Skissar på 2 projekt men kan ej bestämma vilket

#1 - 14 april 2010 11:19
Jag börjar få lite huvudbry här då jag sitter och planerar nästa kar, som lär dyka upp om ett år kanske, beroende på när vi köper radhus/hus.

Problemet är följande :)

Jag har två idéer på akvarium.

1. 140x30x70 högt jäkla akvarium som då ska bli inklätt på båda kortsidor och sen då agera som rumsavdelare. Belyst med MH och fyllt med växter och enbart tetror av olika slag, dvs inte mycket rötter osv utan nästan enbart växter, och då högväxande sådanna

2. 100x100x35 lågt akvarium som jag istället bygger upp på en relativt hög bänk, detta kommer vara helt öppet upptill och sitta mot en vägg där jag fortsätter på temat och mer eller mindre låter akvarieväxterna klättra upp mot bakgrunden, lite likt ett akvavivarium dvs. Detta kommer innehålla vattenfall osv. Här i hade jag då tänkt mig enbart malar av olika slag, l-malar dvs.

så vilket alternativ tycker ni låter roligt och då varför? :)
#2 - 14 april 2010 11:22
skiss nr 2 har väldigt... udda mått enligt mig :) Blir mer som en balja med 1 meter i diameter... (Om jag förstått de hela rätt)

hur som, så fastnade jag av någon anledning för skiss 1.. rumavdelaren med massa växter :)
#3 - 14 april 2010 11:25
sandish skrev:
skiss nr 2 har väldigt... udda mått enligt mig :) Blir mer som en balja med 1 meter i diameter... (Om jag förstått de hela rätt)

hur som, så fastnade jag av någon anledning för skiss 1.. rumavdelaren med massa växter :)

Ja skiss nummer två blir nästan som en damm om jag ska vara helt ärlig, men tror no att det kommer kunna bli jävligt bra, problemet där är att vvattnet måste vara i perfekt kondition då du annars inte ser hela vägen bak :)
#4 - 14 april 2010 12:37
140 är jäkligt högt...!
#5 - 14 april 2010 13:19
NIC skrev:
140 är jäkligt högt...!

det är längden :p
#6 - 14 april 2010 13:42
Båda idéerna är ju intressanta helt klart.
Men det är något speciellt med ett riktigt grönt kar och ett stort fint stim med tetror :)
#7 - 14 april 2010 15:42
Djupet på det första "30" är ganska så litet tycker jag, jag har ett kar som har 30 djup och jag tycker det är för lite utrymme, känns mesigt, så jag skulle gå med det andra :)

och jag tycker nr2 låter kul för du kan ha en hel del växter som växer upp ur karet, tror de kommer att blir ganska så snyggt :)
#8 - 14 april 2010 16:03
Nr. 2 med fyrögonfiskar istället, tänk att mötas av alla ögon på morgonen! ;) :D
#9 - 14 april 2010 16:26
djup 30 och höjd 70 klingar dåligt. Vad jag lärt mig är det optimala karet djupare än vad det är högt för både ljus och syres skull . Kar 2 däremot låter riktigt grymt!
#10 - 14 april 2010 19:07
Oj intressanta mått :) Båda skisserna har sin egen charm, rent spontant så skulle jag svarat på skiss 1
Ett högt och lååångt akvarium... men kanske en aning för "trång" i bredden... :) Men den skissen föll mig i smaken iaf
#11 - 15 april 2010 06:37
Jag hade nog kört på skiss 2, roligt när man låter växter och annat klättra ut ur karet. Kan bli precis hur coolt som helst :)
#12 - 15 april 2010 06:50
Djupet på det första "30" är ganska så litet tycker jag, jag har ett kar som har 30 djup och jag tycker det är för lite utrymme, känns mesigt, så jag skulle gå med det andra :)

och jag tycker nr2 låter kul för du kan ha en hel del växter som växer upp ur karet, tror de kommer att blir ganska så snyggt :)

Tanken är ju att det ska vara smalt då jag ändå vill kunna se igenom en del, och det kommer i så fall enbbart husera långväxande växter som vallis, och olika lökväxter typ :) med rätt inredning kan det bli sjukt häftigt.

Nr. 2 med fyrögonfiskar istället, tänk att mötas av alla ögon på morgonen! ;) :D

Frugan hade aldrig klarat det :) Däremot funderar jag lite på sånna däringa spottfiskar hehe

LLL skrev:
djup 30 och höjd 70 klingar dåligt. Vad jag lärt mig är det optimala karet djupare än vad det är högt för både ljus och syres skull . Kar 2 däremot låter riktigt grymt!

Givetvis är det en utmaning med syresättning osv, det är också därför jag har börjat skissa redan nu så man har eventuella problemställningar framför sig redan innan karet är igång. Ljuset är inget problem då jag kan köra MH hela vägen som inte har några problem att ta sig ner hela vägen till botten.

