skiss på alternativ co2 anläggning

#1 - 24 mars 2004 11:19
jag funderar på att föra ner co2 i akvariet på ett mer mekaniskt och kontrollerat sätt än med mäskflaskorna.

I princip tänkte jag fylla en plastbadboll eller liknande med koldioxid och koppla den till en slang ner i akvariet. Sedan lägger jag en vikt på badbollen så att det blir övertryck och co2 pressas ner i akvariet.

Jag tror man kan skapa ren co2 med bakpulver och vatten enligt denna sida http://school.chem.umu.se/Experiment/showExp.php?expId=120

Är det någon som provat något liknande?
#2 - 24 mars 2004 11:25
Helkasst med badbollen, kolla här istället, det är till för akvarium.
Skulle du ha i badboll skulle all 'mäsk' komma ner i karet!

http://www.akvarieguiden.nu/artiklar.php?go=visaart&id=35
#3 - 24 mars 2004 11:29
nja det är inte mäsk som ska skapa koldioxiden. Om man blandar vatten och bakpulver och sedan skakar det så bildas ren co2 vilken jag sedan tänker leda in i bollen. T ex så kan man hälla bakpulver och vatten i en flaska och koppla på en ihoptryck badboll till flaskan. Sedan skakar man flaskan reaktionen sätter igång och co2 blåser upp badbollen.
#4 - 24 mars 2004 12:25
Vad är egentligen skillnaden? På vad sätt skulle det vara mer kontrollerat? Och ser det inte märkligt ut med en badboll i akvariet?
#5 - 24 mars 2004 12:42
bakpulver fungerar absolut inte lika bra som jäst.
Jäst är något levande, backpulver är det då inte, dvs jästen räcker både längre och ger jämnare tillförsel än vad bakpulver gör. (vad jag vet)
#6 - 24 mars 2004 12:47
jag tänkte ha badbollen i en låda utanför akvariet, jag har en fem meter lång slang så lådan kan jag nog gömma ganska bra. Den egentliga skillnaden är väl att det kommer att gå att helt strypa tillförseln av co2 utan att riskera att någonting exploderar vilket ju kan ske med mäskflaskorna. Men om mäskflaskorna funkar bra för dig så är det här ingen bättre lösning, bara ett roligt alternativ.

Jag tror att det kan bli mer kontrollerat än med mäskflaskorna pga av det är enklare att förstå hur mycket co2 som kommer in i akvariet. För att begripa hur mäskflaskorna producerar co2 verkar det som om man måste vara kemist.

Jag läste någonstans om att det är en del som blåser upp stora påsar med utandningsluft, co2 3%, och sedan pumpar in det i akvariet. Problemet med det är man måste ha en ganska stor påse och en pump. Om man istället fyller påsen med ren co2 så behöver inte påsen vara lika stor och har man ingen pump kan man lägga en vikt ovan på påsen istället.
#7 - 24 mars 2004 12:48
Om man vill bli lite mer hightech så kan man blåsa upp badbollen med brustablett/bakpulver-reaktion och sedan koppla badbollen till en luftpump som man således kan styra tillförseln med timer.

Alternativ till badboll är sopsäck om man vill samla på sig riktigt mycket gas, typ som Paul Krombholz roliga "CO2 By Human Respiration":
http://www.thekrib.com/Plants/CO2/mouth.html
(se bild längst ner).

#8 - 24 mars 2004 12:49

Jag läste någonstans om att det är en del som blåser upp stora påsar med utandningsluft, co2 3%, och sedan pumpar in det i akvariet.

Smurf!
#9 - 24 mars 2004 12:55
japp, hehe, läste det om stod längst ner på den mouth sidan och det kanske inte är så himla bra idé att köra med ren co2 iaf.
#10 - 24 mars 2004 13:02
Begriper fortfarande inte skillnaden.

CO2:n i badbollen kommer inte att komma ut i akvariet förrän trycket där inne är stort nog att trycka ut den luft/vatten som står i slangen ner i akvariet. Det är exakt samma princip som med mäskflaskorna (dvs "reningsflaskan"). Och om badbollen blir överfylld kommer den också att explodera.

Att använda mäsk innebär inte att man ska vara kemist, det är bara att blanda enligt recepten. Kan jag kan vem som helst. Jag kan tex baka o laga mat utan att begripa exakt hur det fungerar kemiskt. Samma sak.

