ej någon backventil utan är helt öppen.
Så det är bara att koppla slangen på duschblandaren och fylla på vatten i akvariet tills alla luftbubblor från slangen har försvinnit, sen så stänger jag av vattnet och kopplar ifrån gardena kopplingen och lägger slangen på golvbrunnen (förutsatt att akvariet står på en högre nivå än golvbrunnen).
Då har man en enkel hävert, sen så är det bara att koppla ihop och fylla på nytt friskt vatten igen.
Det går fort och det blir inget vatten och kladd på golvet.

Mvh Erik
#6 - 22 januari 2006 14:14
[QUOTE=ciklider]Jo tack! Det hadde nog varit intresant att få se en bild på den, även veta var den säljs..vet du något pris[^][/QUOTE]

Hur lägger man till bilder här på inlägget?

Det är iaf Av tappningoch på fyllning. :)
#7 - 22 januari 2006 14:24
du kan ta och lägga in den bilden på din zoon och länka dit
#8 - 22 januari 2006 14:30
Denna metoden använder jag. Har lite avstånd till ett av mina akvarier.
http://www.gimbo.se/akvarierelaterat/enkelt-att-byta-vatten
#9 - 22 januari 2006 14:41
En bild på munstycket till kranenhttp://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=378771&gid=596013
#10 - 22 januari 2006 16:08
jag kör budjet variant på allt

10m vattenslang 13mm fast tejpad på en halvliters pett flaska
funkar Perfekt vid slamsugning... samt sätt ner slangen i karet o sug 3sec i andra ändan så kommer det .. ingen mening o fylla slangen från andra hållet mer besvär bara...

kopplar sen den på kranen när ja ska fylla på vatten

Totalkostnad
10m 13mm slang 129kr
Koppingar 29kr
Uebliven pant på flaskan 1kr
#12 - 22 januari 2006 19:36
[quote=mayday]jag kör budjet variant på allt

10m vattenslang 13mm fast tejpad på en halvliters pett flaska
funkar Perfekt vid slamsugning... samt sätt ner slangen i karet o sug 3sec i andra ändan så kommer det .. ingen mening o fylla slangen från andra hållet mer besvär bara...[/quote]

Tips! [:-79]
Man behöver inte suga (eller fylla med vatten från kranen, som jag gjorde tidigare) det är bara att stoppa ner PET-flaskan i akvariet med botten uppåt, alltså den bortskärda botten =), å fylla den. Lyft upp den högt så vattnet åker ner, sen gör man så en gång till, å vips så suger den av sig själv. Hoppas någon fattar [:)]
#13 - 22 januari 2006 19:44
ja har de problemet att efter ett tag när ja tömmer vatten ner i hinken så slutar häverten o fungera. tror att man måste suga väldigt hårt för att de ska funka eller nåt. men de e när de e typ 50% vatten borta ur karet,,

det är väl kanske för att det är för långt från vattenytan och upp till kanten på akvariet.. måste väl va ganska bra sug för att vattnet ska orka åka uppåt så långt??

några tips??
#14 - 22 januari 2006 20:10
hmm se upp att inte få vattnet i munnen. jag fick vattnet i munnen men a.. det va inte så trevligt :(
#15 - 22 januari 2006 21:13
Fint att köra med blästersand...."skiten" lägger sej på sanden och åker inte ner mellan stenarna om man nu kör med lite större kornstorlek
bara att stoppa ner en helt vanlig slang som har änden i badrummet i golvbrunenn och ner med andra änden i karet och suga upp skiten som brukar ligga i små söta fina och bra högar...funkar fint att knipa slangen med tummen och pekfingret om man ska in och suga på lite svåråtkommliga ställen för at slippa risk att något mer än skit följer med :D

Mvh Peter
#16 - 22 januari 2006 21:58
Jag vill inte få med sand i vattnet när jag slamsuger.
#17 - 22 januari 2006 22:27
Nej det vill väl ingen, det är kanske en lite mer finkänsla när man slamsuger med bara slang än med tex en flaska i änden...
#18 - 22 januari 2006 22:35
[QUOTE=andreassofus]ja har de problemet att efter ett tag när ja tömmer vatten ner i hinken så slutar häverten o fungera. tror att man måste suga väldigt hårt för att de ska funka eller nåt. men de e när de e typ 50% vatten borta ur karet,,

det är väl kanske för att det är för långt från vattenytan och upp till kanten på akvariet.. måste väl va ganska bra sug för att vattnet ska orka åka uppåt så långt??

några tips??[/QUOTE]

Så länge hinken som du tömmer vattnet ner i är lägre än vattenytan bör det väl inte sluta rinna!? Eller menar du just när du ska börja tömma när det redan är lite i karet? Har ingen hävert så kan inte säga hur bra dom är på suga.. Kör själv med lång slang till avloppet i duschen
#19 - 23 januari 2006 02:42
så änge slangens ända/slut ligger lägre än vattenytan så kommer det att rinna

dock krävs ju lite drag för den ska suga upp all skit genom bottenmatrialet.

