Skilja yngel från föräldrar. När?

#1 - 16 april 2008 13:59
Hej hej, nu har scalare bebisarna börjat simma fritt :D!!!

Problemet är bara: när jag ska mata kommer pappascalare och vill nästan hoppa ur karet för att bita mig (och skvätter säkert ut maten jag stoppar i när han försöker:P)

Tror ni att förädrarna fortsätter att vårda en eventuell nästa kull om jag flyttar föräldrarna till ett annat kar?
#2 - 16 april 2008 17:00
Du hade dem väl separat så varför inte testa att låta dem gå till dess du kan ha dem i stora akvariet med övriga fiskar
#3 - 16 april 2008 17:05
sme_h skrev:
Du hade dem väl separat så varför inte testa att låta dem gå till dess du kan ha dem i stora akvariet med övriga fiskar

jojo jag låter ynglen gå separat såklart:) men föräldrarna flyttade jag till ett större kar nu precis, blir nog minst stressigt för dem,, sen ska jag göra mig av med mina sabla minortetror iallafall :P
#4 - 16 april 2008 19:39
Scaarerna-föräldrana bör gå tilsammans med sina yngel iaf 2-3 månader för att bli uppfödda på naturligt vis, men visst du har ju separerat dem men ynglen är svåra, byr lite vatten varje dag. Min sista kull dog av många när de var ca 8 veckor.......började att inte kunna simma på rätt håll och dog en efter en.........
#5 - 17 april 2008 04:33
smj skrev:
Scaarerna-föräldrana bör gå tilsammans med sina yngel iaf 2-3 månader för att bli uppfödda på naturligt vis, men visst du har ju separerat dem men ynglen är svåra, byr lite vatten varje dag. Min sista kull dog av många när de var ca 8 veckor.......började att inte kunna simma på rätt håll och dog en efter en.........

okej, men jag tog bort föräldrarna då de i princip hoppade ur karen när man gick närmre än 5 meter^^

och jag ska iaf Försöka att dra upp dem;) matar med nykläcktartemia, frysra dafnier och väl smulat torrfoder! får väll börja byta en spann varje dag i fortsättningen då...

Annons