Skillnad boliviansk och vanlig fjäril

#1 - 1 augusti 2006 14:59
Jag har just köpt tre stycken fjärilsciklider. En hanne och två honor.

Dom såg inte riktigt likadana ut, så nu undrar jag vad det är för skillnad, utseendemässigt, på en vanlig fjärilsciklid och en boliviansk? :confused:

Jag vet att den bolivianska är större, men annars då?

I affären sa dom att den bolivianska är brunare (jag frågade nämligen om inte hannen ÄR en boliviansk), så ser den ut också på artbeskrivningen här, brunaktig...
#2 - 1 augusti 2006 15:56
Personligen tycker jag bolivianer mer liknar släktet Biotodoma än fjärilar, men det är jag det :p

Hur som helst skiljer färgerna markant mellan bolivianska fjärilar och vanliga. Bolivianerna har längre bukfenor, och saknar fjärilshanarnas förlängda, svarta första fenstrålar i ryggfenan. Å andra sidan har bolivianska fjärilar förlängda, övre och undre, röda fenstrålar i stjärtfenan, vilket vanliga fjärilar saknar.

Bifogar två bilder, överst ett vanligt fjärilspar, nederst ett bolivianskt fjärilspar.
#3 - 1 augusti 2006 16:04
Tack för svaret Micke! Och för bilderna. :)

Nu ska jag jämföra när jag tänt ljuset i akvariet. Honorna är helt klart vanliga fjärilar. Det är hannen som jag inte tycker ser ut som andra vanliga fjärilar jag sett, han var inte så skimrande som dom, mer enfärgad... Men det brukar ju ändra sig när dom kommer i lugn och ro.

Vi får se! Honorna är sååå fina!!! :p Hannen har gått och gömt sig! :D

Jag är väldigt misstänksam mot vad dom säger i akvarieaffärer...[:o]
#4 - 1 augusti 2006 16:28
Kul att försöka hjälpa :)

Ja, vad de säger i zooaffärer bör man tyvärr ta med en nypa salt. Alla kör naturligtvis inte med valser, men många verkar bara tänka på att sälja till varje pris, och struntar i om de ger fel information till kunderna, och får dåligt rykte på köpet.

Du har ingen bild på hanen?
#5 - 1 augusti 2006 18:42
[quote=Micke_A]Kul att försöka hjälpa :)

Ja, vad de säger i zooaffärer bör man tyvärr ta med en nypa salt. Alla kör naturligtvis inte med valser, men många verkar bara tänka på att sälja till varje pris, och struntar i om de ger fel information till kunderna, och får dåligt rykte på köpet.

Du har ingen bild på hanen?[/quote]

Och jag tror också många affärsbiträden inte vill erkänna sin okunskap utan bara drar till med ett svar som verkar bra... :( [B)]

Jag har tyvärr ingen digitalkamera...[:o] Men nu har jag sett hannen igen, den fegisen! Han har ingen hög fenstråle på ryggfenan men heller inga förlängda fenstrålar på stjärtfenan. Den är helt rundad.

Han har fått lite bättre färger nu, men honorna är finare, mer glittrande tycker jag. Men han är som sagt en fegis, försvinner om man inte närmar sig väldigt försiktigt. :p
Honorna bryr sig inte! :)

Dom två honorna gnabbas lite. Brukar dom bråka om reviret? Hade kanske varit bättre med bara en hona?

Hur är deras lek? På en sten har jag hört. Men dom klarar väl inga yngel med en massa tetror omkring sig :( . Senare ska jag köpa pansarmalar också...
Men dom är fina i alla fall, och charmiga!
#6 - 1 augusti 2006 19:54
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Så här ser mina båda fjärilar ut, övre ramirezi de undre altispinosus (=bolivian). Den längst ned är tagen när de fortfarande var yngel och ganska små.[/COLOR][/FONT]
#7 - 1 augusti 2006 19:56
Ursäkta om jag kommer in o ställer en fråga!?
Lenmar, har du dem tillsammans, de båda fjärilarna?
#8 - 1 augusti 2006 19:59
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Svea: Nej, det har jag inte. De vanliga fjärilarna gick i ett eget kar och överlevde max sex månader. Just nu har mina gullebolivianer en ny omgång yngel så jag håller på å klurar som sjutton hur jag skall få några överlevande yngel....[:-13][/COLOR][/FONT]
#9 - 1 augusti 2006 20:11
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Så här ser mina båda fjärilar ut, övre ramirezi de undre altispinosus (=bolivian). Den längst ned är tagen när de fortfarande var yngel och ganska små.[/COLOR][/FONT][/quote]

Hmmm. Min hanne ser ut som den i mitten... Honorna som den översta bilden... Men min hanne har inte delad stjärtfena utan en mer rundad. Han kanske är en korsning??? :confused: :( Funderar på om jag ska lämna tillbaka honom.
Jag vill ju inte ha någon blandras, om dom nu lyckas få överlevande yngel.

