skippa pumpen...

#1 - 1 april 2005 23:17
Hej!
Jag har ett litet akvarium med otroligt bra balans just nu. Det är den varianten med ett inbyggt pumphus ovanför akvariumet. Men eftersom jag känner för att experimentera lite, så undrar jag om ni tror att det skulle kunna gå att strunta i pumphuset, eftersom jag vill ha ett öppet akvarium, och istället köra med en liten cirkulationspump eller dylikt.

Hur märker man först och främst om det går åt fanders? Genom att mäta nitrathalten, eller vad ska man mäta?

har bara en liten ancistrus, en väldigt liten flying fox och en kampfiskhona i akvariumet, så tror ni att det kanske skulle kunna gå att göra så att växterna tar hand om att tillverka tillräcklgit mycket med syre?
Kom just på den vansinniga idéen:D
har bara en hel del javamossa samt en liten svärdplanta, men hur mycket syre som fiskarna kan ta upp kan de tillverka?

tankar och svar på de här idéerna mottages med glödje, eftersom jag bara spekulerar men skulle vilja ha det så här...
#2 - 2 april 2005 10:22
Hej!

En pump som sätter fart på vattnet vid ytan ger tillräckligt med syre. växterna äter upp fiskbajs. så i teorin går det bra, men får du nån obalans så kommer alger av olika sorter eller så får du problem med amoniak, nitrit eller nitrat.
Men det beror på vilken balans du lyckas uppnå.
Du kan också fästa en bit filtermatta på en cirkulationspump(pumphuvud) som det finns beskrivning på här på zoopet, och vips så har du ett filter nere i karet.

Urban
#3 - 2 april 2005 18:37
Ryggsäcksfilter då? Aquaclear, Interaquaristik eller Eheim, Akvakompis.

Skulle det vara något?

Hejhopp. ralp
#4 - 2 april 2005 19:48
jo, men saken var om det skulle kunna gå att skippa filtret helt och hållet...:S
bara som en utmaning.
#5 - 2 april 2005 20:14
Filtret upprätthåller balansen i ditt kar tillsammans med dina växter och fiskar...och jag tror att du gör ett stort fel om du tar bort det.

Mvh Janne
#6 - 2 april 2005 20:22
Om du håller dig till en ganska låg fiskbelastning, fortsätter byta vatten som vanligt, har en cirkulationspump, har vetting belysning så är jag ganska övertygad om att du inte ens kommer att märka att du tagit bort filtret - åtminstone har aldrig jag märkt det de gånger jag provat (3 olika akvarium under sammanlagt 4 års drift).
#7 - 2 april 2005 21:19
hm...
dgqlof, det var det som jag tänkte. Just nu byter jag ca 30 % av vattnet en gång i veckan, och häver samtidigt i lite tmg (behöver inte hålla kollpå hur mycket, kvittar i det karet, pga. balansen).
Karet är på 30 liter och har förut haft ett kvicksilverlysrör på kanske 15 W. Nu tänkte jag ha kanske dubbelt så mycket...

Annons