tips är att skaffa tjockare slang eller tunnare behållare/petflaska
kör med 13mm (innermått) med en 50cl Colaflaska helt perfekt går direkt till golvbrunnen
#20 - 23 januari 2006 13:21
de som händer är att i början behöver man ju inte suga nåt alls för att de ska börja rinn, men ju längre ner vattenytan är destå hårdare får man ju suga för att de ska börja rinna, o till slut spelar de ingen roll hur hårt ja suger, de rinner inte alls,

hinken är längre ner för den står på golvet,,
#21 - 23 januari 2006 13:36
Vart hinken står har nästan ingen betydelse

Slutet på slangen måste befinna sig under vattenytan

skiljer det väldigt lite så går det väldigt sakta försök o ha den minst 1m under vattenytan
#22 - 23 januari 2006 13:44
[quote=mayday]Vart hinken står har nästan ingen betydelse

Slutet på slangen måste befinna sig under vattenytan

skiljer det väldigt lite så går det väldigt sakta försök o ha den minst 1m under vattenytan[/quote]

de förstår till och med ja att slangen måste va under vattenytan..
minst en meter under vattenytan :confused: ja har aldrig sett så höga akvarium ..
mitt e 61cm högt så de kan bli svårt..
#23 - 23 januari 2006 16:13
töm hinken o ha änden på slangen nästan i botten på hinken

samt blir avriningen för dålig kommer luft att suga sig in i slut delen och vattnet rinner ut

grövre slang e min rekomendation
#24 - 23 januari 2006 16:23
men nu rinner de inte dåligt,, de rinner inte alls.. får bara lite i mun o sen lommer de inte nåt mer :)

ska köpa en grövre slang då o se om de blir bätttre
#25 - 23 januari 2006 16:36
Om du har en genomskinlig slang så ser man ju lätt var felet är, det underlättar. Minskar vattenmängden i munnen också. Det är snarare lätare att få fart på en tun slang. Men flödet blir mindre.
#26 - 23 januari 2006 16:50
[quote=andreassofus]de förstår till och med ja att slangen måste va under vattenytan..
minst en meter under vattenytan :confused: ja har aldrig sett så höga akvarium ..
mitt e 61cm högt så de kan bli svårt..[/quote]

Prova att ställa hinken lägre ner.
#27 - 23 januari 2006 18:41
det är graviteten som gör att vattnet rinner

är det mer vatten i ena sidan så blir den tyngre .. vattnet dras ut ur slangen

du an dra slangen upp i taket o ner 30ggr om du vill bara mynningen är uder inloppet och du inte har några luftbubbler
#28 - 23 januari 2006 18:49
[quote=gladys]Prova att ställa hinken lägre ner.[/quote]

kan tyvärr inte ställa hinken längre ner än på golvet.. om ja inte gör hål ner till grannen då men de verkar besvärligt:D
nej men nåt fel gör ja men ja blir inte klok på de. ja tror ja gör som alla andra.. har en slang på ca 2m och en hink på golvet.. ena änden av slangen i akvariumet o andra i hinken.. de rinner bra dom första 10 hinkarna,, sen blir de värre,, då hjälper de inte om ja suger i slangen.. de börjar inte rinna då...
#29 - 23 januari 2006 19:01
Verkar som om du har ett stort akvarie eftersom du tömmer 10 hinkar minst. Varför inte använda en trädgårdsslang direkt till avloppet? Då behöver du ju inte springa runt med alla dessa hinkar. Sen kopplar du slangen på någon av kranarna där hemma och fyller på. Snabbt och enkelt.
#30 - 23 januari 2006 19:16
de e mitt 400l ja pratar om.. 10 hinkar e ju bara 100l så ja tömmer mer än 10 hinkar. ja har ingen längre slang tyvärr. får väl köpa de,, o ja köpte en gång en sån snabbkoppling till kranen o slangen men den passa inte på kranen.. den va för stor,, men de e väldigt jobbigt p fylla på akvariet om man ska fylla på med hinkk. de blir blött överallt o när ja tömmer mycke är de så långt ner till vatten ytan å de plaskar o skvätter överallt o bottengruset flyger omkring om ja inte häller väldrigt försiktigt..
#31 - 23 januari 2006 19:21
1 gå till klasohlsson o köp en slang som räcker till ditt avlopp/golvbrunn

