skillnaden på scalare

#1 - 12 augusti 2006 20:36
Vad är skillnaden på peru "altum" och vanlig altum? Eller är peru´n mer lik vanlig scalare? Vad är vad? Vanliga scalare´n är ju den som har olika färg = mest avlad? Eller? Kan någon reda ut begreppen? Sedan finns det något som heter "red back" Vad är det för någon scalare?:confused::confused:
#2 - 12 augusti 2006 21:22
Är det nån skillnad förutom nosen?
#3 - 12 augusti 2006 21:33
Peru "Altum" är en variant av vanlig scalare, som ofta kallas Perualtum, förmodligen för att affärerna ska kunna ta mer för dem. I nuläget räknas den som P. scalare, och får väl helt enkelt ses som en P. scalare från Peru. De är oftast lite högre än vanliga P. scalare, med längre fenor, och jag tycker mig ha märkt att de är lite mer brunaktiga. Redback är också en typ av P. scalare, som har rödaktig rygg. Både Peru och Redbackvarianterna är vilda former, och är inte lika sönderodlade som de "vanliga" scalarerna.
#4 - 12 augusti 2006 21:58
Jag har ett par peru scalarer som är riktigt höga 20+ men som Micke säger är den släkt med amazon scalaren och har inget med altum att göra.
Peru altum är ett påhittat namn för att höja dessa fiskars status men är mest förvillande tycker jag!
Dock är dom betydligt högre än mina VF amazoner så det är skillnad.

Dom är otroligt bra på yngelvård och senaste kullens ägg flyttade de runt 7 gånger innan frisimmande och sedan vallde dom runt sina småttingar och var extremt noga med sin avkomma och ingen fick gå till spillo!

Mycket roligt att studera hur dom vallade runt dom! :-)
#5 - 13 augusti 2006 10:36
25kr är inte för mycket för "perualtum"? Var kommer den riktiga alumen ifrån? Om peruscalaren kommer från peru och vanlig från amazonfloden i Brasilien? Dessa perualtum som fanns i akvarieaffären var svenskfödda.
#6 - 13 augusti 2006 15:58
[quote=Alexander72]Jag har ett par peru scalarer som är riktigt höga 20+ men som Micke säger är den släkt med amazon scalaren och har inget med altum att göra.
Peru altum är ett påhittat namn för att höja dessa fiskars status men är mest förvillande tycker jag!
Dock är dom betydligt högre än mina VF amazoner så det är skillnad.

Dom är otroligt bra på yngelvård och senaste kullens ägg flyttade de runt 7 gånger innan frisimmande och sedan vallde dom runt sina småttingar och var extremt noga med sin avkomma och ingen fick gå till spillo!

Mycket roligt att studera hur dom vallade runt dom! :-)[/quote]

Jo, det där var det en tråd om här för ett tag sedan! Det blev ett himla ståhej när jag felaktigt trodde jag hade Altum hemma, och skrev att de lagt ägg! :) Det är bara en i Sverige som lyckats med detta hemma! Men det var
PeruAltum jag hade, dock vildfångade och köpta av polare, men ändå! Hur som helst så är PeruAltum en trevlig fisk det med! Som sagt väldigt bra på yngelvård och äggläggning i allmänhet! Fin fisk! :)
#7 - 13 augusti 2006 16:02
[quote=solbacka]25kr är inte för mycket för "perualtum"? Var kommer den riktiga alumen ifrån? Om peruscalaren kommer från peru och vanlig från amazonfloden i Brasilien? Dessa perualtum som fanns i akvarieaffären var svenskfödda.[/quote]

"drd" verkar kunna mycket om Altum! Du kan väl skicka privat meddelande till honom så får du svar! Eller hoppas på att han, eller någon annan som vet, tittar in på denna tråd :) Jag tycker själv fortfarande att det är lite luddigt det där med skillnaden på Altum/Perualtum...osv..även om Scalarer är en favoritfisk så vet man inte allt! :)
#8 - 13 augusti 2006 20:43
Scalarer måste vara din favoritfisk för du heter scalara [:)][:)][:)][:)]
#9 - 14 augusti 2006 09:39
Det finns inga Altum scalarer från Peru så med andra ord finns det inget som heter Peru Altum men ni som vill kalla era fiskar för det likväl som vissa har namn på sina fiskar typ stora Scalren Pelle är det ok för mig.
Ska ni hitta Altum får ni söka det i Orinoccofloden och bifloder till denna och den ligger i Amazonas.

