Skillnad på reflektorer?

#1 - 27 september 2007 20:04
Hej!

Har märkt att det finns en del olika märken på reflektorer, och undrar om det är någon större skillnad på dessa?

Till exempel finns det reflektorer på guldfisken för 60kr, medans juwels och arcadias kostar ca 100kr. Reflekterar de för 60kr sämre än juwels då?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 27 september 2007 20:19
Det är ganska stor skillnad i hur mycket de olika reflektorerna reflekterar. Dock vet jag inte specifikt hur mycket olika märken reflekterar. De som lär vara bäst är i alla fall de som har två "valvbågar"
#3 - 28 september 2007 16:01
Givetvis så reflekterar iallafall enligt mig arcadias reflektorer bättre än de från guldfisken.
Har båda varianterna själv.
Dock så gjorde jag för en tid sen i brist på pengar en egen reflektor.
Av plåt som jag bockade till.
På den sidan som ska sitta närmast lysröret limmade jag fast aluminiumfolie.
Limmade fast reflektorn på lysrörshållarna.
Hela materialet kostade mig 20kr.
Och vad jag kan se för blotta ögat så är det absolut ingen skillnad på mitt egentillverkade och arcadias.
#4 - 30 september 2007 18:57
Hur menar du med "två valvbågar"? Har typ juwel det?

Skulle man kunna kapa tex gamla aluminium burkar och sen klä insidan på de med aluminiumfolie då?
Kommer köra med täckglas nu, då jag har gjort en egen ramp (elektriker ska dra elen) och då vill jag gärna att så mycket ljus som möjligt går åt rätt håll :) Har ju iof målat rampen med matt vit färg invändigt, men jag vet inte om det är tillräckligt...
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 30 september 2007 19:15
mongoloj skrev:
Hur menar du med "två valvbågar"? Har typ juwel det?

Skulle man kunna kapa tex gamla aluminium burkar och sen klä insidan på de med aluminiumfolie då?

Kommer köra med täckglas nu, då jag har gjort en egen ramp (elektriker ska dra elen) och då vill jag gärna att så mycket ljus som möjligt går åt rätt håll :) Har ju iof målat rampen med matt vit färg invändigt, men jag vet inte om det är tillräckligt...

Bl.a. Aqua stabil har två valvbågar.

Täckglas stjäl väldigt mycket ljus - så vill du ha ner mycket ljus i akvariet så skall man inte ha täckglas
#6 - 1 oktober 2007 05:24
En svaghet hos dom billiga reflektorerna är att plastklämmorna som sitter över lysrören är väldigt svaga och lätt går sönder men i övrigt funkar dom hyfsat, men det är väl som med det mesta här i livet, man får det man betalar för.
#7 - 1 oktober 2007 06:11
Jo, men eftersom jag byggt rampen själv, och vill undvika allt för mycket fukt i rampen så vill jag inte chansa :P Lysrörshållarna kommer ju inte vara skyddade på något vis. Visst finns det ventilationshål på baksidan, men jag funderar på om fukten ändå inte kommer att lägga sig på lyrsrörshållarna och på så vis skapa problem.
Ska kolla på Aqua stabils reflektorer då!

Annons