Skillnad i ljusstyrka T8 och T5

#1 - 21 september 2006 07:51
Snabbisfråga.

Jag kan inget om T5 rör, men om jag skulle skifta mina "vanliga" T8 36w till T5 (jo jag vet att man inte kan det sådärbara, men ni vet vad jag menar) till T8 rör, får jag då inte mer ljus i akvariet?

Det gäller en diskussion på ett annat forum där en kille säger att han har 4 st T5 36W till ett 250 liters akvarium och att detta ger 0.6 w / liter. Jag tycker detta låter fel. Eller?
#2 - 21 september 2006 08:31
mohlin skrev:
Snabbisfråga.

Det gäller en diskussion på ett annat forum där en kille säger att han har 4 st T5 36W till ett 250 liters akvarium och att detta ger 0.6 w / liter. Jag tycker detta låter fel. Eller?

Tycker jag låter helt rätt. 4x36W = 144W totalt. 144W på 250l ger lite knappt 0.6W/l.

Ändra från T8 till lika många T5 med lika många W borde inte ge någon större skillnad. Andar vinster finns dock (om man kan ta kostnaden för uppgraderingen).
#3 - 21 september 2006 08:37
OK, tack.

Trodde bara att T5 gav ifrån sig mer ljus eller ljusstyrka eller vad det nu är.
#4 - 21 september 2006 13:51
T5 är något lite effektivare men huvudsakligen är det längd (och tjocklek) som gör att det är lättare att få in fler rör på samma yta.
Vid samma längd på rören får man betydligt mer effekt och dessutom mindre diameter, detta gör i sin tur att man kan få in mer effekt på samma yta.
Den effekt som rören är märkta med (T5 och T8) är hyffsat representativ i "ljusmängd", men man kan ha olika effektivt ljus för ändamålet och olika drivdon som ger lite olika förutsättningar för rören.

Min favoritsida om T5:

http://www.lrc.rpi.edu/programs/nlpip/lightingAnswers/lat5/allquestions.asp

Annons