Simma lungt! :-)
#10 - 14 augusti 2006 09:42
Här har ni en rätt bra länk till olika varianter av Scalare.

http://www.finarama.com/tba/identification.htm
#11 - 14 augusti 2006 12:20
attså är perualtum en scalare peruvariant?
#12 - 14 augusti 2006 12:29
Här är bilder på mina peru scalare de är små jämfört med min gamla scalare. Den gamla gör lite utfall mot de men de små verkar inte rädda, bara flyttar sig lite. Jag hoppas att allt går bra.
#13 - 17 augusti 2006 22:49
[quote=solbacka]attså är perualtum en scalare peruvariant?[/quote]

Hallå hallå! :-)

Nja det finns ju igentligen inget som heter peru altum men det stämmer det är samma fisk vi talar om.
Peru scalare är ett mer rättvisande namn än peru altum.
Den ska ej förknippas med Altum som är en mycket mer avlägsen släktning till peru scalaren än vad den vanliga amazon scalaren är.

Hoppas du får rätsida på det nu!

Mvh Alexander :-)

Ps....

Min favorit fisk just nu är peru scalaren som är en grymt vacker fisk enligt mig!

Mitt dröm akvarium just nu är ett 720 liters med mycket rötter och grenar samt en massa Valisineria med grädden på moset 10 st fullvuxna peruianer 22cm +! Olaalaaaaaaa

Får nog ta och sälja av lite discusar och förverklig min dröm. :-)
#14 - 18 augusti 2006 08:32
Vilka fiskar finns egentligen i Peru? Är hemkommen från Peru för ca 1,5 månad sedan, och har funderat lite över vilka fiskar som finns där. Det var inte direkt ett land rikt på vatten- snarare väldigt bergigt och torrt (förutom Amazonas då förstås). Men jag antar att de flesta fiskar finns i Amazonflodens bifloder uppe i djungeln, eller?
#15 - 18 augusti 2006 09:26
En sökning på Fishbase, ger följande sötvattensfiskar i Peru:
http://www.fishbase.se/Country/CountryResultList.cfm?country=604&group=freshwater
Ganska många ;).
#16 - 18 augusti 2006 09:44
[quote=mmm]En sökning på Fishbase, ger följande sötvattensfiskar i Peru:
http://www.fishbase.se/Country/CountryResultList.cfm?country=604&group=freshwater
Ganska många ;).[/quote]

Intressant, tack! Ja, det var många, inga fjärilsciklider dock (lite besviken).
#17 - 18 augusti 2006 10:45
Nu är min stora bara snäll, den bryr sig inte om de små. De 5 små gruffar lite på varandra så de börjar nog trivas i sitt nya hem!
#18 - 18 augusti 2006 12:26
Dessa skalarer som Solbacka undrar om är mycket riktigt vanliga skalarer från peru!Jag misstänker att Dessa är köpta i Lybyakvarieaffär!Jag köpte nämnligen själv 20st av dessa i Lyby!!Mycket vackra,men dock ingen altum!!:)
#19 - 18 augusti 2006 16:59
De var verkligen fina scalarer, mår dina bra? Mina mår toppen!
#20 - 18 augusti 2006 17:01
Det spelar ingen roll att de inte är altum. Jag visste innan för jag har läst här på zoopet. Men jag ville ha klarhet. Först trodde jag att det bara fanns 1 sorts scalare men sedan hörde jag om altum och nu peru scalare.
#21 - 18 augusti 2006 22:05
Solbacka: Växer dina peruskalarer saktare än den "vanliga" skalaren??
Har köpt mej 4 nya, tre ser ut som den stora jag har men Gul panna medan den 4 är hälften så stor och saknar det gula och är mycket lik dina peru skalarer. Och är dessa peru skalarer mindre än vanliga???

