Skiftande temperatur

#1 - 4 maj 2008 13:25
Mitt akvarium har en ganska så skiftande temperatur. På morgonen när man tänder lampan så är det 25 - 25.5 grader i vattnet. Framåt eftermiddagen så är det 26-27 grader och mot kvällen är det 25-26 grader i vattnet. Vad beror detta på och är det dåligt för fiskarna (de har inte satts in än)?
#2 - 4 maj 2008 13:29
Det beror på att Lampan Värmer upp vattnet och du har heltäckande glas va?
sen så ändras också temperaturen i rummet på dagen :)

Det är ju precis som i naturen.. på dagen går temperaturen upp någon grad och på natten går tempen ner... det e inte skadligt för fiskarna.
#3 - 4 maj 2008 14:20
Det låter helt normalt & helt oskadligt.
#4 - 5 maj 2008 11:42
Om du vill ha mer marginal (till varmare dagar) skall du sätta ner doppvärmaren en grad så att du startar vid 24 grader på morgonen

Men du kanske inte har värmare...
#5 - 5 maj 2008 11:47
hehe jag har inte värme i mitt 500liters.. och det ligger på 26 grader på kvällenm och 25 på morgonen... och det är bara 21 grader i huset..
#6 - 5 maj 2008 13:26
Xul skrev:
Om du vill ha mer marginal (till varmare dagar) skall du sätta ner doppvärmaren en grad så att du startar vid 24 grader på morgonen

Men du kanske inte har värmare...

Jo, jag har doppvärmare och den står på 18 grader fast vattnet är mellan 25-28 grader för att det är så varmt i huset.
#7 - 5 maj 2008 14:31
Slår den på vid 18 grader eller står det bara så på doppvärmaren.... viss skillnad

Slår den på vid delvattenbyten (med kallvatten) vid tex 22 grader så är det ju OK.... men går den i först vid 18 grader kan du ju lika gärna ta ut den

Om den trots allt kanske (krävs ju lite) går på någon timme om du byter 50 % av vattnet ( kallt) så tycker jag ändå att inställning (läs tillslag vid vattentemperatur) på 20-22 grader borde göra lite mer nytta.
#8 - 6 maj 2008 19:49
Xul skrev:
Slår den på vid 18 grader eller står det bara så på doppvärmaren.... viss skillnad

Slår den på vid delvattenbyten (med kallvatten) vid tex 22 grader så är det ju OK.... men går den i först vid 18 grader kan du ju lika gärna ta ut den

Om den trots allt kanske (krävs ju lite) går på någon timme om du byter 50 % av vattnet ( kallt) så tycker jag ändå att inställning (läs tillslag vid vattentemperatur) på 20-22 grader borde göra lite mer nytta.

Det står 18 grader på doppvärmaren. Har inte gjort något vatten byte än då jag inte har haft igång akvariet i en vecka (nystartat). Men jag har ett annat problem, de senaste två dygnen har temperaturen skjutit i höjden ända till 30 grader, förut höll den sig stadigt mellan 25-27 grader. Är det falskt alarm på de också eller ändrar det sig när jag byter vatten?
#9 - 7 maj 2008 10:02
Har du indikering på doppvärmaren när den slår till och slår den till över huvud taget.... Om du inte vet dra ur stickkontakten till doppvärmaren 48 h eller så..

Om temperaturen sjönk stog värmaren för högt och du kan vrida ner den lite

Fråga,,, byter du verkligen med vatten som är varmare än akvariet, inte normalt att göra detta? eller är inomhustemperaturen för hög för tillfället..
Sol?

Du kanske inte behöver doppvärmare alls om du alltid har över 21 grader inomhus...
#10 - 8 maj 2008 14:15
Xul skrev:
Har du indikering på doppvärmaren när den slår till och slår den till över huvud taget.... Om du inte vet dra ur stickkontakten till doppvärmaren 48 h eller så..

Om temperaturen sjönk stog värmaren för högt och du kan vrida ner den lite

Fråga,,, byter du verkligen med vatten som är varmare än akvariet, inte normalt att göra detta? eller är inomhustemperaturen för hög för tillfället..

Sol?

Du kanske inte behöver doppvärmare alls om du alltid har över 21 grader inomhus...

Nej, jag byter med vatten som är kallare än det i akvariet och innomhus temperauren är ganska hög just nu, och ingen är hemma under dagen så alla dörrarna är stängda. Och jag har tagit ut doppvärmaren och bytt vattnet, så jag får se hur det går nu.
#11 - 13 maj 2008 10:49
Det går nog bra

Nästa steg blir ju att byta ut täckglaset mot ett fint nät eller galler men det kan du kanske få slippa...
#12 - 13 maj 2008 14:49
Xul skrev:
Det går nog bra

Nästa steg blir ju att byta ut täckglaset mot ett fint nät eller galler men det kan du kanske få slippa...

Det verkade inte behövas, då temperaturen håller sig på en bra jämn nivå just nu och har gjort så de senaste dagarna.

Annons