Jag frågade särskilt om han inte är en bolivian, eftersom han såg annorlunda ut än honorna. Nej, sa hon i affären. Det är den vanliga fjärilen.
Jag frågade flera gånger faktiskt. Dom hade två hannar och två honor. Hannarna såg likadana ut.

Jag har ingen som helst erfarenhet av fjärilar. Jag har bara sett dom någon enstaka gång i levande livet och bara en gång i ett "hemmakar".

Det är inte så att fjärilshannarna ser annorlunda ut än honorna?

Hannen är runt 4-5 cm, honorna bara 2-3 cm. Dom kom från samma ställe, sa hon i affären.

Jag är VÄLDIGT skeptisk till uppgifter jag får i affärer... :(
#10 - 1 augusti 2006 20:20
De förlängda strålarna i stjärtfenan får de när de vuxit till sig lite, men redan innan kan man se att de översta och understa fenstrålarna i stjärtfenan är röda, även på honan. På min bild var inte fenstrålarna särskilt välutvecklade, de kan bli längre än så.

Ja, det hade nog varit bättre med en hona. De bildar par, och honan som blir över efter parbildandet kan få det tufft.
#11 - 1 augusti 2006 20:25
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]På vanliga fjärilar är det relativt enkelt att se skillnad på könen. Hanen har en svart kant på ryggfenan som "sticker upp" och liksom ser ut som ett spröt (eller hur jag nu skall förklara det). Vanliga fjärilshonor är mycket mer färgglada än hanarna framför allt pga den röda buken. De har båda svarta stora prickar nära ryggfenan.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Bolivianerna ser helt annorlunda ut. De är mycket ljusare i färgen, absolut inte bruna som du hört utan snarare vita. Vid ansiktet/pannan är de lite blåaktiga. (Jag tycker de ser ut som små clowner[:o] ) De är bägge rödaktiga över buken och deras svarta prickar sitter mitt på kroppen. Hanen har två svarta prickar och honan en svart prick. Honorna är aningens rödare om buken (knappt märkbart om man inte haft dem ett tag) och hanarna har aningens förlängda rygg- och analfenor(fast int ejättelätt att se om de int eär vuxna). Jag hade jättesvårt att se skillnad på könen på dem fram tills för några månader sedan.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Det verkar vara en lurig kombination du fått tag i. Inga bilder som du kan bidra med? Hoppas i vilket fall att det är de du tänkt dig!! [:o][/COLOR][/FONT]
#12 - 1 augusti 2006 20:27
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]En grej till som jag tycker skiljer vanliga fjärilar från bolivianer är ögonfärgen. Vanliga fjärilar är lit emer röda i ögonen eller hur jag nu skall förklara det. Bolivianerna är inte det.[/COLOR][/FONT]
#13 - 1 augusti 2006 20:38
Nu har jag skrivit ut era beskrivningar! Så i morgon när ljuset tänts i karet är det jag som sitter och glor på hannen och jämför med vad som står på pappret!!! :)

Till helgen får jag besök av en digitalkamera (ja, ägarna följer visst också med...:))
Då ska här plåtas och laddas in i datorn för kommande behov!
#14 - 1 augusti 2006 20:40
[quote=Micke_A]Ja, det hade nog varit bättre med en hona. De bildar par, och honan som blir över efter parbildandet kan få det tufft.[/quote]

Jag fick löfte om att lämna tillbaka någon av dom om det inte gick så bra.
Jag får väl titta vilka två som håller ihop. Om jag nu inte lämnar tillbaka hannen också, ifall det inte är en vanlig fjäril... [:o]
#15 - 2 augusti 2006 06:27
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Hanen har två svarta prickar och honan en svart prick.[/COLOR][/FONT][/quote]
Intressant, visste inte att det gick att se på det sättet, men det kan nog stämma. Ska kolla på mina när jag kommer hem :). Här är en bild på ett av mina bolivian-par och det verkar kunna stämma:
http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=718664&a=19
(Inte lika tydligt på den här lite äldre bilden:
http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=434076&a=13)

Några fler bilder på mina bolivianer som kan hjälpa till vid Birgittas identifiering ;):
http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=434069&a=5
http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=718680&a=24
http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=434072&a=8
#16 - 2 augusti 2006 09:38
Jag kan faktiskt inte hålla med om att hanen skulle ha två prickar medans honan har en.
Det är ingen skillnad på prickarna på mitt par och dom är 100 procent hona och hane!

