Skillnaden mellan PMDD NutriSi och Micro+

#1 - 10 augusti 2008 16:27
Vad är egentligen skillnaden mellan NuriSi & Micro+ ? Var ingen större höjdare på kemin i plugget, så förklara gärna på hyfsat vanligt språk ;)

Tack på förhand! =)
#2 - 10 augusti 2008 18:04
Det ena är till för ett lägre kH och de andra för ett högre. Kommer dock inte ihåg gränsen eller vilken som ska vara för de högre eller lägre. :P
#3 - 10 augusti 2008 20:35
Dom har samma kelat så dom ska teoretiskt klara samma pH, men en del upplever att Mikro+ fungerar lite bättre vid högre pH:n. Denna skillnad tvivlar jag på att normala hobbyister kan märka. Behöver man ha en bra mikrogödning för högre pH är Tropicas gödning att föredra. Samma dosering som PMDD.
#4 - 10 augusti 2008 20:55
Defdac detta står på Haacks sida.
NutriSi är ett pulver som skall lösas upp i surt vatten därav medföljer det Citronsyra.NutriSi är till för del för Mjuka vatten under KH7.
[FONT=Arial]
[FONT=Arial]Micro+ är en flytande micronäring och är till fördel för hårda vatten över KH7.[/FONT]
[/FONT]
#5 - 11 augusti 2008 06:50
Jupp, och det stämmer alltså inte eftersom dom har exakt samma kelat.
#6 - 11 augusti 2008 06:52
(Har man pH över 7 i akvariet kommer både Nutrisi och Mikro+ fungera väldigt dåligt, då behöver man lite kraftigare kelat som i princip bara finns i Tropicas gödning)
#7 - 13 augusti 2008 19:31
Nu är ju NutriSi 50% EDTA och 50% DTPA
Medans Microplus är enbart DTPA chelat så jag vet inte hur du kom fram till att de är exakt samma Chelat??
DTPA garanterar bästa möjliga järnupptagning även vid högt pH.
#8 - 13 augusti 2008 19:42
Och vad ska man välja om man har högt pH (7,6-8) och lågt kh (3-4 tror jag att jag hade när jag testade)?
#9 - 13 augusti 2008 21:41
Nutrisi skulle jag välja
#10 - 13 augusti 2008 21:52
Vad bra, det är det jag har nu :)

Första gången jag beställde Pmdd så trodde jag att jag hade surt vatten (hade aldrig testat) eftersom jag hade en del rötter i karet. Men då har jag ju gjort rätt :D
#11 - 14 augusti 2008 06:37
peterhaack skrev:
Nu är ju NutriSi 50% EDTA och 50% DTPA

Medans Microplus är enbart DTPA chelat så jag vet inte hur du kom fram till att de är exakt samma Chelat??

DTPA garanterar bästa möjliga järnupptagning även vid högt pH.

Senaste gången jag kollade innehållsförteckningen på NutriSi och Mikro+ så innehöll dom i princip samma nivåer och exakt samma kelat.

Har dom ändrat Mikro+ sedan säg 2003 menar du?
#13 - 14 augusti 2008 07:31
Så vad fick vi reda på nu då, jo att över pH 7 så är dom två (Micro+ och NutriSI) ungefär lika "dåliga", under pH 6 är dom lika bra och mellan pH 6 och 7 är Micro+ bättre.
Men det är ju viktigt att om man gör lösning av NutriSI så bör man använda citronsyra eller liknande för att få ner pH på lösningen till en bit under pH 6, annars förstörs chelatet redan i flaskan.
#14 - 14 augusti 2008 07:40
[SIZE=2]

[LEFT]Följande är att beakta när man gödselvattnar med näringslösningar där kelater ingår:

• Viktigast är vattnets pH-värde. Tag reda på inom vilket pH-intervall som det kelat du använder fungerar. För EDTA är pH-intervallet 3,5–6,5, DTPA 3,5–7,3 och EDDHA 3-10.



• Blanda syra väl med vatten före tillsättning av mikronäring, aldrig tvärt om! pH-värdet i blandningskaret bör ligga mellan 4,5 till 5,5 före inblandning av mikronäring.



• Gödselblandningskaren skall vara svarta med svart lock, liksom droppslangarna. Även dunkar som levereras med flytande mikro måste vara svarta.



• Kelat bryts ned av ljus. Den bästa garantin för att kelaten är intakta är att de levereras och förvaras som torra kristallina produkter. Exempel: Superba, Hydroflex, Rexolin APN och NutriSi Mikro.



• Kelater börjar brytas ned så fort de blandas i vatten. I praktiken betyder detta att man under vår och höst, när vattenåtgången är liten, endast skall blanda en halv mängd stamlösning.