Man kan strypa tillförsen av CO2 utan problem, det är bara att öppna en av korkarna...
#11 - 24 mars 2004 13:42
alltså co2 ska inte skapas inne i bollen utan man fyller den med co2 innan man kopplar den till akvariet. Sedan skapar man övertrycket med t ex en vikt.

Med mäskflaskorna så justerar man co2 produktionen med mäskreceptet. För att inte flaskorna ska smälla så måste man ju leda bort lika mycket co2 som det skapas och då kan man justera hur mycket man släpper in i akvariet genom att släppa ut en del utanför akvariet.

Jag tror att Paul Krombholz's lösning passar mig bättre. Den här badbolls grejen är ju bara en liten modifiering av Krombholz's grej.
#12 - 24 mars 2004 13:58
Och hur skulle du reglera "vikten"?

Det finns 2 alternativ här.
1. Vikten är inte tillräckligt tung, så badbollen kommer att blåsas upp och putta bort vikten. Sen går CO2n ut i vattnet.

2. Vikten ligger kvar, vilket bara innebär att du minskar mängden av CO2 som får plats i bollen, och det kommer ut CO2 i akvariet "tidigare" än om den skulle fyllas helt.

I vilket fall som helst är det exakt samma sak som den valiga mäskvarianten;
1. min mäsk jäser
2. När det är fullt med CO2 i den flaskan skapas ett övertryck som leder gasen ner i "reningsflaskan" (eller din badboll)
via en slang.
3. När det även är ett övertryck i den trycks gasen upp i en ny slang som går ner i akvariet.
4. CO2:n puttar långsamt bort det vatten som stod i slangen och kommer till sist ut i akvariet. Eller i mitt fall, ut i insuget till pumpen och sen till sist ut i vattnet.

Jag förstår inte hur du skulle kunna göra detta annorlunda bara för att du använde en "mjuk flaska" (alltså badboll) istället för en "hård". Om du inte har nån form av säkerhetsventil på bollen, vilket man ju givetvis kan ha på flaskorna också.
#13 - 24 mars 2004 15:08
Alltså badbollen kan lika gärna vara en plastpåse eller en tub fylld med co2. Typ som en gasolflaska. Det kommer inte att tillföras co2 kontinuerligt till bollen eller påsen, utan den fylls på en gång och sedan för man dess innehåll till akvariet tills det är slut och då fyller man på den igen.

Om man istället för en boll hade en t ex halvfylld påse i en rektangulär låda och sedan lade en vikt ovanpå påsen. Då skulle man få ett jämnt tryck på påsen och därmed en jämn ström av co2 till akvariet.

#14 - 25 mars 2004 08:16
Nåååååå. Jaha. Då begriper jag. Borde ju fungera.
Är lite långsam ibland.
#15 - 25 mars 2004 11:17
Vitsen med badbollen med vikt eller om ni så vill en plastpåse med vikt är att du kommer att få en reservoar med CO2 som kommer att ha variabel volym och (nästan) konstant tryck. Det innebär att om mäskflaskan producerar mer CO2 än vad du vill släppa ut i karet så fylls badbollen vikten höjs och så länge badbollen inte är full så kommer du att ha ett konstant tryck. När sedan mäsken inte ger så mycket CO2 så kommer vikten att pressa ut CO2 ur badbollen. Konstant tryck har den fördelen att du med enkla medel kan justera hur mycet det skall bubbla i karet. För att detta skall fungera så krävs naturigtvis en tillräckligt stor volym i badbollen / plastpåsen. Jag tycker mycket väl att det är värt ett experiment. Risker? Ja om trycket blir för stort så kommer nog plastpåsen att gå sönder långt innan PET-flaskan eller så ploppar slangen ur någon flaska.
#16 - 25 mars 2004 12:08
Ursprungligen skickat av mohlin

...

Man kan strypa tillförsen av CO2 utan problem, det är bara att öppna en av korkarna...

En liten varning! Tänk på att ha en backventil eller att mäsken står ögre än karet.
Annars kan det gå som det gjorde för mig när jag öppnade korken på natten. Jag hade ca 20 liter vatten på golvet morgonen efter.
#17 - 25 mars 2004 12:47
Jag läste det och tackade Gudarna för att du finns!! Annars hade jag råkat ut för samma sak! Tänkte lägg till en kommentar i den tråden, men sen blev det stressigt på jobb.

Annons