Mvh Mattias
#22 - 19 augusti 2006 16:11
Jag vet ej för jag fick med den stora scalaren när jag köpte mitt hörnakvarium. Den var då redan vuxen. Vad jag hört är att peruscalare ska vara större! Iallafall högre/längre fenor. Kanske någon annan vet?
#23 - 19 augusti 2006 17:20
[quote=solbacka]Scalarer måste vara din favoritfisk för du heter scalara [:)][:)][:)][:)][/quote]

Jepp! :) De är mina älsklingar! Fast praktbotierna kommer på andra plats! ;)
#24 - 19 augusti 2006 17:33
[quote=solbacka]Det spelar ingen roll att de inte är altum. Jag visste innan för jag har läst här på zoopet. Men jag ville ha klarhet. Först trodde jag att det bara fanns 1 sorts scalare men sedan hörde jag om altum och nu peru scalare.[/quote]

Jag håller med dig! Bryr mig inte heller om mina fem vackra scalarer är altum, eller Peru Scalare, eller vad sjutton de är! :) Anledningen till att jag är förvirrad över mina favis-fiskar är att de är köpta som yngel av en bekants första odlingsförsök med sitt avelspar. Han köpte de vildfångade ifrån Peru. Mina är inte köpta i affär alltså!
Men nu har jag inte så mycket kontakt med denna kille längre, pga olika omständigheter, så jag kan inte fråga honom heller. Suck! Så det kan bli!

Jaja, ska kolla vidare...men nog är det förvirrande med alla sorter! Det var lättare när jag som liten hade vanliga framodlade svartspräckliga scalarer! :)
#25 - 20 augusti 2006 10:52
Som synes har jag nu upprättat min egen Zoon! (19/8). Så när jag skrev dessa inlägg fanns ej den länk som nu finns i mina inlägg med! Alltså går det att kolla på mina bilder på zoonen, om någon har lust att hjälpa mig med vad det är exakt för sorts Scalarer jag har! Skämmigt att ej veta exakt, när det är min favoritfisk och allt! Men, men...så är det! ;)

Ha en bra dag!

MVH: Scalara
#26 - 20 augusti 2006 14:07
är dina scalare rödaktiga på ryggen? (framför ryggfenan) Eller är det ljuset?
#27 - 20 augusti 2006 14:17
Om jag skulle få yngel av mina scalarer när de är stora hade de säkert inte blivit långlivade i mitt discus kar....
#28 - 20 augusti 2006 20:08
[quote=solbacka]är dina scalare rödaktiga på ryggen? (framför ryggfenan) Eller är det ljuset?[/quote]

De har en liten dragning emot brunt över ryggen, alltså måste det vara PeruScalarer! :)
#29 - 20 augusti 2006 22:34
[quote=Alexander72]
Peru scalare är ett mer rättvisande namn än peru altum.
Den ska ej förknippas med Altum som är en mycket mer avlägsen släktning till peru scalaren än vad den vanliga amazon scalaren är.
[/quote]

Hur många Pterophyllum-arter det finns är osäkert. Jag gissar på 6-7 stycken. Om den som kallas "Peru-altum" i handeln är närmast släkt med P. altum eller med P. scalare vet vi ju inte förrän någon gjort en fylogenetisk analys av hela släktet, och det är ju svårt när vi inte ens vet vilka arter som finns. Men det kan faktiskt inte uteslutas att Perualtum och altum kan visa sig vara systerarter - även om jag inte tror det.

