Skillnad på stort & litet akvarium?

#1 - 29 juni 2007 12:37
Hej
Dum fråga men .. jag är ju nykomling så då kan jag fråga utan att skämmas. :D
Jag har ju nu ett 250L akvarium ska hämta tre små i helgen 20L 40L & 45L hur ska dessa skötas i jämförelse med mitt 250L? Vad jag förstår så är det svårare med mindre än större. Mitt som jag har nu klarar sig så gott som själv. Kom just på att jag har ett ca 150L Akvarium i lekstugan... hmmm kanske man ska ta fram och kika på det. Användes senast för ca ett år sen. Till våra karpar som vi hade i utedammen de fick övervintra i detta sen flyttade de till svärföräldrarna denna vinter som var.

Eliza
#2 - 29 juni 2007 14:20
Svårare med mindre?

Är det svårt att byta 30 % av vattnet varje söndag. Nej, ett mindre kräver bara lite mer disiplin

På ett större finns större marginaler
#3 - 29 juni 2007 14:36
Man måste bara hålla koll på maten och se till att man inte har för stora eller för många fiskar så klarar man sig! :D
#4 - 29 juni 2007 14:52
Xul skrev:
Svårare med mindre?

Är det svårt att byta 30 % av vattnet varje söndag. Nej, ett mindre kräver bara lite mer disiplin

På ett större finns större marginaler

Alltså menar du att jag igentligen ska byta 30% varje vecka på mitt 250L oxså?

När jag byter vatten? Ska jag ta dammsugaren och ta upp vatten från botten eller kan jag ta med litermått från ytan? Hur gör ni?
Eliza
#5 - 29 juni 2007 15:02
chessman skrev:

När jag byter vatten? Ska jag ta dammsugaren och ta upp vatten från botten eller kan jag ta med litermått från ytan? Hur gör ni?

Eliza

Hur ofta man byter beror på hur stort akvariet och hur mycket fisk man har i där. Mitt lite underbefolkade 540-liters byter jag 30 % var tredje-fjärde vecka på, ibland ännu längre avstånd mellan bytena (jag kollar nitrathalterna-över 20, så byter jag).

Ju mindre akvariet är, desto mera ofta får man vanligtvis byta. Men även där hänger det på vad man har i där. Jag skulle tro att man får byta varje vecka i ett mindre än 30 liter...det får jag göra i mitt yngelakvarium. Men där matar jag småttingarna två-tre gånger om dagen också.
#6 - 1 juli 2007 15:36
Hej.

Du gör klokt i att ta in karet fr lekstugan, varför ska det stå där ute & skräpa!? :) Se till att använda det i stället. Antar att du ska ha de små karen till yngelkar &/eller räkor, dom är lite små för fiskar ju.

Lycka till!

Mvh Eva
#7 - 2 juli 2007 09:42
Jag blev nog lätt underförstådd här när jag skrev 30 % i veckan... Det jag menar att det får man kaske räkna med för mindre akvarier men det kom nog fram i Jens inlägg.. I Mitt 180 L byter jag en spann innan jag gör rent mitt innefilter och det blir inte mycket mer än en gång i månaden...

Det kan vara intressant att ta reda på Nitrathalterna i akvarierna i mellanåt så du vet var du ligger och är de normalt mindre än 10 kan du fundera på längre intervall.... Mina byten i mitt 180 L akvarie är faktiskt inte för nitratet längre utan för lite trådalger på ytan jag suger bort... och för att dra upp "ogräs"
#8 - 2 juli 2007 09:48
chessman skrev:
Kom just på att jag har ett ca 150L Akvarium i lekstugan... hmmm kanske man ska ta fram och kika på det. Användes senast för ca ett år sen. Till våra karpar som vi hade i utedammen de fick övervintra i detta sen flyttade de till svärföräldrarna denna vinter som var.

Eliza

Kolla på bara så att silikonet är bra innan du fyller det. Om du inte vill ha något onödigt missöde det vill säga som kan uppkomma ;)
#9 - 2 juli 2007 10:20
chessman skrev:

Eliza

30% per vecka är en standard rekomendation som är bra att utgå ifrån och som sällan ställer till några problem.
Har man så stort kar att 30% blir mer än en hink så skulle jag aldrig drömma om att stå och ösa manuellt.
En vanlig trädgårdsslang in till badrumet gör jobbet så mycket smidigare.
Skaffa en "gardena-koppling" till kranen i handfatet/duschen bara.
Fyll slangen med vatten eller låt luften bubbla ut i karet, dra loss kopplingen från kranen och lägg slangen i duschen/badkaret alt toaletten. Häverten kommer i gång av sig självt. Fyll sedan bara upp karet igen.
#10 - 2 juli 2007 14:23
chessman skrev:

Eliza

jag skulle använda dammsugaren på bottnen, då får man upp lite skit samtidigt ;)

Annons