Skillnad mellan sand och grus?

#1 - 30 juni 2007 16:30
Är det någon skillnad på att ha sand och grus i akvariumet? Konstig fråga kanske, men det jag mest undrar är om det är svårare att rengöra när man har sand och om växterna trivs sämre av sand. Jag har för mig att jag har läst att växter tycker bättre om grus, men jag är inte säker.

Sen undrar jag om det är som med räkor och snäckor som det är med fiskar, att de blir stressade av ett ljust underlag? Har nämligen köpt sebrasnäckor idag, och de syns knappt mot det svarta gruset.
#2 - 30 juni 2007 17:20
Som jag förstått det så syns bajs och liknande mer med sand och vissa växter gillar det inte. Man kan tydligen också få sumpgaser när man har sandbotten men med tanke på hur många som kör med sandbotten så tror jag att risken inte är så stor om man håller efter sitt akvarium.
#3 - 30 juni 2007 17:22
maria_ skrev:
Är det någon skillnad på att ha sand och grus i akvariumet? Konstig fråga kanske, men det jag mest undrar är om det är svårare att rengöra när man har sand och om växterna trivs sämre av sand. Jag har för mig att jag har läst att växter tycker bättre om grus, men jag är inte säker.

Sen undrar jag om det är som med räkor och snäckor som det är med fiskar, att de blir stressade av ett ljust underlag? Har nämligen köpt sebrasnäckor idag, och de syns knappt mot det svarta gruset.

Jag tycker det ær lætt att rengøra sand eftersom skiten lægger sig ovanpå det.
Plantorna væxer bra i sand, i naturen væxer dom ju inte heller i grus præcis...
Hur det ær med rækor och snæckor vet jag inte[:-118]
#4 - 30 juni 2007 22:02
Maria vad har du för svart grus i karet? Är det från Rådasand?

Grus är bättre än Sand då sanden är så tät att "viktiga" bakterier in når ner till växtens rötter. Visst, det funkar med sand men är inte optimalt.
En sandbotten blir lätt syrefattig vilket också kan hämma bottenlevande djurs tillväxt och levnad.
#5 - 1 juli 2007 08:00
Då blir det grus då..

Jag har ingen aning om vad det är för grus jag har nu..
#6 - 1 juli 2007 15:11
Maria vad har du för svart grus i karet? Är det från Rådasand?

Grus är bättre än Sand då sanden är så tät att "viktiga" bakterier in når ner till växtens rötter. Visst, det funkar med sand men är inte optimalt.

En sandbotten blir lätt syrefattig vilket också kan hämma bottenlevande djurs tillväxt och levnad.

Det finns flera plantakvarister som anvænder sand i deras akvarier.
Næstan alla fiskar føredrar sand.
Sand ær lættare att rengøra.
Sand ær snyggast.
Sand ær bæst!:D
#7 - 3 juli 2007 08:13
Jag har sand och är lite missnöjd med att mina skalarer skitar ner (Bokstavligen talat)... enormt mycket...

Funderar på att lägga ett två/tre centimeter lager med grus ovanpå sanden, kanske kommer jag få problem att allting blandar sig, men det får bli ett senare problem.
#8 - 3 juli 2007 08:48
Det kan skilja ganska mycket mellan sand och sand, och när tycker ni att grus blir sand?
Är sand allt under 1mm kornstorlek eller måste det vara ännu mindre för att vara sand?
Jag anser att min Rådasand är just sand, den har en kornstrolek på 0.8-1.2mm
Att jag betecknar den som sand har väl främst att göra med att när dom flesta säger akvariegrus så menar dom nog engelsk sjösten 3-5mm.
Rådasanden är desutom rödbrun filket döljer skitganska bra trots att den ligger uppepå. Däremot så tycker jag inte att jag kan se skit äns om jag letar, det som finns ligger i växtsnår eller under stenrösen. Ända gången jag slamsuger lite är när jag möblerar om eller planterar om, men då tar jag endast det som ligger löst, jag är aldrig ner och rotar i sanden.

Annons