Eller sitter du inne med någon kunskap som jag har missat? I så fall brinner jag att få veta!
#30 - 20 augusti 2006 22:54
[quote=Erik Åhlander]Hur många Pterophyllum-arter det finns är osäkert. Jag gissar på 6-7 stycken. Om den som kallas "Peru-altum" i handeln är närmast släkt med P. altum eller med P. scalare vet vi ju inte förrän någon gjort en fylogenetisk analys av hela släktet, och det är ju svårt när vi inte ens vet vilka arter som finns. Men det kan faktiskt inte uteslutas att Perualtum och altum kan visa sig vara systerarter - även om jag inte tror det.

Eller sitter du inne med någon kunskap som jag har missat? I så fall brinner jag att få veta![/quote]

Erik du har betydligt mer kunnskap än vad jag har och jag sitter inte inne med något som inte du kan när det gäller arter och deras släktträd.
Jag har däremot läst på flera ställen att Peru Scalare är närmare släkt med P. Scalare än med P. Altum.
Om de stämmer kan jag inte säga men jag har antagit att så var fallet då jag läst det på flera olika sidor.
Om du tittar på denna sida tex så har ju Peru Scalaren indelats i P. Scalare familjen.

Mvh Alexander :-)
#31 - 21 augusti 2006 06:04
Det verkar vara en hel vetenskap det där! Har kollat in din länk flera ggr nu Alexander, och jag blir inte så mycket klokare! :) Är fortfarande inte säker på om det är PeruScalarer jag har! De är lite brunaktiga, inte röda (som redback) är över ryggen. Dock inte hela ryggen! Hmmm...PeruAltum trodde jag att det var, men men...ahhh!
Ha en bra dag hur som helst! ;)
#32 - 21 augusti 2006 09:18
[quote=solbacka]De var verkligen fina scalarer, mår dina bra? Mina mår toppen![/quote]De mår fint, och de växer som ogräs!!!!:)
#33 - 21 augusti 2006 09:27
Jag tycker ju de flesta bilder på peruvian är prickiga??? uton E01 som är lik mina. D04 är också lik fast nosen är mer lik den på E01. (heter det nos?) Sedan tycker jag mig se en brun skiftning mellan svarta streck 2 och 3 som riktig altum har.
Riktig altum ser ut att vara brunaktiga på ryggen som dina scalara! Mina är inte brunaktiga på ryggen. Köpte du dina som peruer scalara?
FIBSTET2, Jag kan inte se om mina växer som ogräs de är ju så mycket mindre än de andra i akvariet, men de äter bra och en av de vågar äta på samma matbit som den dominanta discusen.
#34 - 21 augusti 2006 09:30
När scalare visar tydlig färg är de ranghöga då? Eller är det när de blir bleka? Detta är ju olika på olika sorters fisk. Min stora scalare är oftast blek men när den blir jagad av den dominanta discusen får den starka färger.
#35 - 21 augusti 2006 10:43
[quote=solbacka]Jag tycker ju de flesta bilder på peruvian är prickiga??? uton E01 som är lik mina. D04 är också lik fast nosen är mer lik den på E01. (heter det nos?) Sedan tycker jag mig se en brun skiftning mellan svarta streck 2 och 3 som riktig altum har.
Riktig altum ser ut att vara brunaktiga på ryggen som dina scalara! Mina är inte brunaktiga på ryggen. Köpte du dina som peruer scalara?
FIBSTET2, Jag kan inte se om mina växer som ogräs de är ju så mycket mindre än de andra i akvariet, men de äter bra och en av de vågar äta på samma matbit som den dominanta discusen.[/quote]

Mina är inköpta vildfångade i Peru som sagt! Men killen jag köpte ynglen av sa att det var altum i, dock har jag lagt ner hoppet om att det kan vara så för längesedan för det var det några som sa att jag inte hade altum eftersom att den sorten bara finns i Orinocko! Knepigt det där när han som har föräldrarna (de vildfångade) till mina scalarer inte finns tillgänglig att fråga! Jaja, mysteriet löses väl någon gång! Ska i alla fall ta mer bilder och lägga upp på min zoon! :)

