Skiljevägg till litet akvarium??

#1 - 4 april 2004 22:46
Jag har tänkt att jag ska göra en liten skiljevägg i mitt 25 lites yngelakvarium, så att jag kan ha minder yngel i ena och större i andra halvan. Men jag skulle behöva tips om vad jag ska använda.
Kom gärna med förslag. Tack på förhand!
#2 - 4 april 2004 22:48
Sök lite på forumet..
Där har de använt allt från plexiskivor, till glasskivor och filterväggar. Annars så fungerar kanske en vanlig träskiva också? :)

Mvh Fredrik
#3 - 4 april 2004 22:54
Fast jag skulle vilja ha ens skiljevägg så jag slipper ha fler filter. Nåt tips? Ledsen ang. det att jag ska söka , men jag har tittat men är ganska ny här så jag hittar inte så bra än, men tack iallafall..
#4 - 5 april 2004 02:47
ehm, dela ett 25L... jag säger då det... :/
#5 - 5 april 2004 03:58
Vad är det för yngel, guppi eller...?
Förvisso tycker väl jag också att 25 liter är i minsta laget att del av, men kanske att man skulle kunna använda en skiva filtermatta, göra en ram som man klär med finmaskigt nät och sätter i spänn med en remsa av filtermatta mellan ram och akvarium.
Du har inte funderat på att kanske köpa ett 25-liters akvarium till ?
#6 - 5 april 2004 10:23
jag skulle nog sätta i en filtervägg eller någon litet nät av något slag eftersom då slipper du problemet med cirkulation i vattnet och rening o så.
#7 - 5 april 2004 23:03
Jo, jag har guppyyngel i detta akvarium. Jag vill dela av så jag kan ha stora i ena halvan och mindre i andra halvan. Sedan tycker jag väl inte att det är för litet till yngel som senare ska i ett 61 liters så fort de har blivit lite större och sen vidare till 100 liters. Jag har olika storlekar på guppy så..Vad göra..Måste bara tacka för alla förslag.
#8 - 6 april 2004 04:48
Det finns blå filtermatta som man kan använda. Köp den som är lite tunnare. Affären kan skära den i det mått du vill ha.

http://www.tropheus.info/forum/uploads/Resize_of_DSC06145.JPG

Du kan här se hur jag limmat in glasskiva som inte går ända fram. Längst fram har jag filter som avdelare. I varje avdelning så har jag ett utblås från pumpen.
#9 - 6 april 2004 23:30
Tack Christian!! Det ska jag fixa imorrn.

Annons