• Låga temperaturer kan bryta ned järnkelat i flytande form. Flytande kelat skall inte lagras under +5oC.


Från: http://fert.yara.se/library/attachments/crop_fertilization/crop_advice/Horticulture/Jordg_droppbev_5.pdf[/LEFT]
[/SIZE]
#15 - 14 augusti 2008 08:06


mellan pH 6 och 7 är Micro+ bättre.


Varför då?
#16 - 14 augusti 2008 08:12
För att enl. uppgift är Fe chelatet i NutriSI 50/50 mellan EDTA och DTPA, medans det i Micro+ är 100% DTPA.
Men då pratar jag bara om Fe naturligtvis.
#17 - 14 augusti 2008 08:43
Aha ok, ja då håller jag med - och det stämmer ganska bra med det man kan se i effektivitet.

Är man riktigt petig så kan man se att Mikro+ fungerar en gnutta bättre inom det pH-område som vi normalt sett har i hightechburkar, tror främst det är Bluesboy som sett det. Osäker.
#18 - 19 augusti 2008 17:21
Har precis testat pH i akvariet nu och det visade att det var högt över pH 8. (Det gick inte att se hur mkt över det var, men enligt testet så var var pH 8 var rosa och mitt vatten var nästan rött...). Ska jag då välja NutriSi eller Micro+ ? :confused: Känner att det blev en del motsridiga svar i inläggen så jag känner mig smått osäker på det här... ;)
#19 - 19 augusti 2008 18:09
Då skulle jag välja Tropicas gödning. Ingen av NutriSi eller Mikroplus kommer funka jättebra.
pH:t låter dock onaturligt högt. Har du korallsand eller nått?
#20 - 20 augusti 2008 13:37
Nej, jag har bara "vanligt", ganska grovt grus i akvariet. Den typen som brukar finnas i alla djuraffärer. Är det dåligt med så högt pH i akvariet? Fiskarna verkar ju pigga, men växterna och allt annat i akvariet är ju tyvärr fullt med gröna-prick-algerna. Det lustiga är att gruset nästan är helt grön/svart av alger, liksom alla blad på låga/mellanskickts växter, men det är mindre alger ju längre upp bladen sitter. (Eller så kanske det beror på att det är där de nya bladen kommer o då är dom ju fina ett litet tag :confused:)

Men ska jag göra någonting åt pH? Varför skulle inte pmdd ha effekt på växterna? Många på zoopet verkar ju nöjda med det.

En till fråga.. "platta-kanelbulle-snäckor" invasionen börjar bli allt för stor. De har krypit in BAKOM akvariebakgrunden och glaset och dom sitter precis överallt.. Fick tipset här på zoopet, att skaffa en kulfisk, men nu har jag googlat kulfisk och det verkar ju som att dom lär ju äta upp firrarna oxå.. Något mer tips på att få bort dom? [B)]

Jag vet, jag är frågvis :(
#21 - 20 augusti 2008 14:02
Du kanske helt enkelt har ett väldigt högt KH i kranen, då kommer du naturligt få ett högt pH. Tropicas Plantenaering är det som gäller isåfall. Kombinera den med KNO3 och KH2PO4-flaskan för att få den heltäckande. Du tar alltså bort mikrodelen av PMDD-receptet och ersätter med Tropicas plantenaering/plant nutrition för att vara övertydlig.



Varför skulle inte pmdd ha effekt på växterna?


PMDD har effekt på växterna, men mikrodelen i PMDD gillar inte högt pH. Mikrodelen i det här fallet är antingen Mikroplus eller Nutrisi. But ut mikrodelen mot Tropicas gödning så kommer inte pH:t ställa till några problem.

Ang. snäckorna tycker jag du ska ta det med ro. Dom kan frodas för att dom får en jäkla massa att äta och då gör dom nytta. Dom bryter ner stora växtdelar och överblvien mat så bakterierna kan sätta tänderna i det och omvandla till växtnäring.

Allteftersom du får igång växterna osv så kommer dom få mindre och mindre mat och kommer då bli alltmer sällsynta.
#22 - 20 augusti 2008 16:37
Okej, då ska jag göra så! Tack så mycket för hjälpen!
#23 - 24 augusti 2008 14:37
Angående pH som är väldigt högt i akvariet:

Kan jag sätta i en rot för att få vattnet mjukare? Skulle det på så sätt påverka pmdd's effekt på växterna?
#24 - 24 augusti 2008 14:44
Det beror på om vattnet blir hårt i akvariet eller om du har hårt vatten i kranen.

Rötter brukar inte påverka nämnvärt.











Annons