MVH: Scalara
#36 - 21 augusti 2006 10:45
[quote=solbacka]När scalare visar tydlig färg är de ranghöga då? Eller är det när de blir bleka? Detta är ju olika på olika sorters fisk. Min stora scalare är oftast blek men när den blir jagad av den dominanta discusen får den starka färger.[/quote]

Det där är olika! En blek scalar kan också vara en avslappnad och vilande scalar, som inte vill synas så mycket! Om stark färg har med rang att göra vet jag inte! Jag vet däremot att scalarerna är som starkast i färgen när de leker! Riktigt snyggt! :)
#37 - 21 augusti 2006 10:53
Jo förresten, Pterophyllum Altum fick jag veta att mina yngel var när jag köpte dem! Men så är det ju alltså inte! Irriterande när folk vill luras eller inte själva vet vad de har för sorts fisk som de säljer till en! Suck! Hur som helst så har jag inte brytt mig om detta eftersom att jag i första hand ville ha ett gäng vackra scalarer till mitt kar! :)
#38 - 21 augusti 2006 22:22
[quote=Alexander72]
Om du tittar på denna sida tex så har ju Peru Scalaren indelats i P. Scalare familjen.
[/quote]

Jo, jag vet, men det har nog mest historiska skäl. Det skadar ju inte med argument... Sven Kullander (1986) behandlar problemen med Pterophyllum-systematiken i sin Peru-bok (s. 217-219). En närmast olöslig soppa! Att föra de flesta former till P. scalare är ju praktiskt (ironi) inte bara för att det är det äldsta namnet - vi har i stort sett ingen aning om vilken av alla former som är P. scalare. De enda formerna som är någorlunda definierade är P. altum och P. leopoldi.

Jo, Solbacka det heter "nos"!

Scalara: En sjuk scalare om håller på att dö kan också ta på sig den där grannaste lekdräkten! Man kan tro att den håller på att bli frisk!
#39 - 22 augusti 2006 06:11
De små är så roliga, nu har de kommit på att den stora scalaren tuggar och spottar ut maten så igår när jag matade så var tre av de små nära den stora och väntade på att den skulle spotta ut och då åt de av småbitarna. Ser för roligt ut!
#40 - 28 augusti 2006 05:40
[quote=solbacka]Jag tycker ju de flesta bilder på peruvian är prickiga??? uton E01 som är lik mina. D04 är också lik fast nosen är mer lik den på E01. (heter det nos?) Sedan tycker jag mig se en brun skiftning mellan svarta streck 2 och 3 som riktig altum har.
FIBSTET2, Jag kan inte se om mina växer som ogräs de är ju så mycket mindre än de andra i akvariet, men de äter bra och en av de vågar äta på samma matbit som den dominanta discusen.[/quote]

Mina scalarer är brunaktiga över ryggen, exakt mellan svarta streck 2 och 3! Men har inte både Altum och vanlig Pterophyllum Scalare det?
#41 - 27 september 2006 17:15
solbacka skrev:
Jag tycker ju de flesta bilder på peruvian är prickiga??? uton E01 som är lik mina. D04 är också lik fast nosen är mer lik den på E01. (heter det nos?) Sedan tycker jag mig se en brun skiftning mellan svarta streck 2 och 3 som riktig altum har.

FIBSTET2, Jag kan inte se om mina växer som ogräs de är ju så mycket mindre än de andra i akvariet, men de äter bra och en av de vågar äta på samma matbit som den dominanta discusen.

