skillnad mellan afrikansk och amerikans?

#1 - 27 februari 2007 10:58
Hej,jag är en ny medlem på Zoopet och är jätte glad för att hittat detta infofulla forumet:)
Jag har då köpt en akvarium på 560L och ska då starta en cilklid kar. Nu efter all läsande undrar jag vad är det för skillnad mellan afrikanska ciklider och amerikanska ciklider:confused: kan man ha både i samma kar? jag kommer med en update tråd snart när karet är igång:D

tacksam för svar
#2 - 27 februari 2007 11:34
Hejsan DanX,

De amerikanska cikliderna lever nästan alltid i lite surt vatten medans en stor majoritet av de afrikanska (malawi, tangangika) lever i väldigt basiskst vatten och dessa är därför inte så bra att blanda. Däremot så finns det även afrikanska ciklider (Palettciklid, thomasiciklid) som lever i surt vatten och därför går att ha tillsammans med amerikanska.

Mitt förslag är dock att koncentrera dig på en kontinent och försöka att göra ett biotop akvarium! Tycker i alla fall jag är trevligast.
#3 - 27 februari 2007 12:20
spazm skrev:
Hejsan DanX,

De amerikanska cikliderna lever nästan alltid i lite surt vatten medans en stor majoritet av de afrikanska (malawi, tangangika) lever i väldigt basiskst vatten och dessa är därför inte så bra att blanda. Däremot så finns det även afrikanska ciklider (Palettciklid, thomasiciklid) som lever i surt vatten och därför går att ha tillsammans med amerikanska.

Mitt förslag är dock att koncentrera dig på en kontinent och försöka att göra ett biotop akvarium! Tycker i alla fall jag är trevligast.

Då menar du att jag inte kan ha vilken afrikansk ciklid som helst i samma kar pga vatten kvalitet:confused: hmm det visste jag inte[:o]
men vart kan man läsa och hitta info om vilka ciklider går ihop?!
#4 - 27 februari 2007 12:24
Om du går in o titta på http://www.zoopet.com/fiskar/index.php och sen söker på Amerikanska respektive Afrikanska ciklider så får du upp artbeskrivningar på många olika ciklider ifrån de olika kontinenterna. Där kan du även utläsa vilken PH som fiskarna trivs i samt temperaturer och liknande.

Det är framförallt cikliderna ifrån västafrika som skilljer sig ifrån de övriga afrikanska cikliderna gällande vatten värden.

Jens
#5 - 27 februari 2007 12:29
Lättast är att jämföra deras vattenvärdebehov, temperament (ciklider är oftast aggresiva av sig) och deras behov av antal L.
Diskus är en amerikanare som lever i naturen i relativt surt vatten, tom ända ner till pH 4. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=517 De simmar även i varmt vatten.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=89 "Golden" är en mbunas malawi. Bland de vanligaste malawcikliderna. I vissa fall kan man få tillsätta salt till dessa ciklider som inte är så lämpligt för andra arter.

Koncentrera dig på vad du vill ha. Rekomenderar dig att om du tex vill ha ett afrikatema, ta då och gå på det och blanda inte för mycket från de olika kontinenterna.

//Camilla
#6 - 27 februari 2007 15:48
tackar alla som har svarat, nu ska jag läsa mer om olika ciklider, ph osv.. men snart när jag har starta karet kommer jag med en ny tråd ang vilka fiskar[ciklider] som ska bevaras i karet.
#7 - 27 februari 2007 16:46
Malawi och Tanganyika gillar ganska högt pH (ca 7-8), liksom centralamerikaner, medan ciklider från övriga Afrika mer liknar sydamerikaner i det att de gillar lägre pH (ca 5-7).

Malawi och Tanganyika är bäst att hålla för sig själva, dels på grund av deras krav, men även på grund av beteende, och att det ser bäst ut att inte blanda dem med fiskar från andra biotoper.
#8 - 27 februari 2007 21:22
Alla cichlider är territoriella. Därför kan det alltid vara lite knepigt att kombinera dem andra cichlider. De kräver mycket mer utrymme än man väntar sig av deras storlek (jämfört med icke-cichlider).

Det här med världsdel är inte alls så kinkigt, och framför allt finns det en mängd cichlider från samma världsdel som inte alls passar ihop. Om man har extremt hårt eller mjukt kranvatten kan man låta det styra lite grann vilken/vilka arter man väljer, men annars spelar inte vattnet om kommer från någon större roll (utom för några få extremt känliga arter, men dom lär du inte stöta på).

Läs på lite och välj ut en art. Börja med ca 6 ungfiskar av (nästan) vilken cichlidart som helst, och låt dem växa upp tillsammans så lär du dig hur cichlider fungerar. Med lite övning ser man direkt vilken som är ranghögst och om någon håller på att bi ihjäl-mobbad. Det skadar inte att ha ett extra akvarium i beredskap om man plötsligt blir tvungen att skilja fiskar åt. Det här låter kanske lite besvärligt, men bland cichliderna finns massor av spännande, vackra och intressanta fiskar och den största risken är att dom blir beroendeframkallande.

Annons