Skillnad på reflektorer?

#1 - 22 december 2014 22:33
Sitter och kikar lite på reflektorer.
Vad är det för skillnad på dessa två? Första paret kostar ju halva priset?!
http://www.pwss.se/product.php?productid=9813
http://www.pwss.se/product.php?productid=10459&cat=1734&page=1

Den första är 2-pack men det står inget om den andra. Kanske också är 2-pack. I så fall är ju frågan löst ;)
#2 - 22 december 2014 23:04
Enligt vad jag har läst på växtnördarnas forum, så är det "måsvingar" som gäller om man inte vill slösa en enda gnutta ljus...
#3 - 23 december 2014 00:27
Helt rätt! Måsvinge ska det vara.
Hagen har grymma reflektorer i högglanspolerad aluminium.
Det gör rätt stor skillnad med.
#4 - 23 december 2014 13:28
Måsvinge??
#5 - 23 december 2014 14:22
Måsvinge??

Den ser ut i profil som en seglande mås ser ut fram/bakifrån :)
http://fish.aquaristic.net/Reflekta-T5-reflector-PRO-Line.html
#6 - 23 december 2014 19:22
Ok. Nu behöver ju inte jag det bästa av det bästa utan en helt vanlig reflektor duger gott till mig ;)
Så tillbaka till grundgrågan, vad är det för skillnad på dom två jag länkat??
#7 - 23 december 2014 21:55
Ok. Nu behöver ju inte jag det bästa av det bästa utan en helt vanlig reflektor duger gott till mig ;)

Ingen av länkarna har ju nån vettig bild, så det är svårt att avgöra skillnaden.
#8 - 23 december 2014 22:56
Nej jag vet... Tänkte om nån visste på rak arm ;)
Äh, allt är bättre än det jag har nu...
#9 - 23 december 2014 23:29

Skillnaden mellan en måsvinge och en vanlig reflektor är avsevärd.
Ska du lägga pengar på reflektorer är det tjänstefel att inte köpa måsvingar.
#10 - 24 december 2014 08:00

Hur tänker du nu? Reflektorn jag länkade till kostar mindre än de du länkat till, frakten från Tyskland är ca 10€.

Jag har tidigare sett utvärderingar på olika reflektor och vill minnas att det är stor skillnad, vilket inte är konstigt när vissa reflektorer försöker skicka en del av ljuset genom rören igen.

Edit, såg nu att du letade till T8? Den jag länkade till är till T5..
#11 - 24 december 2014 09:37
Flygrc jo såg att det var t5, letade lite snabbt men hittade inget t8.
Satt och funderade på att beställa därifrån faktiskt men ska beställa lysrör och lite annat också. Hittade inget power glo där??

Men om vi säger så här, kommer jag märka nån skillnad på vanliga och måsvingar? Är inget seriöst växtkar utan vill bara att dom enkla växter jag har ska se bra ut ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 24 december 2014 10:16
Men om vi säger så här, kommer jag märka nån skillnad på vanliga och måsvingar? Är inget seriöst växtkar utan vill bara att dom enkla växter jag har ska se bra ut ;)

Låt oss säga att kapaciteten med en reflektor ökar mellan 100 och 400% beroende av vilken reflektor man väljer. Men som sagt även den sämsta fördubblar ju kapaciteten
#13 - 24 december 2014 12:10
Tack för det svaret Kjell! Då ska jag leta efter måsvingar till t8 :)
#14 - 24 december 2014 12:55
Fast jag måste erkänna att jag INTE upplever det som att ljuset fördubblas av reflektor. Köpte juwels reflektorer. Ja det blev bättre ljus, men kanske 50% mer. Märks ingen skillnad på växterna heller, trots reflektorer på båda rören.

Ångrar inte alls köpet - men som sagt inga 100% här i alla fall.
#15 - 24 december 2014 23:04
Letat lite men kan inte hitta måsvingar till t8??
Korkad fråga kanske men kan man använda reflektor till t5 och bara byta clips?
Annars får det bli vanliga.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 25 december 2014 08:56
Korkad fråga kanske men kan man använda reflektor till t5 och bara byta clips?

Annars får det bli vanliga.

Det finns reflektorer till både T5 och T8 men de är konstruerade på olika sätt beroende på rörets diameter så det är inte maximalt med T8 reflektorer till T5 rör
#17 - 25 december 2014 09:53
Nej det var som jag trodde.
#18 - 29 december 2014 21:26
hmm verkar svårt att hitta måsvingar till T8?? Har kollat på pwss, aquaristic.net, guldfisken och Cyberzoo. Ingen har till T8?!
Fler sidor man kan kolla??
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 29 december 2014 22:03
Det är nog svårt att få tag i de bästa reflektorerna till T8. Idag konstrueras det mesta för T5
#20 - 29 december 2014 22:06
Fanns en grym reflektor från Hagen förut som även passade på T8 - jag vet dock inte om den finns längre.
#21 - 29 december 2014 22:11
enda hagen jag hittat är måsvinge till t5...
#22 - 29 december 2014 23:11
Jo men den modellen passar till T8 med.
Det föjer med clips till båda sorters rör.
Eller gjorde åtminstone till mina som jag köpte för fyra år sen.
#23 - 31 december 2014 09:34
Det bästa får dock inte bli det godas fiende. Måsvinge är klart bäst när det gäller att få så mycket ljus som möjligt dit där man vill ha det. Vanlig reflektor typ flygplansvinge är dock klart mycket bättre än ingen reflektor alls, jag mäter dubbla ljuset, man kan alltså få ut lika mycket ljus av ett rör med den enkla reflektorn som med två utan vilket ger klar potential att antingen få bättre ljus eller till att spara på investering och ström. Viktigast är alltså att ha reflektor överhuvudtaget, hittar man sen måsvingar så är det bäst men om man inte hittar det så kör på vanliga.
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 11 juli 2016 20:37
Har aldrig sett dom IRL, men Dennerle är ju ett etablerat märke i alla fall

Annons