Mina peruskalare börjar bli prickiga nu. Små mörka prickar mellan 2 och 3 strecket. Kanske de skulle växa till sig lite först innan de började visa sig. Hur mår dina fibstet2?
Lite dålig bild, men så här ser de ut nu..
#42 - 7 mars 2007 10:46
Vissa av mina scalarer har en lätt rödfärgning bakom ryggfenan, men ingenting framför. Betyder det att de är redback- scalarer eller kan det vara så på de vanliga scalarerna också?
#43 - 7 mars 2007 16:14
Vet inte vad ni tycker om detta resonemang? Flera av mina vänner och jag har scalarer och vi har alla utseendemässigt olika varianter, eftersom jag bara känner till 2 olika godkända latinska namn på dessa dvs Scalare och Altum så får vi problem när vi talar med andra om våra fiskar. Vi har valt att använda dom såkallade populärnamnen förutom när det gäller Altum som alla vet vad det är, så i min värld så har du Peru Altum tills det har blivit godkända namn på latin.
#44 - 9 mars 2007 09:59
rsoderberg skrev:
Vet inte vad ni tycker om detta resonemang? Flera av mina vänner och jag har scalarer och vi har alla utseendemässigt olika varianter, eftersom jag bara känner till 2 olika godkända latinska namn på dessa dvs Scalare och Altum så får vi problem när vi talar med andra om våra fiskar. Vi har valt att använda dom såkallade populärnamnen förutom när det gäller Altum som alla vet vad det är, så i min värld så har du Peru Altum tills det har blivit godkända namn på latin.

Fast de är inte altum, utan vanliga scalarer men med en liten lätt rödfärgning bakom ryggfenan......... Ni som har sk redback- hur pass rödfärgade är de och var sitter den röda färgen (framför eller bkom ryggfenan)?
#45 - 9 mars 2007 11:02
Björken skrev:
Fast de är inte altum, utan vanliga scalarer

Nej, dom är inte vanliga scalarer heller. Det är olika arter!
#46 - 9 mars 2007 12:31
Ja det är olika arter men dom latinska namnen är inte utredda, dom kallas i folkmun för Peru Altum för att dom fångas i Peru och dom är högre så dom påminner lite om Altum. Det kan inte vara så farligt att använda ett populärnamn, det är ju bara för att man ska veta vad man talar om eller hur och alla jag känner vet vad man menar om man säger Peru Altum.
#47 - 10 mars 2007 18:02
rsoderberg skrev:
Ja det är olika arter men dom latinska namnen är inte utredda, dom kallas i folkmun för Peru Altum för att dom fångas i Peru och dom är högre så dom påminner lite om Altum. Det kan inte vara så farligt att använda ett populärnamn, det är ju bara för att man ska veta vad man talar om eller hur och alla jag känner vet vad man menar om man säger Peru Altum.

Ja, de är höga och fina i fenorna. Förstår jag dig rätt att du menar att mina scalarer är Peruscalarer? Är det ett annat namn för redback eller sägs det vara två olika arter? Trodde att rödfärgningen skulle vara mer markant om det var sådana scalarer, och på mina sitter färgen BAKOM ryggfenan och inte framför.........
#48 - 10 mars 2007 20:52
...vi har i stort sett ingen aning om vilken av alla former som är P. scalare. De enda formerna som är någorlunda definierade är P. altum och P. leopoldi.

Lite förhastat uttalande av mig. År 2002 publicerade Paepke och Schindler en uppsats om ett fynd de gjort i museet i Berlin. De har inte bara återfunnit ett av de försvunna typexemplaren från 1823 (!) de har även lyckats rekonstruera inom vilket område den fisken bör ha samlats in. Det här löser inte namnproblemen på Pterophyllum-arterna, men det gör det hela avsevärt enklare. Det är mycket som tyder på att den fisk vi brukar kalla för "Scalare", mycket väl kan vara den äkta Pterophyllum scalare - men det är inte helt säkert än.

Jag håller med om att när man tittar på sammanställningar med bilder på olika Pterophyllum-"sorter" blir man lätt ganska förvirrad.

eller
http://www.amazon-exotic-import.de/Gallerie/Skalare/INDEX.HTM

Jag misstänker att en del av bilderna inte har särskilt mycket med bildtexterna att göra. Det stämmer liksom inte....

Annons