Skikt på vattenytan

#1 - 14 januari 2008 07:42
Hej
Jag har fått ett "oljigt" skikt med gröna alger på ytan på akvariet. Har bytt en del av vattnet, kollat nitrit och det verkar ok. Är det någon som vet vad det kan vara för alg och om den är farlig för fiskarna?
Det är ett akvarium på ca 250 l med Guldbarber, silverhajar och lite olika malar. I övrigt är det inga alger i akvariet men en del av växterna har lite bruna blad.
Tacksam för tips!:confused:
#2 - 14 januari 2008 08:17
Osäker på namnet, men jag hade liknande alger för ett tag sedan. En grön oljig yta.
Jag blev av med det genom att ta vatten vid ytan vid vattenbyte och så ökade jag yt-cirkulationen lite också. Det tog några veckor. Vissa gånger såg det ut som det gav med sig men så kom det tillbaka. Men med ihärdighet och tålamod löste det sig.
#3 - 14 januari 2008 09:15
Jag läste i en liknande tråd att det kunde bli "oljigt" på ytan av att man matar för mycket:rolleyes:, men vad vet jag?
#4 - 14 januari 2008 09:22
Morgan71 skrev:
Jag läste i en liknande tråd att det kunde bli "oljigt" på ytan av att man matar för mycket:rolleyes:, men vad vet jag?

Nja, om det är samma som jag hade så är det just en alg-hinna, men som du säger kan man få en protein-hinna av viss fiskfoder, men den blir sällan grön utan mer bara oljig.
#5 - 14 januari 2008 16:52
Sådana hinnor är rätt vanligt att få. Rikta vattenströmmen från filtret mot ytan, och om du kan sätta på bubbel, så gör gärna det också. Det slår sönder hinnan rätt fort.

Skulle dock inte rekommendera att du jämt har det på...bubblet drar ut CO2 från vattnet.
#6 - 14 januari 2008 23:09
Nu när du säger det Jens, Jag testade faktiskt att sätta en lite slangbit på venturin, men bara så att den slutade precis under vattenytan.
Tanken var att ythinnan skulle sugas ner, det gjorde den för visso men även en hel del luft, och det var jäklarns effektivt för att bli av med hinnan.
#7 - 15 januari 2008 19:43
Fluvals surface extractor är super (finns exakt samma i andra fabrikat också), jag kör det till mitt Eheim.
Bilagor:
#8 - 16 januari 2008 21:10
Jag köpte 5 platy och blev av med hinnan på 12 timmar. Black molly skall också funka fint.
#9 - 24 januari 2008 09:25
Jodahl skrev:
Jag köpte 5 platy och blev av med hinnan på 12 timmar. Black molly skall också funka fint.

Blackmolly är skit bra på att käka upp hinnan, jag har två st i varje kar...
Ta det värsta med tidnigspapper först, lägg ut pappert på ytan i några sekunder, när du tar bort det följer hinnan med
Guest
#10 - 24 januari 2008 13:21
ivanelvis skrev:
Ta det värsta med tidnigspapper först, lägg ut pappert på ytan i några sekunder, när du tar bort det följer hinnan med

Alldeles för få som vet om detta gamla knep, som funkar ypperligt! :)
Funkar till alla sorts hinnor med...
#11 - 24 januari 2008 13:30
Har inte testat tidningspappret själv ännu. Jag håller mig med några svärdbärare och platy som håller hinnan borta alltid. Utan ansträngning från min sida... (jag är inte lat)
#12 - 24 januari 2008 15:38
jag har också en sån hinna, men är den skadlig för fiskarna? har malawi
#13 - 24 januari 2008 20:24
axeisi skrev:
jag har också en sån hinna, men är den skadlig för fiskarna? har malawi

Nä, den är inte farlig. Mina acei står ibland och lapar i sig den.
#14 - 26 januari 2008 19:34
Problemet med tidningspapperstricket är att det inte blir bestående klar yta utan bara för stunden. Den hinnan jag hade kom tillbaka inom två dagar hur noga jag än försökte rensa bort den.
#15 - 29 januari 2008 23:08
Jodahl skrev:
Problemet med tidningspapperstricket är att det inte blir bestående klar yta utan bara för stunden. Den hinnan jag hade kom tillbaka inom två dagar hur noga jag än försökte rensa bort den.

Det är då blackmolly kommer in i bilden!! om man nu inte har massa agresiva fiskar förstås
#16 - 31 januari 2008 15:05
Vi har haft problem med detta under några månaders tid och testade några varianter för att få bort det. Det första var att rikta pumpen mot ytan. Det hjälpte inte alls. Tidningspapper fungerar ... tills de växer till sig igen. Så under några månader så rensade vi ytan varje vecka med tidningsppper ända tills det var dags att rensa pumpen. Vi har ett Juwel trigon 350 och huvuddelen av filtermassan behöver man inte rengöra så ofta. När vi gjorde vår första rengöring av all filtermassa så försvann helt plötsligt vårt algproblem helt. Varför vet jag inte men eftersom den filtermassan varit med sedan vi startade akvariet i höstas så kanske det fanns en massa saker i vadden som inte var bra. Jag vet inte men vi har inte haft alger på ytan på nästan en månad nu så det funkade här.

Annons