Samt tror du missförstår mig eller så förklara ja dumt

slangendelen i akvariet behöver inte vara 1m ner .. räcker med 3mm under vattenytan så inte luft sug med

men slangdelen från akvariet sjävla utloppet måste vara längre ner än ytan

20cm räcker för sätt ok hastighet sjävla har jag ett fal på 1.4m -70cm beroende på vattenmängd

bor du i villa kan du dra slangen ut genom fönstret om du vill ha bra fart.
#32 - 23 januari 2006 19:26
[quote=mayday]1 gå till klasohlsson o köp en slang som räcker till ditt avlopp/golvbrunn

Samt tror du missförstår mig eller så förklara ja dumt

slangendelen i akvariet behöver inte vara 1m ner .. räcker med 3mm under vattenytan så inte luft sug med

men slangdelen från akvariet sjävla utloppet måste vara längre ner än ytan

20cm räcker för sätt ok hastighet sjävla har jag ett fal på 1.4m -70cm beroende på vattenmängd

bor du i villa kan du dra slangen ut genom fönstret om du vill ha bra fart.[/quote]

ja missförstod nog.. nej ja bor i lägenhet. är de inte så då att de behövs mer sug i början för o få igång effekten eftersom vattnet måste gå uppåt en längre sträcka än i början?? ska i alla fall köpa mig en lång slang som ja kan ha till brunnen eller ut genom ballkongen
#33 - 23 januari 2006 19:28
Det finns en annan smart grej som jag ska fixa nu i veckan först en koppling på kranen sen ett t-rör under t-röret sätter man en balofix vet inte om det stavas så :) sen ut från balofixen till avloppet och den andra i t-rörer till akvariet så när du sätter på kranen o har balofixen öppnat så suger vattnet från vatten kranen med sig vattnet från akvariet o sen när man ska fylla så stänger man bara balofixen så går vattnet till akvaret...Hmm vet inte om ni förstår hur jag menar,men har använt en sån grej o du tömmer o fyller på halva tiden.
#34 - 23 januari 2006 19:31
[quote=santa]Det finns en annan smart grej som jag ska fixa nu i veckan först en koppling på kranen sen ett t-rör under t-röret sätter man en balofix vet inte om det stavas så :) sen ut från balofixen till avloppet och den andra i t-rörer till akvariet så när du sätter på kranen o har balofixen öppnat så suger vattnet från vatten kranen med sig vattnet från akvariet o sen när man ska fylla så stänger man bara balofixen så går vattnet till akvaret...Hmm vet inte om ni förstår hur jag menar,men har använt en sån grej o du tömmer o fyller på halva tiden.[/quote]

är de inte en sån trådskaparen har köpt då???
#35 - 23 januari 2006 19:33
Oppps sorry det var det kanske :)
#36 - 23 januari 2006 21:32
Jag tycker inte att det är jättesmart att ödsla mängder av rent vatten för att göra något man kan göra med hjälp av normal häverteffekt, det anser jag vara resursmissbruk.
#37 - 23 januari 2006 21:33
[quote=NE]Jag tycker inte att det är jättesmart att ödsla mängder av rent vatten för att göra något man kan göra med hjälp av normal häverteffekt, det anser jag vara resursmissbruk.[/quote]

va menar du med de då?
#38 - 23 januari 2006 22:44
Att man måste spola vatten för att få igång suget från karet.
Men räcker det inte att bara spola i början tills man har fått igång suget, sedan måste det ju funka som en vanlig hävert eller?
Bilagor:
#39 - 23 januari 2006 22:47
ja de är väl i början för o få sug bara om ja har fattat de rätt
#40 - 23 januari 2006 22:50
[quote=andreassofus]va menar du med de då?[/quote]han menar att man måste spola medan man tömmer vatten eftersom kopplingen sitter på kranen och den drar då med sig vattnet
#41 - 23 januari 2006 22:52
men de är väl bara i början för o få sug som sagt ?
#42 - 23 januari 2006 22:53
om man har snabbkoppling funkar det nog....
#43 - 24 januari 2006 00:20
onödigt o fylla slangen först ... bara suga lite i den istället
#44 - 24 januari 2006 05:53
Jag tycker att det är helt ok om man bara använder den i början, men de lösningar jag sett är inte gjorda för det, det är inte så lätt att skruva av slang eller koppling när slangen ligger över golvet och det rinner vatten hela tiden.

Om ni kollar i den andra tråden jag länkade till tidigare har jag mätt hur mycket vatten som ödslas.

Jag håller på vanlig hävert, så använder jag min, det enda som är bra det är om man har ett akvarium så lågt att man inte kan få hävert-effekt.
#45 - 24 januari 2006 08:01
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=297&Itemid=143

Här är Zoopets DIY om just en vattenbytesslang.. Ser ut som Gimbo har följt den! [;)]

Finns även här:
http://www.robsun.com/aquarium/diy_waterxchange.shtml
#46 - 24 januari 2006 16:42
Den är säkert super, enkel och väl funktionsduglig (och inget onödigt vatten-slöseri).

Annons