skillnad på död räka och ömsat skal?

#1 - 7 november 2008 17:07
finns det något lätt sätt att se skillnad? tycker att det försvinner mer och mer räkor i mitt kar och jag suger rätt ofta upp vad jag trott vart ömsade skal =/ ben och allt

det gäller amanoräkor, dom är ju rätt genomskinliga som det är
#2 - 7 november 2008 17:21
Du ser om den rör på sig. Då är det inge skal. :)
#3 - 7 november 2008 17:28
Ta upp den så märker du om den innehåller kött eller ej.
#4 - 7 november 2008 20:25
Hade du inte dvärgkulfisk med räkorna? Då är det fisken som är boven.
Kolla på youtube om den fisken, så får du se hur snabbt de får i sig räkor (fast i videon var det nog en kräfta då det var en större kulfisk).
Bilagor:
#5 - 7 november 2008 21:29
Jag hade samma fråga för ett tag sen då jag trodde min räka dött, den var borta i två veckor men helt plötsligt tittade den fram, antagligen hade den gömt sig så länge efter att den ömsat. Nu är båda borta, vet inte var de tagit vägen, misstänker antingen pumpen eller chokladmalen.
#6 - 8 november 2008 13:48
dom smiter ibland också.

men hur ofta ömsar dom skal då?
#7 - 8 november 2008 17:31
Döda räkor har fyllning.

//C
#8 - 8 november 2008 23:21
Döda räkor har fyllning.

//C

det har bara varit någon enstaka gång jag har tyckt det verkat vara kött i skalet. men igen, hur ofta ömsas det?
#9 - 9 november 2008 09:53
det har bara varit någon enstaka gång jag har tyckt det verkat vara kött i skalet. men igen, hur ofta ömsas det?

Det har nog aldrig kommit något svar på här på Zoopet, vad jag vet. Den byter ju givetvis allteftersom den växer, kan vi tippa på att räklingar byter varannan lr var 3:e månad sedan de har blivit en halv cm. Därinnan har jag inte en susning. ;) När den är 2 mm så har jag fullt sjå med att se den.
Sedan byter de när de blir flyttade. Men de byter inte så ofta när de är vuxna sedan.
Jag skulle gissa på någon gång i halvåret-året..
Men det är gissningar och uppsattningar alltsammans. Någon annan kanske vet.. :)
#10 - 9 november 2008 14:42
Då du hittar delar med kött i...

" target="_blank">

Din dvärgkulfisk och dina räkor ;)
#11 - 9 november 2008 15:18
Tycker det brukar vara väldigt lätt att hitta döda räkor, för alla de levande sitter runt omkring och kalasar på aset![:-87]

Och så har döingarna färg, de tomma skalen är ju bara ett genomskinligt skal, som en perfekt avgjutning av hela räkan. Skalen ser väldigt tomma och tunna ut i jämförelse med liken.
#12 - 9 november 2008 15:48
Tycker det brukar vara väldigt lätt att hitta döda räkor, för alla de levande sitter runt omkring och kalasar på aset![:-87]

Och så har döingarna färg, de tomma skalen är ju bara ett genomskinligt skal, som en perfekt avgjutning av hela räkan. Skalen ser väldigt tomma och tunna ut i jämförelse med liken.

Om de andra äter upp liken så har de lite för lite mat, om man ger dem annan mat så överger de liket. Iaf mina. Men det måste ju ändå vara bra att de äter upp liken för då får de i sig en massa ämnen som de behöver..
Ja, de tomma skalen ser bara ut som genomskinliga, tunna skal medan döingen är en komplett, röd räka. Om man har röda räkor alltså.. :)
#13 - 9 november 2008 17:02
finns det något lätt sätt att se skillnad? tycker att det försvinner mer och mer räkor i mitt kar och jag suger rätt ofta upp vad jag trott vart ömsade skal =/ ben och allt

det gäller amanoräkor, dom är ju rätt genomskinliga som det är

Jag skaffade Amano nyligen och blev av med en ganska direkt: den var rosa och lätt ihoprullad ungefär som de räkor vi äter..
#14 - 9 november 2008 17:45
tack, massa bra svar

Linapina skrev:
Då du hittar delar med kött i...

" target="_blank">

Din dvärgkulfisk och dina räkor ;)

min är väl inte riktigt så stor =) men rätt otroligt att kräftan överlevde så länge
#15 - 9 november 2008 21:15
Katharina skrev:
Om de andra äter upp liken så har de lite för lite mat, om man ger dem annan mat så överger de liket. Iaf mina. Men det måste ju ändå vara bra att de äter upp liken för då får de i sig en massa ämnen som de behöver..

Jag är snarare orolig att jag matar för mycket, det ligger kvar mat ibland efter att alla slutat äta... Inte så bra. Men de är ju ganska många, så alltid finns det väl någon som är sugen. Räkor är ju så goda.;) Tycker det är bra att de städar upp.:)

Annons