Klotte skrev:
Jag hade nog kört på skiss 2, roligt när man låter växter och annat klättra ut ur karet. Kan bli precis hur coolt som helst :)

Det är det jag funderar på också, man kan ju i princip bygga upp med sten occh rötter så det nästan trillar ut på bakre väggen så at säga, kan bli massivt :)
#13 - 15 april 2010 07:55
Marnat skrev:
Tanken är ju att det ska vara smalt då jag ändå vill kunna se igenom en del, och det kommer i så fall enbbart husera långväxande växter som vallis, och olika lökväxter typ :) med rätt inredning kan det bli sjukt häftigt.

Jo de låter ganska coolt när du säger det så där, trodde det skulle stå mot en vägg, missade totalt att du skrev "som rumsavdelare", kan nog blir snyggt som fan, du ska väl ha lite anubias också, eftersom de inte är så ljus krävande :D. Undra hur det blir att sköta det, får nog nästan dyka ner i det om man ska plocka upp nå, kan ju alltid skaffa en sån där förlängd gripklo, jag har en och jag slipper bli blöt :)
#14 - 15 april 2010 08:06
Jo de låter ganska coolt när du säger det så där, trodde det skulle stå mot en vägg, missade totalt att du skrev "som rumsavdelare", kan nog blir snyggt som fan, du ska väl ha lite anubias också, eftersom de inte är så ljus krävande :D. Undra hur det blir att sköta det, får nog nästan dyka ner i det om man ska plocka upp nå, kan ju alltid skaffa en sån där förlängd gripklo, jag har en och jag slipper bli blöt :)

Om det blir detta kar jag kör så är det MH som gäller, så nog fan kommer där vara ljus ;)

och att bli blöt är ju halva nöjet med akvariehobbyn
#15 - 15 april 2010 09:48
tycker alternativ ett låter snyggast iom dess funktion,,
#16 - 15 april 2010 14:19
2, konstiga mått på 1:an;)
#17 - 15 april 2010 15:10
Utan tvekan nr.2. Ett sådant kar med en ganska stor mängd med Corysar, kanske ett 100-tal skulle vara riktigt fräckt:)!
Nr1 kommer du nog tyvärr ha svårt att få det att funka något vidare bra och att få det i balans med MH eftersom om det är så smalt och högt om du ska ha det som växtkar.
#18 - 15 april 2010 15:18
Tycker också nr.2 låter bäst:)
#19 - 15 april 2010 20:28
Nr 2... Behöver väl inte säga varför? ;)

Men vattenfall? hela familjen kommer att köa till dass :p men det kanske går att lösa det ganska ljudlöst iofs :)
#20 - 18 april 2010 20:39
bong skrev:
Nr 2... Behöver väl inte säga varför? ;)

Men vattenfall? hela familjen kommer att köa till dass :p men det kanske går att lösa det ganska ljudlöst iofs :)

Ett vattenfall skulle vara väldigt nice och ovanligt, en cool ide :)
#21 - 19 april 2010 05:20
Låter ju onekligen som nummer två är något folk hade velat ha realiserat :)

Börjar efter lite idéer härifrån och från google också luta mer åt tvvåan faktiskt, dock blir det ju ett sjusärdeles projekt dä man dels ska hitta platsen för det och sen på någon vänster bygga upp med vatenfall etcc utan att det hamnar en massa vatten på golvet :P
#22 - 19 april 2010 06:18
Marnat skrev:
Låter ju onekligen som nummer två är något folk hade velat ha realiserat :)

Börjar efter lite idéer härifrån och från google också luta mer åt tvvåan faktiskt, dock blir det ju ett sjusärdeles projekt dä man dels ska hitta platsen för det och sen på någon vänster bygga upp med vatenfall etcc utan att det hamnar en massa vatten på golvet :P

Och få det genomförbart utan skillsmässa eller andra otrevligheter :p
#23 - 19 april 2010 06:35
Danne_85 skrev:
Och få det genomförbart utan skillsmässa eller andra otrevligheter :p

det ska nog intte vara några problem :)

Hon sade igår att hon vill ha koikarp inomhus, jag berättade då att de behöver en damm mer eller mindre, och då sa hon att ja vi kanske kan skaffa något dammliknande iaf :)
Bilagor:
#24 - 20 april 2010 10:52
Jag gillar nog ettan, dels är jag glad i tetror, och dels skulle jag väldigt gärna vilja ha ett akvarie som rumsavdelare. Går det inte att göra en kombination av de båda? Vattenfall i nr 1?
#25 - 20 april 2010 10:59
Jag gillar idé 1. skarpt.. ;-)
#26 - 20 april 2010 11:55
Jag gillar båda, men 1:an innebär nog lite för mycket problem verkar det som, så jag röstar på 2:an med en massa labyrintfiskar och växter som blommar ovanför ytan tex, hygrophila, lotus och näckrosor mm.
Jag hade plaserat akvariet mellan två soffor.
#27 - 4 maj 2010 14:55
Jag gillar altenativet med malar.
malar är spännande fiskar tycker jag, och själva ideen låter RIKTIGT cool!!!
och så gillar jag det där med vattenfallet! ;)

Annons