Mvh Alex
#17 - 2 augusti 2006 12:17
Nu har jag studerat och studerat denne hanne ingående... :confused:

Han har röda ögon, Lenmar. Men är också blå i ansiktet.

Har ingen förlängd svart ryggfena fram men heller inga förlängda röda stjärtfenor.

Han har bara en LITEN svag svart prick, precis under de svarta främre ryggfenorna.

Han är mer färglös än honorna, inte så fina svarta teckningar.
Men nu har han börjat glittra i blått på kroppen.

Så, vad tror ni?
Jag har bestämt mig för att investera i en digitalkamera, det här går inte längre... [:o] [B)] :p

Micke A: Dom har parat ihop sig nu, hannen och en av honorna. Dom är inte direkt dumma mot den andra honan - än.
Ska jag lämna tillbaka henne?

Eller ska jag köpa den andra hannen också? Det var två hannar och två honor i affären. Den hannen kanske hör ihop med den andra honan??? Jag kanske har separerat ett förälskat par??? [:o] [:-16] [:-118]
Dramatiskt va?

Eller blir det bråk med två hannar?
#18 - 2 augusti 2006 12:23
Hmm, något blått har jag inte sett i ansiktet på mina bolivianer, så jag skulle tro att det är en vanlig du har. Förlängda fenor har de inte när de är små.

Eftersom det är en parbildande fisk så kan det ju vara vettigt att köpa dem i par, så köp gärna den andra hannen också. Fast det beror förstås lite på hur stort karet är också.
#19 - 2 augusti 2006 12:32
Det kan ha varit så att en kund kom in med dem, och att det var två par. Både två hanar och två honor kan bråka med varandra, men är de jämnstarka, och akvariet är tillräckligt stort, med väl definierade revirgränser, så ska det nog funka med två par.
#20 - 2 augusti 2006 12:34
Mitt kar är på 220 liter. Kan jag ha två par då? Jag tror att jag hellre köper till en hanne än lämnar tillbaka den söta honan...
Men tänk om den hannen och den "överblivna" honan inte alls gillar varandra!

Men jag vill INTE ha bråk!!! Jag är allergisk mot bråk, både bland människor och djur...

Lenmar skrev något om att bolivianer har blått i ansiktet...???
"Vid ansiktet/pannan är de lite blåaktiga", skrev hon.
#21 - 2 augusti 2006 12:49
Ja, i 220 liter så går det bra med två par (eller ännu fler). Självklart lite beroende på om du har mycket annan fisk också..

Något blåaktigt har inte jag tänkt på i alla fall, men det kanske kan variera en del :).
#22 - 3 augusti 2006 10:34
Skratta eller gråta???

Nu vet jag inte om jag ska skratta [:-88] Eller gråta [:o] ...

Jag, min mesiga människa, åkte tillbaka till akvarieaffären för att köpa den andra hannen också. Man vill ju inte splittra ett förälskat par...[:-28]

Det var väl vackert tänkt... Men... När jag kom till affären visade det sig att de just fått en laddning fisk samma dag. MASSOR med fjärilar!!!
Så där simmade drygt 20 stycken säkert. Och hälften var hannar!!! [:O] Så vilken var min honas käresta??? :confused: :p

Vi grunnade lite, expediten och jag (och fnissade!), och så kom vi båda underfund med att dom två hannar som var där när jag köpte mina fjärilar var mycket blekare och tråkigare i färgen än dom som nu var där. Så vi valde ut den tristaste hannen som jag tog med hem! :)

Lite bråk är det ju mellan hannarna. Men dom verkar ha parat ihop sig två och två i alla fall.
Jag fick löfte att lämna tillbaka dom om det inte funkade. Så jag avvaktar och ser...

Visst var det en lite rolig historia??? :D Sååå typiskt mig!!! :rolleyes: :p
#23 - 3 augusti 2006 10:56
Nämen oohh vad gulligt gjort. Nu blir hon nog glad, den ensamma.
Det var säker "rätt" hanne eftersom dom parat ihop sej.

Det var ju bra att den "trista" fick ett fint hem, annars kanske han blivit över när så många vackra fanns där.

Annons